Skocz do zawartości

Dolewanie oleju


BarteqMW

Rekomendowane odpowiedzi

Tak przy okazji, M1 5w-50 nie spełnia żadnych norm BMW, w przeciwieństwie do M1 ESP 5w-30 lub M1 0w-40.

 

Przedstaw nam jaśniej Twoją hipotezę "nie spełnia żadnych norm BMW". Powołaj się na jakieś dane.

Owszem moim zdaniem gdybym zalał olejem mineralnym to napewno nie spełniłbym warunków stawianych silnikowi M57 przez koncern BMW. Gdyż ten olej do tego silnika w niej nie występuje. Ale gdzie masz wyszczególnione dokładne paramerty olejów w niej zawarte? Czy masz tam podane, że olej ma mieć temp zapłonu np do 198 stopni czy może do 209 stopni?

Są podane składniki olejów (ilość inhibilatorów i jakiego typu?) Tego nawet producenci nie podawają na opakowaniach.

Oleje z końcówką 50 zostały wprowadzone stosunkowo niedawno (początek nowego wieku) więc być może dlatego nie są zawarte w specyfikacji olejowej BMW dot modelu E39, który powistał juz w roku 1995. Same przecież oleje zalecane przez producenta np w Niemczech nie mogą być również tak samo stosowane w każdym kraju na świecie. Inne warunki klimatyczne są w Rosji inne we Włoszech a inne w Polsce. Wiec to jest tylko zapewnienie producenta, że testował silnik z tym a z tym olejem. Różnice pomiędzy 0W-40 a 5W50 są niedostrzegalne dla większości użytkowników gdyż spełniają normy pracy w ciężkich warunkach (od -40/-35stopni do +40/+50stopni). Być może testowanie na danych olejach w naszych warunkach w Polsce po przejechaniu 500000km nie można by odróżnić zużycia silników. Większą szkodę dla silnika napewno wyrządzi późna wymiana oleju albo olej podrobiony z jakimiś nie okeślonymi dodatkami niż zalewanie silnika olejem o takiej czy innej specyfikacji SAE (nie mówie o specyfikacji jakościowej) Z drugiej strony to, że jakiś olej nie jest w specyfikacji podanej przez BMW to nie znaczy, że nie bedzie dobrze współpracował z silnikiem. W fabryce robione są testy (przeważnie na hamowniach po kilkaset tysięcy na danym oleju i wówczas wpisuje się go do rejestru zaakceptowanych - wiadomo, że nikt nie bedzie robił testów na okrągło gdzie istnieje 1000 róznych olejów syntetycznych (np Motul a Mobil, Shell lub Lotos) o tych samych parametrach a mogą być zupełnie inne. Po to masz tajemice handlowe producentów i po to w zakładach tych pracują technologowie produkcji by sprawdzili czy dany olej z naklejka XXX mieści sie w specyfikacji np SAE czy też innej. A kontrolerzy danej specyfikacji akceptują olej i przypisują go do określonej kategorii :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przedstaw nam jaśniej Twoją hipotezę "nie spełnia żadnych norm BMW". Powołaj się na jakieś dane.

 

To nie jest żadna hipoteza. Patrzysz na strony producentów olejów, przeglądasz specyfikacje, i widzisz czy dany olej spełnia normę BMW-LL98, LL01, czy też najnowszą LL04. Exxon-Mobil jest ogromnym koncernem. To nie jest tak, że M1 5w-50 nie został przetestowany pod kątem tej normy tylko dlatego, że firmie się nie chciało albo nie chcieli za to płacić. Po prostu jest za gęsty by spełnić najnowsze normy BMW (LL01, LL04). Jedynie oleje Xw-30, Xw-40 je spełniają.

 

Owszem moim zdaniem gdybym zalał olejem mineralnym to napewno nie spełniłbym warunków stawianych silnikowi M57 przez koncern BMW. Gdyż ten olej do tego silnika w niej nie występuje. Ale gdzie masz wyszczególnione dokładne paramerty olejów w niej zawarte? Czy masz tam podane, że olej ma mieć temp zapłonu np do 198 stopni czy może do 209 stopni? Są podane składniki olejów (ilość inhibilatorów i jakiego typu?) Tego nawet producenci nie podawają na opakowaniach.

