Skocz do zawartości

E39 530d 2002r - Problem z układem paliwowym


Jawaa

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich!

Od kilku dni borykam się z problemem dotyczącym odpalania auta.. Zapytam, bo może ktoś miał podobnie.

Od początku - pacjent to 530d z 2002r w automacie. Nigdy nie było problemów z odpalaniem, aż do kilku dni wstecz. Zwykle musiałem kręcić rozrusznikiem ok 1 sekundy.. teraz czas wydłużył się do 2-2,5sek (na oko)

Pierwsze co zrobiłem to komp, kabelek i INPA. Sprawdzam błędy no i jest jeden błędzik (2550 Raildruckueberwachung im start) wygooglałem sobie, że to problem z czujnikiem na listwie.

Przy błędzie było kilka podstawowych informacji (może się przydadzą w diagnozie):

Motordrehzahl - 524.48 1/min

Kraftstoffvorfoerderdruck - 3.60 bar

Einspritzmenge - 23.04 mm^3

 

Nowy czujnik to ponad 500zł, więc postanowiłem sprawdzić. Z drugiej 530d pożyczyłem sprawny czujnik. odpalanie identyczne jak na moim czujniku. Błąd wyskoczył jak się przejechałem. Skasowałem go, i na razie błąd nie wrócił - ale nie jeździłem autem, więc pewnie dlatego. Czujnik raczej odpada.

 

Poszedłem za ciosem - sprawdzam wtryski. I tutaj chyba coś zrobiłem nie tak jak trzeba bo w teście przelewowym(1min bez przegazówki) wyszło coś takiego:

1) 52ml

2) 32ml

3) 5ml

4) 54ml

5) 8ml

6) 8ml

 

Miałem tylko 3 strzykawki, więc najpierw zbadałem wtryk 1-3 a następnie 4-6. Nie jestem pewny czy w ten sposób można wykonywać ten test. Wskazania trochę mnie zdziwiły, bo auto nie kopci nawet przy ostrej jeździe, spalanie ciągle to samo i nie mam żadnych objawów (prócz odpalania), które pasowałby by to walniętych wtrysków.

Nie dało mi to spokoju, więc ponownie INPA i sprawdzam tym razem korekty :

1) -0.78

2) 0.71

3) -0.28

4) -0.29

5) -0.78

6) 0.90

 

Moim zdaniem nie wygląda to źle, ale ma się to ni jak do testu przelewowego.

Teraz pytanie do Was.. gdzie jeszcze mogę zajrzeć ? Na co zwrócić uwagę ?

W planach:

- wymiana filtra paliwa- chociaż nie chętnie bo wymieniałem go 1,5 miesiąca temu..

- Pompa progowa.. hmm gdzie w INPIE mogę sprawdzić jak mocno pompuje ta pompka ? Oraz jaka jest wartość oczekiwana. (mam INPĘ po niemiecku)

 

Na koniec dodam tylko, że "ciężko" odpala bez względu na temp zewnętrzną oraz bez względu na to czy auto jest zimne czy ciepłe. Różnicy w mocy jakoś specjalnie nie zauważyłem. Paliwo sprawdzałem z 3 różnych stacji. Bez skutku.

Jeśli ktoś z Was miał podobne problemy proszę o jakieś wskazówki.

Wybaczcie, że aż tyle treści. Mam nadzieję, że wspomniałem o wszystkim. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobnie w E65 3.0D 218 KM.

Ciężko mu było odpalić po dłuższym postoju ok. 3-4 godzinnym lub po nocy.

Okazało się, że przepuszczały wtryskiwacze. Pomogła wymiana, oczywiście zanim to nastąpiło wymieniłem listwę, pompę wysokiego ciśnienia, pompę paliwa, przewody paliwowe, filtr paliwa... w zasadzie wszystko od zbiornika paliwa po cylinder. :)

TURBO OK.

Także zacznij od wtryskiwaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korekcje masz bardzo dobre - tu nie doszukiwałbym się problemu. Jednak korekcje wtrysków to jedno a ich PRZELEWY to inna para kaloszy. Często korekcje są ok a okazuje się, że w przelew leci za dużo paliwa.

Po pierwsze - nie wiem na ile miarodajny jest taki test przelewów jak wykonywałeś, że najpierw tylko 3 wtryski potem kolejne 3. W każdym razie jeśli w ciągu 1 minuty nalało Ci aż 50 lub ponad 50 ml to wydaje się to sporo.

