Skocz do zawartości

[EXX] Wymiana rozrządu w 2,5 td(s) i 1,8 tds


robertbmw

Rekomendowane odpowiedzi

W poniższej instrukcji opisuję zakres czynności jakich należy dokonać w celu wymiany łańcuchów rozrządu w silnikach 2,5 td(s) i 1,8 tds bez demontażu głowicy. Jest to szczegółowy opis czynności, których zawsze dokonuje podczas tej wymiany i mam nadzieję że będzie to bardzo pomocny artykuł dla osób, podejmujących się tego zadania.

 

I. NA WSTĘPIE.

 

Naprawa ta pochłania sporej ilości czasu i wymaga w niektórych przypadkach zastosowania kilku nietypowych narzędzi z całej palety, dlatego też przed przystąpieniem do wymiany, zalecam z uprzednim zapoznaniem się tej instrukcji i zwrócenia uwagi na wyszczególnione przeze mnie niebieską czcionką typ narządzia lub klucza.

 

Konieczne jest także zakupienie przed wymianą poniższych elementów:

- łańcuch rozrządu górny [11 31 2 246 582],

- łańcuch rozrządu dolny [13 52 2 246 583],

- płoza napinająca górna [11 31 2 243 944],

- płoza napinająca dolna [13 52 2 243 936],

- simmering wału 48x65x10 [11 14 2 249 532]

- uszczelka przedniego dekla:

____papierowa - występuje w starszych silnikach, w których podstawa pod pompę wtryskową jest aluminiowa przykręcana do bloku [11 14 2 245 879]

____metalowa - wystepuje w nowszych silnikach, w których podstawa pod pompę wtryskową jest odlewem bloku [11 14 2 245 175]

 

Przydatne są także:

- uszczelka pokrywy zaworów:

____dla silników 2,5 starszych, w których śruby dekla są na nasadkę typu torx 10, [11 12 2 244 398]

____dla silników 2,5 nowszych, w których śruby dekla są na imbus typu torx 45, [11 12 2 245 686]

____dla silników 1,8 [11 12 2 245 599]

-oring pompy podciśnieniowej [11 66 2 244 541]

-oring przewodu wodnego [11 53 2 248 435]

-oring pompy wody [11 51 1 711 484]

 

Jeżeli chodzi o koła zębate rozrządu to pozostawiam ten wybór użytkownikowi auta, gdyż nie ma zbytnio konieczności zmieniania ich za każdym razem, choć powinno się to robić, chociażby dla zasady.

- koło zębate wałka rozrządu [11 31 2 245 361]

- koło zębate pompy wtryskowej [13 52 2 245 376]

- koło zebate wału korbowego

____ w silnikach 2,5 [11 21 2 243 401]

____ w silnikach 1,8 [11 23 2 245 550]

 

II. PIERWSZE CZYNNOŚCI ROZBIÓRKOWE.

 

1. Na początek należy spuścić płyn z układu chłodzenia.

Po wcześniejszym odkręceniu ekranów podsilnikowych ( o ile jeszcze są) odkręcamy korek spustowy płynu, umiejscowiony po prawej stronie bloku silnika, pod kolektorem wydechowym, tuż przed koszem skrzyni biegów. Potrzebny nam będzie jakikolwiek klucz o rozmiarze 19 lub 13. Następnie spustu płynu dokonujemy z chłodnicy poprzez korek spustu po lewej stronie chłodnicy na samym dole także klucz o rozmiarze 13.

Po tej czynności, albo nawet i przed demontujemy wentylator oraz osłonę wentylatora. W tym celu zakładamy klucz płaski/widelec rozmiar 32 na śrubę od visca i mocnym uderzeniem młotka w klucz w kierunku zgodnym z obrotami silnika luzujemy wentylator i wraz z odczepioną osłoną na kołkach dźwigamy do góry. W niektórych modelach należy wcześniej zdemontować wloty powietrza do filtra powietrza, a w modelu E34 bez chłodnicy powietrza, czyli TD i w E39 oraz E38 pomocne jest wcześniejsze zdemontowanie dolotu powietrza do kolektora ssącego.

