Skocz do zawartości

Jaki płyn wspomagania ATF DII czy CHF11S do E61?


roiter

Rekomendowane odpowiedzi

Tradycyjnie jest problem z doborem płynu od wspomagania.

Chcę wymienić cały płyn wspomagania bo coś skrzeczy przy skręcaniu (zwłaszcza na parkingu) a w poprzednim moim audi taka czynność znacznie poprawiła wspomaganie i pozbyłem się skrzeczenia.

Kierownica chodzi lekko. Uciążliwe skrzypienie przy mocnym skręceniu kołami na zimnym i ciepłym silniku - zwłaszcza parking. Płynu poniżej minimum.

 

Mam e61 525d (120kW) przedlift z 2005 kombi z nivo (podobno ma wpływ na olej wsp. jedni piszą że tylko dla wersji polift, inni że to osobny układ).

Mam opcje S216 HYDRO STEERING-SERVOTRONIC (podobno tylko ATF).

z tego co wiem CHF11s ma kolor zielony, ATF Dexron II ma kolor czerwony a ja mam zalany ciemno żółtawy płyn wspomagania.

Na korku mam napis ATF.

 

https://zapodaj.net/60f1ddf9689d2.jpg.html

 

Co ciekawe byłem w serwisie BMW i sprzedali mi PENTOSIN CHF 11S 1L (podobno 1l starczy). Później dzwoniłem upewnić się bo miałem obawy czy aby to faktycznie ten. Zmienili zdanie i wymieniłem na butelkę ATF Dexron II. Ponadto nie wiedzieli dokładnie ile tego płynu wejdzie.

Czytam różne wątki i każdy wie swoje... CHF do aut z nivo, atf do aut z servo. hehe...

Sam już zgłupiałem i nie wiem który wybrać tym bardziej że w serwisie BMW chyba też nie wiedzą a po nr vin nie można tego sprawdzić (wyskakuje info ATF/CHF). A najlepsze że za wymianę chcą 540 zł i zaleją taki jak jest na korku czyli ATF.

 

I teraz pytania:

1. jaki płyn mam kupić?

2. i ile tego płynu wchodzi?

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a Więc tak

 

Masz zwykłe wspomaganie i wieczko samo wskazuje jaki olej ma być, czyli ATF

 

Olej CHF 11S jest dla active steering i dynamic drive lub samego dynamic drive (wielki zbiorniczek oleju przy kielichu)

 

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/87/64/d2/8764d2dde3f04a0318fc7d6a715e8321.jpg

 

 

Jeszcze jest jeden zbiorniczek ale mniejszy i wgląda tak

 

http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=539597&d=1448328565

 

i tam również jest CHF11S

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
A czasem nie jest to napisane na deklu od zbiornika wyro5?

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. dzięki czyli dobrze wymieniłem na atf.

A czy 1l starczy?

Jutro wymiana.

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Druga sprawa olej CHF11S jest jeden (niezależnie jaka firma)

 

Ale oleju ATF jest cała masa i każdy ma inną charakterystykę oraz przeznaczenie i tutaj wielki dylemat jaki precyzyjnie ATF ma być ?

Podałeś taki "ATF Dexron II."

Ja ostatnio u brata w e60 miałem dylemat ale zalałem ATF dexron III (rzadszy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

No niestety nie ma nic napisane. Jest tylko opis odpowietrzenia

 

Z tego co się na forum doczytałem nie ma śruby do spuszczenia oleju. Dolega się tylko tyle ile brakuje.

W samym pojemniku jest 1L wiedz w całym systemie jest 1-1,5 L

Aby go wymienić musiał byś wyciągnąć 1L, zrobić rundę w koło bloku i tak z dwa razy

 

Oczyścić zbiornik oleju i jego najbliższe otoczenie starannie

Poziom kontroli i wyjaśnić sprawę

Uwaga: Poziom może przyjść do odpoczynku przy ciepłym silniku na znaku "MAX". Wynika to z koncepcji, a etykieta opiera się na wskaźniku na temperaturę oleju w temperaturze 20 ° C Gdy silnik jest ciepły (50-60 ° C temperatura oleju) jest ustawiony na wysokości napełniania 10 mm powyżej znaku "MAX". Dążenie oleju w silniku jest rozgrzany do znaku "MAX" należy przeprowadzić w każdych okolicznościach.

