Skocz do zawartości

boardcomputer e 34-ktoś zakładał


RALF-TM

Rekomendowane odpowiedzi

mam e34 i nosze się z zamontowaniem komputerka pokładowego ,czy ktoś może się już w to bawił chodzi mi o pełną opcje ,jakies schematy podpowiedzi czy sa potrzebne jakies dodatkowe czujniki oprócz tego od temperatury zewnętrznej?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli Twoja beemka została fabrycznie wyposażona w analogowy zegarek lub elektroniczny zegarek z pomiarem zewnętrznej temperatury, istnieje możliwość wymiany ich na pełny komputer pokładowy. Podzespoły zegarka korzystają z tej samej wtyczki co komputer, okablowanie jest również w tym samym miejscu.

Auta posiadające jedynie analogowy zegarek, nie posiadają także sensora pomiaru temperatury, więc ta funkcja nie zadziała, natomiast wszystkie inne sygnały idą wprost z ECU.

 

Beemki bez check control nie posiadają także sygnału dźwiękowego, dlatego komputer nie zaalarmuje o oblodzeniu ani ograniczeniu prędkości, natomiast ostrzeżenie powinno się pokazać na wyświetlaczu.

Wszelkie inne funkcje - łącznie z kodem zapłonu (IMMO) - powinny działać.

(...)

Komputer pokładowy (OBC) od E34 zadziała nawet z E32, ale ponieważ siódemki mają większy zbiornik paliwa, pewne wskazania dotyczące spalania (jak np. przewidywania dot. dystansu) mogą być nieprawidłowe. Ramka montażowa (trzymająca zegarek, radio i pokrętła ogrzewania) rózni się nieco od modeli z OBC i zegarkiem, ponieważ slot na OBC jest głębszy niż na zegarek,przy czym głębokość OBC jest jakieś dwa razy większa niż zegarka. Dodatkowo złącze jest umieszczone nieco wyżej niż zegarek. Możliwe jest wycięcie tworzywa z tylnej części gdzie umieszczony jest zegarek, ale najlepszym wyjściem jest wymiana ramki. Dla ciekawych numery obu ramek:

 

Ramka radio/OBC 65 81 1 384 121

Ramka radio/clock 65 81 1 384 141

 

Pierwszą rzeczą jaką musisz zrobić to zdjąć zegarek. Aby to zrobić, wyciągnij radio razem z kieszenią, następnie sięgnij do środka. U góry zegarka powinieneś wyczuć malutką dźwignię, którą należy przycisnąć (w kierunku silnika). Spowoduje to wysunięcie zegarka w twoim kierunku. Całość wyciągnij palcami.

Czas na sprawdzenie czy OBC działa. Złącze jest przymocowane na tylnej ściance ramki, delikatnie zdejmij je z mocowania i odrobinę wyciągnij (powinno być tam ok 4 cm zapasu kabla). Podłącz złącze do tylnej ścianki OBC, włącz zapłon i sprawdź czy komputer ożyje.

 

Jeżeli OBC jest martwy, to następnym krokiem jest znalezienie usterki. Schemat wyprowadzeń podany jest poniżej, a więc zaczynamy od sprawdzenia miernikiem, czy mamy 12V na pinie: 6,8,9 oraz 17. Najczęściej przyczyną usterki jest brak napięcia na pinie nr 17, jeżeli Twoje auto nie ma pomocniczego przekaźnika klaksonu (auxiliary horn relay). Bez napięcia na tym pinie OBC będzie całkowicie martwy. Najprostszym rozwiązaniem jest odcięcie czerwono-szaro-żółtego kabelka, idącego do pinu 17 (ale odcięcie go jak najdalej od złącza),i zwarcie go z czerwono-żółtym (czerwonego z żółtym paskiem, bo jest również żółty z czerwonym paskiem -NIE POMYLCIE SIĘ!), który prowadzi z piniem nr 9. Możesz połączyć to poprzez 5 lub 10 amperowy bezpiecznik jeżeli chcesz, a to na wypadek gdyby czerwono-szaro-zielony kabelek się rozłączył. Jeżeli nawet, to nie powinien spowodować żadnych problemów.

