Skocz do zawartości

Ładowanie akumulatora na aucie (problem)


Smolki06

Rekomendowane odpowiedzi

Siema Pany mam pewien problem w E91 2.0d 2009r otóż nie mogę naładować akumulatora ani poprzez +i- który jest pod maską ani nawet bezpośrednio podpinając się do akumulatora.

Sprawdzane na trzech różnych ładowarkach i za każdym razem ładowanie kończy się po około 10min wskazując, że akumulator jest naładowany co jest nieprawdą,

bo stopień naładowania akumulatora które wskazuje aplikacja bimmer tool pokazuje około 50%, a po dłużej jeździe wzrasta o kilka % co znaczy że z akumulatorem wszystko w porządku i potrafi się naładować, ale musiałbym pojechać nad morze i z powrotem aby się doładował prawie do pełna.

Co do aplikacji widać, że pokazuje poprawne wartości, bo wiem jak kręcił rozrusznik gdy aku miał 65-80%, a teraz po tych mrozach gdy spadło do około 50% jest mu już ciężko. Niestety to wina też jeżdżenia krótkich odcinków.

I teraz pytanie czy w aucie jest jakieś zabezpieczenie które odcina ładowanie akumulatora? Nie widzi mi się wyciągać go z bagażnika, bo trochę kombinacji alpejskich przy tym jest.

Akumulator to: Exide Start-Stop AGM

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jak stary jest akumulator?

2. Jaki masz prostownik/ ładowarkę?

3. Czy auto przechodzi w tryb uśpienia?

Mojego aku nie da się podładować prostownikiem tzm mikroprocesorwym, mam prostownik starszego typu, po odpowiednim ustawieniu bardzo ładnie ładuje.  Mikroprocesorowa zaawansowana ładowarka bardzo szybko stwierdza, że aku jest ok i przestają ładować, przełącza się w tryb podtrzymania, zwany również salonowym lub wystawowym. Ładowarka ta świetnie się sprawdza przy aku motocyklowym, przy samochodowym coś jest nie tak.

Czasem jest tak, że po uśpieniu auta brak poboru prądu powoduje, że napięcie na aku skacze, ładowarka głupieje i się wyłącza.

Ale aku też może być zużyte, szybko się ładuje i szybko rozładowuje, nie ma odpowiedniej wydajności prądowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie

Akumulator jest wynalazkiem diabła! Pieszczotliwie to ujmując. Problem z akumulatorami jest taki, że w trakcie procesu eksploatacji akumulator zawsze słabnie, zużywa się. Rośnie jego rezystancja wewnętrzna, a pojemność maleje. W systemach BMW, które nawiasem mówiąc są energio-żerne wprowadzono parametry kompensacji zużycia akumulatora. Dlatego też po wymianie akumulatora należy zrobić jego adaptację, tj. konieczność tzw. zakodowania akumulatora, czyli poinformowania komputera pokładowego o montażu nowego akumulatora. Jeżeli tego nie zrobimy, to system pamięta stary akumulator i może chcieć ładować go podwyższonym napięciem*. To będzie prowadzić do zwiększonego prądu ładowania, co prowadzi do niepotrzebnych strat energii, zużycia alternatora, a przede wszystkim do szybszego zużycia akumulatora. Niestety nie udało mi się ustalić szczegółów pomiarowych w takiej sytuacji.

Natomiast wykonałem kilka innych eksperymentów.

1. Eksperyment #1. Przy wymianie akumulatora 80Ah na taki sam 80Ah dokonałem pomiaru pobieranego prądu przez wszystkie systemy auta E91. Amperomierz był włączony pomiędzy ujemny biegun akumulatora i masę pojazdu, z tyłu, w bagażniku. Auto było otwarte, lampki oświetlenia bagażnika ( 2 x 5W) aktywne. Samochód był otwarty "z pilota". Prąd pobierany z akumulatora - 7.5Ampera!

2. Eksperyment #2. Auto E91 otwarte "z pilota". Po podniesieniu maski auta podłączyłem automatyczna ładowarkę mikroprocesorową (dająca prąd ładowania 5 Amperów. Auto nie było zamknięte "z pilota".

Okazało się, że bilans energetyczny - zużywany prąd przez wszystkie systemy auta był taki sam, jak energia (prąd) dostarczany z ładowarki! Podłączony woltomierz cyfrowy do zacisków ładowania pod maska auta ( + i -) pokazywał praktycznie nie zmieniające się napięcie na szynie zasilania. Ładowarka dawała 5A, system zabierał 5A. Trochę to szokujące, prawda?

