Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam wszystkich mam e-34 520 24v z 92 roku z klimatyzacja zwykla jest pusta

podjechałem na NORAUTO i tam powiedzieli mi ze jest to klima starego typu i tylko mozna ja ładowac R-12 i mam pytanie czy jak załaduje innym gazem to uszkodzi klime ibo facet z NORAUTO odradzał mi mowiac ze sie nie powinno \

czy w ogole jeszcze ładuja płynem R-12?

Opublikowano
gazy jak gazy , ale oleje inne, zeby wymienic na inny czynnik trzeba wszystko wypłukać , wymienić filtr i dopiero mozna zalewać nowym np. R134, ale u mnie koleś powiedział mi 1500zł :( zostaje bez klimy :(
Opublikowano
Gdzie nie gdzie jeszcze napełniają gazem R12, którego nie wolno już stosować jeśli chciałbyś nabić nowym gazem R134A musiałbyś wymienić wszystkie przewody gumowe do R134A muszą być z wkładka teflonową cena wymiany samych tych przewodów przyprawia o ból głowy, a na tym nie koniec. Jeśli jest pusta istnieje obawa, iż układ jest nieszczelny, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Najlepiej znajdź kogoś, kto byłby wstanie nabić Ci starym gazem klimę, jak już będziesz miał kogoś takiego niech zrobi próbę szczelności koszt ok.60zł będziesz wiedział, na czym stoisz. Będzie szczelna nabijesz i będzie fajnie, będzie nie szczelna zorientujesz się czy Ci się opłaca ewentualna naprawa.
Opublikowano

No niezupełnie, są gazy chłodnicze dopuszczone do stosowania, które są prostymi zamiennikami R12 - nie trzeba nic zmieniać, nie trzeba płukać układu.

 

Na przykład tu gdzie ja serwisuję stosują R409A:

 

http://www.klimacar.com.pl/, zakładka usługi.

 

Można zadzwonić i popytać, nawet jeżeli jest za daleko żeby akurat tu naprawiać.

E61 530d '04 (2015-?), E34 525TDS touring '95 (2006-2016), E30 325i '89 (1996-2006)
Opublikowano

Stare układy robią w Klimacar, link podałem wcześniej, serwisuję tam od 10 lat i jest OK. Jest tam dwóch speców, osobiście preferuję gościa z kręconymi włosami (niestety nie pamiętam imienia).

 

Wklejam tekst z linka:

 

Temat: zamianaR12 ->na co?

Autor: Jarek Karwat

 

Witaj Kajtek

 

Pozwole sobie na napisanie malego laboratu z mojego podworka bo po

ilosci pytan widze ze jest zapotrzebowanie.

Bezposrednim zamiennikiem do pracujacych urzadzen na R12 jest R409A

tylko i tylko. Jest to czynnik prawie tak dobry jak R12 na tylko jedna

niedogodnosc zmienna temp parowania ale o tym pozniej.

R409A wystepuje takze pod nazwa FORANE FX56. Nazwa freon jest

zastrzezona przez DU POINT-a i tak obchodzi sie prawo:-)))

R409A nie stosuje sie do nowych urzadzen-nie wystepuje w nowych.

Zamiana R12 na R409A polega na wymianie czynnika i filtra ale bez wymiany

oleju.

Oba chodza na tym samym oleju mineralnym. Regulacja polega na

odpowiednim przegrzaniu par. Przy niewielkich ubytkach uzupelniamy

ciecza-ze wzgledu ze R409A jest mieszanina azeotropowa(niejednorodna).

Wieksze ubytki niestety trzeba rozladowac i uzupelnic cala dawka.

R409A laduje sie do 80% wagi R12 i tylko ciecza co wyklucza ladowanie

na pracujacym urzadzeniu, zgina plyty zaworowe. Po uruchomieniu klimy

uzupelnia sie czynnik do parametrow pracy takich jakie byly na R12 i

wyregulowuje sie przegrzew.

Zmienna temperatura parowania R409A jest skutkiem tego ze rozne

frakcje paruja przy roznym cisnieniu jednak jest to zjawisko na tyle

marginalne ze sie je pomija

Jest to metoda najtansza i powszechnie stosowana.

Druga metoda dla snobow i tych co maja za duzo pieniedzy

Zamiana R12 na R134A Jest to gaz ktory ma prawie taka sama obj

wydajnosc chlodnicza R12-1279,5kJ/m3 R134A-1223kJ/m3 ale..........

R12 chodzi na oleju mineralnym a R134A TYLKO NA SYNTETYKU ESTROWYM

czytaj kosmicznie drogim. Otwarcie banki oleju estrowego na powietrzu

konczy sie wylaniem go do diabla bo do sprezarki wlac sie go nie da.

Sa specjalne procedury i pompki do zalewania ukladow.

Bardzo wazne Jezeli w ukladzie zostanie choc 2% oleju mineralnego, olej

estrowy zacznie rozrabiac co skonczy sie zabiciem sprezarki. estr +

mineral = smar i to jaki:-(((((((((((((((((((((((9

Jest kilka metod wymiany:

1. Puszcza sie R12 z olejem estrowym i kilka razy wymienia sie olej

wraz z filtrami na R134A

2. Odsysa sie wszystko laduje sie 134 i estra i na krotko uruchania.

Potem rozladowuje sie i laduje kilka razy. Potem ma chodzic 2 mc i

jeszcze raz to samo. upierdliwe

3. Instalacje plucze sie eterem naftowym. Wymienia sie filtr

odwadniacz ew zawor rozprezny i znowy koszty:-(((

Wady R134A jest silnie przenikliwy. Szczelne na R12 nie oznacza

szczelne na R134A i niestety jest to bardzo czeste. Odwadniacze na

R134A nie moga zawierac tlenku glinu a 134 jest agresywny na sorbent.

R134A laduje sie 75%R12 wagowo. Po uruchomieniu reszta ceremoni

tradycyjna.

Wydajnosc sprezarki do R12 na R134A moze byc mniejsza i moze zajsc

koniecznosc wymiany jej na taka o wiekszej pojemnosci skokowej

R134A ZRE A RACZEJ WPIEPRZA cynk, magnez, olow i aluminium pow

2%magnezu, za to nie gryzie uszczelek:-))))

I najbardziej przykre 100-200mg wilgoci na 1 kg oleju estrowego

powoduje platerowanie miedzi, atomy miedzi odkladaja sie na tracych

elementach i wszystko staje na debowo. W ukladzie chasa ok 250ml

oleju.

E61 530d '04 (2015-?), E34 525TDS touring '95 (2006-2016), E30 325i '89 (1996-2006)
Opublikowano
znalazłem warsztat gdzie napelniaja r12 200zl. sprawdzili mi uklad i mam nieszczelna chlodnice od klimy w sklepie znalazłem nowa za 380zl warsztat gdańsk rotmanka polecam za sprawdzenie nic nie zaplaciłem
Opublikowano

Nie znam dokładnych cen, ale są zbliżone do rynkowych. W ciągu 10 lat jak do nich jeżdżę to spadły - konkurencja robi swoje.

 

Podejrzewam, że napełnienie R409a to będzie 150-250zł. Cena chyba zależy od ilości czynnika, a układ w E34 jest bardzo pojemny. Jeżeli masz tylko ubytek gazu a klima sprawna i bez większych wycieków, to może dopełnią ci R12 i będzie taniej (kiedyś mieli z odzysku - dopełniali mi w mojej starej E30). Najlepiej zadzwoń i spytaj.

E61 530d '04 (2015-?), E34 525TDS touring '95 (2006-2016), E30 325i '89 (1996-2006)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.