Skocz do zawartości

Cujniki ABS i ich oporność, komunikacja z interfejsem diag.


Dragon240-BMW Klub Polska

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Mam problem z ABS i ASC w swojej E36. Z tego co wiem sa one na jednym module, wiec jak probvlem jest z ABS to obowiazkowo z ASC. Problem pojawił sie po wyciągnieciu z niej całej instalacji elektrycznej. Po włozeniu jej na miejsce swieci sie ABS i ASC, były tez zmieniane zawieszenia razem z czujnikami od innej E36 ale ten sam rocznik tylko bez ASC mysle ze to nie robi róznicy (Sprawdzałem w katalogu ETK i z tego co dobrze pamietam nie rozróznia sie czujników ABS w E36 na czujniki do wersji z ASC czy nie).

 

 

Pojechałem do elektryka podłaczył jakis badziewny stacjonarny komputer i skomunikował sie tylko z silnikiem (nie było błedów) natomiast z: Poduszkami, ASC, i Klimatronikiem sie nie skomunikował. Używał miedzy innymi oprogramowania CarSoft tak ze mysle ze nie ma co sie dziwić.

 

Pojechałem, wiec do innego Mechanika, ten miał już przenośny komputer zespolony z wyswietlaczem (taki zółty, wygladał profesjonalnie). Podłaczył go i dało sie skomunikowac z poduszkami (które zresetował), z silnikiem równierz uzyskał połaczenie i potwierdził wczesniejszą opinie tamtego elektryka, ze brak błedów w silniku, z ABS i klimatyzacją równierz nie uzyskał połaczenia.

 

 

Mam pytanie czy to mozliwe jest, że to wina złej komunikacji takich interface diagnostyczych i trzeba jechac na orginalny BMW ????, bo słyszałem ze nieorginalne czesto maja problemy z komunikacją i łacza sie jak chcą. Czy to mało prawdopodobne a bardziej wskazuje to na problem natury technicznej (uszkodzona instalacja lub zle połaczone). Zaznaczam ze całej operacji (przekładania instalacji elektrycznej itd) dokonał mechanik który zna sie dobrze na BMW i pracuje z najnowszymi modelami (wyklucza on mozliwosc złego połaczenia).

 

 

Wróciłem wiec do tego pierwszego i powiedział on zebym przyjechał w poniedziałek bedziemy sprawdzac na pieszo po kolei zaczynając od czujników i dalej ku pompie itd.

 

Ubiegłem go i nie czekając na poniedziałek, pojechałem odrazu na podnosnik sprawdzic czujniki ABS i ich opornosc. Wywindowałem auto do góry i zaczełem od przodu.

 

Podszedłem do prawego przedniego koła i zauwazyłem, że jest oderwany przewód masowy który był przykrecony srubą trzymającą czujnik ABS do zwrotnicy, a drugi koniec do ramy, poszedłem z drugiej strony tam było wszystko ok, ale jak pociągnełem troche to tez sie oberwał (uważam, ze nie ma ten kabelek wpływu na ABS jedynie zwieksza połaczenie masowe i nie ma miedzy nim a czujnikiem komunikacji. Mysle ze on tam jest z powodu słabej masy dlatego że połaczenie Mc Persona jest odizowlowane od ramy przez poduszke amortyzatora i koncówki drązków i ma on za zadanie poprawic przewodzenie masy ale moze sie myle i ma jakieś dodatkowe znaczenie i zwiazek z czujnikami).

 

Zaczełem rozłaczac czujniki. Z przódu mają one 3 piny. Przynajmniej tak było w jednym kole. Zaczełem pomiar opornosci od Środkowego pinu (nr 3) i sprawdzałem z tym od lewej strony (pin nr 2, nie było zadnego połaczenia) zaczełem sprawdzac srodkowy (pin nr. 3) z tym od prawej (pin nr. 1, nie było połączenia) podłaczyłem wiec te dwa zesoba symetrycznie rozmieszczone w koncówce i podpisane numerami 1 i 2. Wyszła mi opornosc 1130, poszedłem do drugiego koła z przodu i ze zdziwieniem okazało sie ze są tylko piny 1 i 2 a w miescu pinu numer 3 jest dziurka tak jakby go tam brakowało. Sprawdziłem opornosc na tych co są czyli pin 1 i 2 i wyszła 1160. Poszedłem na tył. Tam sa wtyczki od czujników 2 pinowe miejsce na 3 jest zalane całkowicie brak otworu. Przeprowadziłem pomiar i wyszło na jednym i drugim tez cos 1100 z groszami.

 

Mam pytanie, czy odczyty opornosci są prawidłowe i co oznacza ten pin w przednich czujnikach (pin numer 3). W czujniku w którym był ich komplet wychodzi na to ze nie ma on przejscia ani z pinem 1 ani z pine 2 tak jakby był całkowicie nieaktywny.