To są parametry pośrednie. W takich testach mierzy się po prostu zużycie silnika jakie nastąpiło po X kilometrach lub po X godzin pracy i ilość naniesionych osadów. A wymagane rezultaty można osiągnąć dowolną kombinacją olejów bazowych i dodatków. Oczywiście olej mineralny będzie miał problem zaliczyć taki test pomyślnie, z uwagi na to, że jest mało stabilny przy dłuższych przebiegach, ale ja bynajmniej nigdzie nie sugerowałem, byś zalał silnik takim olejem.

 

 

Oleje z końcówką 50 zostały wprowadzone stosunkowo niedawno (początek nowego wieku) więc być może dlatego nie są zawarte w specyfikacji olejowej BMW dot modelu E39, który powistał juz w roku 1995.

Zgoda, ale pojawiają się coraz to nowe normy olejowy BMW, który zastępują te stare. Tzn. jeżeli kiedyśtam BMW zalecało olej spełniający normę LL-98 do danego silnika, to dziś można i powinno się używać oleju spełniającego normę LL-01 lub 04 bo ten olej jest jeszcze lepszy.

 

Oleje 0w-40 zostały wprowadzone jeszcze później (po 5w-50), a jednak już zdążyły trafić na listę olejów rekomendowanych przez BMW. 5w-50 nigdy na tą listę nie trafi. Więc jak możesz pisać, że 5w-50 jest lepszy od 0w-40, i to "bez dwóch zdań"?

 

 

Same przecież oleje zalecane przez producenta np w Niemczech nie mogą być również tak samo stosowane w każdym kraju na świecie. Inne warunki klimatyczne są w Rosji inne we Włoszech a inne w Polsce.

Uważasz, że warunki klimatyczne dyktują jaki olej powinno się zalewać? Olej 0w-40 czy 0w-30 może być z powodzeniem używany na Alasce jak i na Florydzie. Nawet w ciepłym klimacie olej 0w-XX daje korzyści związane z tym, że nie gęstnieje tak bardzo jak silnik się ostudzi przez co lepiej chroni silnik zaraz po odpaleniu na zimno.

 

W Stanach np. producenci wielu aut zalecają stosowanie olejów 5w-20 i 0w-20, i to bez względu na to czy ktoś mieszka w północnej Dakocie czy w Teksasie. Zaraz się odezwą głosy, że Amerykanie są 100 lat za murzynami w porównaniu do BMW jeśli chodzi o technologię silnikową. Więc dodam tylko, że np. Chrysler ostatnio zaczął oferować dożywotnią gwarancję na napęd (silnik i skrzynia), więc napewno nie sugerowaliby oleju, który skracałby życie silnikowi. A jeszcze wiele wody w Nilu musi upłynąć, by BMW zaoferowało dożywotnią gwrancję na swoje silniki.

 

 

Wiec to jest tylko zapewnienie producenta, że testował silnik z tym a z tym olejem. Różnice pomiędzy 0W-40 a 5W50 są niedostrzegalne dla większości użytkowników gdyż spełniają normy pracy w ciężkich warunkach (od -40/-35stopni do +40/+50stopni).

Acha, czyli jednak 0w-40 jest równie dobry jak 5w-50? A wcześniej pisałeś, że 5w-50 jest dużo lepszy.

 

Większą szkodę dla silnika napewno wyrządzi późna wymiana oleju albo olej podrobiony z jakimiś nie okeślonymi dodatkami niż zalewanie silnika olejem o takiej czy innej specyfikacji SAE (nie mówie o specyfikacji jakościowej)

Tu się zgodzę. Jeśli ktoś wymienia olej często (częściej niż przewiduje to komputer w aucie), to raczej może stosować i inne oleje, bo te normy BMW w dużej mierze tyczą się olejów dalekobieżnych - wymiany co 20 tys km i więcej. Gdybyśmy wymieniali olej co 5 tys km, to przypuszczam, że i mineralny olej dałby radę, przynajmniej latem.