Olej hydrauliczny: Serwis BMW płyny eksploatacyjne

uruchomić silnik

kiedykolwiek toczenia kół 2 razy w lewo i prawo do zatrzymania, w razie potrzeby olej hydrauliczny (z. B. całkowicie opróżniony układ hydrauliczny)

wprowadzają kierownicę w pozycji wyprostowanej i wyłączyć silnik

sprawdzić poziom, gdy silnik i ustawić zapis prosty

Sprawdzić szczelność układu hydraulicznego

 

 

32 13 006 Hydrolenkung entlüften 
 Warnung! 

Vergiftungsgefahr durch Einnehmen von Öl!
Verletzungsgefahr durch Augen- und Hautkontakt mit Öl!

 Achtung! 

Auf äußerste Sauberkeit achten. In das Hydrauliksystem darf kein Schmutz gelangen!
Beim Befüllen über verunreinigte Hilfsmittel können Schmutzpartikel in den Ölbehälter geschwemmt werden und die Lebensdauer der Servolenkung erheblich verkürzen. Keine Einfülltrichter oder Ähnliches verwenden!
Füllstand darf nur bei stehendem Motor kontrolliert bzw. eingestellt werden! Dabei soll die Öltemperatur ca. 20 °C betragen.
Zur Füllstandskontrolle muss der Deckel komplett eingeschraubt werden!

 Hinweis: 

Um Verwechslungen beim Befüllen mit Hydrauliköl zu vermeiden, sind die Ölbehälter bzw. deren Deckel mit einer Kennzeichnung versehen.

ATF Automatikgetriebeöl 
CHF Pentosin CHF11S 


 Ölbehälter und dessen unmittelbare Umgebung gründlich reinigen
Füllstand kontrollieren und richtig stellen
Hinweis: Der Füllstand kann bei betriebswarmen Motor über der ”MAX” Marke zu liegen kommen. Dies ist konzeptbedingt, da die Markierung auf dem Peilstab auf eine Öltemperatur von 20 °C bezogen ist. Bei betriebswarmen Motor (ca. 50-60 °C Öltemperatur) ist eine Füllhöhe 10 mm über der ”MAX” Marke einzustellen. Ein Absaugen des Öls bei betriebswarmen Motor auf die ”MAX” Marke ist auf keinen Fall durchzuführen.
Hydrauliköl: BMW Service Betriebsstoffe 
Motor starten
Lenkrad je 2-mal nach links und rechts bis Anschlag drehen, ggf. Hydrauliköl nachfüllen (z. B. bei komplett entleertem Hydrauliksystem)
Lenkrad in Geradeausstellung bringen und Motor ausschalten
Füllstand bei stehendem Motor kontrollieren und richtig stellen
Hydrauliksystem auf Dichtheit prüfen 


[code]Inbetriebnahme mit Prüflauf von Dynamic Drive 
 Achtung! 

Nur E70/E71 Fahrzeuge: 
Nach Tausch von Ventilblock, ARS-Dehnschlauch oder Hydraulikpumpe sind zur Vermeidung von Verschmutzung im Hydrauliksystem folgende Arbeitsschritte zwingend durchzuführen:
- Kabelbaum am Ventilblock abstecken (Ventile müssen inaktiv sein) 
- Hydrauliksystem befüllen (wenn nötig) 
- Motor starten und 5 min laufen lassen, währenddessen Lenkung mehrfach durchlenken 
- Motor aus 
- Zündung ein 
- Ventilblockkabelbaum wieder anstecken  
- Inbetriebnahme durchführen 


 Hinweis: 

Die Servicefunktion Inbetriebnahme Dynamic Drive muss durchgeführt werden nach:


Arbeiten am Dynamic Drive-System bei denen hydraulische Leitungen geöffnet wurden
Tausch / Programmierung / Kodierung Steuergerät Dynamic Drive
Tausch Querbeschleunigungssensor
Parameter und Nullpunkt neuer Sensoren lernen  
 Hydrolenkung entlüften: 
Achtung! 

