Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
...Niestety kolega ktorego cytuje Frank nie ma racji. Na takiej zasadzie nie dziala zadna klimatyzacja w samochodzie. Powietrze przede wszystkim schladza czynnik chlodzacy... jaka nagrzewnica... jakie dwa obiegi....??...

 

 

Hmmy czynnik chłodzący owszem ale musi być jakiś wymiennik ciepła np. w postaci chłodnicy/nagrzewnicy bo sam czynnik jest w obiegu zamkniętym.

 

Tak czy owak to dobrze, że rozwiałeś moje/nasze wątpliwości.

Opublikowano
...Niestety kolega ktorego cytuje Frank nie ma racji. Na takiej zasadzie nie dziala zadna klimatyzacja w samochodzie. Powietrze przede wszystkim schladza czynnik chlodzacy... jaka nagrzewnica... jakie dwa obiegi....??...

 

 

Hmmy czynnik chłodzący owszem ale musi być jakiś wymiennik ciepła np. w postaci chłodnicy/nagrzewnicy bo sam czynnik jest w obiegu zamkniętym.

 

Tak czy owak to dobrze, że rozwiałeś moje/nasze wątpliwości.

 

parownik/skraplacz.

Prowadzę sklep z częściami do samochodów.

[email protected]

www.czescidobmw.pl

Opublikowano
Do klimy jest jakiś inny czujnik temperatury czy to ten sam co pokazuje temperaturę na zewnątrz pojzdu. Jeżeli tak to ja go niemam, bo mi się urwał, a klimatyzacja i tak się włancza (na wyświetlaczu jest -40). Jeszcze jedno czy klima może grzać czy tylko chłodzić?
Opublikowano

Postaram sie nakreslic zasade dzialania jak i servisowanie ukladu klimatyzacji

 

W typowym ukladzie klimatyzacji samochodowej czynnik chlodniczy o duzym cisnieniu (R134 lub R12) przedostaje sie ze skraplacza do parownika przez urzadzenie, ktore obniza cisnienie czynnika chlodzacego. Zmniejszenie cisnienia oraz czesciowe wrzenie czynnika chlodzacego obniza wartosc temperatury punktu wrzenia czynnika chlodzacego.czynnik przeplywa przez parownik, ktorego lamele omywane sa przez powietrze kabiny samochodu. Czynnik chlodniczy wrze, tym samym wchalnia cieplo z powietrza i w ten sposob je ochlacz Cieplo z kabiny jest unoszone przez opary czynnik achlodzacego. jest to poczatek cyklu procesu klimatyzacji. Do zamkniecia cyklu klimatyzacji potrzebne sa trzy rzeczy

1) cieplo z pary musi zostac usuniete

2) para musi sostac zamieniona na plyn, ktory ponownie zostanie uzyty

3)plyn musi powrocic do wyjscowego punktu cyklu chlodzenia

Sprezarka i skraplacz wypelniaja te zadania. Sprezarka zasysa pare czynnika zawierajace utajnione cieplo parownika i pod cisnieniem przemieszcza je do skraplacza.

 

Sterowanie ukladami klimatyzacji

- sterowanie praca sprezarki

- sterowanie praca wentylatora

- sterowanie praca parownika

- sterowanie wlasciwosciami jezdnymi pojazdu

W/w elementy maja wplyna na najwieksza wydajnosc ukladu klimatyzaci

 

sprezarka moze byc wlaczona lub wylaczona przez sterowanie doplywu zalilania do cewki sprzegla sprezarki.. Wylaczenie sprezarki zabezpiecza uklad przed nadmiernie wysokim lub niskim cisnieniem, przed przechlodzeniem oraz pred uszkodzeniem samej sprezarkiz powodu pracy w ekstremalnych warunkach. Wyłaczenie sprezarki pracujacej w sposob przerywany sluzy do regulacji przeplywu pczynnika chlodzacego.

 

Do najczesciej stosowanych elementow sterowanie naleza:

- wylacznik cisnienia minmalnego, zatrzymuje prace sprezarki jesli w ukladzie spadnie czisniene ponizej okreslonej wartosci (w skutek ubytku czynnika w ukladzie)

-wylacznik cisnienia maksymalnego powoduje wylaczenie sprezarki jesli cisnienie przekroczy okreslona wartosc

- bezpiecznik termiczny

-wylacznik reagujacy na temperature otoczenia. praca sprezarki podczas niskichtemperatur powietrza zewnetrznego moze doprowadzic do stabilnej cyrkulacji oleju uszkodzenia zaworow i uszczelnien sprezarki

 

Najpopularniejsza i najbardziej korzystna czynnoscia oblugowa jest wlaczanie ukladu klimatyzacji praynajmniej raz w miesiacu nie zaleznie od warunkow pogodowych na 5 -10 min. W przypadku automatycznych ukladow sterowania dzialanie pozostawmy elektronice. Nie uzywanie ukladu klimatyzacji przez dluzszy okres doprowadza do uszkodznie sprezarki.

