Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

Posiadam bmw f30 z 2013 roku.

Przeszukałem chyba cały internet i nie znalazłem odpowiedzi.

Samochód posiada kierownicę z serii m z wbudowanym ogrzewaniem i asystentem pasa ruchu. Problem polega na tym, że ogrzewanie i wibracje nie działają, przez co nie działa asystent pasa ruchu kierowcy czy martwe pole w lusterkach.

Samochód został podłączony do BMW ISTA i wyświetla następujące błędy:

030490 Moduł elektroniki kierownicy (LRE): Brak modułu LIN slave

D01484 Komunikat (status wibracji kierownicy, 268.0.4) nieaktualny, odebrany przez ICM, przesłany przez FEM / SZL / BDC-ZGM134249 tak Informacja

D01903 Sygnał (drgania kierownicy, 268.0.4) nieprawidłowy, przesłany przez FEM / SZL / BDC-ZGM

Przeprowadzono plan kontroli zgodnie z ISTA, sprawdzono rezystancje itp., w tym generator drgań, czujnik temperatury i matę grzewczą kierownicy, bezpieczniki, moduł FEM.

Generator wibracji lub ogrzewanie podłączone bezpośrednio do zasilania działa. Wyzwalając funkcję ręcznie poprzez ISTA funkcje również się nie uruchamiają.

Z problemem borykam się od zakupu auta (około rok czasu), Wszystkie inne funkcje na kierownicy działają, tempomat, sterowanie radiem czy telefonem.

Ostatnio kupiłem nowy zwijacz kierownicy bo myślałem, że to może on jest problemem, jednakże po wymianie wróciłem do punkty wyjścia, bez zmian.

Będę bardzo wdzięczny za pomoc 😄

 

Edytowane przez pablonzo
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Wszystko było w oryginale tak jak wyjechało z fabryki, nic nie dokładane. Byłem pierwszy, który ściągał kierownicę. Co do kodowania - nie znam się, jeśli było zakodowane w fabryce to mogło się rozkodować?

Opublikowano (edytowane)

Raczej nie. Najlepiej jakby poprzedni właściciel coś powiedział na ten temat, tzn. kiedy mu się to stało i w jakich okolicznościach. Mi to wygląda na jakiś uszkodzony moduł do komunikacji, niestykające piny we wtyczkach kierownicy lub ich brak (z wiekiem się pokruszyły). Tutaj trochę tematów z googla https://www.google.com/search?q=030490+bmw&oq=030490+bmw&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQABjvBTIHCAIQABjvBTIHCAMQABjvBTIHCAQQABjvBdIBCTczMTVqMGoxNagCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Piszą o jakimś module SZL, który u Ciebie w błędach też wychodzi.

Edytowane przez Pokakulka
Opublikowano

Auto jest z USA, sprowadzone ponad rok temu, więc od właściciela nic się nie dowiem.

Wszystkie piny, wtyczki, połączenia zostały sprawdzone, wyczyszczone, popsikane preparatem do styków elektrycznych, było nawet jechane oscyloskopem. SZL kupiłem na allegro o takich samych nr, wymieniłem i nic, oddałem.

Błąd też nie jest precyzyjny, może FEM, może SZL, może BDC-ZGM (cholera wie co to jest :P).

Dwukrotnie w błędach mowa jest o generatorze drgań - na krótko działa. Mógłbym go wymienić, ale takie kupowanie i podmienianie na "pałę" jest trochę bez sensu. No nie wiem co mam z tym zrobić. Jestem w kropce, a irytuje mnie jak coś nie działa, nawet jak nie będę z tego korzystał. Zresztą, martwe pole i ogrzewanie kierownicy to jednak fajne funkcje...

Opublikowano

Jak ze Stanów to pewnie było jakoś uszkodzone. Może być że gdzieś jakiś kabelek czy wiązka załamana. Trudny temat zaczyna się robić. Skoro generator drgań działa na krótko to jest dobry tylko brak mu właśnie impulsu/sterowania. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Wg mnie nie masz komunikacji miedzy tym malym modulem w kierownicy (ktory uruchamia wibrator i grzalke kierownicy) a tzw pajaczkiem czyli Steering column switch cluster (SZL). Jezeli wymieniles tasme i jest to samo, to musisz po prostu sprawdzic polaczenie LIN pomiedzy tymi dwoma modulami (niebieski kabel) albo po prostu zmierzyc napiecie na tym kablu od strony kierownicy, czyli tego malego modulu i sprawdzic czy jest LIN, a jak jest ok, to sprawdzic czy dochodzi zasilanie, czyli zobaczyc czy jest 12V na czerwonym kablu i czy jest masa na brazowym kablu (6 pinowa wtyczka nr 4 na grafice). Jezeli jest wszystko ok, to moze sam w sobie modul jest uszkodzony, lub byla wymieniana kierownica (wywalone poduchy) i moze modul w ogole jest od inngo modelu lub inna historia. Rownie dobrze podczas wystrzalu poduszki lub naprawy (a blacharze to najlepsi przyjaciele elektrykow samochodowych, bo daja im duzo pracy), mogl gdzies kabel sie uszkodzic albo sam modul. Zacznij od pomiarow, ktore wyzej opisalem to sie duzo dowiesz. Skoro nie dziala Ci zarowno grzanie jak i wibrator, to odpusc temat tych dwoch urzadzen i skup sie na module i problemie komunikacji.

