Skocz do zawartości

[X3 G01][ZAWIESZENIE] Zwykłe kontra Adaptacyjne


DamnWamn

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem Bimmerzy,


Jestem o krok od zamówienia X3 i chcialbym poruszyć tutaj temat zawieszenia adaptacyjnego.


Czy jest dużo bardziej komfortowe od zwykłego? Niedawno wziąłem na dlugi weekend X3 G01 z wypozyczalni, aby sobie na spokojnie pojeździć i sprawdzić jak G01 się sprawuje w boju. Ogolnie fajny woz, miałem wersję na zwyklym zawieszeniu i było troszkę twardawo. Nie tragicznie, ale twardawo.


Czy zawieszenie adaptacjne w trybie komfortu w X3 radzi sobie zauważalnie lepiej od zwyklego zawieszenia? Do jazdy w trase mam Passata B8 z zwiechą adaptacyjną i droga się mega wygładza. Czy w X3 z zawiechą adaptacyjną mozna liczyć na coś podobnego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Mam do czynienia z obydwoma wersjami zawieszenia, według mojej opinii adaptacyjne jest dużo bardziej komfortowe. Tryb sport z kolei jest mało przydatny w takiego rodzaju aucie, bardzo rzadko z niego korzystam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 3 jeżdżę X3 G01 na zawieszeniu standard z oponami RF i uważam, że jest mało komfortowe w szczególności na progach zwalniających - czuć mięśnie brzucha :)

Przed wyborem kolejnego samochodu jeździłem też na adaptacyjnym i jak dla mnie zero różnicy odczujesz ją dopiero na oponach bez RF (takie opony też zamówiłem do nowej 5 i zawieszenie standard). Wiesz to jest pytanie gdzie głownie jeździsz czy po mieście czy po drogach szybkiego ruchu ..najlepiej przetestować możliwie wszystkie warianty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
„Zwykłe” zawieszenia adaptacyjne BMW znam. W aktualnie używanym przez żonę F48 adaptacyjne zostało zamówione właśnie dlatego, że standardowe jest twarde. I faktycznie w F48 adaptacyjne jest bardziej komfortowe, aczkolwiek w tym aucie różnica pomiędzy trybami jest niewielka. Ale np. w F11 różnica była duża. W zamówionym G08 (iX3) też będzie adaptacyjne, ale akurat adaptacyjnego „M” nigdy nie konfigurowałem - stąd pytam bardziej z ciekawości, jak się zachowuje w G01 w porównaniu z adaptacyjnym „zwykłym”.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Od 3 jeżdżę X3 G01 na zawieszeniu standard z oponami RF i uważam, że jest mało komfortowe w szczególności na progach zwalniających - czuć mięśnie brzucha :)

Przed wyborem kolejnego samochodu jeździłem też na adaptacyjnym i jak dla mnie zero różnicy odczujesz ją dopiero na oponach bez RF (takie opony też zamówiłem do nowej 5 i zawieszenie standard). Wiesz to jest pytanie gdzie głownie jeździsz czy po mieście czy po drogach szybkiego ruchu ..najlepiej przetestować możliwie wszystkie warianty.

 

U nas w obydwu g01 nie ma runflata więc odczucia są miarodajne. Adaptacyjne dużo bardziej komfortowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

„Zwykłe” zawieszenia adaptacyjne BMW znam. W aktualnie używanym przez żonę F48 adaptacyjne zostało zamówione właśnie dlatego, że standardowe jest twarde. I faktycznie w F48 adaptacyjne jest bardziej komfortowe, aczkolwiek w tym aucie różnica pomiędzy trybami jest niewielka. Ale np. w F11 różnica była duża. W zamówionym G08 (iX3) też będzie adaptacyjne, ale akurat adaptacyjnego „M” nigdy nie konfigurowałem - stąd pytam bardziej z ciekawości, jak się zachowuje w G01 w porównaniu z adaptacyjnym „zwykłym”.

 

Chyba są tylko 3 wersje zawieszenia, przynajmniej w pre LCI 2021 tak było:

- zwykle (ponton)

- M (nie adaptacyjne)

- edc


Moim zdaniem zawieszenie adaptacyjne podstawowa opcja jak aktywny tempomat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Chyba są tylko 3 wersje zawieszenia, przynajmniej w pre LCI 2021 tak było:

- zwykle (ponton)

- M (nie adaptacyjne)

- edc

Są cztery wersje:

- standardowe

- sportowe M

- adatacyjne (EDC)

- adaptacyjne M


Aczkolwiek ostatnie być może występuje jako opcja nie dla każdej wersji silnikowej…


W >niektórych< modelach BMW to zawieszenie adaptacyjne M można dokupić później przez sklep ConnectedDrive (pod warunkiem, że z fabryki auto wyjechało z EDC).