 

Oto obiecany opis wyprowadzeń:

 

Zegarek cyfrowy/czujnik temperatury

---

pin4: ground

pin5: blue/red/yellow, temp sensor

pin8: + from fuse F1

pin9: + from fuse F20

pin18: white/blue, chimes

pin19: white/red, chimes

pin22: grey/red, light switch

 

 

OBC

---

pin1: fioletowy/zielony/żółty, alarm

pin10: czarny/zielony, starter

pin6: + z bezpiecznika F17

pin9: + z bezpiecznika F20 (czerwony/żółty)

pin8: + z bezpiecznika F1

pin22: szary/czerwony, przełącznik świateł

pin25: żółty/czerwony, turn signal<--nie wiem co to jest

pin3: biały/żółty, diagnostyczne

pin16: biały/fioletowy, diagnostyczne

pin14: biały/szary, instrument cluster to jest chyba coś do deski rozdzielczej

pin7: czarny/biały, instrument cluster to też

pin4: masa

pin5: niebieski/czerwony/żółty, czujnik temperatury

pin20: czarny/czerwony/żółty, coś od klimy

pin21: czarny/biały, pre-ventilation coś od klimy(?)

pin23: fiolet/biały/żółty, alarm

pin17: czerwony/szary/żółty, alarm

pin26: czarny/czerwony/żółty czujnik poziomu paliwa

pin12: brązowy/fioletowy, czujnik poziomu paliwa

pin11: biały/czarny, DME

pin24: czarny/fiolet, DME

pin19: biały/czerwony, sygnał dźwiękowy

pin18: biały/niebieski, sygnał dźwiękowy

pin15: biały/brązowy, radio

pin2: niebieski/brązowy/żółty, radio

 

 

Jeżeli OBC żyje i ma się dobrze, następnym krokiem jest właściwe umieszczenie go. Możesz albo zamienić ramkę montażową przeznaczoną specjalnie na OBC, możesz także, jak wspomniano na początku wyciąć plastik w tylnej ściance oryginalnej ramki (można to zrobić od frontu nawet bez wyciągania jej, używając odpowiedniego rozmiaru piły, lub czegoś podobnego. Po tym zabiegu OBC wejdzie gładko do środka i pokryje się razem z płaszczyzną całej konsoli.

Teraz trzeba nadać komputerkowi cechy regionalne, żeby nie jeździć po Polsce z milami i galonami na liczniku . Aby to zrobić, wejdź w menu testowe OBC naciskając jednocześnie przyciski 1000 oraz 10. Na wyświetlaczu pokaże się napis TEST. Za pomocą przycisków 10 oraz 1 wpisz liczbę "11" po czym naciśnij klawisz S/R. Powinien pojawić się napis "0 LAND" - możesz zmieniać go za pomocą klawiszy 1000 i 100 oraz zapisać przyciskiem S/R. Zakres mieści się pomiędzy "0 LAND" i "9 LAND" i metodą prób i błędów powinieneś znaleźć ustawienia najlepsze dla Ciebie. W niektórych konfiguracjach wartości są podane w galonach i tego typu bzdury,dlatego weź to pod uwagę.

 

Jeżeli masz wrażenie, że OBC pokazuje niewłaściwe zużycie paliwa, możesz skalibrować go. Zatankuj do pełna, zresetuj licznik kilometrów dziennych oraz jedno ze wskazań przeciętnego zużycia paliwa na OBC. Wyjedź bak niemal do oparów i uzupełnij znowu do pełna (Matko Boska, trochę to będzie kosztowało, albo czasu, albo pieniędzy . Ilość benzyny, jaką trzeba uzupełnić to pełnego baku jest ilością potrzebną do przejechania dystansu na liczniku kilometrów dziennych. Z tego przelicz obecne zużycie paliwa i porównaj z tym, co mówi OBC. Jeżeli te wartości różnią się, musisz skalibrować zużycie poprzez ponowne wprowadzenie danych.

 

Wskazania zużycia paliwa jest zablokowaną funkcją komputera pokładowego, jeżeli więc chcemy się tam dostać, musimy odblokować OBC. Naciskasz jednocześnie 1000 i 10, a na wyświetlaczu pojawia się TEST. Za pomocą 10 i 1 wpisujesz liczbę 19, następnie wciskasz klawisz S/R. Wpisujesz bieżącą datę, naciskasz S/R i komputer powinien być odblokowany. Aby dostać się do znacznika zużycia paliwa, musisz jeszcze raz nacisnąć 1000 i 10 aż znowu pojawi się napis TEST. Za pomocą 10 i 1 wpisujesz liczbę 20 (Uważaj, żeby nie wpisać 21 - to resetuje OBC!!), następnie wciskasz znany już klawisz S/R. Teraz wyswietlacz powinien pokazywać coś jakby 1000 CORR, to jest twój obecny wskaźnik. Nowe wskazanie wyliczasz według wzoru:

 

Nowy_wskaźnik=obecny_wskaźnik*aktualne_zużycie/zużycie_wg_OBC

 

Wpisz nową wartość używając klawiszy 1000/100/10/1 i naciśnij S/R. Jeśli chcesz z powrotem zablokować OBC, wykonaj jeszcze raz kroki potrzebne do wpisania funkcji "19" i naciśnij klawisz C/F by zachować zmiany.

