Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Dzień dobry Panowie, mam ogromny problem z X3 E83, którym jeżdżę dwa lata i które notorycznie, początkowo co kilka miesięcy, a teraz już po kilkunastu kilometrach rozwala prawą półoś wyrywając ją z przegubu wewnętrznego. Zaczęło się od momentu gdy przez tykające przeguby, zleciłem mechanikowi wymianę obu przednich półosi, które były wtedy oryginalne, na nowe zamienniki. Pojeździłem tak kilka miesięcy i podczas jazdy po nierównościach wyrwało ją z przegubu wewnętrznego pierwszy raz. Została zmieniona na nową Meyla i po 4 miesiącach taka sama sytuacja. Przejechałem kolejne kilka tysięcy kilometrów i czując że zaczyna telepać przy przyśpieszaniu postawiłem auto na warsztat po raz kolejny. Po oględzinach wyszła zerwana prawa poduszka silnika i mocno uszkodzona półoś, pozrywane gumy i prawie wyciągnięta oś z przegubu wewnętrznego. Kupiłem wtedy używaną półoś oryginalną, z zaufanego źródła i z małym przebiegiem i po 35km wyrwało ją w cho&ere po raz czwarty. Od tego zdarzenia minęły już 3 miesiące i nie użytkuje samochodu, zamiast tego krążę od warsztatu do warsztatu, coś tam sprawdzają, coś tam wymieniają, zakładają półosie różnych firm, a te po kilku kilometrach jazdy zaczynają chrupać i tykać, wracam na gwarancję zanim jeszcze zdążę dojechać do domu, a tam drapią się po głowie i gadają coraz to większe głupoty...

 

Jest do auto z silnikiem M57 3.0D 218km z automatem GM. Według VINu sportowe zawieszenie, jest trochę niższa i twardsza niż zwykłe iXy. Samochód technicznie jest bardzo zadbany, odkąd go mam wsadziłem górkę pieniędzy, aby porobić wszystko co tylko tego wymagało, ale z tym jednym tematem ani ja, ani okoliczni mechanicy nie potrafią sobie poradzić. 

Pewnie ktoś napiszę, że walony, krzywy itd. otóż ciężko to udowodnić, nic na to nie wskazuje, zrobione pomiary podwozia u blacharza, zbieżność kół idealna, jak już jedzie to jedzie świetnie, jak nowe auto.

Nie mam pomysłu co dalej, co byście doradzili w takiej sytuacji? Jestem z północnej wielkopolski, może jest w okolicy (Jastrowie-Szczecinek +/-100km) jakiś magik od BMW, który mógłby pomóc?

 

Edytowane przez Gość
Opublikowano

1. Sprawdzenie i prawidłowy montaż poduszek silnika oraz skrzyni. weź zobacz czy optycznie silnik i skrzynia siedzą równo.

2. Pomiar długości półosi i sprawdzenie numerów OEM – czy pasują do wersji sportowej.

3. Dokładne sprawdzenie mocowania skrzyni biegów i dyferencjału – czy nie ma luzów na mocowaniach.

4. Diagnostyka xDrive – sprawdzenie sterowania i sprzęgła w skrzyni rozdzielczej.

5. Pomiar geometrii kół pod obciążeniem, sprawdzenie wahaczy i silentblocków.

Opublikowano

@michuldzięki za cenne wskazówki, zacznę wszystko sprawdzać jak tylko rozwikłam zagadkę jaka powinna być długość tej półosi. Po nr VIN RealOEM.com podaje długość 949mm i numer części 31607529202,

image.png.722acdbb7b6c10b26cacb4056bd227a2.png

 

a Intercars oraz wszystkie inne polskie systemy/sklepy gdzie można szukać części po numerze VIN podają półosie różnych firm o długościach 919-924mm. Domyślam się, że wszyscy mechanicy u których byłem korzystają z systemu Intercarsu bo mają hurtownie pod nosem. 

image.png.28a3d6239b519b42afa0c3b160ae1aef.png

Ostatni mechanik u którego był ten samochód stwierdził, że po założeniu nowego SKFa o długości 921mm od razu po wyjeździe z garażu było słychać tykanie i chrupanie, podnieśli auto po raz kolejny i przegub zewnętrzny pracował na koniuszku flanszy. Czy to możliwe że te 2,8cm będzie robiło taką różnicę? Jak to jest, że polskie hurtownie nie mają półosi innych niż mniejszy zakres długości? Sprawdziłem losowo kilka numerów VIN podobnych aut wystawionych na OLX i wszystkie (nawet te ze zwykłym zawieszeniem) według RealOEM mają długość półosi 949!?

