Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć. 

Postanowiłem zmodernizować układ chłodzenia w mojej e23 powodem tego było nietypowe sprzęgło wiskotyczne (przykręcane śrubą) i moja awersja do tego rozwiązania 🫢 Oczywiście w kierunku modernizacji pchnęła mnie dotychczasowa niesprawna "wiskoza". W moim odczuciu i po testach była cały czas zasprzęglona nie było różnicy w obracaniu wiska czy to na zimnym czy to na rozgrzanym silniku. 

Postanowiłem więc zmienić wiskozę na wentylator elektryczny (oczywiście wcześniej wymieniając pompę wody i termostat). Z racji bardzo małej ilości miejsca miałem dość ograniczone pole wyboru wentylatora wybór padł na wentylator 👉 SPAL 12V VA08-AP51/C-23A 350 mm z wydajnością 2220 m3/h. Zbudowałem zabezpieczony układ na przekaźniku, termowłącznik o zakresie (95 - 90) 👈 umieściłem w wolnym miejscu przy czujnikach temperatury (obok termostatu). 

Niestety po testach jestem trochę zawiedziony ponieważ auto na postoju nie trzyma przysłowiowego "pionu", a w upalne dni powoli ale jednak wskazówka wędruje ku czerwonemu polu podczas jazdy jest "pion" 🤘. Pierwsze moje wnioski są takie, że muszę przenieść termowłącznik na dolny wąż chłodnicy, ponieważ wentylator załącza się za późno i nie daje rady już wychłodzić wody. Wnioskuję tak ponieważ blok / pokrywa silnika nagrzewa się wolniej od cieczy i czujnik może łapać z niego fałszywą wartość (załącza się za późno), gdy blok już się nagrzeje wentylator chodzi praktycznie cały czas pomimo wskazówki delikatnie poniżej pionu (moim zdaniem znów łapie zakłamaną wartość z tym razem rozgrzanego bloku). 

Kupiłem więc adapter do termowłącznika i będę przenosił go na dolny wąż chłodnicy, ale teraz pytanie do Was bo mam lekki dylemat, czy zostawić termowłącznik z zakresem 95-90, czy zmenić go na 82-75? Oryginalnie według realoem termostat powinien być 80 i taki też został założony. Osobiście skłaniam się bardziej ku 82-75 ale chętnie poznam waszą opinię, a może ktoś już ma to ogarnięte i powie w czym może tkwić problem 💭

Dodam, że auto jest wyposażone w klimatyzację, ale niesprawną na ten moment (zatem przed chłodnicą wody jest chłodnica od klimy i wiatrak). 

Pozdrawiam.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

seryjne śmigło wentylatora nie było większe? Każdy centymetr wiatraka podnosi mocno realną sprawność
No i czego przerabiasz klasyka jak było dobrze?

Samochody które były złe jak były nowe, odradzają się w Polsce jako używane BMW
Opublikowano

W pierwszym poście wkradł się błąd 🤭 zamontowałem większy wentylator SPAL VA18-AP51/C-41A - 385MM w oryginale był z tego co udało mi się zmierzyć 410mm. No i jak można wywnioskować z pierwszego wpisu nie było dobrze stąd decyzja o modernizacji.

Na chwilę obecną zmieniłem termowłącznik na taki z zakresem 82-75 i przeniosłem go na dolny wąż chłodnicy. Na postoju w temp +21 radzi sobie bardzo fajnie, jak pogoda pozwoli będę testował w ruchu miejskim 🙂

  • 2 tygodnie później...
  • Główni Moderatorzy
Opublikowano

Je jeżdżę z wiskozą i nie widzę problemów jak dotąd, a starych aut używam tylko latem.

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Też nie rozumiem zasadności takiej zabawy, ale jeżeli tak lubisz ... 😉 

Wg mnie kwestia visko to tylko jego sprawność i dobry producent - wtedy rzecz jest bardzo wieloletnia i świetnie współgra z oryginalnym układem. W E34 ciągle działa mi Sachs datowany na 1998 rok, a identycznemu nowemu dłuży się od kilku lat już czekanie na swoją kolej. W E39 w zeszłym roku zmieniłem dopiero pierwszy montaż (2000 rok, wciąż sprawny) na nowe.

Wg mnie, da się lubić w tym to, że nie wszystko musi działać na kabel i prąd, żeby dobrze reagować na różne warunki.

 

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Opublikowano

Być może, masz rację i też wolał bym wymienić tylko wiskozę i mieć spokój. Ciężko jest jednak z dostępnością mojej wiskozy (jest przykręcana śrubą) "wisko przelotowe" numer z realoem: 11521277060. Odsyłałem już dwie wiskozy na allegro bo okazały się złe (to znaczy niepasujące). 

Opublikowano

Czy Twoje 735i to wersja USA? Z czego może wynikać zastosowanie tej wersji przelotowej? Nie da się jakoś łatwo umożliwić zamontowania najpopularniejszego typu mocowania w BMW (który chyba był stosowany w europejskiej 735i)?

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Opublikowano

Tak to wersja USA 🙄, niestety nie wiem czy w EU jest "standardowe" wisko 🤔 tzn mocowanie. Jak będę miał okazję u kogoś podejrzeć to być może coś wymyślę i wrócę do serii 🤗

  • Główni Moderatorzy
Opublikowano

Mam 635Csi wersja USA oraz 633 też z USA obie mają identyczną wiskozę jak europejskie 735 nr.11521723918. Niestety E23 z USA ma jednak inną

Opublikowano

Czy jesteś w stanie pokazać element albo podać numer części do której przykrecasz wiskozę? 

  • Główni Moderatorzy
Opublikowano

Kliknij numer części który podałem wyżej i tam wybierz model.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Po przejażdżkach w lato ☀️ mogę stwierdzić, że wentylator załącza się zbyt często być może to przyczyna leciwej chłodnicy (choć przepłukiwałem ją i była drożna). W każdym razie trochę mnie to drażni 😒 więc postanowiłem wrócić do wiskozy (ale na EU częściach 👈). I tu potrzebuję pomocy 😳:

Wiskoza E23 USA: według 📝 schematu jest przekręcona kolejność, prawidłowa to: 3, 2, 11, 6 - pomijam oczywiście śruby.
Wiskoza E23 EU: czy tak samo jak w wersji USA 📝 na schemacie jest przekręcona kolejność? Logiczna kolejność to 2, 1, 7, 6.

Z analizy obu schematów wynika, że do zmiany wiskozy z USA na EU potrzebuję jedynie wymienić kołnierz (ten którego poszukuję to 11511277387 - może ma ktoś taki jeden wolny, no i oczywiście wiskoza EU - polecacie jakąś konkretną firmę?  

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.