Skocz do zawartości

[E91 320d N47] Kody błędów vs problem z serwisami Warszawa


MichałZ

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,


To mój pierwszy wątek na forum, choć biernie śledzę je od ładnych kilku lat - tj. odkąd kupiłem moje BMW. Wielokrotnie korzystałem z zawartych tutaj rad i informacji. Mój samochód ma u mnie tzw. "dożywocie" - jego realna wartość i włożona weń troska mają się nijak do teoretycznej wartości rynkowej. Pochodzi z 2008 r., z polskiej dystrybucji, zawsze był serwisowany w ASO lub (w ostatnich latach) w warszawskim Vcentrum (koszty w ASO vs wartość samochodu zaczęły wyglądać dziwnie).


Kilka dni temu zapaliła mi się na pomarańczowo kontrolka silnika - i zaczęły się schody. Okazało się, że Vcentrum ma diagnostę na zwolnieniu i najbliższy możliwy termin postawienia diagnozy przypada niemalże za miesiąc. Oczywiście nie chcę jeździć z potencjalną usterką, nie chcę też zostać bez samochodu. Zadzwoniłem do kilku innych, polecanych serwisów (Hypertech, Andrew Performance) - i ku swojemu zdumieniu dowiedziałem się, że moje auto jest zbyt stare aby byli łaskawi się nim zająć. Pomijając przyczyny (np. w Hypertech to podobno kwestia wielkości serwisu i wynikającej z niej konieczności skupienia się wyłącznie na fragmencie rynku) poczułem się co najmniej dziwnie.


Miły pan z Hypertech doradził mi, żebym zamówił w internecie interfejs do łącza OBD, ściągnął odpowiednią apkę i samodzielnie zczytał kody błędów, co powinno pomóc w znalezieniu serwisu, który byłby skłonny zająć się moim samochodem.


Tak też uczyniłem - i oto co odczytałem w aplikacji:


2023-05-10 14:50:26

3'/E90/2008/Auto / D71N47A0

------------------------------------------------------------

MOTOR (!) [silnik]

4A4E Świeca żarowa - 3 cylinder - sterowanie

4C5E System filtracji cząstek stałych

4CF3 Czujnik ciśnienia spalin, sygnał

41BB Czujnik ciśnienia spalin

447A Sonda Lambda

41CD Wiarygodność czujników ciśnienia

480A System filtracji cząstek stałych

4D03 Czujnik ciśnienia spalin

4501 Kontrola powrotu gazów spalinowych, odstępstwo od normy

------------------------------------------------------------

ACC [Aktywny tempomat]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

AHM [Przyczepa/hak]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

CAS (!) [immobilizer]

A0B3 Fehler_Ansteurung_Anlasser_KL50

A126 Unplausibilitaet_ACK_KL15_Off

A0F2 Fehler_Typ_Nachschluessel

------------------------------------------------------------

CCC [Radio/multimedia]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

CTM [Moduł Cabrio]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

DSC [Hamulce/Kontrola trakcji]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

DWA [Alarm]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

EGS [skrzynia biegów]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

EKP [Elektryczna pompa paliwa]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

EPS [Elektryczne wspomaganie kierownicy]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

FLA [Asystent świateł]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

FRM (!) [Moduł przypodłogowy (światła)]

9CC4 Brak opisu

A8AB Brak opisu

9CB6 Brak opisu

A8B1 Brak opisu

A8B0 Brak opisu

A8AF Brak opisu

A8AE Brak opisu

A8AD Brak opisu

A8AC Brak opisu

A8A9 Brak opisu

A8A8 Brak opisu

9CB7 Brak opisu

------------------------------------------------------------

FZD [Centrum sterowania - dach]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

IHKA [Klimatyzacja]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

JBE (!) [Moduł połączeń]

A6D1 Brak opisu

------------------------------------------------------------

KOMBI (!) [Licznik/Zegary]

931B Brak opisu

A559 Brak opisu

------------------------------------------------------------

LMV [skrzynka rozdzielcza]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

MRS [Poduszki powietrzne]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

NAV [Nawigacja]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

PDC [Czujniki parkowania]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

RDC [Moduł ciśnienia opon]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

RLS [Czujnik deszczu i zmierzchu (CAN)]

Brak usterek

------------------------------------------------------------

SBSL [satelita słupek B lewy (poduszki powietrzne)]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

SBSL [satelita słupek B lewy (2) (poduszki powietrzne)]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

SBSR [satelita słupek B prawy (poduszki powietrzne)]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

SBSR [satelita słupek B prawy (2) (poduszki powietrzne)]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

SFZ [satelita centralny (poduszki powietrzne)]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

SHD [szyberdach]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

SINE (!) [Alarm - syrena]

9D45 Brak opisu

9D45 Brak opisu

9D45 Brak opisu

9D45 Brak opisu

9D45 Brak opisu

------------------------------------------------------------

STVL [satelita drzwi lewe (poduszki powietrzne)]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

STVR [satelita drzwi prawe (poduszki powietrzne)]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

TEL [Telefon]

Brak odpowiedzi z ECU

------------------------------------------------------------

----- bimmer-tool 3.5.27-L -----




I teraz do rzeczy:


1) Czy ktoś z Was na podstawie powyższego raportu może podpowiedzieć, co dzieje się z samochodem (oraz jakie są orientacyjne koszty naprawy w Warszawie)?


