Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

http://www.motofakty.pl/artykul/najwazniejsze_obroty.html?ses_mf=3953145f9db8ff8cbd69e9b29832ea9f

 

Przeczytalem tu (link wyzej), ze biegi nalezy zmieniac miedzy obrotami max momentu i max mocy dla zaoszczedzenia paliwa i silnika.

Ogolnie nalezy utzrymywac obroty miedzy tymi wartosciami.

Sek w tym,ze dla mojej E30 320 max moment jest przy 4300 a moc przy 6000 obr.

To dosc wysokie wartosci nie sadzicie?

Jak tu jezdzic ekonomicznie z takimi predkosciami obrotowymi?

Kiedy ja mam zmieniac te biegi zeby mniej spalic?

 

A jeszcze jedno. Czy ktos moze mi napisac bo mi sie spieprzyl obrotomierz jakie predkosci w km/h bede mial na poszczegolnych biegach przy 4000obr?

Mam e30 320i z 1988r

Opublikowano
jak Ci sie POPSUŁ obrotomierz to nalezaloby go wymienic albo zobaczyc dlaczego nie dziala , a ta teoria na temat zmiany biegow jest bardzo "ciekawa" :lol: , nie ma jak to ekonomiczna jazda i zmiana biegów miedzy 4,3 tys a 6 tys :lol: , ja jezdzac normalnie zmieniam miedzy 2,5-3,5 a dokladnie to nie wiem bo zamiast wpatrywac sie w obrotomierz to patrze na droge :wink:
BMW nie dla idiotów :naughty: :diabel_smiech: , LPG :naughty:
Opublikowano

No ta teoria jest dobra - ekonomiczne żyłowanie auta :|

 

Ale jeszcze lepszy numer miałem niedawno, kiedy to (rzadko to się zdarza :) ) siedziałem na fotelu pasażera. Zimny silniczek, startujemy, skrzyżowanie, a za nim... masakra, w odpowiedzi na moje "wtf :shock: " usłyszałem - "no co, 40km/h - zmiana, 60km/h - zmiana itd...".

Opublikowano

Zmiana biegów pomiędzy max. momentem, a mocą, to jest raczej w celu osiągnięcia jak najlepszych osiągów, a nie zużycia.

Nie da się prosto ustalić ekonomicznych obrotów zmiany biegów, bo trzebaby znać bardzo dokładne chrakterystyki zużycia jednostkowego danego silnika, dodatkowo zależne to jest od obciążenia silnika (czyli np. przyspieszenia, pochylenia drogi itd.). Ogólnie można powiedzieć, że z punktu widzenia ekenomiczności, w większości przypadków przy niezbyt dużym obciążeniu silnika, biegi należy zmieniać jak najwczesniej ... tylko właśnie kiedy ? :) Przy Twoim silniku myślę, ze powinno to wypaść przy ok. 2000-3000 obr/min. W zdecydowanej większości silników w celu ekonomicznej pracy nie trzeba przekraczać 2500-3000 obr/min (oczywiście jak chcemy uzyskać duże przyspieszenie przy wyprzedzaniu, to nie możemy silnika męczyć na takich obrotach - cały czas mówię o spokojnym przyspieszaniu).

Im większy silnik oraz im więcej ma cylindrów, tym zmiana biegów może następować wcześniej. Wystarczy sobie sprawdzić kiedy przełącza automat w podobnym silniku i samochodzie i będziemy wiedzieć kiedy mamy przełączać w manualu. Żaden automat przy spokojnym przyspieszaniu, nie pozwala na obroty wyższe niż ok. 2500-3000, a nie wspomnę już o np. V12 czy V8 (szczególnie w M62 - np. u mnie;) ) gdzie biegi są przełączane już przy 1500-2000obr/min, ale te silniki już przy 1000obr/min mają moment obr. większy niż max. moment w większości silników 2.0-2.5l

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Przy obrotach maksymalnego momentu silnik charakteryzuje się najwyższą sprawnością (stosunek spalania do osiągów). Tak jadąc spalimy w miarę mało i nie katujemy silnika.

Ogólnie, niech każdy robi, jak uważa, są tylko dwa ograniczenia:

- od dołu: magiczna granica dla R6: nie obciążąć silnika poniżej 1500rpm - BIBLIA E34, str. 79,

- od góry: inżynierowie BMW pomyśleli nad tym, R6 6500rpm i koniec, jednak warto zwrócić uwagę, że od 4500rpm licznik inspekcji bije półtora raza szybciej...

 

Ponadto polecam:

- instrukcję E34, strona 76 "Jazda świadomie oszczędna",

- instrukcję E34, strona 79 "Dalsze wskazówki praktyczne".

 

Nie można mówić o konkretnych obrotach, bo Ikarusy Z80 pracują max do około 2000rpm (silnik R6; 10800cm3; 180-220KM w zależności od rocznika), a silnik Hondy CBR600RR (silnik R4; 600cm3; 117KM@13krpm; 66Nm@11krpm) zaczyna zabawę od około 10000rpm...

Kai
Opublikowano (edytowane)
Zmiana biegów pomiędzy max. momentem, a mocą, to jest raczej w celu osiągnięcia jak najlepszych osiągów

 

Tak. Jak mierzyłem sobie przyspieszenie 0-100, jechałem w tym przedziale i ruszałem z 4000. W ten sposób uzyskiwałem najlepsze czasy.

Edytowane przez Kyokushin
Opublikowano
Przy obrotach maksymalnego momentu silnik charakteryzuje się najwyższą sprawnością (stosunek spalania do osiągów) ...

Jest to bliskie prawdy, ale zużycie jednostkowe nie ma dużego związku z max. momentem obrotowym. Najwyższa sprawność przeważnie wypada nieco poniżej obr. max. momentu - przeważnie jest to ok. 40-50% obr. mocy max., czyli jeżeli silnik ma max. moment przy stosunkowo niskich obrotach, to będzie mniej więcej prawdą, ale jeżeli silnik ma max. moment np. przy 4500-5000 obr/min, to już nie.

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Opublikowano
... od dołu: magiczna granica dla R6: nie obciążąć silnika poniżej 1500rpm ...

Mniej więcej zgadza się - dla R4 wychodzi min. obroty ok. 1500-1800, dla R6 ok. 1300-1500, dla V8 ok. 1000-1200 - przy takich obrotach spokojnie możemy jechać pod warunkiem nie naciskania na pedał gazu więcej niż jakieś 40-50% - oczywiście obroty zależą od danego silnika, wielkości silnika względem samochodu, no i mówimy traz akurat raczej tylko o benzynowych, diesle np. R4 mogą pracować przy nieco mniejszych obrotach, ale np. V8 minimalne obroty raczej mają nieco wyższe.

...Nie można mówić o konkretnych obrotach, bo Ikarusy Z80 pracują max do około 2000rpm (silnik R6; 10800cm3; 180-220KM w zależności od rocznika), a silnik Hondy CBR600RR (silnik R4; 600cm3; 117KM@13krpm; 66Nm@11krpm) zaczyna zabawę od około 10000rpm...

Oczywiście, ale myślę, że koncentrujemy się na samochodach BMW, wykluczam też teraz M3 i M5, gdzie obr. min. będą zdecydowanie wyższe ... Jadąc np. jakiś współczesnym TIR-em nie osiągniemy nawet 1800obr/min, a z drugiej strony motocyklem "ścigaczem" raczej będzie ciężko jechać < 2000obr/min - szczególnie o pojemnościach jakieś 125/250cm3, bo >600, to jeszcze jakoś będzie "purkał" :mrgreen:

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.