 

Oczywisce aby utrzymac uklady w pelni sprwny nie zaleznie od warunkow pogodowych, konieczna jest jego kontrola i obsluga. Raz do roku konieczne jest:

- sprawdzic czy wentylator skraplacza dziala prawidlowo

- sprawdzic wzrokowo sprawnosc elementow ukladu

- sprawdzic szczelnosc ukladu

-sprawdzic temperatury i cisnienia ukladu

-sprawdzic szczelnosc ukladu

- zdefiniowac ilosc czynnika w ukladzie jak i ilosc oleju

Czesc z w/w czynnosc mozely wykoanac we wlasnym zakresie, jednak wiekszocs z nich wymaga odpowiedniego sprzedu i dobrych narzedzi

 

Jako ze w pracy mam doczynienia medzy innymi z kladami klimatyzacji moge powiedziec iz podstawowym punktrem odniesienia prawidlowosci dzialania ukladu jest poprawna ilosc czynnika oraz ilosc oleju w ukladzie.

 

cdn. jesli jest takie zapotrzebowanie

Opublikowano
Postaram sie nakreslic zasade dzialania jak i servisowanie ukladu klimatyzacji

 

No to chyba spór zakończony :clap:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No i wszystko jasne. Tylko nie zgodził bym się z tym punktem wrzenia. Jak dla mnie to tam nic nie wrze tylko samo przejście ze stanu ciekłego do gazowego powoduje spadek temperatury (tak jak dezodorant).

 

http://img100.imageshack.us/img100/7521/schemat5nm.gif

 

http://www.autoklimatyzacja.com.pl/?id=2

Opublikowano

oczywiście że zmiana fazowa najszybiej , najintensywniej następuje w temperaturze wrzenia. Występuje także sublimacja i resublimacja czyli odparownia nawet z np lodu ale jest znikoma w stosunku do punktu zmiany fazy czyli wrzenia. Czyli jaknajbardziej czynnik wrze w parowniku, gdzie jest niskie cisnienie i wrzenie występuje w niższych temparaturach i nie powoduje wzrostu temperatury czynnika ktory paruje i pobiera ciepło z kabiny (mozna to sprawdzic na wrzącej wodzie zawsze w ciśnieniu atmosferycznym bedzie wrzec przy 100oC niezaleznie czy gaz damy na maxa czy lekko sie bedzie tlił, temperatura nam nie podskoczy :) ). Ta para ktora odparuje w prawniku idzie do sprezarki kora spreża gaz do wysokiego cisnienia i w chłodnicy nastepuje przy stosunkowo wysokiej temperaurze skraplanie gazu czyli znow przermiana fazowa wystepujaca przy zadanej temperaturze (im wieksze cisnienie tym wyższa temperatura). IM iwecej ciepła zostanie oddane w chłodnicy klimatyzacji tym wiecej ciepła pobierze w parowniku, tak wiec wentylator chłodnicy bardzo wspomaga klimatyzowanie jak i dobrze sprezająca spreżarka.

Czyli reasumująć jezeli wsamochodzie teperatura jest niższa od temeratury wrzenia w parowniku to nie występuje odparowanie czynnika i pary nie ma a spreżarka nie może sprężać płynu, cieczy. To jest odpowiedź czy sprężarka może pracować w bardzo niskich temperaturach - nie może.

A od jakiej temperatury może pracować zależy od podcisnienia w parowniku i włąsciwości fizykochemiczych czynnika chłodzącego.

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Opublikowano
Witam!

Jak dbać o klimę w czasie zimy? Ponoć należy co jakiś czas ją uruchamiać. Ja jednak nie jestem w stanie ocenić, czy w moim aucie ona w ogóle działą (co mnei martwi). Gdyż po naciśniecku przycisku z klimą obroty ani drgną! Przy czym jest mróz - czy to jakieś zabezpeczenie i klima na mrozie nie działa? Czy jak?

 

No i w takim razie jak dbać o klime podczas mrozów.

 

Pozdrawiam

 

Hej może dosyć już teorii na temat jak to działa :mrgreen: bo autorowi posta chyba nie o to chodziło.

Może ktoś wie jak tę machinerię przepalać bo w mrozy nie chce się włączyć a w instrukcji obsługi pojazdu jest napisane, że należy ją włączać żeby uszczelnienia nie wyschły :worried:

Opublikowano
Jednym ze sposobów jest wjechanie na któryś z parkingów podziemnych z tych głębokich np te w wieżowcach chociaż w niektórych przy supermarketach też jest temperatura dodatnia , temperatura tam panująca napewno nie jest poniżej zera ,raczej powyżej i tam można spokojnie uruchomić klimatyzacje.

Jeśli BMW jest chorobą ,to ja nie chcę wyzdrowieć.


Mój mały czarny Diabełek 323Ti compact

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.