A to by oznaczało, że w >niektórych< modelach „hardware” w EDC i adaptacyjnym M jest ten sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tydzień temu byłem w salonie BMW i pytałem się o różnicę pomiędzy EDC (zawieszenie adaptacyjne), a zwykłym zawieszeniem.


W salonie powiedzieli mi coś odwrotnego, od tego co mówił gościu z Carsmiles (a podobnież radził się u kogoś ze "stocku")...


EDC w "normalnym" ustawieniu jest troszkę twardsze od zwykłego zawieszenia, a w ustawieniu sportowym jest dużo twardsze.

EDC jest dobra do jazdy w trasach i po równych drogach, bo można sobie utwardzić zawieszenie i dość precyzyjnie popitalać po autostradzie/eskpresówce.

I z tym się zgodzę, bo w Passerati B8 mam aktywne zawiszenie (DCC), w trybie "sport" na autostradzie jedzie się naprawdę super, czuć dobrze drogę i boczne podmuchy są minimalne.


Jeśli chodzi o komfort (resorowanie na wybojach), to podobnież kolejność jest następująca (od najbardziej komfortowego):

- zwykłe zawieszenie

- zawieszenie sportowe M

- EDC w normalnym ustawieniu


O zawieszeniu adaptacyjnym M nie rozmawiałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Tydzień temu byłem w salonie BMW i pytałem się o różnicę pomiędzy EDC (zawieszenie adaptacyjne), a zwykłym zawieszeniem.


W salonie powiedzieli mi coś odwrotnego, od tego co mówił gościu z Carsmiles (a podobnież radził się u kogoś ze "stocku")...


EDC w "normalnym" ustawieniu jest troszkę twardsze od zwykłego zawieszenia, a w ustawieniu sportowym jest dużo twardsze.

EDC jest dobra do jazdy w trasach i po równych drogach, bo można sobie utwardzić zawieszenie i dość precyzyjnie popitalać po autostradzie/eskpresówce.

I z tym się zgodzę, bo w Passerati B8 mam aktywne zawiszenie (DCC), w trybie "sport" na autostradzie jedzie się naprawdę super, czuć dobrze drogę i boczne podmuchy są minimalne.


Jeśli chodzi o komfort (resorowanie na wybojach), to podobnież kolejność jest następująca (od najbardziej komfortowego):

- zwykłe zawieszenie

- zawieszenie sportowe M

- EDC w normalnym ustawieniu


O zawieszeniu adaptacyjnym M nie rozmawiałem.

 

Bzdury.


Zwykłe pasywne zawieszenie jest mniej komfortowe i sztywniejsze niż EDC w trybie komfort (co jest logiczne bo musi być "uniwersalne" i na miasto i na autostradę). Mam obydwa auta do dyspozycji na codzień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

A ja nadal szukam opinii nt. zawieszenia adaptacyjnego M.

Póki co poza opiniami typu "robi robotę" - żadnych konkretów...


Generalnie ASO twierdzą, że adaptacyjne M jest nieco twardsze niż EDC - czyli np. tryb komfortowy jest twardszy niż w EDC.

Czy ktoś jest w stanie potwierdzić powyższe...?

I druga kwestia, która mnie interesuje - to tryb "Adaptive" w zawieszeniu adaptacyjnym M - jak on się zachowuje w praktyce.

Teoretyczne założenia trybu adaptive są fajne - np. automatyczne utwardzanie zawieszenia na zakręcie aby zminimalizować ugięcie/przechył.

Czy po wjechaniu na dziurawą drogę dla odmiany automatycznie się zmiękcza? Jak to się sprawuje w praktyce?


Oczywiście do pneumatyki daleko, ale opcja wydaje się interesująca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie napalałbym się na te zawieszenie adaptacyjne M...

Zaznaczam, że moja opinia jest oczywiście subiektywna.


Testowałem prawie każde zawieszenie w X3/X4 - nie testowałem pełnego M ( czyli zawieszenia jakie jest w X3M i X4M - nawet nie wiem czy tam jest inne niż w M40i/d :mrgreen: )


Zawieszenie standardowe (test X3 20d), jest w miarę komfortowe, ale nieprzyjemne dla mnie przy przejeżdżaniu przez progi zwalniające. Po przejechaniu jest takie bujnięcie niepotrzebne.

Zawieszenie EDC (test X3 25d) - bardzo podobne do standardowego i wcale nie czułem różnicy między trybami.

Zawieszenie sportowe M (pakietowe) (test X4 30i) - bardzo fajne w miarę sztywne i jednocześnie wystarczająco komfortowe zawieszenie - z powyższych najlepiej się prowadziło.