2) Czy możecie podpowiedzieć jakiś sensowny, uczciwy serwis, zajmujący się starszymi BMW, najchętniej w środkowo-południowej Warszawie lub bliskiej okolicy?


Będę bardzo wdzięczny.


Pozdrowienia!

Michał.


PS. Korzystając z okazji: serdecznie pozdrawiam Autora aplikacji BimmerTool - kawał świetnego softu :) Dziękuję!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam serwis w Piastowie na Lisa Kuli, mi pomogli z usterkami w n47.


Jakieś objawy poza checkiem?

Dziękuję, wybadam ten serwis. Objawów poza kontrolką (oraz w/w wykazem błędów) nie ma. Kontrolka zapaliła się zaraz po tankowaniu do pełna i ruszeniu ze stacji Shell (o ile ma to jakieś znaczenie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No sam zauważyłeś że przy takiej wartości pojazdu niewiele serwisów chce się nimi zajmować, bo jakakolwiek usługa to kilkanaście, kilkadziesiąt procent tej wartości, więc ciężko żeby klient był z takiej usługi zadowolony, szczególnie przy zapchaniu DPF, które zapewne za kilka miesięcy wróci.


Wracając do tematu, skasować błędy, dodać dodatek do wypalania DPF, ew. piankę w filtr, wypalić, jeździć i co jakiś czas sprawdzać błędy.


Do EGR można zajrzeć, aczkolwiek przy zapchanym DPF może być tylko przekłamanie że się nie zamyka, z powodu dużego ciśnienia spalin.


Świece oczywiście wymienić.


Jakikolwiek warsztat wymontuje i wyśle DPF do mycia, wymieni świece ze sterownikiem, co w zależności od wyposażenia auta znacznie podniesie jego wartość.


Stare samochód to nie jest dobre rozwiązanie dla ludzi którzy nie lubią w nich pogrzebać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No sam zauważyłeś że przy takiej wartości pojazdu niewiele serwisów chce się nimi zajmować, bo jakakolwiek usługa to kilkanaście, kilkadziesiąt procent tej wartości, więc ciężko żeby klient był z takiej usługi zadowolony, szczególnie przy zapchaniu DPF, które zapewne za kilka miesięcy wróci.


Wracając do tematu, skasować błędy, dodać dodatek do wypalania DPF, ew. piankę w filtr, wypalić, jeździć i co jakiś czas sprawdzać błędy.


Do EGR można zajrzeć, aczkolwiek przy zapchanym DPF może być tylko przekłamanie że się nie zamyka, z powodu dużego ciśnienia spalin.


Świece oczywiście wymienić.


Jakikolwiek warsztat wymontuje i wyśle DPF do mycia, wymieni świece ze sterownikiem, co w zależności od wyposażenia auta znacznie podniesie jego wartość.


Stare samochód to nie jest dobre rozwiązanie dla ludzi którzy nie lubią w nich pogrzebać.

 

Dziękuję! Czy wymuszenie wypalania DPF via bimmer tool nie stanowi zagrożenia przy tego typu zestawie błędów? Kontrolka zapaliła się zaraz po powrocie z dłuższej trasy na autostradzie, DPF powinien był się (chyba) samoistnie wypalić.

Edytowane przez MichałZ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawości zapodałem ChatGPT v3.5 następującą kwerendę:


"Mam samochód BMW E91 320d z silnikiem N47. Zapaliła się kontrolka "Engine Check". Poprzez złącze OBD odczytałem następujące kody błędów: 4A4E, 4C5E, 4CF3, 41BB, 447A, 41CD, 480A, 4D03, 4501. Jakie usterki mogły wygenerować wymienione powyżej błędy?"


Oto, co odpowiedziała AI:


"Kody błędów OBD-II, które podałeś, są związane z różnymi aspektami działania silnika, takimi jak układ wtryskowy, czujniki i systemy kontroli emisji. Poniżej przedstawiam listę kodów błędów, które odczytałeś, wraz z możliwymi przyczynami:


1. 4A4E - Przepływomierz powietrza - niski sygnał wejściowy: może to oznaczać uszkodzenie przepływomierza powietrza, nieszczelność w układzie dolotowym lub problem z czujnikiem ciśnienia.

