Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, wczoraj miałem sytuację na gierkówce, że nagle padło wisko w korku. Oczywiście temperatura leci na łeb na szyję, z ogrzewaniem na maksa powiedzmy udało mi się poboczem do stacji dojechać z temperaturą na 3/4. Jednakże chwilę się zastanowiłem i można sobie poradzić w łatwy sposób. Otóż najprościej jest włączyć klimę i elektryczny wentylator sobie poradzi. Jednakże tak może być tylko zimą w przypadku sprawnej klimatyzacji. Wtedy kompresor się nie włącza i wentylator chłodzi nam chłodnicę cieczy chłodzącej. Latem natomiast będzie tak, że jeżeli klimatyzacja jest sprawna to zacznie nam chłodzić wnętrze, a co za tym idzie nagrzeje się chłodnica od klimatyzacji, a w upalne dni jest ona na tyle gorąca, że wentylator elektryczny nie ochłodzi nam jednocześnie chłodnicy klimatyzacji i zasadniczej. Gorszy jest przypadek, kiedy nie ma ciśnienia w układzie klimatyzacji, wtedy wentylator się w ogóle nie załączy obojętnie czy latem, czy zimą. Zatem najprostszym sposobem jest wpięcie w przekaźnik silnika elektrycznego dmuchawy klimatyzacji zwory, która uruchomi ciągłą pracę wentylatora. Zwora musi być dość gruba, ponieważ na wolnych obrotach silnik wentylatora elektrycznego pobiera 5A, natomiast na szybkich 20A(zmierzone). Dzisiaj sprawdzone wolne obroty wentylatora zapewniają odpowiednie chłodzenie, nawet po dziesięciu minutowym kręceniu bączków na śniegu wskazówka nie wstała ani na moment od pionu, a wisko jest tak wylane, że prawie stoi w miejscu. Możliwe, że latem należałoby użyć szybszych obrotów. Układ działa świetnie, dzisiaj jeździłem po mieście około godziny, wskazówka w pionie. To jest doraźne rozwiązanie do czasu wymiany wiskozy, żeby ktoś nie potraktował tego jak główne chłodzenie. Ponadto w niedługim czasie muszę dorobić układ sterujący z wewnątrz wentylatorem nie związane z klimatyzacją, tak aby mieć pod ręką awaryjne chłodzenie, na wypadek padniętego wisko. Poniżej zamieszczam rysunek z manuala Bentleya, gdzie znajdują się przekaźniki elektrycznego wentylatora w e32.

 

2 - tryb szybki

3 - tryb wolny

 

http://img801.imageshack.us/img801/3323/relays.jpg

pozdrawiam Bartek
Opublikowano
faktycznie dobry sposób.może wkleisz jakieś zdjęcie jak zrobiłeś zworę.A jak wykąbinujesz układ sterowania wentylatora to też proszę opisz dokładniej.może uda Ci się też zdjęcia wkleić.pozdrawiam.a wisco można reanimować czytałem o tym -olejem silikonowym
PRZEDNI NAPĘD JEST DLA DZIEWCZYNEK
Opublikowano
czyli wcześniej twoja wiskoza byla jak kamień po zgaszeniu silnika odrazu stawala a nagle jest jak woda? to dość nietypowe ale dobrze pomyslales z tym czyli w przekaźniki między piny należy wpiąć kabel które te piny czy coś zle zrozumiałem jak to dokładnie zrobić by załączyć wiatraki? to te wiatraki sie nie załączą same w przypadku wzrostu temperatury i służą jedynie do schładzania klimy? jeśli tak to głupio że silnik polega tylko na wiskozie ja miałem przypadek pamietacie ze miałem 3 łopatki jedynie na wiatraku i temperatura też była wporządku ale chyba mogłem to zblokować zeby wcale sie nie kreciło na czas dojazdu tylko do domu a tak to przejechałem o 4 metry za duzo i padło.. najwyzej byla by słabsza i by sie wisko popsuło a tak to po kolei wiskoza chłodnica itp... w wyniku urwania razem z pompą wody :D ale naprawione i chodzi niezadwonie caly czas :8)
Opublikowano

Witam wiskoza nigdy nie była jak kamień, zresztą nigdy takiej nie widziałem. Nigdy jednak nie miałem przypadku wzrostu temperatury dalej niż milimetr poza pion. U mnie zawsze jest milimetr za pionem, także jest to normalne. Uprzedzam wszelkie pytania, że nie zaobserwowałem nigdy schładzania wentylatorem elektrycznym, ponieważ jest na tyle głośny, że słychać go w środku. Dobrze, że poruszyłeś ten temat, właśnie zajrzałem do schematów z Bentleya, wynika z nich, że wzrost temperatury do 91oC powinien załączyć wentylator na wolny bieg, a wzrost na 99oC na bieg szybki. Muszę to sprawdzić, czy wina leży po stronie przekaźników, czy czujnika temperatury. Załączam schemat poniżej:

http://img808.imageshack.us/img808/2682/fanb.jpg

 

 

przełącznik termiczny sprawdzony i niesprawny, poza tym wentylator ładnie chodzi na obu biegach, trochę piszczą łożyska, trzeba będzie go rozebrać. Możecie łatwo sprawdzić czy obwód sterowania wentylatorem jest sprawny, w kostce do przełącznika termicznego zwarcie środkowego z jednym skrajnym to wolne obroty, a z drugim to szybkie. Na przekręconym kluczyku, silnik nie musi pracować.