Opublikowano

Jeśli jest jak opisujesz i powodem może być rożnica długości półosi, to może kup używany oryginał i załóż na próbę:

https://allegro.pl/oferta/bmw-e83-x3-2-0d-3-0d-polos-prawa-przednia-przegub-11399217341?srsltid=AfmBOooaZHWtkllDkcEjFIPOBJZWu8El_9gLzY-wNz7M_xz6wam1DP5f

200 zł to nie majątek, czytając Twój opis i przeliczając go na już prawdopodobnie wydane pieniądze. 

--

Pozdrawiam,


deebee (Darek)

Opublikowano (edytowane)

Jest jedno "ale", robiłem już taką próbę, kupiłem oryginalną półoś z neta (pierwszą lepszą) i długość nie odbiegała od tych z hurtowni 919-924mm, czyli wychodzi na to że długości były różne zależnie od auta/rocznika/wersji/silnika? Jeszcze nie wiem. Szukam takiej 949mm aby kupić i założyć do testów.

Edytowane przez Gość
Opublikowano

Moim zdaniem problem nie leży w półosi, jest to poboczny objaw innego problemu. Jak sam napisałeś, po trzecim wyrwaniu półosi mechanik zastał zerwana poduszkę silnika. Zacząłbym od zweryfikowania stanu zawieszenia silnika i skrzyni jak zasugerował kolega wcześniej.

 

Po tym sprawdź zawieszenie z prawej strony. Długa brecha i naciągaj wszystko po kolei. Coś musi być krzywo skoro już przy wyjeździe z garażu półoś jest na styku wieloklinu. 

Opublikowano

@Mat007 Czy ta pierwsza lepsza półoś z neta miała P/N zgodny z tym, co podaje Ci REalOEM?

@KucaQ Jeśłi półoś jest 25-30 mm krótsza, niż podaje producent wg P/N, to wieloklinu mogło brakować.

--

Pozdrawiam,


deebee (Darek)

Opublikowano (edytowane)

Jasne, ale to nie wyjaśnia tego, że po montażu ori używki historia się powtórzyła. Patrząc po nr OE nie znajduje półosi o długości deklarowanej przez realoem, stąd nie do końca brałbym ten wymiar za pewnik. 

Nawet u Maćka z czescidobmw.pl w zamienniku dostępna jest tylko półoś o długości 919mm, a jego sklep i wyszukiwarkę traktuje bardziej wiarygodnie niż intercars czy inne hurtownie motoryzacyjne.

Podpytałbym jeszcze jego dla pewności czy przypadkiem OE półoś nie jest krótsza niż wymiar podawany przez realoem.

https://czescidobmw.pl/wal-napedowy-snr-dk50-021--dk50,9021,2snr

Edytowane przez KucaQ
Opublikowano

RealOEM podaje do E83 tylko dwa kody prawej przedniej półosi:

31607529202 do przedlifta, zastąpiony przez 31603450566 w LCI. W obu przypadkach długość taka sama (949 mm).

Zastanawia jednak zgodnośc wymiarowa zamienników (919 mm) - czyżby w realOEM był tzw. "czeski błąd"? Czwórka zamiast jedynki?

Czy ktoś na forum nie ma przypadkiem rozebrabnego napędu w oryginale, żeby zmierzyć?

--

Pozdrawiam,


deebee (Darek)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 11.02.2025 o 09:00, deebee napisał(a):

Zastanawia jednak zgodnośc wymiarowa zamienników (919 mm) - czyżby w realOEM był tzw. "czeski błąd"? Czwórka zamiast jedynki?

To chyba nie jest błąd, udało mi się kupić oryginalną, używaną półoś o długości 949mm, natomiast oryginalna którą kupiłem "na pałe" wcześniej miała 920mm. 

Dłuższa półoś w Polsce nie do znalezienia, kupiłem na Litwie.

 

Jak tylko odpuści mróz biorę się za sprawdzanie reszty podzespołów według waszych porad za które jestem bardzo wdzięczny.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

O widzisz, no to jest niezła ciekawostka. Daj znac po wymianie czy teraz będzie wszystko ok.

 

Co nie zmienia faktu, że zastanawiająca jest zerowa dostepność czy to używek ori czy zamienników o nominalnej długości. 

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 21.02.2025 o 07:41, Mat007 napisał(a):

To chyba nie jest błąd, udało mi się kupić oryginalną, używaną półoś o długości 949mm, natomiast oryginalna którą kupiłem "na pałe" wcześniej miała 920mm. 

Dłuższa półoś w Polsce nie do znalezienia, kupiłem na Litwie.

 

Jak tylko odpuści mróz biorę się za sprawdzanie reszty podzespołów według waszych porad za które jestem bardzo wdzięczny.

Czy udało się juz zamontować kupioną na Litwie półoś? Jeśłi tak, jakie są efekty?

--

Pozdrawiam,


deebee (Darek)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.