Zawieszenie adaptacyjne M ( mam takie w X4 M40d) - zawieszenie podobne do sportowego M, ale w trybie Comfort troszkę bardziej komfortowe, w trybie sport podobnie sztywne co sportowe, w trybie adaptacyjnym prawie tak sztywne jak w trybie sportowym, ale z lekką poprawą komfortu.

Jednak przed zakupem oczekiwałem zdecydowanie większych różnic między trybami zawieszenia, w rzeczywistości te różnice są subtelne - za mało odczuwalne. Jeśli dobrze pamiętam dopłacałem 2400 zł do tego zawieszenie - niby niedużo, ale zadowolony z wydatku nie jestem.

Najlepszym dla mnie zawieszeniem jest zawieszenie sportowe M (pakietowe), bo zawsze masz ten sam tryb i nie trzeba trybu przełączać na "ulubiony" - brak wyboru czasem jest lepszy niż złudny wybór. :mrgreen:

Długoterminowo zawieszenie sportowe będzie bardziej trwałe i tańsze w eksploatacji. Adaptacyjne amory są pewnie sporo droższe.

Edytowane przez KrzychoM

Pozdrawiam

KrzychoM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Zawieszenie EDC (tet X3 25d) - bardzo podobne do standardowego i wcale nie czułem różnicy między trybami.

 

Naprawdę nie wiem jak można nie czuć tej różnicy, chyba że testowałeś samochód na gładkiej drodze bez zakrętów. Całe życie tłukłem się na sztywnych obniżonych zawieszeniach i jakiś tam punkt odniesienia mam, różnica pomiędzy Comfort a sport w EDC jest naprawdę znacząca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widać można… nawet mało odczuwam różnice w swoim adaptacyjnym M, także wiesz. :norty:

Każdy odczuwa inaczej zawieszenie i te odczucia zawsze są subiektywne.


Edit: Zawieszenie EDC testowałem w X3 25d na kiepskiej drodze w Tulcach pod Poznaniem ( kto tam jeździ to będzie wiedział, o który zakręt chodzi :wink: ). 2 razy przejeżdżałem fragment - zakręt 90 stopni mocno podziurawiony - w 1 stronę na ustawieniu comfort, powrót na ustawieniu sport - nie czułem różnicy. :mrgreen:

Edytowane przez KrzychoM

Pozdrawiam

KrzychoM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Wiadomo :) Szkoda że EDC tak naprawdę nie do końca ogranicza wychyły na zakrętach, wtedy było by idealnie, ale musiałyby być aktywne stabilizatory.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nie napalałbym się na te zawieszenie adaptacyjne M...

Zaznaczam, że moja opinia jest oczywiście subiektywna.

Dzięki za porównanie, to jest już konkret.

Czyli, faktycznie tak jak twierdziło ASO, jest sztywniejsze od EDC.


Reasumując, rozumiem to tak, że >adaptacyjne M< jest dla osób lubiących twardsze zawieszenia - czyli np. zwolenników sportowego M, ale chcących mieć jednak jakąś regulację.

Natomiast dla przedkładających komfort jednak EDC. Adaptacyjne M może okazać się za twarde.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja testowałem przed zakupem to EDC u kolegi i podobnie jak kolega Krzycho stwierdziłem że różnica jest bardzo mała, IMO nie warto tego klikać

nie sądze żeby potem ktoś z tego realnie korzystał ale moze sa tacy co przełaczają te tryby co chwile, nie wiem ;)

jak ktoś lubi sztywniejsze auto to od razu brać zawieszenie M, a jak ktoś bardziej ceni komfort to zwykłe

ja akurat założyłem sobie jakiś budżet wiec wolałem kliknąć hamulce M ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
A ja testuję od 16kkm a nie przez 20 minut i stwierdzam że jest bardzo duża zwłaszcza na nierównościach. Na codzień jeżdżę też g01 z pasywnym zawieszeniem i swoje wnioski napisałem powyżej :cool2:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie napalałbym się na te zawieszenie adaptacyjne M...

Zaznaczam, że moja opinia jest oczywiście subiektywna.

Dzięki za porównanie, to jest już konkret.

Czyli, faktycznie tak jak twierdziło ASO, jest sztywniejsze od EDC.


Reasumując, rozumiem to tak, że >adaptacyjne M< jest dla osób lubiących twardsze zawieszenia - czyli np. zwolenników sportowego M, ale chcących mieć jednak jakąś regulację.

Natomiast dla przedkładających komfort jednak EDC. Adaptacyjne M może okazać się za twarde.

 

Reasumując to biorąc M40, i lub d możesz mieć tylko adaptacyjne M

W innych wersjach tylko adaptacyjne (ETC)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.