Następnym krokiem jest demontaż obudowy filtra powietrza odkręcając ją całkowicie od pokrywy zaworowej, a także zdjąć osłonę na kolektorze ssącym zakrywjącą wtryski, w tym celu posługujemy się kluczem imbus 5.

2. Blokowanie silnika.

Jest to następny krok pracy i w tym celu demontujemy pokrywę zaworową klucz nasadka torx 10 w starszych silnikach lub klucz imbus torx 45 w nowszych. Gdy mamy już zdjętą pokrywę przekręcemy za pomocą klucza rozmiar 22 śrubą na wale korbowym tak, aby krzywki wałka rozrządu na pierwszym cylindrze były skierowane ku górze. W tym momencie mozna przystapić do blokowania silnika poprzez otwór w bloku znajdujący sie z lewej strony silnika pod rozrusznikiem, a zaraz nad misą olejową, we wnęce wystającego odlewu bloku - tuż pod czujnikiem obrotów. Silniki 1,8 otwór ten mają umiejscowiony w innym miejscu, ale o tym w adnotacji poniżej.

Nie mając oryginalnego kołka blokującego, możemy go sobie wykonać sami. W tym celu należy poszukać odpowiednio twardej śruby M10 lub M11 o długości min 10cm - najlepiej śruba od przykręcania głowicy i zeszlifować jej końcówkę na średnicę 8 mm. Wkładając ją w otwór do blokowania, często zaślepionego plastikowym kołkiem koloru błękitnego lub kremowego, próbujemy wyczuć otwór w kole zamachowym kręcąc delikatnie wałem korbowym do przodu i do tyłu. Po udanym utrafieniu w otwór sprawdzamy czy nasza śruba wskoczyła wystarczająco dużo - jakieś min 5 mm.

3. Prace rozbiórkowe.

Luzujemy śrubki na kole pasowym pompy wody oraz śrubę główną na wale korbowym. Zakładamy na nią dość masywny klucz nasadka 22 na 1 cal i za pomocą dużego ramienia na 1 cal oraz przedłużeniu rurowym próbujemy odkręcać śrubę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Odkręcamy przewód metalowy doprowadzający spaliny do zaworu AGR, oraz przewód wodny plastikowy lub metalowy przykręcany pod termostatem i nad alternatorem. Napinamy ramię napinające pasek wielorowkowy i ściągamy go. W modelach z klimatyzacją odkręcamy rolkę napinająca pasek sprężarki i odkręcamy sprężarkę od podstawy po to, aby później zdemontować podstawę sprężarki od bloku silnika.

Możemy także już odkręcić rolkę pośrednią, korpus termostatu, koło pasowe pompy wody i pompę wody, uważając na nią przy wyciąganiu, gdyż może mieć plastikowy wirnik i jego uszkodzenie zablokuje nam prace montażowe z braku drugiej pompy wody.

 

Pozostało nam zdemontować zestaw kół pasowych, ale najpierw musimy odkręcić ramię napinające pasek wielorowkowy. W tym celu posługujemy się kluczem imbus 17, aby odkręcic kapsel na przodzie ramienia w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Czasem kapsel ten odkręca się bez wiekszego trudu, lecz są przypadki kiedy należy użyć sporej siły, gdyż potrafi się on zapiec, a niekiedy nawet nie puści, tylko odkręci się razem z podstawą na której ramie pracuje. Jest to o tyle kłopotliwe, gdyż mając ten zestaw na wierzchu cięzko jest go rozdzielić, np. celem wymycia wewnątrz i nasmarowania na nowo.