 

 

Z drugiej strony to, że jakiś olej nie jest w specyfikacji podanej przez BMW to nie znaczy, że nie bedzie dobrze współpracował z silnikiem. W fabryce robione są testy (przeważnie na hamowniach po kilkaset tysięcy na danym oleju i wówczas wpisuje się go do rejestru zaakceptowanych - wiadomo, że nikt nie bedzie robił testów na okrągło gdzie istnieje 1000 róznych olejów syntetycznych (np Motul a Mobil, Shell lub Lotos) o tych samych parametrach a mogą być zupełnie inne. Po to masz tajemice handlowe producentów i po to w zakładach tych pracują technologowie produkcji by sprawdzili czy dany olej z naklejka XXX mieści sie w specyfikacji np SAE czy też innej. A kontrolerzy danej specyfikacji akceptują olej i przypisują go do określonej kategorii :)

Nie bardzo rozumiem ten wywód. Specyfikacje SAE, ACEA to jedno, a specyfikacje poszczególnych producentów aut to drugie. Producenci aut przeważnie mają bardziej wygórowane wymagania, więc olej spełniający jakieś tam generyczne wymagania branży olejowej nie koniecznie musi spełniać rygorystyczne wymagania BMW czy VW/Audi. Z drugiej strony, by zaliczyć taki test BMW, według mnie nie zachodzi konieczność, by ujawniać jakieś tajemnice handlowe. Olej ma zdać egazmin i już.

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każda firma ma jakieś swoje kryteria ocen olejów. W sumie jest ich na świecie parenaście jak nie kilkanaście. np API SL/CF; SG/CD; ACEA (CCMC) G5, PD2, A3, B3; Ford EU SSM -2C 9011-A; Ford USA -ESE -M2C 153-C; GM 6085 M; Rover Res. 22.OL.02.G-4; VW 501.00 B4 DB 229.3 VW 502.00 + 505.00; BMW Longlife; Porsche GMLL-B-025 a to jeszcze nie wszystkie.

 

Ale najważniejszą a może najbardziej rozpowszechnioną jest amerykańska SAE. Jeśli jakaś firma produkująca olej nie napisała na opakowaniu o danej specyfikacji np BMW to nie znaczy, że takiego oleju nie można zalać do tego silnika. Sam widziałem zalecenia BMW napisane w specyfikacji SAE.

 

Jeśli chodzi o 5W-50 a 0W-40 to pisze, że nie odbiegają one od siebie tak znacząco by jeden lub drugi szkodził silnikowi.

Co innego gdybym porównywał mineralny z syntetykiem lub np 15W-30 z 0W-40 to już są znaczące róznice. I nadają się pod konkretny silnik. Napisałem, ze ja używam 5W-50 i uważam go za lepszy w naszych warunkach klimatycznych co nie znaczy, że 0W-40 jest jakiś gorszy i sie nie nadaje. Ja używam takiego a Ty innego i jest OK.

 

Gęstość oleju to nie to samo co lepkość i najważniejsze w silniku jest własnie trzymanie lepkości w każdych warunkach pracy silnika (na zimno i gdy jest rozgrzany).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich

a teraz moje 3 grosze. Mam E60 520i . Wymieniałem olej tradycyjnie w serwisie BMW. Zalali mi Castrola 0W30. Cała "akcja" odbywała się latem. Podczas powrotu do domu (fakt, że było bardzo gorąco na zewnątrz) zapaliła się kontrolka "oil engine pressure"- podczas pracy na biegu jałowym i staniu w korku. Wróciłem do serwisu i opowiedziałem o tej przypadłosci. Panowie podrapali się w głowę....wymienili czujnik cisnienia oleju. Kolejny upalny dzień ...to samo. Gong, czerwona kontrolka smarowania( powtarzało się to tylko na rozgrzanym silniku, upale na zewnatrz i biegu jałowym). Wróciłem do serwisu. Kierownik serwisu powiedział, że być może spowodowane jest to zbyt rzadkim olejem przy wysokich temp. Wymienili mi na Mobil1 5W50.......i problem...odpukac w niemalowane :D ...na razie się nie powtórzył. Nawiasem mowiąc kier. serwisu powiedział mi, że dedykowany do tego modelu jest 5wXX.