I nie wiem na jakiej podstawie jestes taki pewny, ze nikt przed Toba nie sciagal kierownicy. Bez problemu mozna ja sciagnac bez robienia sladow.

Ciekaw tez jestem w jaki sposob dobrze sprawdzono wibrator, skoro jest napedzany pradem przemiennym z tego modulu, ale domyslam sie, ze jak dostal stale zasilanie to po prostu sie lekko ruszyl i stad wniosek ze jest ok. Tak jak pisalem wyzej, nie ma to wiekszego znaczenia w tym przypadku. Tak tylko mnie zaciekawilo w sumie jakim cudem ktos to sprawdzil.

 

image.png.3d3076951d3bae07ca04fd3d9a4c31e3.png

 

Edytowane przez mmw
  • Lubię to 1
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Bardzo dziękuję za fachową i konkretną odpowiedź.

Z braku czasu dopiero wczoraj przysiadłem do tematu.

Zaopatrzyłem się w nowy moduł elektroniki kierownicy w przekonaniu, że jest on uszkodzony. Biorąc się za wymianę, zauważyłem pękniętą wtyczkę od niebieskiego kabla komunikacji LIN. Urwana była również żyła, naprawiłem to stosując nowy konektor igiełkowy iso. Po naprawieniu napięcie na sieci LIN to 3.60-3.70V. Czy to napięcie jest prawidłowe?

Idąc dalej sprawdziłem napięcie na 6 pinowej wtyczce, pin nr 2 (kabel czerwony) bez podpiętej kierownicy i modułu ma 12V. Po podpięciu kierownicy napięcie spada do 7V. Masa jest. Wnioskuję, że jest zbyt niskie napięcie do uruchomienia modułu. W poniedziałek puszczę prąd 12V bezpośrednio z akumulatora poprzez kabel z bezpiecznikiem 10A i po skasowaniu błędów zobaczę czy to ruszy. Jeśli tak to moim zdaniem jest to zimny lut na module FEM. Sprawdzę czy jest open line między pinem nr 2 z 6 pinowej wtyczki a modułem FEM.

Reasumując, wydaje się, że mój moduł jest sprawny, a po prostu brakuje prądu do odpalenia tego. Mam nadzieję, że uda mi się to naprawić bo denerwuje mnie jak coś nie działa.

Jeśli masz jakieś sugestie bądź pomysły to będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

LIN powinien byc pomiedzy 7 a 10V, ale moze w tym przypadku ma 3V. Przyciski w kierownicy Ci dzialaja (a sa ma tym samym LIN), wiec LIN wychodzacy z SZL jest prawidlowy. Tu bym problemu nie szukal. Naprawiles kabel i powinno smigac.

Nie rozumiem skad pomysl, ze cos jest zle z modulem FEM, skoro LIN i 12V idzie ze Steering column switch cluster (SZL), czyli pajaczka. Skoro wszystko inne dziala, to domyslam sie, ze SZL dostaje prawidlowe 12V ze skrzynki bezpiecznikow, ktorym sie dzieli potem z modulem kierownicy. Rozumiem, ze bez podpinania tego modulu, masz na wtyczce prawidlowa mase i prawidlowe 12V? Gdy wepniesz wtyczke do modulu, to Ci 12V spada do 7V? Probowales ten SZL podmienic? Moze wczesniej ten urwany LIN zwarl sie z kablem 12V albo masa i cos uszkodzil w sekcji SZL odpowiedzialnej za zasilanie modulu kierownicy. Jak sprawdzasz te 12V, ktore wchodzi do modulu, to wibrator i grzanie kierownicy jest podlaczone?

  • Lubię to 1
Opublikowano

LIN ma tak jak mówiłem pomiędzy 3.60 a 3.70V. Tak przyciski działają, tempomat i wszystkie funkcje. Wcześniej też działały, więc jakieś tam przejście sygnału było. Więc nie jest to problem z komunikacją LIN (raczej). Komputer zgłasza brak modułu slave sieci LIN bo on po prostu nie uruchamia się i chyba po prostu BMW tak to zakodowało, zgłasza, że go po prostu nie ma. Tak sobie myślę.