 

Pojechałem i sprawdziłęm opornosc czujników z tylnego zawieszenia które było fabrycznie w tym aucie (na nich chodził wtedy ABS i ASC) opornosc miedzy pinami 1 i 2 w jednym i drugim była niewiele ponad 1000. w jednym 1006 a w drugim 1030 tak jakby nizsza o jakies 100-150 omów od tych teraz zamontowanych. Jak to rozumiec i czy nie ma to znaczenia. Zaznaczam ze jedno i drugie auto przed zmianami czesci nie miało problemów z ABS-em wiec zakładam ze czujniki sa dobre wszystkie [/i]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze ze po przekreceniu stacyjki zapalają sie wszystkie kontrolki (jest to prawidłowy obiaw testowania systemów) po kilku sekundach gasną wszystkie i odrazu w przeciągu jednej sekundy, spowrotem zapalają sie dwie kontrolki ABS I ASC równoczesnie przy tym a moze na ułamek sekundy wczesniej słychac dzwiek jakby przekaznika kliknoł.

 

Jak sie okazało, kiedy mam wcisniety hamulec i przekrece stacyjke wszystkie gasną i w momencie zapalania sie ABS i ASC słychac to kliknięcie równoczesnie czuc je na pedale hamulca. Tak jakby pompa chwilowo działała.

 

Ktos mi powiedział, ze zapowietrzona pompa ABS moze objawiac sie brakiem ABS-u i tym samym paleniem sie kontrolki na desce (hamulce mam bardzo dobre, ale ponoc mimo wszystko pompa moze byc zapowietrzona)

 

Prosze o pomoc kogos kto dobrze zna tenat ABS i elektroniki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Specjalista ze mnie żaden :wink: , ale pomiary czujników są okej, takie wartości powinny być.

Ja bym zrobił tak : schemat do ręki, opis złącz przy sterownikach i sprawdzenie właśnie przy sterowniku czy czujniki są tam widoczne :wink:

 

Jeżeli chodzi o diagnostykę to ja bym jednak spróbował w ASO jak masz możliwość.

 

Z drugiej strony jeżeli przed demontażem instalacji było okej a po złożeniu już nie jest to szukał bym jednak jakiegoś błędu w instalacji, może w którymś gnieździe na złączu odpowiedzialnym za ABS są zamienione przewody :?: może była jakaś różnica, piszesz że jedno auto miało ABS/ASC a drugie tylko ABS.

Pozostaje Ci chyba sprawdzanie instalacji ze schematem :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kabelki zamienione napewno nie są bo nikt ich nie wyciagał z kostek wszystko jest złaczone tak jak było moze nie kontaktowac cos przez przełamanie sie kabelka albo zasniedzienie ale napewno nie pomylone.

 

Co do czujników to nie ma róznicy czy było auto z ASC czy nie

a tylko one zostały załozone z tamtego auta w którym nie było ASC reszta jest tak jak była fabrycznie wszelkie moduły itd. W tamtym nie było problemów z ABS-em tak ze czujniki przed rozebraniem napewno były ok.

 

 

Dzieki za porade. Jutro próbuje z komputerem orginalnym BMW, ale w prywatnym warsztacie. Mam nadzieje ze uda sie skomunikowac z ABS-em i wyswietli sie usterka znacznie zawężiło by to pole poszukiwan przyczyny. Niby orginalne sa duzo lepsze i komunikują sie o wiele sprawniej a te wszystkie inne mogfa miec problemy z wybiórczymi autami tzn jedno bedzie sie łaczyło a inne nie. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, że wiedza albo checi do pomocy naszych szanownych forumowiczów kiepskie.

 

 

Problem ustał, wię teraz odpowiem sam na zadane pytania, moze sie kiedys to komuś przyda.

 

Problemu z komunikacja komputeraz z kompem pojazdu, nie było zadnych. Skomunikował sie odrazu, po pojechaniu do porzadnego warsztatu i podłączeniu do orginalnym komputera BMW.

 

Wiec tak jak przypuszczałem interfejsy i komputery do kilku tysicy złotych są do dupy.

 

Czujniki przednie ABS w E36 były robione w 2 wersjach. Jedne 2 pinowe drugie 3 pinowe. Z tym ze ten 3 pin to jest jako okran. Tak jak przypuszczałem nie ma połaczenia miedzy pozowstałymi pinami wiec jest niepotrzebny. Moza wiec, zakładac 3 lub 2 pinowe albo moga byc rózne, tak jak ja mam jeden taki i drugi taki nie bedzie problemu. Opornosc wacha sie od 1000 do 1300 omów przynajmniej u mnie a mierzyłem na 6 czujnikach.