2. 4C5E - Sterownik wtrysku - wewnętrzny błąd: może to oznaczać uszkodzenie samego sterownika wtrysku lub problem z przewodami elektrycznymi prowadzącymi do niego.

3. 4CF3 - Moduł kontroli emisji - niskie ciśnienie doładowania: może to oznaczać uszkodzenie czujnika ciśnienia doładowania, problemy z układem dolotowym lub z turbosprężarką.

4. 41BB - Układ recyrkulacji spalin - błąd przepływu: może to oznaczać uszkodzenie zaworu EGR, zatkane kanały EGR lub problem z czujnikiem przepływu.

5. 447A - Układ wtrysku - zbyt niskie ciśnienie wtrysku: może to oznaczać uszkodzenie pompy paliwa, problem z układem zasilania paliwem lub wadliwy regulator ciśnienia paliwa.

6. 41CD - Układ recyrkulacji spalin - niskie ciśnienie sprężania: może to oznaczać uszkodzenie zaworu EGR, zatkane kanały EGR lub problem z czujnikiem ciśnienia.

7. 480A - Moduł kontroli emisji - problem z czujnikiem temperatury: może to oznaczać uszkodzenie czujnika temperatury powietrza lub problem z przewodami elektrycznymi prowadzącymi do niego.

8. 4D03 - Sterownik wtrysku - niskie ciśnienie paliwa: może to oznaczać uszkodzenie pompy paliwa, problem z układem zasilania paliwem lub wadliwy regulator ciśnienia paliwa.

9. 4501 - Układ wtrysku - błąd wtrysku cylindra 1: może to oznaczać problemy z wtryskiem paliwa do cylindra, zatkany wtryskiwacz lub problem z układem zasilania paliwem."


Nie jestem oczywiście w stanie zweryfikować w/w wskazówek (tym zajmie się serwis), niemniej z punktu widzenia prawie-laika wygląda to całkiem nieźle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

To co ci poposalo to jakies glupoty.

Do weryfikacji sterownik świec i świece. Jak dawno nie wymieniales to warto wymienić. Nie musisz koniecznie obu. Jak bedzie zjarana swiece to komplet swiec i sterrownik moze zostać syary.

Na pewno sonda lambda, czujnik cisnienia spalin, i EGR wyczysc i zobabacz czy pomoże. Jak nie to tez fo wymiany. Po tym mozesz wymuszac wuypalanie. Nie napisales ile masz przejchane kilometrów. DPF powyzej 200 tysi to już tak zaczyna klękać. Moje doswiadczenie z praniem go jest słabe. Trzeba by popatrzec na cisnienia i jak czesto sie wypala,jak juz powymieniasz te wszystkie rzeczy i zacznie go wypalać.

Swoja droga to ciesze sie, ze do ADO swoim nie jeźdze, bo tylu błędów, to moj nigdy nie miał :D

Tych z FRM i kombi nie chce mi sie rozszyfrowywac.

Na pewno masz jeszcze dodatkową pompke wody do naprawy. Mowi o tym błąd A6D1. Szczotki ci się w niej skonczyly. Jak sam to zrobisz to koszt naprawy kolo 20zl. Nowa w ASO to majatek stoi. Szczotki do kupienia na allegro o wymiarach 5x5x10mm. Instrukcja wymiany na youtubie.

Pokasuj wszystkue bledy i zobacz co wróci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli masz już błędy czujnika ciśnienia, EGR, itd, to już raczej samą jazdą bez chemii nie wypalisz, no chyba że będziesz kasował błędy co 10min i inicjalizował wypalanie, ale to męczarnia.


Pewnie że samo pranie nie pomoże, ale co warsztat może zrobić - wymienić na nowy...


Oczywiście ważny jest temat termostatu i szybkości nagrzewania - ale pisałeś że auto było serwisowane, to pewnie termostat ok, ale tez to sprawdź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

To że te błędy Ci pokazuje, to nie znaczy, że są one prawdziwe. Sam miałem z 3-4 błędy, które były konsekwencją niedziałającego czujnika poziomu oleju. Jeśli masz odwagę grzebać samemu w aucie, to myślę, że dasz radę co nie co ogarnąć. Zaczynając od świec żarowych, można samemu sprawdzić, bez ich wyciągania. Bierzesz miernik "multimetr" ściągasz fajki z świec i mierzysz oporność. Jedną końcówkę wciskasz w kabelek od świecy, a drugi do masy auta. Jeśli wartość bedzie w granicach 1Ω to świeca jest okej. A dalej zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.