pozdrawiam Bartek
Opublikowano
to czyli wentylator klimy powinien wspomagać wisko-dobrze zrozumiałem? o ile oczywiście przełącznik jest dobry napisz proszę albo jeszcze lepiej zrób zdjęcie gdzie znajduje się kostka z przełącznikiem i jak sprawdzić ten przełącznik.nie jestem elektronikiem :D
PRZEDNI NAPĘD JEST DLA DZIEWCZYNEK
Opublikowano

Witam, to jest ten przełącznik wkręcony w prawą górną część chłodnicy, zdjęcie poniżej (e32 730, w e32 750 jest taki sam w tym samym miejscu):

 

http://www.nmia.com/~dgnrg/radsw1.jpg

 

wystarczy zagrzać auto powyżej połowy, na przykład przykładając karton do nerek na postoju i zaraz za połową powinien się włączyć wentylator. Przedtem należy sprawdzić, czy układ załączania wentylatora jak i on sam działa, w tym celu należy wykonać test ze zwieraniem wtyczki tego przełącznika termicznego jak to opisałem w poście wyżej. Dla rekordu połowa wskaźnika temperatury to 83.33oC, termostat w M70 jest na 85oC, co by wyjaśniało, że wskazówka jest zawsze milimetr za połową. Pierwsza kreska za połową, czyli 3/4 skali to 109.44oC.

pozdrawiam Bartek
Opublikowano
nie wiatraki sluzą do schłodzenia silnika w sytuacji gdy temperatura za bardzo wzrosła od tego caly czas powinna być tylko wiskoza a w razie nagłej sytuacji wiatraki. U mnie wisko na zimnym silniku bardzo mocno stoi a na ciepłym jeszcze bardziej. bo np mój sąsiad w e36 zgasił silnik i wiskoza kręciła sie jeszcze kilka godzin :lol: taka woda tam byla :P
  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

odkopuję stary temat bo mam pytanie w temacie, a w zasadzie problem.

Mam nowiuteńki wentylator klimy z nowym rezystorem. Niestety nie załącza się on ani przy wzroście temperatury auta ani przy zwieraniu styków kostki czujnika.

Klimatyzację mam całkowicie niesprawną tj. nie ma w niej ciśnienia, czy może to być przyczyną czy wentylator powinien działać przy zwieraniu zworą mimo to a niesprawne jest coś innego ?

Opublikowano
Hej, pomimo niesrawnej klimy wentylator powinien się kręcić po zwarciu sytków we wtyczne do czujnika termicznego. Sprawdź przekaźniki wentylatora.
pozdrawiam Bartek
Opublikowano
a czy silnik musi chodzić czy wystarczy włączony zapłon?
Opublikowano

OK< okazało się że miałem spalony bezpiecznik nr 25 (był za mały, miał 15A)

po wymianie na 30A jest następująco:

 

1) wentylator działa po przekręceniu stacyjki na najwyższym biegu, klimatyzacja wyłączona, nawiew na 0, niezależnie czy odepnę czy nie kable od czujnika na chłodnicy (zawsze kręci się na max)

2) po wyjęciu przekaźnika II biegu po przekręceniu stacyjki kręci się na 1 biegu

3) po wyjęciu obydwu przekaźników nie kręci się...

 

czyżbym miał popsute obydwa przekaźniki????

czy coś jeszcze może powodować takie zachowanie wentylatora?

Pozdrawiam

Opublikowano
hej, wygląda na to, że masz uszkodzone oba przekaźniki(można zmierzyć miernikiem) albo uszkodzenie sterowania przekaźnikami, jakieś zwarcie do przewodów czujnika. Klima może aktywować wentylator tylko na pierwszym biegu.
pozdrawiam Bartek
Opublikowano

niestety znalazłem GORSZĄ rzecz...

 

osuszacz ma ucięta jedną parę kabli i zamiast nich znalazłem tam następującą rzeźbę:

 

http://konnieciu.bestspace.pl/naak/rzezba.jpg

 

czy ktoś mógłby cyknąć fotkę jak to jest tam w oryginale popodpinane... niestety po odpięciu osuszacza całkiem i wypięciu tego polutowanego przekaźnika nadal wentylatory się kręcą. Przekaźniki odpowiedzialne za biegi wentylatora są raczej sprawne (pozamieniałem z takimi samymi z innych skrzynek i to samo)... obstawiam że jest gdzieś zwarcie w obwodzie który idzie do tego czujnika na osuszaczu :(

W tym momencie chyba wizyta u elektryka mnie nie minie... ;-)

ehhh kocham takie rzeźby :P

Opublikowano
kaczydj...nie nauczyli Cię w szkole używać dużych liter i interpunkcji?Twoje posty czyta się jak wypowiedź dziecka podnieconego oczekiwaniem na Świętego Mikołaja.Dziwię sie,że Moderator jeszcze nie zjechał Cię za ten bałagan.
Opublikowano
u mnie temat rozwiązany, winna była pomylona wtyczka kompresora/czujnika w chłodnicy (na odwrót podpięta)...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.