Po zamknięciu auta pilotem, auto weszło po jakimś czasie w tryb uśpienia i dopiero wtedy napięcie mierzone woltomierzem na szynie zasilania zaczęło rosnąc.

3. Jeżeli prowadzisz długotrwałe prace warsztatowe, konserwację, inne czynności i auto jest otwarte i systemy są aktywne (pilot jest włożony w key-fob)- podłącz zawsze buforowo ładowarkę. Podłącz, bo za chwilę nie odjedziesz tym autem, zwłaszcza jak masz słaby akumulator.

BMW i ładowarka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taka supermarketowa ładowarka (5 amperowa) w zupełności wystarczy do obsługi BMW. Tylko należy posługiwać się nią "z głową". Cena aktualnie 01.2024 r. - 60-100PLN.

* Zależy od systemu auta, np. nie wszystkie modele BMW, czy wersje mają klemę IBS i nie mają odczytu wszystkich parametrów stanu akumulatora - SOC, SOH, napięcia, prądu, przebiegu od ostatniej wymiany, prądu ładowania.

Pozdrawiam Was

ZYGI-BMW

Edytowane przez Zygi-BMW
ZYGI-BMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowarka 5A jest dobra do aku w jakiejś małej benzynie czy motocyklu. Do diesla gdzie często są po 100Ah potrzeba co najmniej 10A żeby zapewnić ładowanie prądem ~10% pojemności. Wtedy akumulator dostaje odpowiednio dużo prądu i nie musimy czekać 40 godzin aż ładowarka zakończy proces. A sprawdzałeś czy samochód się usypia przy otwartej masce? W VW musisz oszukać zworkę w zamku żeby moduły całkowicie przeszły do stanu uśpienia. W mojej E91 nie mam czujnika otwarcia maski więc nie mam jak sprawdzić. Ostatnio zakupiłem ładowarkę Victron 15A i według IBS akumulator mam naładowany w 80% a jednak prawie 7A nadal płynie. Po otwarciu drzwi skacze do 13A.

https://www.youtube.com/watch?v=W8PPtLxoH48

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Część modeli BMW nie ma czujnika ani alarmu otwartej maski silnika. Moje E91 nie ma takiego czujnika, po prostu go nie dali! Auto się usypia niezależnie od tego, czy maska jest otwarta, czy zamknięta.

Ładowarki i akumulatory.  Wszystko zależy od tego, jaką mamy sytuację "logistyczną". W jednej lokalizacji mam garaż i zasilanie 230V, w drugiej lokalizacji nie mam. Jak mam garaż i zasilanie, to ładowarka 5 amperowa jest OK. Wszystko sprowadza się do bilansu energii.  Standardowy akku BMW ma pojemność 80Ah. Trzeba w niego władować min 100Ah (to wynika ze sprawności przetwarzania energii w akku) od stanu 10-20% naładowania.  Prosty rachunek - 5 amperowa ładowarka naładuje akku w 20 godzin (albo 2 x po 10h). W większości przypadków w nocy nie jeździmy, podłączamy wieczorem i następnego dnia akku jest naładowany.

Jeżeli mamy przypadek, że jest mniej czasu na ładowanie, to potrzebna jest wzmiankowana ładowarka 10 A lub 15A. Taka ładowarka jest oczywiście droższa. Przykładowo ładowarka 10A kosztuje około 160PLN - na na fotce poniżej. Ta ładowarka Blue Smart IP22 Charger z filmiku "raz3rek" kosztuje 600 PLN.

Pozdrawiam

ZYGI-BMW

obraz.thumb.png.ad3d3cda35e9aa6f44833bf2787fd554.png

Edytowane przez Zygi-BMW
ZYGI-BMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za bardzo nie rozumiem o co chodzi z tym czujnikiem otwarcia maski i w sumie nie wiem czy go mam. Wiem, że jak otworzę maskę to słychać jak by auto się uzbrajało do odpalenia czy nie wiem jak to nazwać (coś zaczyna bzyczeć pod maską)

To samo się dzieje gdy zamknę maskę i pojawia się ten dźwięk. Akumulator gdy ładuje, to przymykam delikatnie maskę aby się nie zatrzasnęła bo nie chcę uszkodzić kabli i zamykam auto z kluczyka.

Więc podczas ładowania auto ma przejść w tryb uśpienia czy nie, bo już zgłupiałem? I skąd mam wiedzieć że przeszedł w ten tryb? Możliwe jest to że przy otwartej masce tego nie zrobi?

 

Co do akumulatora to jest w miarę nowy ma może 3 lata i aplikacja bimmer tool pokazuje że zostało mu 85ah z 92ah więc sam aku jest sprawny.

Edytowane przez Smolki06
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.