Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Witam panowie mam takie pytanie do czego służy sonda lambda na jakiej zasadzie ona działa i w którym miejscu sie znajduje w BMW E36 320i
Opublikowano

jakbyś użył google to byś miał odpowiedź ale zrobiłem to za Ciebie jest to artykuł Auto Świat czytaj:

Sonda lambda

Gość, wt., 05/16/2000 - 23:00

Warunkiem prawidłowej pracy katalizatora (jego

długowieczności) w samochodzie jest właściwie dobrany

skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Dla idealnego,

czyli całkowitego, spalania powietrza powinno być

wagowo 14,7 razy więcej niż paliwa. O takiej mieszance

mówimy, że ma skład stechiometryczny i tak zwany

współczynnik nadmiaru powietrza lambda (nazwa od

greckiej litery) równy jedności. W silniku zasilanym

gaźnikiem skład mieszanki zwykle znacznie odbiega od

stechiometrycznego, w dużym stopniu bowiem zależy

on od doboru dysz i techniki jazdy. Inaczej jest w

nowoczesnych silnikach z wtryskiem paliwa. Tutaj

dawkowanie paliwa i powietrza może być bardzo

precyzyjne. Potrzebny jest tylko czujnik, który

dokładnie mierzyłby ilości paliwa i powietrza

dostarczane do silnika. W praktyce nie jest to proste,

ponieważ dawka powietrza zasysanego do silnika

niekoniecznie musi się równać ilości powietrza

pozostającego w cylindrach w chwili sprężania i zapłonu.

Na dodatek trzeba by jeszcze uwzględnić wpływ

temperatury na gęstość, a zatem i masę powietrza

wypełniającego cylinder. Z pomocą w rozwiązaniu tego

problemu przyszli fizycy. Zauważono, że istnieje ścisły

związek między liczebnością cząstek tlenu w spalinach a

składem mieszanki. Jeśli mieszanka jest bogata, to

tlenu w spalinach jest bardzo mało, a jeśli mieszanka

jest uboga, to jest go znacznie więcej. Wymagany dla

katalizatora skład mieszanki można zatem ustalić na

podstawie pomiaru zawartości tlenu w spalinach.

Pomiar ten realizowany jest przez czujnik tlenowy

zwany też sondą lambda. Jak działa sonda? Nie wdając

się w szczegóły techniczne można powiedzieć, że sonda

to miniaturowe ogniwo galwaniczne (rodzaj baterii),

której napięcie wskazuje skład mieszanki. Sonda

zaczyna działać dopiero wówczas, gdy nagrzeje się do

temperatury około 350 stopni Celsjusza. Czas

potrzebny do nagrzania skrócono w nowoczesnych

sondach wyposażając je w spiralę grzejną, zasilaną z

instalacji samochodu. Dzięki temu zaczyna ona

pracować już po 20-30 sekundach po uruchomieniu

pojazdu. W czasie pracy sonda wysyła do sterownika

(układu elektronicznego sterującego wtryskiem)

sygnały; napięcie niskie - mieszanka uboga, napięcie

wysokie - mieszanka bogata. W odpowiedzi na te

sygnały sterownik koryguje skład mieszanki przez

zwiększenie lub zmniejszenie dawki paliwa. Regulacja

składu mieszanki nie następuje skokowo, lecz z

pewnym opóźnieniem po to, aby nie doprowadzić do

nierównej pracy jednostki napędowej. Reakcja układu

korygującego ilość wtryskiwanego paliwa na sygnał

sondy lambda uwzględniać musi także i inne

informacje, jak na przykład o stanie obciążenia silnika,

prędkości obrotowej czy kącie uchylenia przepustnicy

itd. Sonda jest elektronicznie odłączona, gdy mieszanka

z natury rzeczy zostaje zubożona, tj. przy hamowaniu

silnikiem oraz przy bardzo delikatnej jeździe. Także

przy gwałtownym przyśpieszaniu, gdy potrzebne jest

chwilowe wzbogacenie mieszanki, układ sterowania nie

wykorzystuje sygnałów z sondy. Sonda w eksploatacji

Sonda lambda nie wymaga praktycznie żadnej obsługi.

