Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Instrukcja oparta na samochodzie:

 

BMW E30 silnik M10 prod. 1987.

W innych E30 mogą być niewielkie zmiany, ale z powodzeniem można ją wykorzystać,

nie napotykając się na większe zagwozdki.

 

Witam, jak obiecałem, tak robię.

 

OBJAWY:

luźny lewarek skrzyni biegów, mogą występować problemy wrzucaniem biegów, szczególnie wstecznego - dodatkowo trzeszczy wtedy tapicerka.

 

SCHEMAT:

http://img438.imageshack.us/img438/4023/lewarek29vh.png

 

CO TRZEBA NAPRAWIĆ?

Przeważnie wyrabiają się elementy zaznaczone na czerwono, ceny w BMW na Narbutta:

13-ok 90zł - ale tokarz sobie radzi, bo wyrabia się też trzpień, więc nie warto kupować bo i tak jest luźny.

2-ok 20zł

6-ok 20zł

14- oringi - jak tokarz powalczy też będą zbędne

element zaznaczony zieloną strzałką tokarz.

 

POTRZEBNE NARZĘDZIA:

nic specjalistycznego:

Klucz 17mm - płaski oczkowy i łamany oczkowy - czyli 2 szt. (wał)

Klucz 13mm - 2szt. (wydech)

Klucz 10mm

Śrubokręt płaski,krótki, twardy

Śruba (chyba M5) ok 25mm

WD 40 - popsikać na śruby przed okręcaniem

 

PRZYDATNE:

Żabka lub coś podobnego

klucz nasadowy 10 lub 13mm

Śrubokręt płaski, krótki, twardy

drut lub sznurek.

 

 

JAK TO ZROBIĆ:

 

CZAS:

Wyjęcie - z moimi rysunkami - max 2h. a jak masz wprawę to i 1h. Czas od wejścia do kanału.

 

 

ZANIM ZACZNIESZ:

Wrzuć luz.

Bez ręcznego.

Samochód tak żeby dało się go pchnąć w tył lub przód.

 

 

INSTRUKCJA:

1. Rozkręcamy wydech i wyjmujemy go:

Odkręcamy go na kryzie:

strzałką zaznaczyłem gdzie jest "nasz" nieszczęsny wybierak.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img407.imageshack.us/img407/9689/lewarekwymiana2copy4zl.jpg

odkęcamy obejmę z końcowego tłumika:

%5B616%3A480%5Dhttp%3A//img323.imageshack.us/img323/3417/lewarekwymiana31hi.jpg

 

2. Odkręcamy osłonę między wydechem a wałem+ 2 śrubki niewidoczne na foto:

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img122.imageshack.us/img122/6003/lewarekwymiana48wm.jpg

 

 

 

3.Okręcamy wał od skrzyni :

6 śrub - pod klucz 17mm. Polecam klucz płaski oczkowy to trzymania śrub od strony skrzyni i klucz oczkowy (płaski lub łamany) do okręcania śrub. Samochód na luzie, miejsce przed i za, ponieważ z kanału trzeba go pchać tył i przód żeby się wał obracał.

Po wykręceniu warto obejrzeć przegub gumowy czy nie jest naderwany, i włożyć go tak samo i tak samo śruby po wkręcać.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img122.imageshack.us/img122/4898/lewarekzmianybiegw0042yd.jpg

 

7.Odkręcamy podporę wału - 2 śruby, również warto spojrzeć czy nie jest porwana, wal sobie dynda, przyda się kawałek drutu lub sznurka do podtrzymania.

[foto zrobię przy składaniu]

 

 

8. Odpinamy spinkę z wybieraka od strony lewarka, śrubokręcikiem podważamy i schodzi.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img125.imageshack.us/img125/4240/lewarekzmianybiegw0065rv.jpg

 

9.Śrubokręcikiem podważamy pierścień szeroki od strony skrzyni i zdejmujemy go w stronę skrzyni, następnie bierzemy śrubę (chyba M5), przykładamy ją do okrągłego bolca, łeb opieramy na kluczu płaskim i wypychamy w górę bolec. Jak nie odzie od razu, można wziąć śrubokręt i młotek :mrgreen: ale dalej nie pójdzie bo kąt jest za duży.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img129.imageshack.us/img129/3623/lewarekzmianybiegw010acopy1ja.jpg

 

Wsiadamy do samochodu

 

10.Ściągamy mieszek (ja mam rozebrane autko nie przestraszyć się , wystarczy mieszek zdjąć!) i mamy gumę, którą wyciągamy do góry. Ukazuje się plastikowy pierścień.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img129.imageshack.us/img129/9029/lewarekzmianybiegw0168ou.jpg

 

11. Ja pierścień rozwaliłem śrubakiem. Wyciągamy wajche.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img129.imageshack.us/img129/1913/lewarekzmianybiegw0183qg.jpg

 

Wracamy pod samochód żeby wyjąć ten element.

 

12.Odkręcamy śruby podpory skrzyni biegów, powoli pozwalamy jej się opuścić. I mamy piękny dostępy do tego elementu

%5B640%3A431%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/8539/lewarekzmianybiegw002a7pk.jpg

 

13.Bierzemy śrubokręcik - krótki, płaski i twardy, kładziemy go nad wajchą i na zasadzie dźwigni podważamy blaszkę, aby wyskoczyła do góry.