7V na SZL jest po podpięciu kierownicy ze wszystkimi jej akcesoriami. Gdy podpiąłem sam moduł to jest 12V. Gdy podłączyłem cały zestaw, czyli kierownicę, wibracje, podgrzewanie, moduł i guziki, to napięcie spada do 7V. Sprawdziłem jeszcze tradycyjną kontrolką i przy 12V żarówka zapala się a przy 7V nie (co jest oczywiste, ale chciałem się przekonać). SZL było zmieniane i problem oraz błędy były dokładnie takie same więc SZL zwróciłem do sprzedawcy.

Raczej LIN nie mógł zrobić zwarcia z innymi kablami bo są one od siebie daleko. Nie rozumiem dlaczego jeśli podłączam cały zestaw to spada napięcie do stabilnych 7V. Dlatego moje podejrzenia kieruję na moduł FEM, podczas obciążenia napięcie spada - a to wygląda na zimny lut. Póki co są to tylko domysły.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Co do LIN dokladnie to Ci napisalem. Naprawiles kabel, wiec LIN jest ok.

Co do zwarcia to nie wiesz co sie tam dzialo wczesniej przy wystrzelonej poduszce (bo domyslam sie, ze byla, skoro kabel byl przerwany). Ktos cos mogl czesciowo naprawic.

Nie rozumiem czemu ciagle piszesz o module FEM. Juz Ci wytlumaczylem, ze FEM nie ma nic wspolnego z zasilaniem SZL i modulu kierownicy.

A czy probowales podpinac wibrator osobno i osobno grzanie kierownicy? Wyglada jakby ktorys z tych elementow powodowal Twoj problem lub sam modul, skoro bez podpiecia wibratora i grzania kierownicy masz tam prawidlowe 12V.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Okej, rozumiem, czyli FEM jest okej.

Właśnie przed chwilą na spacerze z psem zacząłem myśleć o generatorze wibracji, że to może on robi cały ten problem, bo jest on na liście błędów. Może jest uszkodzony i stawia zbyt duży opór? Nie próbowałem osobno tego podłączać. Jutro postaram się to zrobić. Ciekaw jestem.

Co do LIN, wtyczkę mógł połamać elektryk, któremu zleciłem aby tam zajrzał. Auto na 99% nie miało wystrzelonej poduszki bo zostało sprowadzone nieuszkodzone, zatarty był silnik.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Zrob prosty eksperyment. Nie podpinaj grzania i wibratora i podlacz sie diagnostyka i zobacz bledy. Jak wroci komunikacja z modulem w kierownicy, to znaczy ze ktorys z tych dwoch elementow, czyli grzanie albo wibracja powoduja problem.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dobra, zrobiłem i działa. Nie było zasilania na wtyczce 4 pinowej, która zasila bezpośrednio moduł, po kłębku do kłębka i znalazłem uszkodzony kabelek pod kolumną kierownicy, naprawione. Błędy zostały skasowane i zniknęły, ogrzewanie działa. Ostrzeżenie przed zmianą pasa nie wywala już błędu, że nie działa. Tyle tylko, że uruchomiłem to i nie widzę aby w te trójkąciki w lusterkach dawały sygnał na pomarańczowo i aby drgała kierownica. Czy muszę to jakoś zainicjować/przeprowadzić adaptację w ISTA czy może jakimś innym programie?

Mówię o tej dokładnie funkcji:

asystent.jpg

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Przeciez pisales ze masz tam 12V, ktore Ci spada do 7V po podpieciu tej wtyczki. :)

A faktycznie miales taka sytuacje ze wlaczyles migacz i jakies auto sie zblizalo z tylu?

  • Lubię to 1
Opublikowano
55 minut temu, mmw napisał(a):

Przeciez pisales ze masz tam 12V, ktore Ci spada do 7V po podpieciu tej wtyczki. 🙂

A faktycznie miales taka sytuacje ze wlaczyles migacz i jakies auto sie zblizalo z tylu?

Ciężko mi to wytłumaczyć ale po naprawie tego kabelka jest stabilne 12V i wszystko działa. 🧐

Próbowałem wczoraj wymusić działanie tego systemu i w sumie nie udało mi się - stąd moje pytanie. No nic, będę próbował.

Dzisiaj rano było -5 ogrzewanie kierownicy robi robotę 😄 

Bardzo dziękuję za pomoc!

ps. teraz kierownice z całym ustrojstwem i zwijaczem ściągam i zakładam w 5 minut 😄 jak w F1 🙂

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.