Auf äußerste Sauberkeit achten. In das Hydrauliksystem darf kein Schmutz gelangen!
Beim Befüllen über verunreinigte Hilfsmittel können Schmutzpartikel in den Ölbehälter geschwemmt werden und die Lebensdauer der Servolenkung erheblich verkürzen. Keine Einfülltrichter oder Ähnliches verwenden!
Nur Pentosin CHF11S aus Originalgebinden verwenden!
Füllstand darf nur bei stehendem Motor kontrolliert bzw. eingestellt werden! Dabei soll die Öltemperatur ca. 20 °C betragen.
Zur Füllstandskontrolle muss der Deckel komplett eingeschraubt werden!

 Hinweis: 

Um Verwechslungen beim Befüllen mit Hydrauliköl zu vermeiden, sind die Ölbehälter bzw. deren Deckel mit einer Kennzeichnung versehen.

CHF Pentosin CHF11S 


 Ölbehälter und dessen unmittelbare Umgebung gründlich reinigen
Füllstand kontrollieren und richtig stellen
Hinweis: Der Füllstand kann bei betriebswarmen Motor über der ”MAX” Marke zu liegen kommen. Dies ist konzeptbedingt, da die Markierung auf dem Peilstab auf eine Öltemperatur von 20 °C bezogen ist. Bei betriebswarmen Motor (ca. 50-60 °C Öltemperatur) ist eine Füllhöhe 15 mm über der ”MAX” Marke einzustellen. Ein Absaugen des Öls bei betriebswarmen Motor auf die ”MAX” Marke ist auf keinen Fall durchzuführen.
Hydrauliköl: BMW Service Betriebsstoffe 
Motor starten
Lenkrad je 2-mal nach links und rechts bis Anschlag drehen, ggf. Hydrauliköl nachfüllen (z. B. bei komplett entleertem Hydrauliksystem)
Lenkrad in Geradeausstellung bringen und Motor ausschalten
Füllstand bei stehendem Motor kontrollieren und richtig stellen
Hydrauliksystem auf Dichtheit prüfen 
 Inbetriebnahme mit Prüflauf durchführen: 
Warnung! 

Verletzungsgefahr!
Fahrzeug führt während der Inbetriebnahme starke Wankbewegungen aus! Deshalb sind folgende Vorgaben zwingend einzuhalten:
- Im Fahrzeug und direkt am Fahrzeug dürfen sich keine Personen aufhalten! 
- Türen des Fahrzeugs sind geschlossen zu halten! 
- Um das Fahrzeug ist ein Sicherheitsabstand von 1 m zu Personen, Gegenständen, Wänden, Mauern usw. einzuhalten! 
- Fahrzeug muss waagerecht mit allen Rädern auf festem Untergrund stehen! 
- Inbetriebnahme keinesfalls auf Hebebühne, Achsmessprüfstand, o. Ä. durchführen! 
- Schwere Beladungen vermeiden! 


 Beladung prüfen, ggf. aus dem Fahrzeug herausnehmen
Motor auf Betriebstemperatur bringen
Hinweis: Hydrauliköltemperatur muss zwischen 50 °C und 70 °C (betriebswarmes Fahrzeug) liegen.
Fahrzeug an DIS oder MoDiC anschließen
In den SERVICE-FUNKTIONEN die Inbetriebnahme starten. Anweisungen am DIS folgen.
Füllstand bei stehendem Motor kontrollieren und richtig stellen 

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

No i olej jeszcze nie wymieniony. Okazało się, że 1l to za mało. Tak jak kolega wyżej wspomniał procedura odpowietrzania i wymiany to powolne spuszczanie oleju i dolewanie itp... potrzeba trochę ponad 1l aby w pełni wymienić.

Co ciekawe do tej pory nie ma mocnego który jednoznacznie stwierdzi jaki olej. Pisałem, rozmawiałem itp... z mechanikami, serwisami bmw (tymi orgi.), sklepami, nikt nie potrafi stwierdzić jaki olej. Większość mechaników chce chf11s, nikt nie bierze odpowiedzialności. Serwis bmw z Wrocławia CHF11S a z Gdańska już ATF DII. Sam ciągle mam wątpliwości.

