Skocz do zawartości

E61 M54 - gaśnie na zimnym silniku


DaBorizz69

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanownych Forumowiczów.

 

Mój pierwszy post, więc proszę o wyrozumiałość 😊

 

Przejrzałem już dziesiątki postów na różnych formach, lecz niestety żadna z podpowiedzi nie rozwiązała mojego problemu. Słowem wstępu – jestem w posiadaniu mojej „beti” od września tego roku. Problem nie występował, gdy na zewnątrz temperatura była wyższa niż +/- 10°C

 

Przechodząc do meritum:

 

Pacjent: BMW 525i 2004r.; silnik M54B22; VIN B397424

 

Objawy: gaśnie na zimnym silniku. Po odpaleniu po nocy, silnik odpali ale po kilku/kilkunastu sekundach gaśnie. Po kilku próbach odpalenia gaśnie „na amen”, pojawi się błąd silnika i już go nie odpalę.

 

Diagnoza: ???

 

W aucie w ostatnim czasie wymieniłem świece, przepustnicę (przy okazji wymiany przepustnicy wyczyszczona DISa i krokowiec) i czujnik wałka rozrządu (czujnik zmieniony z powrotem na oryginalny, bo okazał się sprawny) i czujnik poziomu oleju (HELLA). Wymieniłem również zielonkawy przekaźnik pompy paliwa (ten w schowku od strony pasażera) oraz niebieski przekaźnik sterownika silnika (ten w puszce ze sterownikiem).

 

Dodatkowo wykonywane były różnego rodzaju adaptacje, kodowania poszczególnych modułów, itd. (INPA lub ISTA+).

Mój znajomy twierdził, że należy dokonać update’u poszczególnych modułów i tak też zrobił za pomocą INPA i NCS Expert.

 

Niestety wszystko powyższe nie przyniosło rezultatu i po kontakcie z innym znajomym padło na to, że winny może być sterownik, z którym należy „coś” zrobić. Również na innych stronach ostatecznym rozwiązaniem była wymiana sterownika, czego oczywiście chciałbym uniknąć.

 

Dzisiaj rano sprawdziłem jeszcze temperaturę zimnego silnika (auto stało całą noc na zewnątrz przy ok. -4°C) w menu serwisowym i pokazało 13°C. Nie wiem czy to nie za wysokie wskazanie…

 

W załącznikach przesyłam zdjęcie sterownika, zrzuty z INPA z danymi poszczególnych modułów oraz błędy, jakie pojawiały się w module DDM/DDE właśnie po nieudanych próbach odpalenia auta.

 

Czy miał ktoś podobny problem i udało się go rozwiązać? Oczywiście tak jak wspomniałem zostaje wymiana i zakodowanie nowego sterownika, ale nie chciałbym tego robić (lecz „jak mus - to mus”).

moduły2.png

moduły.png

inpa błedy.png

sterownik.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zapomniałem dodać - jak silnik będzie już rozgrzany, to autko jeździ bez najmniejszego problemu i nie pojawiają się żadne błędy sterownika czy DSC...

 

A rozgrzewam poprzez przytrzymaniu obrotów cały czas ok. 2500obr/min - wtedy auto nie gaśnie, tylko obroty spadają do zera i niejako automatycznie wraca do tych 2500obr/min (cały czas trzymam nogę na gazie). I tak zgaśnie i wróci kilka/kilkanaście razy, aż silnik się nagrzeje - wtedy jak go zgaszę i po chwili odpalę, to jest gitara.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obraz.thumb.png.f7642191363efa20a75b519de45862d0.pngobraz.thumb.png.d8e8e8204b8895245b493b50c4ec4180.pngobraz.thumb.png.92887051f250251c094a18053f8db701.pngobraz.thumb.png.453e0c41c7378bed09835b9e539b9c2c.pngobraz.thumb.png.a444cc11ece9840da281090e960582dc.pngobraz.thumb.png.a444cc11ece9840da281090e960582dc.pngobraz.thumb.png.505b9dffe44eb0c1599c3ae37956b504.png

Wygląda jakby faktycznie głupiał Ci sterownik, na początek najlepiej by było podmienić go aby sprawdzić czy jest winowajcą.

 

Było:

BMW E60 525D WBANC51020B134888 - Rozbita

BMW E60 525D WBANC51080B130215 177KM -> 221KM + xHP Stage 3 - Sprzedana

Aktualnie:

Mercedes W212 E200 CGI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo mam skąd wytrzasnąć sterownik na podmiankę... 

 

A przy okazji pytanie odnośnie kupna sterownika: wiadomym, że będę szukał używki, tylko na który numer zwrócić uwagę przy wyborze - na ten "główny" z naklejki (7548769)? I czy po zakupie można taki od razu podpiąć i próbować odpalić czy najpierw jakieś sprawdzenia/kodowania/adaptacje INPĄ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Przed porannym rozruchem podłącz się inpą i sprawdź temperaturę powietrza i silnika. Wykasuj błędy, cofnij kluczyk w pozycję zero, poczekaj kilka sekund i przed rozruchem sprawdź czy już wyrzuci jakieś błędy. Błędy sumy kontrolnej mogą oznaczać że ktoś grzebał w sterowniku silnika, lub uszkodzenie sterownika. Przy błędzie przepustnicy warto skasować wszystkie warianty adaptacji.

Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, piotr520 napisał(a):

Przed porannym rozruchem podłącz się inpą i sprawdź temperaturę powietrza i silnika. Wykasuj błędy, cofnij kluczyk w pozycję zero, poczekaj kilka sekund i przed rozruchem sprawdź czy już wyrzuci jakieś błędy. Błędy sumy kontrolnej mogą oznaczać że ktoś grzebał w sterowniku silnika, lub uszkodzenie sterownika. Przy błędzie przepustnicy warto skasować wszystkie warianty adaptacji.

Zrobiłem to przed chwilą (auto stało cały dzień na mrozie).

 

Aktualna temperatura na zewnątrz (wg Google): - 2

Temperatura silnika: 0

Temperatura płynu: 0

Temperatura powietrza: 8 (?) 

(NIestety z niemieckim u mnie na bakier... Poniżej zrzut z INPA) 

 

Po skasowaniu błędów i przed odpaleniem pokazuje błąd 2830: DME Ram checksumme

Adaptacje zresetowane. 

temp1.png

temp2.png

po temp.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

A jak odpalił? Jedyne do czego się można przyczepić, to zbyt wysoka temperatura powietrza. O ile sama różnica w odczycie temperatury nie jest jakoś bardzo istotna, bo nie jest mocno rozjechana, ale ms45 ma czujnik zintegrowany z przepływomierzem powietrza i już z nim może być coś nie tak. Proponuję na próbę rano odpalić auto bez przepływomierza. Na gorącym silniku po wykasowaniu błędów, nadal wyrzuca błąd sumy kontrolnej?

Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, dzięki wielkie za sugestie, ale myślę że na ten moment problem zażegnany. Postanowiłem przywrócić sterownik to "stanu pierwotnego", także usunąłem wcześniej wygrany update i wrzuciłem stary. Auto po całej nocce na mrozie odpaliło na strzała i nie zgasło🥳

 

Ale miałbym inne pytanie - ISTA po zaczytaniu danych auta pokazuje na model silnika M54B22, a pod maską mam 2.5. Domniemam, że ktoś wcześniej mógł już wymieniać sterownik i go nie przeprogramował. Czy jest sens w wgrywać mapy od 2.5? Czy wpłynie to jakoś znacząco na osiągi czy ogólne działanie auta? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.