Skocz do zawartości

DIY: Wymiana termostatów - EGR oraz główny M47N2


fzhut

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ! Jako że termostaty są bolączką chyba każdego diesla M47N2, a sam przez ostatnie dni miałem sporo wątpliwości co do wymiany postanowiłem zebrać wszystkie informacje w jednym miejscu. Niestety zdjęć nie mam zbyt dużo, ale wszystko, czego brakuje postaram się zawrzeć w tekście. Jedno jest pewne - jeśli masz jakiekolwiek pojęcie o budowie pojazdów samochodowych oraz parę godzin wolnego czasu - wymień termostaty własnoręcznie, ASO BMW liczy sobie kilkaset zł za taką usługę.

1. Zaczynamy od zakupu termostatów, na forum polecane są tylko oryginalne termostaty - BEHR ze znaczkiem BMW, ponoć te sprzedawane w ASO są lepsze od BEHRów z allegro, nie chciałem ryzykować, wybrałem się do ASO i zakupiłem dwa oryginalne termostaty - łączny koszt 340 zł, do tego 15 zł o-ring termostatu EGR (dzwońcie i sprawdzajcie ceny, u mnie w obrębie jednego miasta były rozbieżności w cenach). Do tego trzeba zakupić płyn chłodniczy - z tego co wiem oryginalny jest na bazie glikolu etylenowego, polecam jakiś "mieszalny" oraz o dobrych parametrach (duża odporność temperaturowa, inhibitory korozji, możliwość stosowania przy aluminiowych chłodnicach)

2. Szykujemy narzędzia i zabieramy się do pracy - poza nasadkami przydadzą się imbusy oraz torxy (również duże rozmiary, chłodnica EGR mocowana jest za pomocą torxów T40), termostat główny jest zamocowany za pomocą śrub typu E, nasadki drogie i ciężko dostępne, na szczęście można sobie z tym poradzić za pomocą nasadki 6,5mm

3. Pierwszym etapem jest zdjęcie pokrywy silnika - mocowana na dwóch śrubach imbusowych i jednym zatrzasku, wsuwana w tylnej części, po odkręceniu śrub wyszarpujemy ją z zatrzasku (znajdującego się po lewej stronie) i wyciągamy do przodu, wysuwając z tylnych prowadnic.

4. Następnie demontujemy kanał prowadzący powietrze do obudowy filtra powietrza. Kanał ten jest przykręcony trzema śrubkami typu TORX T15, po odkręceniu trzech śrub demontujemy go wraz z przewodem elastycznym (przewód jest wciskany na obudowę filtra)

Etapy 3 i 4 są bardzo dobrze zobrazowane na tym filmie (1:10-2:15)

5. Na tym etapie spuściłem około litra płynu chłodniczego poprzez zbiornik wyrównawczy - zaopatrzyłem się w strzykawkę 100ml i odsysałem płyn, jednocześnie pompując wężami od chłodnicy. Dzięki temu wyciek przy demontażu termostatu EGR był minimalny.

6. Kolejnym etapem jest demontaż termostatu chłodnicy EGR. Tutaj znów posłużę się filmem, ponieważ wszystko jest jasno wytłumaczone. Termostat odkręca się nasadką "10", natomiast wąż podciśnieniowy wymaga użycia torxa - przewód jest dość sztywny, więc trzeba go z wyczuciem odginać, jest to niezbędne przy demontażu termostatu. Link do filmu:

7. Następnie demontujemy kanał łączący obudowę filtra powietrza z turbosprężarką. Od strony turbosprężarki jest on wciskany (wlot turbo należy zabezpieczyć niepylącym ręcznikiem/papierem), natomiast do obudowy filtra jest przykręcony dwoma śrubami zaznaczonymi na zdjęciu (kanał zdemontowany) :

http://zapodaj.net/images/4aa383361ce23.jpg

8. Na zdjęciu powyżej zaznaczyłem wąż chłodnicy EGR, za pomocą którego spuściłem resztę płynu. Przed odpięciem węża należy zabezpieczyć wszystkie paski szmatkami, gdyż niewielka ilość płynu na pewno nam wycieknie. Ja zrobiłem to w taki sposób, że uszykowałem sobie zbiornik 5l (plastikowy, po płynie do spryskiwaczy), zakręciłem zbiorniczek wyrównawczy i po zdjęciu obejmy zdjąłem wężyk i od razu skierowałem go do wlewu zbiornika. Wykapało mi może 100 ml płynu, po odkręceniu pokrywy zbiorniczka wyrównawczego udało mi się spuścić, uciskając węże około 4 litrów płynu. Dzięki temu wyciek z termostatu głównego ograniczyłem do minimum.

