Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Po rożnych pracach dokonanych na moim E30 325iC zapaliła kontrolka ABS.

Poczytałem trochę na ten temat, rozmawiając z ludźmi którzy znają się na tym i postanowiłem przedstawić krótki opis diagnostyczny ABS w E30 w oparciu o mój samochód - podkreślam, że to E30 1991 rocznik CABRIO 325i. tzn. tarcze na przód i tył.

Postaram się opisać podejście, aby można było zasady stosować do innych modeli.

 

Z czego się składa ABS i jak działa?

 

Cały system ABS w E30 jest samodzielnym / niezależnym systemem, który jeśli nie działa poprawnie nie wpływa na normalne funkcjonowanie hamulców (poza tym, że nie ma ABS). ABS pobiera informację z trzech źródeł:

 

1. ze stacyjki – czy włączone / nie włączone

2. z włącznika świateł stop (info czy hamujemy w danym momencie czy nie)

3. z czujników ABS przy kołach (info o tym z jaką prędkością koła poruszają się)

 

Elementy wchodzące w skład systemu ABS to:

 

1. Sterownik ABS (znajduje się obok kompa do sterownia silnikiem – nad schowkiem po stronie pasażerskiej)

2. Pompa ABS (znajduje się za światłami po lewej stronie samochodu po maską podłączone są rurki z pompy hamulcowej i do poszczególnych zacisków przy kołach). Nie mylić z pompą hamulcową.

 

ABS działa w bardzo prosty sposób. Kiedy już jest uruchomiony, sterownik śledzi zmiany prędkości poszczególnych kół. Z tym, że podejmuje akcję tylko wtedy kiedy używany jest hamulec (bierze informację o tym jak tylko światła hamulcowe są zasilane). Wtedy sterownik podejmuje następujące działania:

 

1. jeśli dane koło zmienia swoją prędkość w dół (czyli hamuje) szybciej niż inne koła, to sterownik wysyła sygnał do pompy, aby obniżyć siłę hamowania (tzn. zmniejsza ciśnienie płynu hamulcowego do klocków impulsowo). Wtedy hamulce puszczają

2. W momencie kiedy koło ( to o którym mowa w punkcie 1 powyżej) już nie traci prędkości szybciej niż inne koła, to sterownik wysyła taką informację do pompy, która przestaje blokować hamowanie impulsowe tego koła

3. W przypadku kiedy koła pracują z różną prędkością to sterownik sprawdza czy naciskany jest pedał hamulcowy (czyli czy włącznik świateł stopu jest zwarty). Jeśli nie jest (oznacz to, że nie hamujemy) sterownik nie wysyła informacji do pompy ABS.

 

Pompa ABS ma w sobie zawory – po jednym na każde koło przednie i jeden wspólny dla tylnych kuł. A tu ciekawostka – ABS zawsze działa na oba tylne koła w tym samym czasie a nie osobno! Są różne rozwiązania stosowane, ale akurat taki system jest stosowany w moim Cabrio. Dlaczego? Dlatego, że głównym celem ABS w latach 80 kiedy Moje Cabrio zostało zaprojektowane było utrzymywanie sterowność samochodu przy ostrym hamowaniu. W samochodach z ASCem razem z ABSem, to koniecznie trzeba sterować każdym z kół osobno.

 

Wracają to sposobu działania pompy ABS, to ma ona dwie funkcje wykonawcze na rzecz sterownika ABS:

 

1. za pomocą zaworów, zamyka drogę dla płynu hamulcowego do układu hamulcowego danego koła w sposób impulsowy. Rolą pompy jest stworzenie ciśnienie wysokie, aby uzyskać efekt impulsowego hamowania.

2. w momencie kiedy sterownik każe pompie otworzyć drogę dla płynu hamulcowego to pompa ABS otwiera z powrotem zawory do wszystkich kół.

 

Może słowo na temat czujników ABS. Są to kontaktrony, który generują ciąg impulsów kiedy zęby na piaście przybliżają się do czujnika.. Z kolej włącznik świateł hamulcowych znajduje się przy dźwigni hamulców (pedał hamulcowy).

 

Diagnostyka

 

Zakładam, że pali się kontrolka ABS. Wtedy najlepiej wykonać wstępną diagnostykę w celu ustalenia gdzie szukać problemu, a dopiero potem szczegółową.

 

Wstępna analiza.

 

Kontrolka ABS powinna zapalić po włączeniu stacyjki (przed uruchomieniem silnika). Jeśli nie pali to należy sprawdzić żarówkę.

 

Są trzy przypadki, które są łatwe do sprawdzenia po zapaleniu silnika:

1. jeśli kontrolka ABS zgaśnie po zapaleniu silnika, ale zapala się ponowie w czasie jazdy po ok. 20 sekundach, to problem należy szukać po stronie czujników ABS. Jeden lub więcej czujników nie działa poprawnie, lub okablowanie do czujnika).

