Skocz do zawartości

BMW E93 problem z zawieszeniem.


jarimir

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, tak jak w temacie mam problem z zawieszeniem i powoli mam juz dosc. Chodzi dokladnie o to ze prawa strona przod jest o ok 12-15mm nizej . Na standardowych sprezynach bylo wysoko to szczerze mowiac nie widac bylo czy jest jakas roznica ale gdy zalozylem najpierw jeden komplet sprezyn( 35mm przod) nizszych firmy FK to bylo widac roznice juz wtedy. PO jakims tygodniu uzytkowania na 20 felach podczas skretu w prawo opona zlamala mi blotnik ( E92-93 ma plastikowe blotniki) co strasznie mnie zirytowalo ale mimo to zauwazylem ze strasznie miekki byl przod i non stop opierach sie na odbojach. Kupujac sprezyny firma twierdzila ze to do mojego modelu i silnika ale napewno to bylo do innej wersji silnika. Po wielu klotniach ze sprzedawca stwierdzilem ze nie ma sensu sie denerwowac i kupilem nastepny zestaw sprezyn ktore sa dosc mocno zachwalane a mianowicie Eibach pro kit ktory byl dobrany znowu do auta i silnika . PO wymianie roznica byla kolosalna, auto w koncu zaczelo sie uginac a nie jak wczesniej lezalo na odbojach i poszlo troche do gory ale nadal prawa strona jest nizej o jakies 12-15mm. Z racji tego ze blotnik byl pekniety na zgieciu i nie szlo go pospawac stwierdzilem ze kupie nowy blotnik. Nowy okazal sie ze rozni troche sie odcieniem i tak sobie jezdzilem dwa tygodnie az przedwczoraj zaprowadzilem do malowania auto. Dzis bylem auto odebrac i wszystko bylo perfect az do czasu gdy moja zona wrocila autem do domu od lakiernika i tylko ten na gorze wie jakim cudem znowu pekl w tym samym miejscu co wczesniejszy blotnik . Moje wkurwie... siegnelo zenitu, nie dosc ze ciezko znalesc blotnik do e92-93 to jak juz kupilem i pomalowalem znowu blotnik do wywalenia. Juz nie mam sily na to zawieszenie. Wszystko niby ok ( poduszka, podkladki pod sprezyny, amortyzator suchy) i nadal nie wiem co jest przyczyna ze z jednej strony jest nizej. Czy mial ktos podobna sytuacie albo ma jakis pomysl?? Auto jest na orginalnych amortyzatorach( zawieszenie nie M pakiet) i tutaj sobie mysle czy moze amor miec na to wplyw?? Niby jest suchy ale moze przez to ze na poczatku te sprezyny fk byly tak miekkie ze siedzialy caly czas na odbojach cos sie z nim stalo?? Prosze o jakies sugestjie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Jakie masz felgi - szerokość i wymiar ET?

 

Wymień amortyzatory, może jeszcze nie wylał, ale już nie działa.

U mnie jak wylał amortyzator z tyłu to tył był nienaturalnie nisko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam podobnie. Też prawa strona niżej o jakieś 7-8 mm.

W tej chwili mam sprężyny kilen obniżające o 30mm.

Na seryjnych prawa strona była niżej o 12mm. Więc to nie wina sprężyn bo po założeniu kilenow prawa strona wciąż niżej.

Po kupnie (5 lat temu) założyłem nowe amorki blisteina i wtedy to zauważyłem (po paru tygodniach). W tej chwili czekam na dostawę nowych amorow koni. Zobaczę co będzie.

Były wymieniane także łączniki stabilizatorow. Te sprawdziłem i były identyczne na długość. Zostały amory. Jak dalej będzie ta różnica to można tylko podejrzewać że ktoś przede mną najechał na coś prawą stroną i wybiło gniazdo amora do góry. Nie wiem czy to w ogóle możliwe. Albo tak h.... te auta są teraz robione.

Czekam na amory i zobaczymy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Felgi mam 20'' , przod et 35 MK MOtorsport . Na prosto jest wszystko ok , problem zaczyna sie jak sie skreca mocno bo kolo wychodzi na zewnatrz i leciutkie dobicie powoduje ze blotnik dotyka opony. Jak sie patrzy z boku to opona jest na tej samej wysokosci co dol blotnika i na wprost nic nie obciera. Co mnie dziwi ze jak sie opuszcza auto z lewarka to tak strasznie miekko i szybko opada . NIe czuc ze amortyzator stawia opor, aczkolwiek podczas jazdy wszystko jest ok po drodze. Dlatego moje podejrzenie padlo na amortyzator ale zazwyczaj jak padnie to wyleje sie olej a on jest suchutki. Czy wymiana amorow na nowe moze spowodowac ze auto zrobi sie sztywniejsze ??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla zobrazowania roznicy w sprezynach pod linkiem fotka gdzie najdluzsza to standard srodkowa Eibach 35mm i czerwone FK35mm .