 

Tłumaczenie J.Jarosz(Jarek666) (źródło www.bmwe34.net)

 

Zrób tak jak pisze kolega i napewno zadziała wiem bo duzo razy to robiłem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza sie z tego co wiem to 3.0 i 3.5 miały inne niz 2.0-2.5

Np. mój kolega ma 520i 24V, miał wczesniej ten średni Board Computer, wszystko podłączyliśmy, wsadziliśmy mojego kompa z 535 i wyskoczył PPPP, ponieważ nie był to ten model kompa :duh:

Na 99,9% jestem przekonany ze Ty potrzebujesz kompa o numerze 65811384149 bo taki potrzebuje również mój kumpel do E34 520i jak wcześniej wspominałem, tyle ze ten o tym numerze jest trudno dostać :mad2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z OBC (IV czyli duży) jest tak że są dwa rodzaje, tzn

1. z kością pamięci który nie potrzebuje komunikacji z zegarami auta(code stecker) i ma wbudowaną własną kość ppamięci która zawiera wartości współczynników przeliczeniowych danego modelu auta. Końcówka numeru BC ........149

2. bez kości, który komunikuje się z kością pamięci umieszczoną w zegarach i zczytuje z niej odpowiednie dane. Końcówka numeru ..........055.

Ten drugi wariant był montowany w wersjach o pojemności 2.5l i więcej.

W serii 5 i 7 z tym że w 7 i w M5 pojemność zbiornika skalkulowana jest na 102l a nie na 88l.

W naszych autkach da się dołożyć wszystko, ograniczeniami są umiejętności i kasa.

Ja w swojej dołożyłem pełny OBC IV z 535i mimo iż nie była wyposażona w instalację nawet pod najprostszy komputerek.

Pozdrowienia i powodzenia.

P.S. Opis przywołany przez DAREX-a jest niepełny i nie dokładny ale da się po nim skojarzyć wraz ze schematami jak podłączyc wszystko do kupy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla ludzi chcących założyć OBC do auta niewyposażonego w instalację ten opis jest nie dokładny,

Jeżeli auto nie posiada dźwigni kierunkowskazów z możliwością wciśnięcia -rezygnujesz z pinu 25

Nie masz alarmu - rezygnujesz z pinu nr 1

Nie masz klimy - rezygnujesz z pinów 20 i 21

Aby mieć sygnał dźwiękowy auto musi mieć gong z dwoma wejściami, komp korzysta z czteropinowego, dwa to zasilanie +- i kolejne dwa to sygnał z BC.

 

Duży OBC IV

 

pin 1 fiol-ziel-żółty wył maski silnika

2 nieb-brąz-żółty tablica x16 pin 23

3 biały-żółty (diagn szyna L) tab x17 pin 2

4 brąz-pomar Masa

5 nieb-czerw-żółty sygn czujnika temp zewn

6 ziel-czerw + w pozycji 2 kluczyka

7 czar-biały czujnik prędkości auta tabl x502 pin 19

8 fiol-żółty + w pozycji 1 kluczyka

9 czerw-żółty + stałe zasilanie

10 czarny-ziel sygnał rozrusznika

11 biały-czarny tabl x16 pin 17 ECU pin 46(dla motronic 3.1)

12 brąz-fiol czujnik poziomu paliwa x274 pin 4

13 brąz-szary-żółty tabl x271 pin 5

14 biały-szary tabl x502 pin 23

15 biały-brąz tabl x16 pin 3

16 biały-fiol (diagn szyna K) tabl x17 pin 14

17 czerw-szary-żółty + z przekaźnika syreny (łączymy z pinem nr 9 obc)

18 biały-nieb gong pin 3

19 biały-czerw gong pin 2

20 czarny-czerw-żółty klima

21 czarny-biały-żółty klima

22 szary-czerw podświetlenie BC

23 fiol-biały-żółty przekaźnik syreny alarmu

24 czarny-fiol blokada silnika CODE ECU pin 66

25 żółty-czerw przełącznik programów wyświetlanych na tablicy

26 czarny-czerw-żółty czujnik poziomu paliwa tabl x271 pin2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Mam u siebie ten najprostszy komp z zegarem i temp zewnetrzna i chcialbym wsadzic OBC IV.