 

Musimy jeszcze odkręcić podstawę alternatora i pompy wspomagania, a raczej odciągnąć ja od bloku i dekla rozrządu. Dostęp do śruby dolnej alternatora jest nie łatwy i dla bezpieczeństwa proponuję odłączyć akumulator. Obie są wkręcane od tyłu alternatora i kluczami 13 próbujemy je wykręcić. Po odsunięciu alternatora ujawnią się dwie śruby trzymające jego podstawę. Jedna jest przykręcana do dekla rozrządu i ją musimy wykręcić całkowicie, a druga jest wkręcana w odlew bloku i ją wystarczy mocniej poluzować. Mamy jeszcze obok koła pasowego pompy wspomagania trójkątną blachę i ją również odkręcamy. Teraz możemy odciągnąć podstawę od dekla.

4. Demontaż dekla.

Odkręcamy 4 śruby misy olejowej wkręcane w dekiel i luzujemy po 4 śruby misy po bokach silnikach klucz rozmiar 10 lub nasadka torx 10, aby zmniejszyć naprężenie .

Od góry odkręcamy 3 śruby na przedniej lini brzegowej głowicy wkręcane w dekiel i jedną po drugiej stronie głowicy (po stronie termostatu) oraz nakrętkę wraz ze szpilką obok alternatora.

Teraz wystarczy już tylko odkręcisz dekiel od bloku i w tym celu musimy wykręcić, aż 15 śrub od przodu.

 

Mając poluzowany dekiel nie próbujemy wyszarpać go na siłę. Dekiel jest mocowany na tulejkowych kołkach ustalających i zanim nie odsuniemy go na min 5 mm od bloku, to wciąz jest ogromny nacisk na uszczelkę głowicy. Ruszamy nim delikatnie na boki obserwując zachowania gumowej uszczelki na kanale wodnym, patrząc przez otwór po termostacie. Jeżeli nie chce ona odkleić sie od dekla pomagamy delikatnie srubokrętem w oderwaniu, ale nie przerwaniu jej. Jest ona częścią uszczelki pod głowicą i z jej powodu w oryginale zalecany jest demontaż głowicy.

Uszczelka pod misą przeważnie jest metalowa również z zawulkanizowanym paskiem gumy i jej raczej nic się nie powinno stać. Gorzej kiedy była ona już wymieniana i ktoś założył papierową, to wtedy również sprawdzamy czy oddzieliła się od dekla.

 

III. WYMIANA ŁAŃCUCHA ROZRZĄDU.

 

Doszliśmy do punktu kulminacyjnego praco/wypocin.

 

1. Demontaż.

Wał korbowy mamy zablokowany, więc luzujemy śrubę na wałku rozrządu nasadka torx 14 oraz śrubę na kole zębatym pompy wtryskowej klucz rozmiar 18, a czasem nawet klucz rozmiar 21. Teraz próbujemy zbić koło zębate na pompie wtryskowej - do tego służy w zasadzie specjalny ściągacz, ale my go nie mamy i radzimy sobie uderzeniem zbijającym od tyłu poprzez jakiś nie ostry przecinak i młotek w miejsce koła w którym nie uszkodzimy zębów.

 

Teraz istnieje potrzeba zblokowania napinaczy. Tłoczek dolnego napinacza jest dosyć dobrze widoczny i napręzając płozę napinającą dolny łańcuch wciskamy tłoczek do końca i poprzez mały widoczny otworek wsuwamy np.gwożdzia 2-3mm który nam go zablokuje. Tak samo robimy z tłoczkiem górnego łańcucha, z tym że otworek blokujący jest prawie pod głowicą, a samo cofnięcie płozy napinającej jest niełatwe z braku odpowiedniego dostępu do niej. Gdy już uda nam się go cofnąć i zablokować odkręcamy całkowicie kółko zębate wałka rozrządu i ściągamy je. Od przodu w głowicę wkręcane są dwie szpilki na imbus 8 albo na torx 45 i je również wykręcamy. Teraz możemy szarpnąć prowadnicę łańcucha górnego do góry, ale po jego lini i wtedy nam wyjdzie. Demontujemy już luźną płoze dolną wysuwając tylko do przodu i ściągamy koło zębate na pompie wtryskowej. Koło to wysuwamy razem z dolnym kołem na wale korbowym. Demontujemy również górna płozę napinającą i silnik jest już pozbawiony rozrządu.

