Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

cześć,

mam pytanie odnośnie tego silnika N13B16A w moim BMW F20 114i 102 kM:

-przebieg aktualny 149 500 km

-olej wymieniany od nowości co 12-15 tys. km plus filtry

-fabryczny rozrząd (nie wymieniany)

mój mechanik powiedział, żeby się pozbyć tego auta jak najszybciej, bo te silniki są zaprojektowane do 150 tys. przebiegu

nie wiem co o tym myśleć i czy on ma rację? Jestem ciekaw waszych opinii na ten temat

dzieki i pozdrawiam

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Opinia mechanika a rzeczywistość

Stwierdzenie, że silniki N13 są "zaprojektowane na 150 tys. km" jest dużym uproszczeniem i nie znajduje potwierdzenia w oficjalnych danych ani w ogólnych doświadczeniach użytkowników. Prawdą jest jednak, że silnik ten, opracowany we współpracy z koncernem PSA (znany tam jako THP), ma swoje słabsze punkty, o których warto wiedzieć.

Kluczowe kwestie dotyczące silnika N13B16A:

  • Rozrząd: Głównym i najczęściej poruszanym problemem jest nietrwały napinacz łańcucha rozrządu. Jego awaria może prowadzić do rozciągnięcia łańcucha, co w skrajnych przypadkach grozi przeskoczeniem rozrządu i poważnym uszkodzeniem silnika. Objawami zbliżającej się awarii może być charakterystyczne "klekotanie" na zimnym silniku. Warto jednak zaznaczyć, że problem ten występuje rzadziej w autach BMW niż w modelach koncernu PSA. Niektórzy użytkownicy zgłaszali konieczność wymiany rozrządu już przy 52 tys. km, podczas gdy inni bez problemów przejeżdżali ponad 200 tys. km na fabrycznym zestawie. Zalecany interwał wymiany rozrządu to około 150 000 km, więc przy Twoim przebiegu warto już o tym pomyśleć.

  • Nagromadzenie nagaru: Ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa, na zaworach i w układzie dolotowym może gromadzić się nagar. Zjawisko to nasila się po przebiegu około 100 tys. km i może prowadzić do nierównej pracy silnika. Regularne czyszczenie może być konieczne.

  • Wycieki płynu chłodzącego: Zdarzają się wycieki płynu chłodzącego, najczęściej w okolicach czujnika temperatury w tylnej części głowicy. Zwykle nie jest to poważna usterka i pojawia się często jeszcze w okresie gwarancyjnym.

  • Serwis olejowy: Regularna wymiana oleju co 12-15 tys. km, tak jak w Twoim przypadku, jest kluczowa dla utrzymania tego silnika w dobrej kondycji i jest znacznie lepszą praktyką niż zalecane przez producenta interwały "long life" (nawet co 30 tys. km). 

Co mówią inni użytkownicy?

Opinie na forach internetowych są podzielone. Znajdziemy zarówno głosy użytkowników, którzy nie mieli z tym silnikiem żadnych problemów przy przebiegach zbliżonych do 200 tys. km, jak i takich, którzy borykali się z awariami rozrządu czy innymi usterkami. Wielu kierowców chwali sobie dynamikę i niskie spalanie tej jednostki.

Podsumowanie i rekomendacje:

Twoje BMW F20 114i z przebiegiem 149 500 km, przy regularnym serwisie olejowym, z pewnością nie jest autem, którego trzeba się "pozbywać jak najszybciej". Jednak opinia mechanika, choć być może zbyt kategoryczna, zwraca uwagę na realne ryzyko związane z rozrządem.

Co warto zrobić:

  1. Diagnostyka rozrządu: Zleć w dobrym warsztacie specjalizującym się w BMW dokładne sprawdzenie stanu rozrządu. Doświadczony mechanik będzie w stanie ocenić, czy słychać niepokojące dźwięki i czy są inne objawy zużycia.

  2. Profilaktyczna wymiana rozrządu: Biorąc pod uwagę przebieg, profilaktyczna wymiana kompletnego zestawu rozrządu (łańcuch, napinacz, ślizgi) jest bardzo rozsądnym posunięciem. Koszt takiej operacji jest nieporównywalnie niższy niż remont silnika po zerwaniu łańcucha.

  3. Dalsza dbałość o serwis: Kontynuuj regularne wymiany oleju i filtrów co 12-15 tys. km. 

  4. Obserwacja: Zwracaj uwagę na wszelkie nietypowe dźwięki (szczególnie na zimnym silniku) oraz ewentualne komunikaty o błędach.

Silnik N13B16A nie jest jednostką pancerną, ale przy odpowiedniej dbałości i profilaktyce może służyć bezawaryjnie przez wiele lat. Kluczowe jest świadome podejście do jego potencjalnych słabych punktów, a przede wszystkim do kwestii rozrządu przy obecnym przebiegu.

Opublikowano

Pięta Achillesowa tego silnika to rozrząd. Niestety nawet jego wymiana nie gwarantuje, że silnik posłuży.

 

Jak zwykle najwięcej zależy od właściciela/użytkownika, ale jesli jestes pewny jego historii (a może masz go od nowości), to zrób kompletny rozrząd i śmigaj 😉 Na N20 też psiocza, a ludzie jeżdżą i chwalą.

Opublikowano

Prawda taka jak dbasz to masz. Są osoby na forum f20, które mają ten motor i go zachwalają. Nawet robią modyfikacje ponad 220 koni i te silniki wytrzymują to. Również są osoby co narzekają i raz w miesiącu muszą naprawiać. Teraz już coraz ciężej o zadbany egzemplarz gdyż produkcja aut z tym silnikiem skończyła się już prawie 9 lat temu. Szam szukałem na początku f20 z tym silnikiem, ale jak obejrzałem pierwsze 5 aut z otomoto na żywo, każdy z nich miał wycieki oleju i jakieś zapocenia. Ostatecznie kupiłem 120d 🙂

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.