Skocz do zawartości

E39 M54B30 2002 Problem z chłodzeniem


Kryniuu21

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim!


Od jakiegoś czasu borykam się z pewnym problemem w moim bmw, które posiadam od 4 lat.

Mowa o M54B30.


Na początku sierpnia strzeliła mi chłodnica, która była wymieniana trochę ponad rok wcześniej z powodu strzelenia w lisa.

Tym razem strzeliło z lewej strony(ta czarna obudowa pękła i dużo płynu wyrzygało.

Wymieniłem chłodnicę, sprawdziłem wentylator elektryczny, bo nie pracował, zalałem, odpowietrzyłem- na postoju wskazówka w pionie, temperatura rosła do 97/98 stopni i spadała na 92- czy tak powinno właśnie być w tym modelu?

Po przejechaniu jakichś 300km stojąc w normalnym korku na światłach widzę biały dym spod maski.

Strzelił górny przewód od chłodnicy- tak jak odpowietrznik tak kreska przez cały plastik była.

Wymieniłem ten przewód, próbuję odpowietrzyć(uprzednio wlewając tyle płynu by leciało przez odpowietrzniki i odpalony był cały czas na otwartym korku) i auto grzeje się nawet do 104 stopni.

Oczywiście zgasiłem, by dalej temperatura nie rosła, płyn chwilę wrzał aż.

Mam taką małą kostkę OBD 2 i wyskakuje błąd P1620 co by wskazywało na termostat.


Sam już nie wiem czy wymieniać kolejną rzecz(ten termostat) czy może jednak próbować jeszcze odpowietrzyć?

Miał ktoś taki przypadek?


Z góry dziękuję za pomoc.

Krystian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Pompa wody jest sprawna? Jest przelew w zbiorniku? Termostat otwiera się? Wisko spina? Przyczyn może być wiele.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz problem z chłodzeniem, w pierwszej kolejności sprawdziłbym co się dzieje z wiskozą, ponieważ to ona pilnuje temperatury, elektryczny wentylator głównie obsługuje klimę, włącza się w skrajnych przypadkach jak temperatura na prawdę pikuje, wymienianie wybuchających i urywanych elementów od ciśnienia, nie naprawi problemu. Jeżeli masz seryjny termostat, to temperatury na poziomie 92/97 to norma. Poprawne zdiagnozowanie układu w BMW nie jest takie proste, i wielu mechaników nie bardzo wie jak się do tego zabrać, proponuję wydać parę złoty i pojechać do warsztatu który wie co robi, to na prawdę zaoszczędzi sporo pieniędzy w portfelu. Jeżeli już coś Ci się urwie i dymi spod maski, pamiętaj że nie dolewamy tam wody, tylko porządny płyn..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się, czy na pewno masz dobrze odpowietrzony układ. Masz działającą dodatkową pompę wody (auxiliary water pump nr 64118381989)? To ta mocowania w lewym dolnym rogu osłony chłodnicy. Jest kluczowa dla wygodnego i dobrego odpowietrzenia układu. Wprawdzie gdyby była uszkodzona, też raczej pokazałby się błąd, ale gdyby jakieś jej niedomaganie miałoby się ukryć przed komputerem, generowałoby to w przypadku M54 kłopot właśnie np. w odpowietrzeniu. Czy po przekręceniu klucza w pozycję zapłon (czyli stopień przed uruchomieniem silnika) słyszysz pracę tej elektrycznej dodatkowej pompy przy chłodnicy? Dalej sprawdzając - czy po odkręceniu korka zbiornika widać w tym momencie strumień przelewowy? Cały czas mowa o sytuacji w trakcie zgaszonego silnika.


Kwestia błędu związanego z termostatem oczywiście do dokładnej identyfikacji i wymiany uszkodzonego elementu.