U mnie ostatnio robiłem test przelewów i auto odpalone było równo na 2 minuty (ze stoperem w reku. W moim przypadku wyszło to tak:

uJtm5Jp.jpg?1

Widać, że nr 6 trochę odstaje od reszty ale nie ma jeszcze dramatu ale to jest 20 ml w ciągu 2 minut (u Ciebie 50-52ml w ciągu minuty czyli ponad 2 razy więcej). Jak na 370 tys km przebiegu mojego auta to jest uważam całkiem przyzwoicie. W INPA korekcja na tym wtrysku jest obecnie w granicy 1,77 (któregoś dnia się rozjechała ale być wiąże się to z faktem, że padła mi pompka w baku i auto zgasło a potem próbowałem je odpalić więc jak na sucho wtrysk popracował to mogło go minimalnie przytrzeć - dlatego dolewam intensywniej oleju 2T do paliwa i obserwuję korekcję tego wtrysku). Wcześniej korekcje nie wychodziło mi ponad 0,5 - 0,6.

 

Co do Twoich komunikatów z INPA to szczerze mówiąc przyjrzałbym się także pompie progowej bo jeśli w czasie rozruchu (o ile dobrze zinterpretowałem Twoje informacje) masz ciśnienie 3,60 bar na niej to trochę mało. Progówka powinna się trzymać jak najbliżej 4,00 bar (3,70-3,80) POD OBCIĄŻENIEM MAKSYMALNYM a u Ciebie już przy samym rozruchu jest niżej.

WAŻNE! Jeśli to wtrysk Ci mocno przelewa to może być także winowajcą małego ciśnienia na pompie progowej bo ciśnienie ucieka w przelew więc pompa nie może w układ napompować dostatecznie wysokiego ciśnienia potrzebnego do sprawnego odpalenia auta.

 

Parametry pracy pompki progowej masz w zakładce analogverte 1 - pozycja Vorfoerderdruck (mbar) - przykład poniżej:

http://i67.tinypic.com/4vjole.png

 

Przejedź się autem z podpiętą INPA i zobacz ciśnienie tej pompki przy obciążeniu - masz automat więc musisz tak kombinowac aby od stosunkowo niskich obrotów dojść w miare wysoko na jednym biegu aby automat Ci nie zrzucił niżej/nie zrobił kick downa. Wtedy obserwuj jakie ciśnienie masz na progówce. Generalnie na postoju powinno to być trochę ponad 4,00 bar, pod obciążeniem tak jak wyżej pisałem. Może być tak, że zaworek zwrotny za filtrem paliwa Ci za szybko popuszcza (ugniotła się w nim sprężynka) i ucieka Ci tam ciśnienie paliwa. Można podpiąć INPĘ i zacisnąć wężyk paliwa ZA ZAWORKIEM - jak wskazanie ciśnienia w INPA się podniesie to możliwe, że to własnie zaworek jest winny.

Zaworek wygląda tak:

http://i61.tinypic.com/1j93cm.jpg

To co na tym zdjęciu jest na dole tak na prawdę jest usytuowane do góry i wychodzi z filtra paliwa i wchodzi do tego wężyka/zaworka. Poniżej link do schematu - mowa o elemencie nr 5. Szukając tego idź po wężyku paliwowym wychodzącym z filtra paliwa w stronę pompy wysokiego ciśnienia. Po drodze trafisz na trójnik od którego w dół idzie wąż do tego zaworka. Za tym zaworkiem zaciśnij wężyk palcami i zobacz cisnienie w INPA.

Element ten kosztuje około 500-600 pln.

Jest tańsza alternatywa. Ja u siebie zamontowałem ten zaworek.

8554111-3796e090dac1dca926d033d18009526f.jpg

Kosztuje w granicach 100-150pln i można go wyregulować na jakim ciśnieniu ma chodzić. Ma miernik ciśnienia więc na bieżąco widać jakie ciśnienie panuje.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super! Dzięki za szczegółowy opis. Na początek sprawdzę pompkę progową INPIE.

Trochę martwią mnie moje wyniki z testu przelewowego.. Nie wiem jak się z nimi odnieść do testu w INPIE ?

I Jeszcze jedna sprawa. Podpinam sobie wtryski pod te strzykawki, a co z wężykiem, który wraca do zbiornika ? To dziwne ale u mnie z tego właśnie wężyka dosyć mocno rzucało paliwem (ok 0,7L w minute). Coś jest na rzeczy ewidentnie.. Tylko jeszcze nie wiem co..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem - nie odnoś testu przelewowego do korekcji w INPIE bo bardzo często jest tak, że korekcje wtrysków w INPA są ok a okazuje się, że wtrysk leje przelewem. To są 2 odrębne sprawy, które dość często nie idą w parze ze sobą.

