Skończone 25 lat, 15 lat od zakończenia produkcji modelu, chyba że jest to pojazd o szczególnym znaczeniu historycznym ( np. właścicielem jego była bardzo znana osoba, jest prototypem itd ) Co do oryginalności, to 75% podzespołów oryginalnych, przy czym to kryterium może być zmienione przez WKZ (obniżone ) jeśli mamy do czynienia z pojazdem bardzo, bardzo zabytkowym. Jeśli chodzi o wyjazd za granicę, to obojętnie czy auto jest zarejestrowane jako pojazd zabytkowy ( żółte blachy ) czy nie, jeśli skończyło 25 lat to w świetle prawa, właściciel powinien przed wyjazdem poprosić WKZ o pozwolenie ( w przypadku mojego WKZ, dają bez problemu na 3 lata ), w innym przypadku można stać się gwiazdą lokalnych mediów, zadbać o premię i wzrost statystyk wykrywalności przemytu odpowiednich służb. Co do badania technicznego, to diagnosta może nałożyć ograniczenia np. zakaz poruszania się po zmierzchu, zakaz przewożenia pasażerów ( zazwyczaj auta przedwojenne ), a najczęściej jest to jednak ograniczenie prędkości ( koledze wbito do BMW 1602 w absolutnie perfekcyjnym stanie, max 60 km/h :D ). Zasadność rejestracji pojazdu jako zabytkowego, należy przemyśleć i podjąć indywidualnie. W niektórych przypadkach jest to jedyny sposób przywrócenia pojazdu do "życia", ale w przypadku auta zarejestrowanego, bilans zysków i kosztów należy samodzielnie przemyśleć. Plusem jest brak okresowego przeglądu technicznego, ale minusem ograniczenia, które może nałożyć diagnosta. Plusem jest możliwość rezygnacji z ubezpieczenia OC jeśli auto nie jest w ruchu, ale najkrótsze ubezpieczenie OC (1 miesiąc) jak chcemy pojechać np. na rajd, kosztuje bodajże 70% rocznej składki (obecnie każdy pojazd mający +40 lat nie musi być ubezpieczony jeśli nie uczestniczy w ruchu drogowym). No i najważniejsza sprawa. Rejestrując swój pojazd jako zabytkowy ( wpisanie do rejestru zabytków ruchomych ) tak na prawdę przestajesz być w 100% jego właścicielem, gdyż przepisy nakładają na Ciebie wiele obowiązków, których nie dotrzymanie grozi problemami ( np. głupia zmiana koloru nadwozia itp).