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
masz problem z chłodzeniem, w pierwszej kolejności sprawdziłbym co się dzieje z wiskozą, ponieważ to ona pilnuje temperatury, elektryczny wentylator głównie obsługuje klimę, włącza się w skrajnych przypadkach jak temperatura na prawdę pikuje

W swoim e46 m52tub28 z wisko (automat) dlugo nie mogłem dojść do przyczyny wzrostu temperatury płynu latem przy wyższych prędkościach (160-180), która dochodziła do 102-103 stopni. Dopiero wymiana dodatkowego wentylatora załatwiła sprawę, stary działał prawidłowo do ok 50% mocy a gdy sterowałem nim z komputera na wyższą wartość to rozpędzał się i zwalniał co skutkowało mniejszą wydajnością niż do tych 50%.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy prędkościach 160 i wyżej , możesz zdemontować wisko i ten wentylator i się nie zagotuje, nie pozwoli na to bardzo duży przepływ powietrza przy tej prędkości, jak wjedziesz do miasta albo staniesz w korku, wtedy powinieneś mieć sprawną wiskozę, jak nie korzystasz z klimy, ten elektryczny wentylator możesz zdemontować, silnik się nie zagotuje (zakładam że wszystkie pozostałe elementy takie jak termostat/pompa, masz sprawne) Jak nie dotykałeś termostatu i masz OE, to temperatury przy dużym obciążeniu w ok. 102/105 to norma. Powiem więcej, uruchomienie elektrycznego wentylatora klimy, zaburza prawidłowy przepływ powietrza przez wisko i temperatura się nieznacznie podnosi, owszem jak wiska już totalnie nie ma i temperatura wychodzi w ok.110 stopni on się awaryjnie włącza i dochładza silnik, takie zabezpieczenie, ale jego sprawność jest na tyle mała, że nie jest w stanie zastąpić wiskozy, wspomaga ją w sytuacji awaryjnej i głównie odpowiada za klimę. Jak masz problem z wiskozą/termostatem albo pompą, żaden nawet oryginalny elektryczny wentylator z BMW nie rozwiąże tu problemu, trzeba zdiagnozować krok po kroku układ chłodzenia. Ta dodatkowa pompka do przetaczania wody na nagrzewnicę w środku, też może być zepsuta, nic to nie zmieni poza tym że będzie nieco chłodniej w środku, szczególnie w zimę, ale mimo że zepsuta, nie ma większego wpływu na odpowietrzenie czy sprawność układu chłodzenia, ma ogromny w pływ jak są mrozy i zaczyna się robić zimno w kabinie, nic poza tym
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Pany,

W końcu mam chwilę, by usiąść i Wam odpisać.


Dziękuję za cenne uwagi.


Odnosząc się do solarisa- Jutro sprawdzę tą elektryczną pompkę przy chłodnicy przede wszystkim- pomimo braku błędu na kompie.

Przyjrzę się też przelewowi kiedy jest, a może go nie ma.


Powiedzcie do ilu stopni bezpiecznie będzie trzymać włączony silnik? Ostatnio było 104 i spasowałem, by nie przegrzać silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Przy 116 wkazówka dopiero się wychyla poza pion o ile dobrze pamiętam. Jak miałem uwalony termostat w m54b25 to tak zrobiłem 300km zanim dojechałem do celu i mogłem go wymienić na 100-120 stopni monitorując temperaturę i nie było problemu, wtedy akurat grzałkę od termostatu miałem walniętą, więc nie ma co się martwić, tym bardziej na obrotach jałowych. Dla bezpieczeństwa możesz go wymienić, jeśli nie wiesz ile już siedzi.


A jak już walczysz w okolicy to złap za pompę i zobacz czy nie ma luzów, jak ma to tak samo do wymiany.