 

 

Przyczyną jednak był silnik od ASC regulujący przepustnice (element przy przepustnicy który ma zaczepioną linke i przy działaniu systemu (poslizgu) przymyka przepustnice ograniczajac moc auta). Efektem jego awari lub nawet jego nieprawidłowego działania czy breaku dobrego kontaktowania, moze tak byc jak u mnie brak obu systemów ABS i ASC. Obiawiało sie to tak, ze po przekreceniu stacyjki testowały sie systemy i po testach wszystkie kontrolki powinny zgasnąc i tak sie działo ale w ułamku sekundy obydwie kontrolki zaswiecały sie spowrotem. W tym tez momencie równoczesnie z zapaleniem byłu słychac odgłos jakby załaczajacego sie przekaznika, a trzymajac wcisniety pedał hamulca równierz delikatne tępnięcie na pedale (podobne do takiego jak hamujemy a ABS odbija)

 

 

Jako ciekawostke powiem wam, że zepsucie sie tego elementu i zapalenie sie systemów moze ograniczyc moc auta (tak było w moim przypadku) teraz jezdzi sie dynamiczniej. Tutaj chyba było to spowodowane przymknietą troche przepustnicą, ale ponoc w BMW jest cos takiego co potocznie zwane jest systemem ochrony życia. Taki system jezeli wykryje awarie systemów odpowiedzialnych za bezpieczenstwo blokuje moc silnika nawet do 40 %

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Podepne sie pod temat.

 

Kupilem interface- zdiagnozowalem ABS carsoftem (6.4 i 3.4)

Jasne wskazanie na czujnik prawy tylny (E36 93r).

Wylicytowalem na allegro uzywany czujnik z gwarancja rozruchowa 3 dni - w zwiazku z czym musze sprawdzic czy to cos z nim jest nie tak czy z moja Bunia.

 

Po podpieciu czujnika nadal ten sam blad, po skasowaniu bledu i przejechaniu sie rowniez to samo, tak jakby czujnik ktory kupilem tez byl uszkodzony.

Czy kazdy sprawny czujnik powinien miec opor 1000 ? okolo 700 oznacza niesprawny czujnik i tym samym blad w ABS?

Czy teoretycznie- jesli podepne zamiast czujnika opornik o takim samym oporze (1000) system zdiagnozuje mi sie poprawnie (chce wykluczyc mozliwosc bledu w samej instalacji w aucie)

 

Dzieki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie powinien zadziałac po wsadzeniu opornika, w miejsce czujnika, bo po przekreceniu stacyjki sprawdza system tylko na podstawie oprów nic wiecej nie jest w stanie sprawdzic na dwóch pinach na postoju. Jak ruszysz odrazu powinnen wyrzucic bład. Nie wiem tylko w jakim przedziale miesci sie prawidolowy opór. Ja mam do 1000 do 1200 ohm.

 

Zmierz opornosc wszystkich czujników, wtedy bedziesz wiedział czy to wina tego na który ci wskazuje program. Jak bedzie miał wyraźną różnice w opornosci to masz odpowiedź. Moze ten co kupiłes tez jest zepsuty porównaj jgo opornosc z tymi ktore nibymasz dobre. Jak opornosc bedzie prawidłowa (taka jak wszystkich), spróbuj jeszcze podpiąc ten z prawego koła w miesjce lewego i wtedy zrób odczyt błedów (bez wyciagania czujników z wahaczy). Jezeli nadal bedzie pokazywało bład lewego koła to cos jest zepsute ale napewno nie czujnik ja bardziej niz na zepsutą instalacje stawiałbym na sterownik ABS.

 

Mam taki sterownik wrazie czego jakbys potrzebował, tylko trzeba by było sprawdzic numery (bez ASC).

 

Masz ASC u siebie ????, bo jezeli masz to ponoc jeszcze pompa moze miec wpływ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz calkiem oglupialem.

:shock:

Podlaczylem dokupiony na allegro czujnik pod lewe tylne zlacze- wynik badania -

blad nr 54 niezidentyfikowany (moze ktos pomoc co oznacza ten blad?)

blad nr 5 blad prawego tylnego czujnika

 

Odlaczylem oba tylne czujniki. Skasowalem bledy. Ponowilem diagnoze i nadal te same dwa bledy (test "nie zauwazyl" odlaczonego drugiego czujnika) :mad2:

 

No i nadal nie wiem czy kupiony czujnik jest sprawny :/ a dzisiaj musze zdecydowac czy go odeslac czy zatrzymac.

 

Heh zazdroszcze tym dla ktorych naprawa ABS polegala na wymianie bezpiecznika i 1 czujnika...

 

u mnie brak pomyslow co dalej - jakies propozcyje? nie mam ASC

ew. namiary na jakiegos mechanika w podlaskim ktory moglby w miare szybko uporac sie z problemem za rozsadne pieniadze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.