Skocz do zawartości

Opony lato/zima dla iX


Pe.te

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

W innym wątku pojawił się temat kół i felg do iX, tutaj dwa słowa o oponach.

Na letnich kołach (21 cali) mam fabryczne opony Bridgestone Alenza 001.
Mogę na ich temat póki co napisać, że są niestety głośne (głośniejsze niż wymienione dalej zimowe Michelin). Miałem już kiedyś w jednym z BMW opony Bridgestone (model Turanza) i było z nimi dokładnie tak samo, wtedy wymieniłem je na Continental.

Ciekawe natomiast jest to, że Bridgestone Alenza 001 w homologacji BMW (czyli z "gwiazdką") ma nie tylko inną mieszankę ale także nieco inny bieżnik niż standardowa wersja tej opony.
Według informacji prasowych ta opona w wersji dla BMW (mająca dodatkowo oznaczenie “EV”) została specjalnie dostosowana do samochodów elektrycznych, a konkretnie właśnie do iX.

https://press.bridgestone-emia.com/en-ie/bridgestone-develops-bespoke-ev-ready-tyres-for-bmw-ix/

Przy zakupie kolejnego kompletu opon letnich będę jednak celował w Yokohama Advan Sport v107 (mam z nimi świetne doświadczenia w iX3) lub w Michelin Pilot Sport 4 SUV (oba wymienione modele są przystosowane do aut elektrycznych).

Jeśli zaś chodzi o koła zimowe to obute są w opony Michelin Pilot Alpin 5 SUV (również w rozmiarze 21”).
Nie jeździłem jeszcze na nich w iX w zimie, mogę póki co napisać że są ciche, ale dokładnie ten sam model używałem w iX3 przez cały ostatni sezon zimowy i sprawowały się tam doskonale, więc w iX zakładam powinno być podobnie. To bardzo dobre opony.

Z zimowych kół do iX w ofercie BMW są jeszcze dostępne koła z oponami Goodyear Ultragrip Performance+ (przykładowo kola 21” można wybrać z oponami Michelin lub Goodyear).

P.S.
Żaden wariant oryginalnych kół do iX, ani letnich ani zimowych, nie jest natomiast dostępny z oponami RunFlat.

Edytowane przez Pe.te
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Te Micheliny mam też w iX3 oraz x5 i są rewelacyjne. Zarówno dobrze trzymają, szczególnie przy RWD w iX3, ale są komfortowe i przede wszystkim ciche (także w deszczu).

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze

Zauważyłem ciekawą (albo raczej nieciekawą) cechę wspomnianych powyżej zimowych Michelin Pilot Alpin 5 SUV w rozmiarze 21 cali (255/50).

Otóż przy prędkości 130 km/h te opony robią się głośne (wpadają w jakiś rezonans objawiający się głośnym buczeniem). Ta zwiększona głośność występuje mniej więcej w przedziale prędkości od 127 do 133, przy 125 i mniej oraz 135 i więcej opony robią się znacznie cichsze.

Te same opony w rozmiarze 245/50 R19 (w iX3) nie mają tej cechy. Dziwne o tyle, że różnica szerokości 255 vis 245 jest bardzo niewielka (więc i różnica rzeźby bieżnika jest bardzo niewielka).

Muszę zmienić przyzwyczajenia, bo często na tempomacie ustawiałem akurat 130km/h, jako że dla tej prędkości zużycie energii w iX jest jeszcze całkiem przyzwoite.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
W dniu 25.11.2023 o 22:36, BMFun napisał(a):

Te Micheliny mam też w iX3 oraz x5 i są rewelacyjne.

Jaki rozmiar tych opon masz w X5…?

Bo po zrobieniu ok. 2000km stwierdzam, że w iX3 one są znacząco cichsze niż w iX, mimo że w iX3 są ROF.

Taka nieduża różnica szerokości (iX3 245, iX 255), a taka zauważalna różnica…

Edytowane przez Pe.te
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
W dniu 13.01.2024 o 19:42, Pe.te napisał(a):

Jaki rozmiar tych opon masz w X5…?

Bo po zrobieniu ok. 2000km stwierdzam, że w iX3 one są znacząco cichsze niż w iX, mimo że w iX3 są ROF.

Taka nieduża różnica szerokości (iX3 245, iX 255), a taka zauważalna różnica…

Przód i tył: 295/35R21 107V XL. Model: Michelin Pilot Alpin 5 SUV*

W żadnych nie zauważam hałasu, ale przyjrzę się.

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Zasłużeni forumowicze

Taka ciekawostka - BMW w iX stosuje opony "akustyczne", zwłaszcza w przypadku większych rozmiarów.
Technologia polega na zastosowaniu poliuretanowej pianki o właściwościach tłumiących, która wyściela czołową ściankę opony.

 

Większość producentów stosuje "ciągły" pas pianki na całej długości ścianki czołowej:

1.jpg.aa12f4a02804da399e99c225f360b970.jpg

2.jpg.679126078e4e84b6006eea37133affeb.jpg

Natomiast Pirelli najczęściej stosuje rozdzielne fragmenty pianki:

3.jpg.ad227e1d2fcd600671031cfe5709b4fc.jpg

 

 

Jeśli chcecie sprawdzić czy macie opony akustyczne - poszukajcie na oponach jednego z poniższych oznaczeń:

BridgestoneB-silent.jpg.06edf5bca226fdae79dc9539470d1b38.jpg
Bridgestone B-Silent

MichelinAcoustic.jpg.8f978fa2c4def19c59f30d15f9f1e45f.jpg
Michelin Acoustic

ContinentalContiSilent.jpg.7aa7a4535dbc729d3fdeb8ff6a966e22.jpg
Continental ContiSilent

GoodtearSoundComfort.jpg.76cac6c4f1e4c749119c02f06456ba0b.jpg
Goodyear SoundComfort

PirelliPNCS.jpg.3f971efc2de8e3484ec59a8f5f0f6205.jpg
Pirelli PNCS

 

 

Ww. technologia redukuje głównie szumy o niskich częstotliwościach (buczenie)

ckh6a3av000ov01eyp352y3vm-acoustic-technology-prevention_max.thumb.webp.446b3486377aa10c28ce5d106d4b6301.webp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ale to nie jest żadne zaskoczenie, bo jak wiadomo w elektrykach "słychać z zewnątrz wszystko lepiej", więc producenci często sięgają po te opony.
Zwłaszcza, że koszt niewielki w stosunku do zwykłych wersji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
W dniu 25.11.2023 o 16:31, Pe.te napisał(a):

Na letnich kołach (21 cali) mam fabryczne opony Bridgestone Alenza 001.
Mogę na ich temat póki co napisać, że są niestety głośne (głośniejsze niż wymienione dalej zimowe Michelin

Od tygodnia mam z powrotem letnie koła i... już tesknię za zimowymi Michelin'ami.
Ależ te Bridgestony są głośne - to chyba najgłośniejsze moje opony od wielu lat (mimo, że są w wersji B-Silent, czyli z pianką).

Co ciekawe one potrafią też być ciche - jeśli nawierzchnia asfaltowa jest gładka, wtedy robią się zaskakująco ciche.
Jednak duża część dróg w Polsce (nawet szybkiego ruchu) ma dosyć chropowatą nawierzchnię - i tam te opony są niestety głośne 😒 Nie wspomnę już o nawierzchniach betonowych...
Generalnie - są to opony bardzo "wrażliwe akustycznie" na nawierzchnię.

Edytowane przez Pe.te
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.