dziękuję wam bardzo za poświęcenie swojego czasu!
Jeśli chodzi o alternator – jest nowy, Valeo, ma może rok.
Co do zaworu EGR – z tego co wiem, jego zadaniem jest pracować podczas normalnej pracy silnika (poza regeneracją DPF), wspomagając recyrkulację spalin. Warto poobserwować jego działanie dokładnie, bo nie pracuje cały czas – najczęściej otwiera się krótko po odpuszczeniu gazu. Mam jednak wrażenie, że u mnie robi to zbyt często.
Jeśli chodzi o otwieranie EGR zaraz po odpaleniu – wydaje mi się, że to normalne, że zawór pozostaje zamknięty do momentu osiągnięcia odpowiedniej temperatury silnika. Z tego co kojarzę, próg aktywacji to okolice 13–15°C. Gdy temperatura otoczenia przekracza 20°C, EGR otwiera się praktycznie od razu po odpaleniu i wtedy nie ma falowania obrotów.
Pomysł ze sprawdzeniem pompy vacuum jest sensowny, tylko pytanie – jakie wartości powinien generować układ? Kiedyś byłem u mechanika i sprawdzaliśmy działanie pompy – po kilkukrotnym wciśnięciu hamulca uznał, że wszystko jest w porządku. Również gdy pompuję hamulec „na sucho” na postoju, nie widać żadnych zmian ani na wykresach powietrza, ani w działaniu EGR – wszystko pozostaje bez reakcji.
Odłączenie przepływomierza przed uruchomieniem silnika eliminuje falowanie, ale zmienia dawkę paliwa, zamyka EGR i otwiera przepustnicę – dlatego trudno powiedzieć, czy to wiarygodny pomiar.
Poza porannym falowaniem jedynym dodatkowym objawem jest to, że przepływomierz czasem wskazuje mniejsze wartości niż te żądane przez sterownik, a także pojawiają się duże wahania ciśnienia wstecznego, zależnie od temperatury pracy silnika.