Po zdjęcicu wygląda to tak:

%5B600%3A480%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/5230/lewarek37vd.jpg

 

a zawleczka z trzpeniem tak:

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/5806/lewarek27mc.jpg

 

14.Odkręcamy kluczem 13cie nakrętkę na drugim końcu tego długiego elementu i wracamy na pierwszy koniec. Tak to wygląda po wyjęciu:

%5B640%3A164%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/238/lewarekzmianybiegw0362bb.jpg

 

15. Wysuwamy trzpień (FOT 2 z pkt 13), delikatnie go wyjmujemy, odczepiając od niego kabel.

 

Wszystkie elementy mamy wyjęte, możemy wymieniać gumki i oddać do ślusarza wybierak.

 

El. nr 6: NOWY i stary:

%5B640%3A391%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/1518/lewarekzmianybiegw0286jf.jpg

 

El. nr 13 NOWY i stary oraz blaszka i trzpień.

%5B640%3A419%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/9821/lewarekzmianybiegw0268at.jpg

 

Całość:

%5B640%3A413%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/3140/lewarekzmianybiegw0237oq.jpg

%5B640%3A164%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/489/lewarekzmianybiegw0363uc.jpg

 

 

ŻYCZĘ PRZYJEMNEJ I OWOCNEJ PRACY

 

P.S.: Jakim smarem przesmarować (ŁT? Grafitowy? inny?) :

-przegub kulisty

-ośki wybieraka - nie ma tam gum - to jest tworzywo

-ten element aluminiowy - przy skrzyni i przy mocowaniu jest guma

Opublikowano

Witam

Czy wymieniałeś nakrętki na nowe?

Czy ustawiałeś podpore?

w książce sam naprawiam wyraźnie pisze że trzeba odpowednoio ustawić podpore ( naprężenie wstepny 4mm w kierunku jazdy) no i że trzeba dać nowe nakrętki na kołnież wału

Opublikowano

w widzisz... podpory nie ustawiłem.... tzn ustawiłem w fabryczne miejsce nakrętek - ślady...

 

Nakrętki na wale - stare - nie wymienia się ich :) PRzerabiane wiele razy :norty:

Opublikowano

no bo to niby tylko nakrętki ale jak sie wał odkreci w czasie jazdy to mogą niezłe jajka być!

A jeździłeś juz autkiem? nic sie nie dzieje?

Opublikowano

150km do lakiernika :) ale w e23 wał był rozkręcany u mnie...kilka razy i nic sie nie działo:) nakrętki groszowa sprawa.

 

 

podobno w m20 (nie wiem jak w m10) np. przy odkrecaniu głowicy nowe szpilki sugerują :norty:

Opublikowano

baaaaarrdzo fajna fotorelacja!

 

 

ps. zazdroszczę miejsca do naprawy auta... (u mnie pod blokiem nie ma kanału :roll2: )

 

pozdro

E39 540i touring jeszcze bardziej czarrrnaaa :twisted:

E30 325i touring diabelnie czarna (była!)

  • 5 tygodni później...
Opublikowano
U mnie wsteczny wchodził tak że plastik się ruszął cały ;). Teraz jest wszystko sztywno. Natomiast przy wrzuceniu wsteka "bardzo na zewnątrz" słyszalny jest jakiś dźwięk zębatek, muszę go wkładać "tylko lekko w lewo, nie mocno w lewo" i wtedy wchodzi gładko.... pewnie synchronizator. Ale "Twoja" dwójkqa, bardzo możliwe że będzie ok po naprawie luzów.
  • 6 lat później...
Opublikowano
Zapłaciłem za to u mechanika 140 zł 1 dzień roboty, wcześniej miałem tak luźny lewarek ze na "luzie" przechylony był w lewo i gdy wbijałem wsteczny to wychodził on poza zakres plastyku więc musiałem go wyjmować, w prawdzie biegi dobrze wchodziły no ale ten wsteczny. Teraz po zabiegu jest miód

Profesjonalna modyfikacja oraz regeneracja reflektorów BMW + sklep xenon

htps://web.facebook.com/proretrofit/ Zapraszam !

  • 9 miesięcy temu...
Opublikowano

Też mam problem z wstecznym biegiem - ciężko wchodzi (muszę odchylić wybierak, aż trzeszczy plastik). Bardzo rzadko,ale bywa problem z wrzuceniem 1.

Jak już wrzucę jakiś bieg, to lewarek chodzi w lewo i w prawo po kilka cm (na wrzuconym biegu!).

Z tego co zauważyłem, w moim e36 jest niemalże identyczny wybierak.

 

http://img407.imageshack.us/img407/1517/inus.png

 

Jeśli wymienię zaznaczone elementy czy moje problemy ustąpią?

Zastanawiam się jeszcze z tą 12. W katalogu real oem występuje pod dwoma numerami, nie wiem czym się one różnią:

25117580281 i 25111222688

 

Zastanawiam się również czy przy moich objawach muszę wymieniać tą 12.

Jak już mechanik rozłoży to wszystko nie będę miał czasu na tokarza, jak kupię w sklepie może być problem z oddaniem.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.