2. Jeśli kontrolka ABS gaśnie po zapaleniu silnika, ale zapala się ponownie ZANIM samochód zacznie się ruszać, to problemu należy szukać po stronie pompy ABS, sterownika ABS lub okablowania tych dwóch urządzeń.

3. jeśli kontrolka ABS NIE gaśnie po zapaleniu silnika, to problem należy po stronie okablowania, pompy ABS lub przekaźnika ABS.

 

W dalszej części będę opisywał jak przeprowadzić diagnostykę poszczególnych elementów oraz uzupełnienie o zdjęcia.

 

Ahhh – jeśli chodzi o okablowanie, to każdą wtyczkę wyjąć i potraktować WD40 – pamiętaj, że złączka składa się dwóch części ;). Jeśli widzisz korozję na stytkach, które mają przewodzić prąd, to lepiej je wymienić od razu.

Jeśli chodzi o same kable, to nie ma łatwego sposobu do sprawdzania. Trzeba je prześledzić od początku do końca, wracając szczególnie uwagę na wszystkie zgięcia i wejścia do czujników. Np. przy wejściu do czujników ABS. Dodatkowo można miernikiem zbadać konkretny kabel. Jeśłi oporność jest wyższa od 1 Ohma to prawdopodobnie masz problem z kablem lub połączeniem kabla z wtyczką.

 

Sprawdzanie czujników ABS.

 

Przy każdym kole jest czujnik ABS. Jest on zamontowany od strony wewnętrznej samochodu, a więc należy wejść pod samochód LUB zdjąć koło, aby sprawdzić czujnik. Czujnik można sprawdzić dwojako:

 

1. empirycznie – tzn. rozłączasz wszystkie czujniki. Wsiadasz do samochodu i jedziesz. Jeśli kontrolka ABS nie zapali się, to oznacza, że problem jest z czujnikami ABS, pod warunkiem, że kontrolka zapalała się wcześniej przed odłączeniem wszystkich czujników ABS. W celu sprawdzania który czujnik nie działa poprawnie, należy podłączyć teraz każdy czujnik pojedynczo i przejechać się. Jeśli zapali się kontrolka ABS, tzn., że dany czujnik jest DOBRY! Magia co? NIE – bo w E30 sterownik ABS nie jest podłączony do czujnika prędkości samochodu (na dyfrze), a więc jak dostaje impulsy z podłączonego czujnika ABS to wie, że samochód jest w ruchu i wyświetla błąd, ponieważ nie dostaje sygnałów od pozostałych czujników. A jeśłi dostaje impulsy z podłączonego czujnika, oznacza to, że czujnik działa poprawnie! Muszę powiedzieć, że jak pierwszy raz słyszałem o tym teście, myślałem, że ktoś mi robi w ….. a jednak jest to bardzo logiczne podejście do tematu – poza tym proste i DZIAŁA!

 

2. za pomocą omomierza - Można omomierzem sprawdzić sensor – oporność od 600ohmów do 2k Ohmów (wiem, że tu są różne opinie na ten temat, a więc podam prostsze rozwiązanie – wszystkie czujnik powinny podawać podobny odczyt +/- 25%.) Najlepiej sprawdzić odłączając czujnik przy kole. Jeśli jednak chcesz również sprawdzić przy sterowniku ABS, to podaję numery na złączce:

1. Lewy Przód 4-6

2. Prawy przód 11-21

3. lewy tył 8-9

4. prawy tył 24-26

Uwaga: sprawdzając na złączce sterownika ABS, nie wiesz czy kabel do czujnika jest uszkodzony czy sam czujnik jest zepsuty.

 

Uwaga dla tych, którzy jeżdżą na kołach o różnych rozmiarach – ABS może nie działać poprawnie ponieważ sterownik cały czas widzi, że koła się kręcą z różną prędkością!

 

Będę rozwiał ten post.

Uzależniony od 325iC

Zakochany w żonie

.....ja też jeżdżę E30 z wyboru!

Opublikowano
Przenoszę do Zrób to sam.

 

dzięki - kiedy w końcu nauczę się klasyfikować moje posty ;)

 

uzupełnię o zdjęcia jak tylko rodzina wróci z urlopu - zabrała aparat...... Jeszcze trochę popisze dopóki mam czas i wenę :mrgreen:

Uzależniony od 325iC

Zakochany w żonie

.....ja też jeżdżę E30 z wyboru!

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano
Witam, mam problem z abs po zapaleniu kontrolka gasnie, ale czasami po 5 sekundach i zaswieci i abs nie dziala a czasami zgasnie i dziala, zaswieci sie wtedy jak mocniej przechamuje, odbije pedal hamulca kilka razy i wylancza sie abs. Na najblizszych dniach sprawdze pompe bo kolega ma, przekazniki tez. Ten opis jest do e30 a ja mam e36 i moje pytanie czy tam z abs jest wszystko tak samo?? moje bmw jest 92r. Pozdrawiam i czekam na odpowiedz;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.