 

2. Zestawienie i montaż.

Zanim przystapimy do montażu rozrządu musimy go zestroić na łańcuchu.

Na dolnym kole zębatym jest nabity punkcik, który zawsze jest z przodu silnika. Koło zębate pompy wtryskowej ma czasem dwa oznaczenia na dany ząb 4 i 6. Jest to znak zęba, na którym pracuje zarówno czterocylindrówka, czyli 1,8 oraz sześciocylindrówka, a więc 2,5.

Oryginalny łancuch dolny ma dwa oczka w barwie miedzianej i są one oddalone o 10 oczek zwykłych - oczka cechowe są 11-stym i 12-stym oczkiem. Te oczka muszą się pokrywać z cechami na kołach zębatych, ale na lini łańcucha po jego zewnętrznej stronie, czyli nie od strony płozy napinającej.

Górny łańcuch wsuwamy od góry w głowicę i zabezpieczamy, aby nam nie spadł. Zestawione koła na cechach zakładamy na silnik, ale najpierw oczywiście musimy założyć na zębatkę pompy wtryskowej wcześniej włożony łańcuch górny. Dolne koło wsuwamy na wał korbowy i tym samym koło pompy wsuwamy na ośkę pompy. Ale najpierw musi nam poprawnie wskoczyć właściwie na klin koło na pompie. Zabezpieczamy go nakręcając nakrętkę i przekręcajac delikatnie kołem poprzez tę nakrętke w kierunku zakręcającym ją próbujemy wcisnąc dolną zębatkę na klin na wale.Gdy już nam wskoczy zakładamy dolną płozę i zwalniamy jej tłoczek napinający - tylko nie pomylić gwoździ.

Teraz wsuwamy płozę górnego łańcucha i wkręcamy szpilkę od przodu głowicy na której płoza ta pracuje - to ta grubsza w średnicy szpilka. Na łańcuch wsuwamy górną prowadnicę i wciskamy, aby ładnie wskoczyła w swoje miejsce. Zakładamy górne koło zębate, ale po uprzednim odtłuszczeniu powierzchni stykowej z wałkiem rozrządu delikatnie smarujemy klejem do gwintów - tak na wszelki wypadek.Założone koło łapiemy właściwą śrubą, ale nie skręcamy jeszcze na siłę. Zwalniamy tłoczek napinający górną płozę łańcucha.

 

3. Precyzyjne ustawienie rozrządu.

Wał korbowy mamy wciąż zablokowany i tak pozostaje nadal. Poprzez jakąś tulejke, założoną na śrubę główną na wale, przykręcamy ją na wał i w miarę mocno dociągamy, ale bez przesady. Na wałku rozrządu tuż za pierwszą stopą znajduje się wąskie podtoczenie ścięte po dwóch stronach pionowo. Do ustawienia wałka służy specjalny przyrząd, ale oczywiście my go nie posiadamy, więc wspomagamy się czymś takim jak suwmiarka. Zakładając ją na te podcięcia na wałku szczypcami pomiarowymi suwmiarki i przekładając ją na przemian w prawo i w lewo sprawdzamy odległość listwy pomiarowej suwmiarki od powierzchni głowicy. Zwracamy oczywiście uwage za każdym razem, aby suwmiarka sparła się na podtoczeniu i dobrze należy ją ściskać. Ustawiamy wałek kluczem bodajże 27 na sześciokącie na wałku w taki sposób, aby obie odległości pomiędzy stronami od suwmiarki do płaszczyzny głowicy były równe, a najdokładniej to wałek powinien być cofnięty o 2 stopnie - według mnie różnica jest niewielka i zawsze ustawiam coś pomiędzy tymi wartościami - wkońcu nowy łańcuch też się zacznie z czasem wyciągąć i wałek bedzie ponownie cofnięty.