Co do samego testu przelewowego to ja robiłem tak. Na każdym wtrysku ściągałem wężyki z tych plastikowych króćców i z jednej strony wpinałem wężyk do strzykawki a z drugiej strony kawałek innego wężyka, w który wciskałem kawałek śrubki aby nie lało się z niego paliwo i cały powrót paliwa szedl na konkretną strzykawkę. Wyjątkiem od tego jest wtrysk nr 6 (ten od strony kabiny) któr ma tylko JEDEN króciec i tam nic nie trzeba zaślepiać. Wtryski 1-2-3-4-5 mają te króćce od przelewu przelotowe dlatego jedną stronę trzeba zaślepić.

Niektórzy robią w iny sposób - odpinają z wtrysków te spinki metalowe, wyciągają plastikowe króćce w całości i wężyki kupują szersze, nasuwając je na wtryski na ten metalowy kołnierz od przelewu. Potem dalej do jakiegoś naczynia z miarką (ewentualnie dużej strzykawki aby ten szerszy wężyk pasował na końcówke od strzykawki).

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jawaa nie kombinuj, tylko zrób tak, jak napisał Manolito77 - najpierw zrób dokładny test przelewowy na wszystkich cylindrach jednocześnie, najlepiej tak, jak na zdjęciu z poprzednich postów.

Pompka progowa zazwyczaj jest mocno słyszalna kiedy już zdycha, a często nie sama pompka jest winna, tylko ogranicznik ciśnienia, o którym pisał również Manolito77 lub zawieszający się przekaźnik, który nią steruje. Jeśli pompka byłaby winna, to miałbyś znacznie więcej błędów o niskim ciśnieniu paliwa i pewnie nie tylko przy odpalaniu, a też podczas jazdy na wysokich obrotach i wtedy silnik byłby dużo słabszy.

Jeśli niczego nie pokręciłeś i rzeczywiście przez 1 minutę nalało miejscami ponad 50 ml, to masakra - tyle potrafi nalać wtrysk w średniej kondycji przez 5 min. testowania.

 

I Jeszcze jedna sprawa. Podpinam sobie wtryski pod te strzykawki, a co z wężykiem, który wraca do zbiornika ? To dziwne ale u mnie z tego właśnie wężyka dosyć mocno rzucało paliwem (ok 0,7L w minute).

A jak było wszystko podłączone jak miałeś 3 wtryski na strzykawkach, a pozostałe 3 wpięte w układ? Przypadkiem te 3 nietestowane wtryski nie zasilały w danej chwili wężyka powrotnego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jak nie masz tyłu strzykawek i nie chce Ci się kupować :wink: to możesz użyć takich samych butelek lub słoików, to wystarczy aby zobaczyć różnicę między wtryskiwaczami. Po wspólnym teście pewnie wyjdzie, że właśnie aż 3 odstają od normy. Jeszcze nie dają tak na przelew żeby nie odpalił, ale będzie to postępować. Ja jak nie mogłem odpalić na ciepłym to zaraz po odpaleniu biegłem z powrotem do stacyjki, bo pojemnik na jednym "kończył" się :o

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak było wszystko podłączone jak miałeś 3 wtryski na strzykawkach, a pozostałe 3 wpięte w układ? Przypadkiem te 3 nietestowane wtryski nie zasilały w danej chwili wężyka powrotnego?

Właśnie też o tym myślałem. Jeśli nie odpial przelewów z tych 3 wtryskow, których nie mierzył to one mogły sztucznie napompowac wyniki w strzykawkach 3 wtryskow jakie mierzył.

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już odpisuję..

Więc tak. Miałem tylko 3 strzykawki bo tylko tyle mieli w aptece..

Podłączone były 3 wtryski pod strzykawki. Pozostałe 3 pluły sobie do osobnej butelki. Następny krok tak samo tylko, że kolejne 3 wtryski były pod strzykawki.

 

Dzisiaj sprawdzałem INPĄ ciśnienie na pompce pod obciążeniem. Generalnie ciekawe bo na "jałowym" biegu ciśnienie to ok 3.60. Podczas jazy spokojnej dobijało do 3.80. Podczas jazdy na wysokich obrotach - dosyć agresywnie wyniki ok 3.60

Zdusiłem delikatnie wężyk między pompką progową a właśnie tym zaworkiem. Ciśnienie wskakiwało na 4.2.

 

Mogę wykonać jeszcze jeden test. Dokupię tylko strzykawek, żeby był komplet. Jeśli chodzi o sam test.. Co robicie z wężykiem od powrotu - tym który wraca do zbiornika. Do osobnej butli go ? Z tego węża też wyrzucało paliwem po odpaleniu auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten wężyk zbiorczy, którym paliwo leci do baku też zaślepiasz - śrubka odpowiedniej średnicy w wężyk i będzie ok.

Trochę dziwne masz te ciśnienia na progówce. :?