Z inych przygód to w m54b30 kiedyś żona jak jechała coś poszło nie tak (może pompa. może termostat) i temperatura doszła do czerwonego pola w czasie jazdy, jedyne co się stało to rury plastikowe pod kolektorem się odkształciły. Po wymianie wszystkiego (pompa, termostat i rury) śmigał bez problemu kolejne tysiące kilometrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Przy prędkościach 160 i wyżej , możesz zdemontować wisko i ten wentylator i się nie zagotuje, nie pozwoli na to bardzo duży przepływ powietrza przy tej prędkości, jak wjedziesz do miasta albo staniesz w korku, wtedy powinieneś mieć sprawną wiskozę, jak nie korzystasz z klimy, ten elektryczny wentylator możesz zdemontować, silnik się nie zagotuje (zakładam że wszystkie pozostałe elementy takie jak termostat/pompa, masz sprawne) Jak nie dotykałeś termostatu i masz OE, to temperatury przy dużym obciążeniu w ok. 102/105 to norma. Powiem więcej, uruchomienie elektrycznego wentylatora klimy, zaburza prawidłowy przepływ powietrza przez wisko i temperatura się nieznacznie podnosi, owszem jak wiska już totalnie nie ma i temperatura wychodzi w ok.110 stopni on się awaryjnie włącza i dochładza silnik, takie zabezpieczenie, ale jego sprawność jest na tyle mała, że nie jest w stanie zastąpić wiskozy, wspomaga ją w sytuacji awaryjnej i głównie odpowiada za klimę. Jak masz problem z wiskozą/termostatem albo pompą, żaden nawet oryginalny elektryczny wentylator z BMW nie rozwiąże tu problemu, trzeba zdiagnozować krok po kroku układ chłodzenia. Ta dodatkowa pompka do przetaczania wody na nagrzewnicę w środku, też może być zepsuta, nic to nie zmieni poza tym że będzie nieco chłodniej w środku, szczególnie w zimę, ale mimo że zepsuta, nie ma większego wpływu na odpowietrzenie czy sprawność układu chłodzenia, ma ogromny w pływ jak są mrozy i zaczyna się robić zimno w kabinie, nic poza tym

Termostat nowy behr (niemiecki jeszcze wtedy), nic nie zmienił, choć stary potrafił się przyciąć i nie otworzyć. Pompa wody sprawna, oryginał wymieniona przez poprzedniego właściciela, przelew bez uwag. Dopiero po wymianie na sprawny elektryczny mogę cisnąć bez stresu. Zapomniałem dopisać, że problem występował przy temperaturach pod 30 i więcej. Przepływ powietrza przez chłodnicę z dodatkowym wentylatorem elektrycznym w e46 jest bardzo ograniczony, obudowa mocno przysłania chłodnicę. Gdybym nie miał takiego przypadku (na swoim aucie) to bym nie pisał. Piszesz, że 102-105 to norma a u mnie nie pojawiają się już takie temperatury, a jak już wyjadę w trasę to korzystam z obrotomierza w pełnej skali. Dzisiaj dla przykładu droga krajowa, kręta i pod górę, co chwilę wyprzedzanie, czyli 2 bieg do końca i cały czas 85-93, z ciekawości dzisiaj włączyłem podgląd.

 

Powiedzcie do ilu stopni bezpiecznie będzie trzymać włączony silnik? Ostatnio było 104 i spasowałem, by nie przegrzać silnika.

Popatrz pod maską co dzieje się z przewodami przy takiej temperaturze, gdy miałem problem z temperaturą to przy 102 dawałem ogrzewanie na max i tak też polecam robić. Kwestia czasu jak po kolei przewody będą się poddawać, u mnie dziwnym zbiegiem okoliczności dwa przewody wymieniałem później. Wiadomo wiek robi swoje ale temperatura zdecydowanie nie pomaga.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Pany!


Dziś znów podjąłem próbę odpowietrzenia i przez odpowietrzniki nadal pokazują się bąbelki.


Do tego nie leci przelewem- ale gdy odkręciłem trochę ten odpowietrznik przy korku od zbiornika to po chwili zaczęło lecieć- czy to znaczy że nadal jest poważnie zapowietrzony układ?


Rozgrzałem go do 98 stopni na odkręconym korku od zbiornika płynu chłodzącego i zgasiłem.


Jutro znów podejmę próbę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Tak, masz powietrze w układzie. Termostat otworzył się?

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Tak, masz powietrze w układzie. Termostat otworzył się?

 

Kilka kolejnych dni odpowietrzania za mną.

Zrobiłem jazdę próbną ok 50km bez świrowania i niby wszystko git, ale dolny wąż od chłodzenia jest zimny.

Czy tak powinno w tym modelu być? Błąd od termostatu zniknął.


Wentylator elektryczny śmiga na obu biegach i wisko widzę, że też po rozgrzaniu zaczyna przyspieszać. Nie jest to jednak podmuch wydmuchujący liście :|


Temperatura z tego co obserwowałem nie przekroczyła 99 stopni. Podczas jazdy z 97-98 spada na 92-93.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
dolny wąż od chłodzenia jest zimny.

Czy tak powinno w tym modelu być?

Do momentu otwarcia termostatu tak, później ma być ciepły/gorący.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.