Dokręcamy w takim położeniu śrubę na wałku trzymająca koło zębate z siłą 60-80 Nm - w oryginale powinno być 20 Nm + 35 stopni.

Dokręcamy także koło zębate na pompie wtryskowej z siłą 50 Nm.

Teraz możemy cofnąc kołek blokujący silnik na kole zamachowym i zrobić dwa obroty wałem do ponownego ustawienia krzywek na pierwszym cylindrze ku górze i ponownego zablokowania silnika, celem sprawdzenia suwmiarką prawidłowe zestawienie wałka.

4. Jeżeli rozrząd jest już dokładnie zestrojony i sprawdzony, odkręcamy z powrotem śrubę na wale korbowym z założoną tulejką tymczasową i możemy przystąpić do montażu dekla.

 

IV. MONTAŻ.

 

1. Wymieniamy simmering w deklu na nowy i po odtłuszczeniu powierzchni stykowych dekla i bloku zakładamy nową uszczelkę, pamiętając o tym, aby ją rozdzielić od części środkowej, która stanowi uszczelnienie pompy oleju z blokiem silnika. Wszystkie narożne punkty połączenia z blokiem (misy i głowicy) zalecam dodatkowo uszczelnić smarując niewielką ilością silikonu. To samo czynimy z gumową uszczelką na kanale wodnym, łączącym głowicę z deklem.

Teraz wsuwamy dekiel w swoje miejsce obserwując gumową uszczelkę poprzez otwór w głowicy po termostacie, aby przypadkiem się nie podwinęła. Jej uszkodzenie może być poważnym problemem w uszczelnieniu tego połączenia i aby uniknąć demontażu głowicy celem wymiany uszczelki pod głowicą, zalecam poświęcić więcej czasu na próbie uszczelnienia tego połączenia na tym etapie montażu dekla. Później nie będzie już żadnych możliwości zrobienia tego.

Wsunięty dekiel łapiemy i dokręcamy najpierw od przodu, a następnie przykręcamy pozostałe śruby od spodu (misy olejowej) i od góry (głowicy)

2. Zakładamy zespół kół pasowych wału korbowego i dokręcamy z siłą 100Nm + kąt 150 stopni. W tym momencie możemy już wyjąć całkowicie kołek blokujący na kole zamachowym i zaślepić korkiem.

Wymieniamy oring na pompie podciśnieniowej i łapiemy ją na swoim miejscu, ale śrub jeszcze niedokręcamy z końcową siłą. Zakładamy nową uszczelkę na pokrywę zaworową i zmarując na niej narożne miejsca przy półksiężycach zakładamy i skręcamy dekiel na głowicy. Po dokręceniu dekla dokręcamy także śruby trzymające pompę podcisnieniową.

3. Teraz możemy montować pozostałe podzespoły silnika: łapę napinającą pasek wielorowkowy, pamietając o tym, aby kapsel zaślepiający dokręcić z siłą nie większą od 20 Nm. Montujemy pompę wody, korpus termostatu, przykręcamy podstawę spręzarki klimatyzacji wraz z nią do tej podstawy, to samo czynimy z podstawą pod alternator zakładając również i jego. Z resztą w zasadzie nie ma już większego problemu i każdy będzie wiedział co dalej do montażu pozostało.

4. Zalewamy układ płynem chłodniczym i przed odpaleniem upewniamy się czy kołek blokujący został wyjęty. Uruchamiamy silnik i przystępujemy do odpowietrzania układu obserwując układ w zachowywaniu się Układ chłodzenia.