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/30ea25ad0c282d2b.html

Jak widac calkiem rozne dlugosci eibach i fk mimo ze obydwie powinny obnizac o 35mm . Co do lacznikow to tez byly wymienianie na orginaly bo po wymianie sprezyn zaczely pukac. Tombo daj znac czy to pomoglo jak tylko zmienisz bo nie wiem czy zamawiac nowe i czy ma to jakis sens.

POnizej mozna zobaczyc tez jak auto jest niskie

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/70dde4d9eaac3e60.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/91f8c35dcfc8d566.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f0d024599cde6e40.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem jest to wina amortyzatora. Zalecane jest powyzej 30mm zmiana amora gdyz seryje nie daja rady. Gdzies na forum juz o tym bylo nawet ze amortyzatory na stacji diagnostycznej pokazywaly po 65% tak naprawde byly juz wykonczone.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Czy udało się wyjaśnić tajemnicę opadniętej prawej strony? U mnie jest to samo zarówno z przodu jak i z tyłu.


Wydaje mi się żę pojawiło się to po wymianie amortyzatorów z przodu, ale jednak prawy tył też siedzi niżej niż lewy.


W 2 warsztatach powiedzieli że róznica jest na tyle mała że można to olać ale mnie to wkurza...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również miałem niżej prawą stronę jeździłem tak prawie 2 lata i wydawało się ok. Auto strasznie nerwowo tlumiło nierówności. Amortyzatory nie wykazywały jakiś oznak zużyci suche itp. Dopiero do myślenia dal mi odbój który był dosłownie zmiażdżony. Postanowiłem więc wymienić amorki. Efekt w moim przypadku kolosalny. Auto stoi równo ładnie wybiera nierówności. Jako że miałem ograniczony budżet zakupiłem amorki firmy STATIM (made i poland) za 130zl sztuka. Wiadomo jak się poczyta forum tylko bilestin, Sachs, trw.

Zrobiłem już na nich ok 10kkm i jestem bardzo zadowolony jak za te pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

która dokładnie cześć masz na myśli z poniższego schematu - 10?


https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=WR33-USA-07-2008-E93-BMW-328i&diagId=31_0767


u mnie jednocześnie z amortyzatorami zostały wymienione poduszki amortyzatorów przód. Czy to właśnie ta część - 10, czy jakaś inna?



Zastanawia mnie fakt że skoro mam założone amortyzatory standardowe zamiast sportowych (mam M pakiet) to i czy przypadkiem nie mam tego amortyzatora dodatkowego standardowego zamiast sportowego i stąd ta różnica w prześwicie... bo u mnie nie dość że krzywo 5mm to jeszcze inaczej niż być powinno o 10/15 mm


Prześwit mierzony w mm od dolnego rantu felgi do krawędzi nadkola:

Moj: PT - 580; PP - 613; LT - 580; LP - 618

Standard: Tył - 595; Przód - 619

Sport (M): Tył - 580; Przód - 603

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie nie wiem... Zrobili to w warsztacie bez mojej wiedzy i mojej zgody.

Od tego momentu zaczęły się problemy z wibracjami których na ten moment ani ten ani inny warsztat nie potrafił wyeliminować i wykryć przyczyny. Dlatego sam się za to wziąłem i odkryłem że mam standardowe amortyzatory do mpakietowego zawieszenia.

Tych dodatkowych amortyzatorow bez zdjęcia głównego amortyzatora sam nie sprawdzę...


Zbieram argumenty do dyskusji bo już przez telefon zaczęło się kręcenie ze wszystko jest ok i w zasadzie to jest to samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zbieram argumenty do dyskusji bo już przez telefon zaczęło się kręcenie ze wszystko jest ok i w zasadzie to jest to samo.

 

Zostały założone niewłaściwe amortyzatory, po numerze albo wyjdzie że są one zamiennikami albo nie. Nierówno stojący samochód po takiej naprawie - reklamacja. Czy została zrobiona geometria? Dostałeś wydruk?

3A0jS9b.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasami w niektórych zestawach sprężyny są oznaczone prawa czy lewa strona (w zasadzie strona kierowcy/pasażera).

Sprężyna na stronę pasażera jest niższa/miększa bo zakłada się, że kierowca jeździ zawsze a pasażer czasem.

Więc aby było równo pod obciążeniem tylko kierowcą strona pasażera jest niżej.


Ale nie wiem czy dotyczy to zestawów do BMW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze słyszę. Myślę ze miałoby to fatalny wpływ na prowadzenie auta z samym kierowcą jaki pod pełnym obciążeniem. Idąc tym śladem strona pasażera zawsze byłaby miękksza i auto przy skręcie w lewo zachowywałoby sie inaczej niż orzy skręcie w prawo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Zostały założone niewłaściwe amortyzatory, po numerze albo wyjdzie że są one zamiennikami albo nie. Nierówno stojący samochód po takiej naprawie - reklamacja. Czy została zrobiona geometria? Dostałeś wydruk?

 

Reklamacja nic nie dała - Panowie nie wiedzą co jest przyczyną wibracji i krzywizny. Geometrii nie było robionej po wymianie amortyzatorów i ich poduszek.


W innym warsztacie diagnoza objęła: wymiana tarcz hamulcowych, wymiana tulej (poduszek) wahaczy reakcyjnych osi przedniej, geometrie. Zrobie to wszystko ale amortyzatory są według mnie źle dobrane.