Czy jak dostane odpowiedni OBC to calal operacja bedzie polegala na "plug and play"??

Czy ma ktos moze do sprzedania takowy OBC pasujacy do mojego auta??

Zapraszam na forum uzytkownikow Diesla


http://www.bmw-diesel.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie wszystko ok, ale... piszę, żeby nie połamał ktoś: tą dźwigienkę trzeba pociągnąć, a nie popchnąć przy wyciąganiu zegarka/komputera (nie w stronę silnika, tylko do siebie).

 

Jeżeli auto fabrycznie nie było wyposażone w komputer, to na 99,9% nie ma pełnej wiązki. Jeżeli był tam tylko zegarek "analogowy", to są tam 3 przewody, do zegarka elektronicznego trzeba minimum dołożyć dwa przewody (nie biorąc pod uwagę gongu) i czujnik temperatury. Do pełnego kompa trzeba niestety rozgrzebać pół auta :/ Odnośnie okablowania już koledzy napisali wszystko powyżej.

Kai
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hehe, to mi się podoba, a odpowiedź brzmi - nie wiadomo.

 

Ogólnie muszę uściślić, były cztery mozliwe wsuwki w to miejsce:

- "analogowy" zegarek - dochodzą do niego 3 przewody, styki 4, 9 i 22,

- zegarek cyfrowy z temperaturą i memo - 4, 5, 8, 9, 19, 18, 22 (należy dołożyć 5 i 8 oraz opcjonalnie 18 i 19 dla gongu),

- zegar sterujący niezależnego ogrzewania/przewietrzania,

- on-board computer (BC IV) - dochodzą 10, 11, 6, 24 i coś jeszcze (nie pamiętam).

 

Pełna instalacja jest tylko w ostatnim przypadku i tam, cokolwiek się wsadzi, to będzie działać (nie biorąc pod uwagę gabarytów modułu). W poprzedniej miałem analogowca, wsadziłem elektroniczny na próbę i było wszystko ok, włącznie z temperaturą i gongiem. W aktualnej taka operacja pociągnęła za sobą konieczność położenia dwóch dodatkowych przewodów i założenia czujnika. Więc... nie wiem :)

Kai
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie jest cała gruba wiązka a mam zegarek analolgowy,nie liczyłem jest ich tam kupe(kabli)strasznie to skomplikowane i tyle opcji :worried:

reasumując jeżeli do mojej kostki dochodzi 26 kabli to dobrze i wtedy wystarczy podpiąć obcIV z odpowiednim numerem(do520i)i to już wszystko ?będzie dobrze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cześć

mam małe pytanko, które moze się przydać również innym.

chciałbym znać dokładną obsługę OBC (duzego) w 535i 88rok., chodzi mi np co to jest za funkcja po długim naciśnięciu manetki kierunków, pokazuje sie P----, albo co dokładnie oznaczają poszczególne numery podczas testu zegarów.... i wogóle. rzeczy typu wstawić kod, limit, dystans potrafię zrobić, ale nie chcę zablokować sobie auta pryciskając sobie różne kombinacje guzików.

aha co to jest jak się naciśnie 1 + 100, albo 10 + 1000.... i jak to obsłużyć i co mi to daje :)

i jeszcze jedną rzecz mam do Was jakby się dało napisać co dokładnie znaczą informacje na wyświetlaczu pod zegarami, chodzi mi o te typu ze za mało płynu spryskiwaczy...

dzięki wielkie już z góry

brain69

http://images21.fotosik.pl/249/3d76349318abecfa.gif


Bardzo Mądry Wybór

firma "brain69" pozdrawia wszystkich:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszce pytanko gdzie jest oryginalnie czujnik temp.zewnętrznej i gdzie jest gong?

 

Czujnik temperatury jest za zaślepką przy lewym halogenie. Jest w niej otwór, pod którym znajdziesz (lub nie) czujnik. Nawet jak nie masz czujnika, to możliwe, że masz do niego instalację (wtyczka odchodząca od instalacji pociągniętej do świateł).

 

Gong jest w osłonie nad pedałem sprzęgła.

 

brain69 - odnośnie komunikatów i obsługi komputera to było wszystko już na forum i JEST w instrukcji obsługi, którą sobie ściągnij lub kup w ASO. Opis testów komputera znajdziesz na forum.

Kai
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.