Obowiązkowo proszę zwracać uwagę na połączenie głowicy z deklem przy korpusie termostatu w którym zwracaliśmy sporo uwagi na gumową uszczeleczke, czy nie wycieka wokół niej płyn.

 

V. NA ZAKOŃCZENIE.

 

I na tym, mogę już zakończyć.

Życzę powodzenia w wymianie łańcuchów we własnym zakresie, a dla osób nie mających zbyt wiele doświadczenia w mechanice niech będzie to przestrogą przed przystąpieniem do tego zadania. Pracy jest nie mało i wymaga ona sporego wysiłku nie tylko fizycznego, ale i psychicznego od osoby podejmującej się tego zadania. Mam także nadzieję, że każdy doceni fakt jaki trud musi włożyć mechanik wymieniający rozrząd w tych silnikach.

 

 

ADNOTACJE.

 

Otwór na kołek blokujący silnik poprzez koło zamachowe w silnikach 1,8 TDS znajduje się nad rozrusznikiem i jest on umiejscowiony w głębi bliżej pionowego korpusu bloku silnika. Znajduje się tam także czujnik obrotów silnika i dostęp do niego nie jest rewelacyjny. Jednak dla chcącego nic trudnego i zablokować silnik trzeba. Może to wymagać trochę więcej rozbierania i rozkręcania, ale jest to jedyna opcja wpływająca na dalsze prawidłowe czynności związane z wymianą łańcuchów rozrządu.

 

Dziękuję za chęć zapoznania się z powyższym tekstem i życzę miłej zabawy.

W miarę możliwości postaram się o uzupełnienie tekstu w niezbędne fotki ułatwiające rozpoznanie pewnych opisanych czynności.

Edytowane przez robertbmw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

tu macie pare fotek jak to ma wyglądać to jest 325 td z92r

http://www.marek760i.republika.pl/ro1.jpg

http://www.marek760i.republika.pl/ro2.jpg

http://www.marek760i.republika.pl/ro3.jpg

http://www.marek760i.republika.pl/ro4.jpg

zablokowany napinacz

http://www.marek760i.republika.pl/ro5.jpg

BMW sie nie psuje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 4 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Więc oby Twoja wiedza i mechaniora okazała się słuszna co z przykrością muszę podważyć, gdyż wiele łańcuszków które zdemontowałem z ledwością trzymało się tylko na jednej ściance ogniwa :mrgreen:

Było ich przynajmniej 12 na przeszło 40 łańcuchów które wymieniłem - a może więcej :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc oby Twoja wiedza i mechaniora okazała się słuszna co z przykrością muszę podważyć, gdyż wiele łańcuszków które zdemontowałem z ledwością trzymało się tylko na jednej ściance ogniwa :mrgreen:

Było ich przynajmniej 12 na przeszło 40 łańcuchów które wymieniłem - a może więcej :?:

 

Witaj Robert_BMW!

Czytam Twoje posty i są bardzo trafne!..więc wierzę Tobie na słowo.

Możesz podpowiedzieć?..mam najechane około 300000km...więc jak sądzisz?...ile mogę jeszcze przejechać bezpiecznie?..wiem, że nie jest to reguła..

PS.

szkoda, że nie odbierasz email-i...wysłałem kiedyś pytanko :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.ile mogę jeszcze przejechać bezpiecznie?..wiem, że nie jest to reguła

 

W tym zdaniu jest odpowiedż

"Nie ma reguły o bezpiecznej jeździe"

 

Łańcuchy zużywają się głównie w zależności od eksploatacji danego modelu przez jego użytkownika. Nie jeździmy autami od nowości, więc nikt nie wie jak były one eksploatowane.

 

300 tyś. - Może nawet i tyle łańcuch wytrzymać, ale może mieć nabiegane jedynie 160 tys. Ja z rezerwą przyjąłem że 200 tyś. to pora aby zacząć o tym myśleć.

