Tu prawie wszyscy zapominają że nie są sami na CB. Jak taką antenką nadajesz - to nawet nie sprawdzisz jak zakłócasz innym. Tylko dobrze słyszę - tzn że jest ok. A tu guzik prawda. To tak jak do aparatu założyć byle jaki obiektyw i mówić że będą super zdjęcia, no coś tam na djęciu będzie widać, a że rozmyte, nieostre, zła głębia ostrości, aberacje, odlaski itd. itd. to już nie ważne. Albo jak do dobrego auta - ale łyse opony za to firmowe - hehe Czy ktokolwiek z tu wybierających radia i anteny zwrócił uwagę na takie rzeczy jak; -Dobre ustawienie SWR czyli współczynnika fali stojącej, - dobranie długości przewodu (kabel antenowy powinien mieć określoną długość – wielokrotność 3,64 m (połowa długości fali z uwzględnieniem współczynnika skrócenia). - zwrocenie uwagi na jakosc przewodu dodanego do antenki ? (dobry oplot ip. - także nie jest obojętne miejsce ustawienia takiej antenki. -selektywność radia -zakłócanie otoczenia -odporność na zakłócenia lokalne (przemysłowe) -odporność na zakłócenia zakłócenia propagacyjne - itd itd. Ponadto w wielu przypadkach może stać się jedynym zabezpieczeniem ratunkowym, sposobem przekazania informacji bądź porozumienia się, a nie tylko ochrona przed suszarkami. Ciekawe co będzie kiedy sam będziesz potrzebować pomocy (czego nie życzę) i nikt nie odpowie ponieważ usłyszy same trzaski (albo i nie) bo będzie np. 8 km od Ciebie. Owszem mógłbyś wtedy np. przejść na SSB, ale okazuje się że twoje radio czegoś takiego nie ma. Albo jedzie 2 tirowców i tak gada że i tak Cię nikt nie usłyszy z Twoją antenką. Do tego zauważyć należy że stopka anteny na podstawie magnetycznej (najczęściej używana) nie ma bezpośredniego (galwanicznego) połączenia z nadwoziem. Dlatego stopki anten magnetycznych celowo mają duże wymiary (im większe tym lepiej, gdyż połączenie stanowi mniejszą oporność), ponieważ stanowi ona jedną z okładzin kondensatora. Drugą okładziną jest blacha samochodu. Dla częstotliwości w granicach 27 MHz kondensator taki nie stanowi dużej przeszkody, czyli można przyjąć, że dla prądów w.cz. stopka jest połączona z nadwoziem. Oczywiście połączenie takie ma większą oporność dla prądów w.cz. i stąd między innymi mniejsza sprawność anten na podstawie magnetycznej. Ważną czynnością jest zestrojenie anteny z radiem CB. Na wpływ zestrojenia radia CB z antena maja takie czynniki jak: ogólnie mówiąc długość bata anteny, długość kabla antenowego, miejsce montażu anteny. Dopiero wszystko razem dobrane i zestrojone daje pewność że nas dobrze słychać, że my dobrze będziemy słyszeć, i że nie zakłócamy innych. Ponadto jak często się zdarza że wszyscy mają coś do pogadania tylko na 19-ce - a jest tyle innych kanałów.