Na postoju 3.60, podczas normalnej jazdy 3.80 a przy bucie tez 3.60. Teoretycznie jeśli na postoju masz te 3.60 to podczas normalnej jazdy powinno być tyle lub minimalnie mniej a przy bucie jeszcze mniej.

Jeśli po zaciśnięciu wężyka za zaworkiem zwrotnym ciśnienie skoczyło Ci na 4.20 to chyba zaryzykowałbym kupno i montaż tego Epmana bo 100-150pln to jest kwota, którą można jeszcze zaakceptować i a nóż okaże się, że przynajmniej ciśnienie się ustabilizuje.

U mnie po regeneracji tego zaworka / po montażu Epmana ciśnienie na postoju jest na poziomie 4.20 mbar.

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to ciśnienie na progówce też mi się nie podoba. Byłem przekonany, że podczas jazdy spadnie a trzyma się równo w okolicach 3.60 - 3.65.

Wąż zdusiłem między progówką a tym zaworkiem(nie wiem czy w dobrym miejscu) - ciśnienie wtedy wskoczyło mi na 4.22-4.26

 

Zastanawiam się nad wymianą/regeneracją tych trzech wtrysków. Dla świętego spokoju zrobię jeszcze jeden test przelewowy na wszystkich wtryskach jednocześnie.

Pytanie do Was.. Czy bez specjalnych ściągaczy/urządzeń do demontażu wtryskiwaczy jest sens w ogóle próbować je wyciągać ? Słyszałem, że bardzo ciężko nieraz jest wydostać taki wtryskiwacz. Ktoś z Was ma doświadczenia z demontażem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nie ma reguły, czasem wychodzą bez problemu a czasem po walce, z reguły udaje się to bez ściągaczy/wybijaków. Jak masz trochę pojęcia o mechanice to warto spróbować. Jeżeli masz ewidentnie problem z wtryskiwaczami to zostaw narazie w spokoju pompę progową.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wąż zdusiłem między progówką a tym zaworkiem(nie wiem czy w dobrym miejscu) - ciśnienie wtedy wskoczyło mi na 4.22-4.26

Wężyk masz zdusić palcami ZA TYM zaworkiem.

007YJu8.jpg?1

 

Chodzi o to, żeby sprawdzić zaworek nie przepuszcza paliwo za szybko. Jak zacisnąłem wężyk przed tym zaworkiem to nie jest to miarodajne.

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam po krótkiej przerwie. A więc tak:

Postanowiłem wykonać kilka testów.. Na pierwszy rzut - nieszczęsny "zaworek" ciśnieniowy. Dla testu wmontowałem sobie zaworek zwrotny - taki uniwersalny.

Co ciekawe.. auto odpala teraz jak należy na ciepłym czy zimnym. Jest jedno małe "ale".. na zimnym silniku zaraz po starcie mam ciśnienie ok 4.25. Po kilku minutach odpaliłem auto ponownie i ciśnienie spadło do ok 2 bar.

Co ciekawe auto nadal dobrze odpala !? Nie wiem teraz czy INPA głupieje i pokazuje coś innego niż w rzeczywistości (nie pokazał się błąd mimo niskiego wskaźnika ciśnienia)

czy może jednak faktycznie po rozgrzaniu silnika spada ciśnienie. Sprawdzę jeszcze raz jutro.

Czy może to być wina wtrysków ? tzn jeśli przelewają za dużo paliwa to spada ciśnienie ?? Pytam bo nie wiem. Wydaje mi się że już za pompą CR w stronę listwy to jest osobny "wątek"..

 

Mimo wszystko jadą do mnie już 3 zregenerowane wtryski z serwisu Bosch + zaworek, który zasugerował kolega Manolito77. Zaworek zwrotny kupiłem i założyłem do testów. Chciałem mieć pewności że progówa pompuje. Nie jestem pewien czy mogę na nim bezpiecznie jeździć przez kilka dni..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

A więc tak:

1) Wymienione 3 wtryski na zregenerowane w serwisie Bosch.

2) Wykonany test przelewowy - wszystkie wtryskiwacze poniżej 9ml w ciągu minuty

3) Przy okazji wymienione wszystkie świece żarowe na nowe. (4 były padnięte)

4) Założony regulator paliwa EPMAN i ciśnienie ustawione na 4.20

 

Teraz jest naprawdę ekstra. Auto odpala dosłownie od razu po przekręceniu kluczka.

Wcześniej były spore wibracje silnika. Po otwarciu maski trochę było widać, że go telepie. Teraz to jest praktycznie nie zauważalne.

Mógłbym postawić nalany kieliszek wódki i na bank by się nic nie ulało :)

Serdeczne dzięki dla kolegi Manolito77 , który pomógł mi zdecydowanie najwięcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.