Często łańcuszki są słyszalne, ale nie każdy jest w stanie ten dźwięk usłyszeć i odróżnić go od innych. Jednak nie polecam czekać, aż zacznie on być słyszalny, gdyż w takich przypadkach spotykałem się z naderwaną ścianką jednego z ogniw. Lepiej profilaktycznie wymienić za wszasu i spać spokojnie niżeli czekać do momentu "za późno".

 

Ps. Mój email się zmienił, ale przeważnie wszystkie docierają - czasem o nich zapominam, ale nie kasuję - odpisuję po jakimś czasie do czego aż wstyd się przyznać :worried:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.ile mogę jeszcze przejechać bezpiecznie?..wiem, że nie jest to reguła

 

W tym zdaniu jest odpowiedż

"Nie ma reguły o bezpiecznej jeździe"

 

tak..tak jak napisałem uważam, że nie ma reguły na pewną jazdę.

Dotyczy to nie tylko używanych aut..części, ale równiez nowych *aut..części*. Jednak uważam, że pewna Wiedza którą posiadają Koledzy a przede wszystkim Ty... mogą wskazać ...podpowiedzieć....wskazać odpowiednią drogę...tak, aby nie wpaść w "duże" lub dodatkowe koszta. Stąd moje pytanie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...

Jeżeli miałeś do czynienia ze zużytymi łańcuchami to przez korek wlewu oleju będziesz mógł ocenić jego flekowatość poprzez próbę podnoszenia łańcucha na zębatce wałka, ewentualnie jego przesuwności na boki.

Nie obejrzy się niestety łańcucha pompy - czy on zużywa się równie szybko?

Owiedziałbym nawet dwa razy szybciej gdyż napędza pompę wtryskową i także obciążony jest siłą jaką górny łańcuch musi napędzić wałek rozrządu.

Ponieważ nie da się go ocenić w żaden sposób a górny łańcuch będzie wyglądał na niezużyty, zalecam wymianę rozrządu po przekroczeniu 200 tyś przebiegu.

Oczywiście przebieg 200 tyś nie musi być regułą w każdym przypadku, ale ponieważ nie zawsze można to ocenić dla uniknięcia kosztów związanych z zerwaniem łańcucha proponuję trzymać się tego przebiegu.

Wrażliwe ucho także potrafi określić czy łańcych słychać, czy też nie, ale trzeba jeszcze wiedzieć czego nasłuchiwać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Pytanie dotyczy silnika 2.5 TDS z 94 roku

 

Czy jesli silnik zostanie zablokowany na kole zamachowym prawidlowo (tzn tak ze 1wszy i 6sty tlok sa na gorze) to kreseczka ktora jest na kole pasowym na wale powinna sie zgadzac z ta na deklu rozrzadu?

 

Wydaje sie oczywiste, ze tak ale w aucie mojego ojca bylo inaczej (kreska na kole byla przed ta na deklu) Dziwne ze silnik chodzil.... a wyglada jakby nikt nic nie ruszal..

 

Czy wszystkie oryginalne lancuchy mialy 2 miedziane ogniwa ktore sluza do prawidlowego ustawienia rozrzadu? Bo u nas nie ma ich i nie wiem czy to wskazuje na to ze ktos go wymienial... bo wszystko wydaje sie byc nie ruszane...

 

I jeszcze jedno... czy kolo pasowe na wale jest na klinie?

 

pozdrawiam :)

Jeśli po zaparkowaniu samochodu nie odwracasz się, żeby spojrzeć na swój samochód to znaczy, że kupiłeś złe auto :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jesli silnik zostanie zablokowany na kole zamachowym prawidlowo (tzn tak ze 1wszy i 6sty tlok sa na gorze) to kreseczka ktora jest na kole pasowym na wale powinna sie zgadzac z ta na deklu rozrzadu?