Cała sprawa spedzała mi sen z powiek, tym bardziej, że auto ma niecałe 4 lata i 70k przebiegu.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałem podobny przypadek - w lutym chyba (a więc w zimie!) na byle wyboju (ale co jakiś czas i raczej przy wjeżdżaniu na krawężnik) zapalała mi się kontrolka ciśnienia? (już nie pamiętam) oleju. W ASO wymienili mi czujnik ciśnienia oleju i - nadal się to powtarzało. Ostatecznie panowie poszukali w komunikatach ? BMW i wymienili mi czujnik (musieli go sprowadzać specjalnie z Niemiec) na czujnik o innych parametrach (rzekomo jakaś seria czujników była spieprzona cy cuś). Byłem taki szczęśliwy, że mam święty spokój z problemem, że nie drążyłem tematu.
PawełH
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informacyjnie tylko dodam że skontaktowałem się z ASO w de, które robiło ostatni przegląd i dostałem informacje że zalany jest Castrol 5w30...

 

Przynajmniej wiem co dolać :D

 

Ale tak przy okazji mam jeszcze jedno pytanie:

 

Na przeglądzie był lany olej Castrol Longlife (to chyba SLX).

Czy warto kupic jakiś Magnatec albo inny Edge o tych samych parametrach czy najlepiej dolac dokładnie to samo?

Tak naprawdę to nawet nie wiem który jest "lepszy" :D

 

Będę wdzięczny za radę :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Niedawno kupilem bunie 528 z przebiegiem troszke ponad 200tys....i nadszedl czas na wymiane oleju...poprzedni wlasciciel lal castrola magnatec 10w40....jak sadzicie lac ten sam olej czy zmienic na inny?? :8

 

 

-Miałem tak samo,tyle że przebieg 300tyś :) w takich silnikach jak M52 uznaje tylko syntetyk,więc wlałem 5W40,wg. mnie nie ważna jest

tak bardzo firma ważne żyby był syntetyk :idea: 10W40 lałem do M20

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jakim syfie mówisz bo nie kumam. Rozbierałeś silnik na części i sprawdzałeś czy jest czysty? czy spuszczałeś olej z silnika i był brudny?

Bo jedno z drugim niewiele ma wspólnego. Jeśli olej jest brudny to znaczy że dobrze czyści wnętrze i z nim właśnie podczas wymiany spływa cały syf :) Wszystkie oleje syntetyczne mają związki czyszczące (mniej wiecej do 7000-9000km przebiegu) więc Ameryki nie odkryłeś.

 

heheheh , sorry zorro a ty ile silników rozebrałes????, ze takie głupoty piszesz?!

ja sie nie znam...., ale tak po dyletancku bym nie chciał , żeby "brudny olej" mi silnik smarował.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

heheheh , sorry zorro a ty ile silników rozebrałes????, ze takie głupoty piszesz?!

ja sie nie znam...., ale tak po dyletancku bym nie chciał , żeby "brudny olej" mi silnik smarował.....

 

Sorry ..... ..... ...... ale z tego co widać znasz się tylko na pyskowaniu. Jeśli się nie znasz to po dyletancku nie komentuj innych.

Po 1 Ukończyłem Politechnike Poznańską (Wydział Maszyn Roboczych i Transportu - specjalność Silniki Spalinowe. Rozebałem i złozyłem 3 silniki. 1. Toyota Corolla 4A-FE Benzyna 1,4. 2. Ford Mondeo 2.0d i Audi A6 2,5TDI. Więcej się nie bawiłem bo pracuje w obecnie w innej branży i nie mam na to zabardzo czasu. W silnikach Diesla przy spalaniu ON odkłada się sporo nagaru. W benzynowych sporo mniej. Związane to jest oczywiście ze składem paliw. Olej ma za zadanie wymycie wnętrza silnika. Jeśli jest czarny to znaczy, że spełnia swoje zadanie. (Oczywiście spełnia do określonego przebiegu i pełnego nasycenia się cząstkami sadzy. Wtedy powinno się go wymienić na nowy.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to kolego inzynierze od tego są filtry i magnesy , heheh nie pyskuje tylko piszesz bzdury!!! oleje maja składniki czyszczące a nie WIĄŻĄCE!!!

ale pewnie nie znam sie tak jak ty , na marginesie silniki rozbieram na bieżaco....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem o co wy sie wogule klucicie,sprawdzilem dwie czolowe firmy tj.castrol i mobil i sie okazalo ze obie co innego polecaja tzn.jedna 5w-40 a druga 0w-30 lub 40 chodzi o te same silniki ja uwazam ze jeden czy drugi jest dobry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.