9. Następnym etapem był demontaż chłodnicy EGR. Sama chłodnica jest zamontowana trzema śrubami, które zaznaczyłem na foto, do tego należy poluźnić oraz zdjąć obejmę zaznaczoną dużym krzyżem. Chłodnica jest przymocowana do kolektora dolotowego za pomocą dwóch śrub T40, których nie udało mi się uwiecznić na zdjęciu, ale bez problemu je odnajdziecie. Tutaj trzeba użyć dość sporej siły, śruby mogą być zapieczone. W tym momencie zabezpieczyłem wszystkie wloty i ruszyłem na poszukiwania nasadki, którą odkręcę termostat główny

http://zapodaj.net/images/7495ed7c74b30.jpg

10. Termostat główny, tak jak już wspominałem jest zamocowany dość nietypowymi śrubami, ja użyłem nasadki 6,5 z jakiegoś zakupionego na tą okoliczność chińskiego zestawu (nigdzie nie było "luzem" tego rozmiaru). Na zdjęciu pokazałem też jak powinny wyglądać odbezpieczone węże (zawleczki można też zupełnie wysunąć, do przesuwania/wysuwania polecam niewielki śrubokręt. Uwaga, przed odkręceniem należy dobrze zabezpieczyć stronę zimną turbosprężarki oraz wszystkie paski przed wilgocią. W mojej metodzie wyciek płynu był niewielki, uleciało może 100 ml, także odpowiednia ilość szmat/ręczników załatwi sprawę. Termostaty (oba) są przykręcone z niedużą siłą i tak też należy je dokręcić.

Zdjęcie termostatu przed demontażem, ze zwolnionymi zawleczkami (lewa zawleczka wyciągnięta):

http://zapodaj.net/images/edc9908b98c8a.jpg

Nowy termostat na miejscu, zawleczki założone (najlepiej założyć już przed zakładaniem węży, po prawidłowym wciśnięciu węża zawleczka powinna "kliknąć"):

http://zapodaj.net/images/dd06658b58a76.jpg

 

Montaż - nie ma co opisywać, kolejność odwrotna, warto tylko zwrócić uwagę na niektóre niuanse - np górnej śruby mocującej chłodnicę EGR nie założymy przy zamontowanym termostacie, warto więc termostat zamontować "na silniku", po zamontowaniu chłodnicy. Jeszcze raz zwrócę uwagę na moment z jakim dokręcacie termostaty, są to plastikowe elementy i zbyt duża siła może je uszkodzić. Pamiętajcie o odpowiednim dokręceniu opasek zaciskowych na wężach oraz o zachowaniu czystości przy turbosprężarce - nawet niewielkie ciała obce potrafią narobić sporych szkód :wink:

 

Odpowietrzenie - ja skorzystałem z instrukcji znajdującej się na tej stronie : http://workshop-manuals.com/bmw/3_series_e90/320d_m47t2_sal/2_repair_instructions/17__cooling_system_(m47t2)/0__coolant_checking_cooling_system/5_ra__venting_cooling_system_and_checking_for_water_leaks_(m57tu_m57t2)/page_568/

Odpowietrzanie jest bardzo proste, auto w zasadzie odpowietrzy się samo, odpowietrzników używamy tylko przy zalewaniu płynu, ja otworzyłem je jeszcze po kilku minutach pracy, ale wyciekał z nich czysty płyn. Warto przez jeden-dwa dni jeździć z niewielką ilością płynu na dolewki, mi po pierwszej przejażdżce ubyło około 150ml.

 

Temperatura po wymianie termostatów, ogrzewanie ustawione na 28 stopni, stanie/jazda w korku, przed wymianą maksymalna temperatura 77 stopni, na trasie 74-75:

 

http://zapodaj.net/images/69fae38172d15.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Skoro to instrkcja wymiany to czemu nie jest w zrob to sam. balagan na tym forum jak niewiem.

 

 

Nie ma to jak pochwalić kogoś za fajnie zrobioną relacje !

Grunt to pretensja o wszystko - ot taka narodowa cecha !!

Edytowane przez kris-krak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro to instrkcja wymiany to czemu nie jest w zrob to sam. balagan na tym forum jak niewiem.

 

 

Nie ma to jak pochwalić kogoś za fajnie zrobioną relacje !

Grunt to pretensja o wszystko - ot taka narodowa cech !!

 

Co mam pochwalac jak to tylko kolejny temat smieciowy ( powtrarzajacy sie)

viewtopic.php?f=70&t=157748 tu juz bylo to powiedziane i wideo tez zamieszczone

Strona 1 9 19 29

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • 2 lata później...

Witam,

Zamierzam zmienić termostaty ponieważ dziś sprawdzając temperature w ukrytym menu, po przejechaniu ok 17 km raczej spokojnie, później 9 km agresywnej jazdy temperatura była 71 stopni więc coś chyba nie tak z termostatem. Co więcej wywaliło mi błąd DPF więc pewnie w termostatach jest przyczyna.

Czy lepiej kupić termostaty w ASO? Czy testował ktoś termostaty BEHR z allegro np. z tej aukcji?

http://allegro.pl/behr-termostat-egr-agr-bmw-e46-e90-e39-e60-x3-x5-i5064951120.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.