NIE

Wydaje sie oczywiste, ze tak ale w aucie mojego ojca bylo inaczej (kreska na kole byla przed ta na deklu) Dziwne ze silnik chodzil.... a wyglada jakby nikt nic nie ruszal..

Chodził, gdyż tak właśnie jest i to jest prawidłowe ustawienie.

Czy wszystkie oryginalne lancuchy mialy 2 miedziane ogniwa ktore sluza do prawidlowego ustawienia rozrzadu? Bo u nas nie ma ich i nie wiem czy to wskazuje na to ze ktos go wymienial... bo wszystko wydaje sie byc nie ruszane...

Dwa miedziane ogniwa a dokładniej okucie ogniwa z jednej strony (blaszka) są tylko na dolnym łańcuchu i posiadają je tylko oryginalne łańcuchy zakupione w BMW

I jeszcze jedno... czy kolo pasowe na wale jest na klinie?

Tak, jest na klinie łącznie z kółkiem zębatym rozrządu. Klina nie posiada tulejka napędzająca pompę olejową i wałek rozrządu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w takim razie po co jest ta wskazowka? czyzby do ustawiania poczatku wtrysku?

 

 

u nas nie ma wyrozniajacych sie ogniw wiec pewnie ktos zmienial lancuch...

 

 

P.S Robert - dobrze ze jestes, bez Ciebie forum by zginelo (i uzytkownicy BMW razem z nim)

Jeśli po zaparkowaniu samochodu nie odwracasz się, żeby spojrzeć na swój samochód to znaczy, że kupiłeś złe auto :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Witam. Może jeszcze ja się dokleję. Mam pytanie związane z zestawieniem rozrządu w E-36 318tds. Gdy wał mam zablokowany sworzniem, to znak na kole pasowym jest cofnięty o jakieś 20 stopni w stosunku do znaku na osłonie rozrządu. Czy to jest prawidłowe ustawienie?

 

Wiem, że temat jest stary, ale chyba ktoś tu zagląda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja mam pytanie

zdemontowalem wszystko tzn lancuch mam juz wymieniony

rozrzad ustawiony ale nie jestem pewien czy dobze

posluze sie schematem

otoz kolo nr 2 ustawilem wedlog oznaczen na nim i lancuchu

naturalnie kolo nr 3 tez ustawione wedlog oznaczen

natomiast szukalem patrzylem bardzo dokladnie ale nie jestem w stanie stwierdzic oznaczen na kole nr 1 !!!!

%5B569%3A480%5Dhttp%3A//img167.imageshack.us/img167/1483/e36318tdsvalvetrim6rich6.jpg

 

a drugie pytanie nawiazuje do pierwszego tzn w jaki sposob mam teraz ustawic walek rozrzadu ?? wiem ze jest to opisane ale nie jest to dlamnie zrozumiale mog by ktos mi pomoc z wyjasnieniem tego moze jakies schematy

bardzo byl bym wdzieczny !!! dzikei i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

a wiec tak koło na wałku niema żadnych oznaczeń

i obojetnie jak je założysz byle by był napiety łańcuch

 

a wałek ustawia się specjalnym urządzeniem albo

za pomoca suwmiarki

nakładając ją na nadtoczenie na wałku sprawdzamy czy jest z obu stron ruwnolegle do głowicy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja naprawde pierwszy raz szlysze o wymianie lancucha.....mhy...im wiecej czytam postow to tym bardziej odczowam ze nic innego sie nie powinno robic jak wymieniac wszystko po koleji skoro nic sie nie dziej e po co byc nadgorliwym..zgadazam sie ze wyjatek nie potwierdza regoly ale sledzac inne forum to malo kto w innych markach tak regolarnie wszystko wymienia..moze sie myle ale uwazam ze jak cos sie ruszy fabrycznie zrobinego a dziala to to pozniej zaczyna sie sypac wszystko pokoleji .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.