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

jutro przetlumacze

 

Anlage 2 zu SI 32 03 96 (148), Ausgabe 02/2005

2.0 ZF-Zahnstangenlenkung

Hinweis:

Die Ölbehälter für das Hydrauliköl haben eine Kennzeichnung am Ölbehälterrand, welche Ölsorte verwendet werden darf. ATF - Öl oder Pentosin CHF - Öl

 

Nur zur Nachfüllung für ServolenkungHandelsname

BMW Teilenummer

Gebinde

Ölfärbung

 

BMW Automatikgetriebeöl

81 22 9 400 272

1-Liter-Dose

rot

 

 

Handelsname

BMW Teilenummer

Gebinde

Ölfärbung

 

Pentosin CHF 11S 1)

83 29 0 429 576

1-Liter-Dose

grün

 

 

1) Fahrzeuge mit AFS oder mit ARS sind standardmäßig mit Pentosin CHF 11S befüllt.

 

Die ZF-Zahnstangenlenkung ist lebensdauergeschmiert und damit wartungsfrei. Im Reparaturfall müssen die entsprechenden Lenkungsteile mit folgendem Fett geschmiert werden:

 

Handelsname

BMW Teilenummer

Gebinde

 

Schmierfett FB-1

83 23 2 208 093

100-g-Tube

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doszło do tego że trzeszczy i skrzypi itp... przy skręcaniu...

W sobotę wymiana płynu może pomoże.

Filmy z objawu:

Film 1 :

https://youtu.be/sTTHzHNeY-A

Film 2:

https://youtu.be/OfnzC17Hayg

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie pisał trzeba sobie jakoś radzić. A może moja informacja komuś się przyda.Jestem już po wymianie płynu w układzie wspomagania na sam początek rozłączylem przewody jest tam szybko złączka wziąłem przewód na dół zlecialo chyba wszystko ale miałem też do wymiany zaworek od servotronic tam nie wiele poleciało oleju ale zanim wszystko skręciłem kręcilem kierownica lewo prawo kilkanaście razy żeby mieć pewność że wszystko zeszło po poskladaniu wszystkiego powoli lałem płyn i kręcilem kierownica z jednego lita zostało mi około 150ml na korku pisało ATF kupiłem litr płynu febi ATF dextron ll . Na sklepowe katalogi nie ma co liczyć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz problemu ze skręcaniem (http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=73&t=314922) wydaje mi się że powoli ustępuje problem z piszczeniem trzeszczeniem ocieraniem gumy czy jak zwał skrzypieniem kierownicy. Tak więc wymiana chyba coś dała oprócz felernego skrętu tyle że na efekt trzeba było poczekać.

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa działa ok. Żadne dźwięki z niej nie wychodzą.

 

Wysłane z mojego GT-I9515 przy użyciu Tapatalka

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie do końca to nie wiem. Mechanik twierdził że gdzieś w środku kolumny, przy wymianie sprawdzał pompę i jest ok. Jak jeszcze piszczało też szukałem źródła i nasłuchiwałem pompę i to nie ona.

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeszczenie, skrzypienie to chyba popularne w tych modelach. Duzo osób (w tym ja również) tak ma i niestety chyba nie ma na to "złotej" rady. Było kilka wątków chyba już na forum na ten temat. Zmieniałem u siebie płyn od wspomagania (ATF DII) rok temu i jak skrzypiało tak skrzypi. Także to raczej nie wina płynu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Od czasu wymiany płynu wspomagania piski systematycznie ustępowały. Na dzień dzisiejszy mogę stwierdzić że już jest ok i nie piszczy (coś tam słychać ale to już trzeba naprawdę się wsłuchiwać w całkowitej ciszy!). Więc polecam wymianę płynu. Jeśli to nie przyniesie efektu trzeba kombinować dalej.

Problem z zacinaniem się kierownicy (przyblokowaniem) dalej występuje ale nie nasila się i trochę już się przyzwyczaiłem. (link do wpisu tu:po wymianie płynu wspomagania chwilowe zacięcie kierownicy). Na chwile obecną nie ma mocnych na tą dolegliwość. Kilku mechaników chciało pompę wymieniać. Na razie się wstrzymuje.

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam. mialem podobny problem z piszczeniem kierownicy przy skrecaniu. zastosowalem Lubrizol dostepny w ASO (50ml=35zł) jest to dodatek tylko do ATF, było wiele pisane na ten temat. U mnie załatwił sprawe bez szukania innych przyczyn typu: pompa, guma, gumka..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.