Posprawdzałem w Real OEM i w katalogu Sachs i wyszło:


LP: założono 311 403co jest odpowiednikiem 31 31 6 785 589 do zawieszenia standardowego, a powinien być założony 311 405 czyli odpowiednik 31 31 6 785 591do zawieszenia sportowego

PP: założono 311 404co jest odpowiednikiem 31 31 6 785 590 do zawieszenia standardowego, a powinien być założony 311 406 czyli odpowiednik 31 31 6 785 592 do zawieszenia sportowego


Na samochodzie niestety nie widzę numeru sprężyn - jest tylko napisane D6. Wie ktoś co to znaczy? Amortyzatora dodatkowego przedniego oczywiście też nie widać.


Dziwne jest to że w Real OEM szukając numeru sprężyny mam: Nie znaleziono części pasujących do Twojego samochodu


https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=WR33-USA-07-2008-E93-BMW-328i&diagId=31_0698

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Pierwsze słyszę. Myślę ze miałoby to fatalny wpływ na prowadzenie auta z samym kierowcą jaki pod pełnym obciążeniem. Idąc tym śladem strona pasażera zawsze byłaby miękksza i auto przy skręcie w lewo zachowywałoby sie inaczej niż orzy skręcie w prawo."


Patryksob14


Sprawdziłem dokładnie, sprężyny są tak samo "twarde", prawe (pasażera są niższe). Montowałem kilka zestawów (4 sprężyny +amorki) i zawsze w instrukcji było zaznaczone gdzie która sprężyna idzie.


Nie było to w BMW !!! Sprężyny do aut terenowych, producent australijski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zasięgnąłem opinii u producenta amortyzatorów odnośnie montowania standardowych amortyzatorów do sportowego zawieszenia:


Numery seryjne odpowiadają amortyzatorom tak jak Pan dobrał czyli:

31 31 6 785 591 - 311 405 oraz 31 31 6 785 592 311 – 311 406 i one były stosowane przez BMW w M-Technik również. Po założeniu ich, powinno wszystko być jak fabrycznie zestrojone.

Jeżeli wysokość się Panu zmieniła, a sprężyna nie była „ruszana” to różnica wysokości pomiędzy M technik a standard, mogła się tylko zmienić w wyniku zastosowania amortyzatora standardowego, ze względu na inna długość odboju sprężynowego stosowanego wewnątrz w budowie amortyzatora. Prawidłowo powinien mieć Pan amortyzatory 311 405 i 406 i jak katalog tak przewiduje, i tu nie można stosować amortyzatorów standardowego zawieszenia.


część 10 z poniższego rysunku nie była zmieniana u mnie i jest orginał BMW:


https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=WR33-USA-07-2008-E93-BMW-328i&diagId=31_0767


Samochód aktualnie w warsztacie, punkty zaadresowane. Zobaczymy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odebrałem samochód.


Zmiany:

- wymienione amortyzatory na dedykowane do zawieszenia M-pak - warsztat stanął na wysokości zadania i wziął na siebie pomyłkę

- wymienione amortyzatory dodatkowe przednie: cześć numer 10 z https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=WR33-USA-07-2008-E93-BMW-328i&diagId=31_0767

- wymieniony kpl. poduszek gum. wahacza: cześć numer 7 z https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=WR33-USA-07-2008-E93-BMW-328i&diagId=31_0811

- wymienione tarcze hamulcowe na nowy OEM

- wymienione klocki hamulcowe na nowy OEM

- skontrolowane gniazda amortyzatora - ponoć dobre (były wymienione w styczniu)


1. Wibracji nie ma :)

2. Prześwit zmniejszył się o 10 mm :) czyli tak jak powinno być - więc amortyzatory mają wpływ na wysokość zawieszenia

3. niestety między LP - 608 a PP - 603, nadal jest 5 mm różnicy - czyli tak jak było. W stosunku do prześwitu oczekiwanego 603 mm prawa strona jest niżej o 5 mm. Być może jest to wina zużytej już sprężyny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochód to nie samolot i nie jest idealnie wyważony. Zauważ że zbiornik paliwa składa się z dwóch części i chyba prawa jest sporo większa. Z tego co pamiętam to jedna miała ze 45L a druga 15L. Jak potrzebujesz precyzyjnych informacji, to w ukrytym menu można sprawdzić ilość paliwa w każdej części baku;) Może to ma wpływ na te 5 milimetrów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to wcześniej też lewa strona była 5 mm wyżej od prawej. Teraz też jest 5 mm wyżej od prawej i 5 mm wyżej od wysokości w przypadku sportowego zawieszenia 608 vs. 603. Prawa jest idealnie czyli 603. Wcześniej myślałem że to prawa jest za nisko ale jednak to lewa jest za wysoko o te 5 mm.


Raczej to nie będzie efekt zużytej sprężyny. Albo się ułoży albo z lewej strony coś jest nie tak założone. Poduszka górna amortyzatora, sprężyna albo jej talerz dolny...


Można to jakoś sprawdzić bez demontażu amortyzatora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.