Jednak w miarę użytkowania osadzają się na niej różne

zanieczyszczenia zakłócające jej pracę. Na szczęście

wysoka temperatura działa na sondy

samooczyszczająco. Im wyższa temperatura, tym

proces ten jest bardziej efektywny i przykładowo przy

600 stopniach Celsjusza wymaga około 4 godzin, ale już

przy 800 st. C tylko 10 minut. Wniosek z tego, że

dobrze jest od czasu do czasu wyruszyć za miasto,

przegazować silnik, aby "wypalić" sondę. Współcześnie

instalowane w samochodach sondy obliczone są na

przebiegi powyżej 160 tys. km, jednak ich trwałość

zależy bardzo od stanu silnika. Jeśli uruchomienie

jednostki napędowej wymaga długotrwałej pracy

rozrusznika, a silnik spala dużo oleju, to można

spodziewać się znacznego zmniejszenia żywotności

sondy. Najbardziej niepożądanymi składnikami oleju,

które osadzają się na sondzie, są wapń, fosfor i bar.

Polecane są zatem specjalne oleje do silników z

katalizatorem, w których pierwiastki te występują w

ilościach śladowych. Przestrzegajmy także zaleceń

producenta co do częstotliwości wymiany filtrów.

Krzem zawarty w cząsteczkach piasku, przedostając się

do silnika, powoduje osiadanie warstwy szkliwa na

obudowie sondy i jej szybkie uszkodzenie. Jeszcze

bardziej destrukcyjnie działa ołów dodawany jako

składnik przeciwstukowy do paliwa. Wystarczy

pomyłkowo napełnić takim paliwem zbiornik, aby

zniszczyć sondę i katalizator. Przy prawidłowej

eksploatacji samochodu nagłe uszkodzenie czujnika

należy do rzadkości. Gorąca sonda może ulec

uszkodzeniu przy zalaniu wodą. Strumień wody nie

uszkodzi sondy, ale jeśli przy przejeżdżaniu przez

głęboką kałużę nisko zamocowana pod podwoziem

sonda zostanie zanurzona w wodzie, wówczas wskutek

szoku termicznego ulega ona uszkodzeniu. Pierwszym

symptomem niesprawności sondy lambda jest

zwiększona zawartość tlenków węgla i węglowodorów w

spalinach. Dobrze jest zatem okresowo sprawdzać w

stacjach serwisowych skład mieszanki. Dłuższa jazda z

uszkodzoną sondą może powodować stopniową

destrukcję warstwy aktywnej katalizatora, a w końcu

całkowitą utratę zdolności do oczyszczania spalin.

Pamiętajmy, że koszt diagnostyki i ewentualnej

wymiany sondy lambda jest niewielki w porównaniu z

kosztami zakupu i montażu nowego katalizatora. Rada

Mniej doświadczonym właścicielom pojazdów

odradzamy samodzielną wymianę sondy lambda.

Często montowana jest ona w trudno dostępnym

miejscu i wówczas do demontażu potrzebne są

specjalne kątowe nakładki na klucze. Zdarza się, że

kolektor jest bardzo zardzewiały i odkręcenie czujnika

nie jest, tak jak by się wydawało, sprawą prostą. Jeśli w

czasie demontażu uszkodzi się gniazdo sondy, to

czasem można zdobyć specjalne zestawy naprawcze

zawierające samogwintującą wkładkę naprawczą i

narzędzia do regeneracji gniazda. Sondę dokręcać

należy momentem podawanym w dokumentacji

technicznej pojazdu, a jeśli brak tych danych -

momentem w granicach 40 do 50 Nm. Przed

montażem dobrze jest gwint pokryć specjalną, odporną

na wysokie temperatury pastą. Ułatwi to późniejszy

demontaż sondy. Leszek Moszczyński

Więcej z kategorii PORADY

Głupcem jest ten kto przecenia sam siebie...

M.]@Ř¥

Moja e36 http://bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=134&t=189558

Opublikowano
Dzięki kolego to już chyba wiem w czym tkwi problem a mozesz mi jeszcze poradzić jak ją wymienić gdzie ona sie znajduje?
Opublikowano

A może tak kolega sam sobie poszuka na ten temat odpowiedzi na forum ?

Na temat sondy, przepływek i silniczków krokowych jest kilka ton materiału na forum.

tel. 514.99.46.99
Opublikowano

Naucz się zadawać swoje pytania dotyczące jednej rzeczy w jednym wątku :nienie:

O sondach jest TONA wątków na forum. A wymiana jest pozornie prosta, aczkolwiek łatwo ukręcić gwint, a narzynka 18x1.5 jest mało popularna, stąd ja zalecam robić takie rzeczy u tłumikarza. Za wymianę dwóch sond w M54 policzyli mnie 30zł (bez gwintowania), za wymianę jednej w M43TU 50zł (trzeba było gwintować)

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Opublikowano
Zgadzam się,jak sonda skorodowana i nie masz solidnego klucza,to zrobisz więcej bałaganu i koszty wzrosną.Co do tematu,to gdybyś urzył szukajki,pewnie byś go nie zakładał,ale komu się chce szukać.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.