Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jakie macie ciśnie w kołach 20 cali?

Mi auto wydali nabite do 2,7, tyle komputer pokazuje, na tabliczce przy drzwiach jest info 245/45R20 przód 2,2 tył 275/40R20 2,5

Te moje 2,7 to chyba zbyt dużo? Opona będzie się na środku zużywać

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

2.7 a 2.5 to niewielka różnica (nie na tyle, żeby opona się bardziej zużywała), ale faktycznie ciśnienie powinno być zgodne z tabliczką.


BTW, przy zmianie kół lato/zima trzeba pilnować wulkanizatora, bo większość zakładów „by default” lubi pompować 2.2 we wszystkich kołach… :)

Opublikowano
2.7 a 2.5 to niewielka różnica (nie na tyle, żeby opona się bardziej zużywała), ale faktycznie ciśnienie powinno być zgodne z tabliczką.


BTW, przy zmianie kół lato/zima trzeba pilnować wulkanizatora, bo większość zakładów „by default” lubi pompować 2.2 we wszystkich kołach… :)

 

A u Ciebie ile pokazuje?

Opublikowano
Ja bym się trzymał tego co komputer zaleca, iX3 to raczej ciężkie auto i 2.2 to za małe ciśnienie na takie auto. Ja się trzymam tego co komp zaleca w moim aucie. Przy tych temperaturach pokazuje zalecane 2.7.

Pozdrawiam

KrzychoM

Opublikowano
Ja bym się trzymał tego co komputer zaleca, iX3 to raczej ciężkie auto i 2.2 to za małe ciśnienie na takie auto. Ja się trzymam tego co komp zaleca w moim aucie. Przy tych temperaturach pokazuje zalecane 2.7.

 

W komputerze opony są ustawione jako "inne" i zaleca wtedy 2,7, jak przestawiłem mu na letnie 275/40 R20 to zaleca 2,2 przód i 2,5 tył

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
A u Ciebie ile pokazuje?

 

Komputer pokazuje zalecane ciśnienie zgodne z tym, co jest na tabliczce. Czyli dla 275/40R20 i dla średniego obciążenia - odpowiednio 2.2 przód i 2.5 tył. Ja mam takie ustawione.

Jak ustawisz 2.7 na tyle - oponie nic się nie stanie, ale auto może być ciut twardsze.

Edytowane przez Pe.te
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
iX3 to raczej ciężkie auto i 2.2 to za małe ciśnienie na takie auto

To zależy o jakim profilu mówimy. Zasada jest taka, że im niższy profil tym ciśnienie (dla tego samego auta) powinno być wyższe. Podobnie ciśnienie „rośnie” wraz z szerokością opony.

Dla iX3 ciśnienie 2.2 bara z przodu jest w zupełności wystarczające (i zalecane zresztą). Pamiętaj, że to auto pod maską wozi powietrze, zaś cały zespół napędowy znajduje się na tylnej osi (baterie oczywiście w podłodze).

Opublikowano
No to by wyjaśniało sprawę - kwestia rozłożenia masy. Mi komp kilka chwil po wyjeździe z garażu o 15:30, temp. na zewnątrz 27’C pokazywał zalecane ciśnienie 2,6 przód i tył to samo, ogumienie mam 245/45/r20 przód, tył 275/40/r20, ale i pod maską ma co dźwigać. :roll:

Pozdrawiam

KrzychoM

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Sugestie komputera są związane z temperaturą mierzoną w kole, nie w otoczeniu (aczkolwiek temperatura koła oczywiście pośrednio zależy od temperatury otoczenia) - każdy czujnik TPMS mierzy dwie wartości: ciśnienie i temperaturę właśnie.

Z kolei ciśnienie w kole zwiększa się „samoistnie” wraz ze wzrostem jego temperatury (powietrze rozszerza objętość w funkcji temperatury). Stąd nie ma konieczności dopompowywania kół gdy na zewnątrz gorąco :)

Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.
Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.

 

Eeeee, dlaczego?

Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.

To zamiast 78% azotu ile teraz masz? Próżnię zrobili przed pompowaniem azotu? :mrgreen:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

To prawda, cena za napompowanie koła azotem w stosunku do ceny azotu z butli - to złoty interes dla wulkanizatrów :)

A jak jeszcze uda im się sprzedać zielone nakrętki na wentylki - to już w ogóle.


Trochę się smieję, aczkolwiek przyznaję się że w przeszłości też zdarzało mi się to czynić.

Natomiast to, na co kolega powyżej zwrócił uwagę - czyli pompowanie azotem bez uprzedniego odsysania powietrza z koła - faktycznie trochę mija się z celem.

Co prawda w tak napompowanym kole zawartość azotu jest wyższa niż 78% - ale nadal jest on wymieszany z całkiem sporą objętością zwykłego powietrza, które było w kole...

Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.

To zamiast 78% azotu ile teraz masz? Próżnię zrobili przed pompowaniem azotu? :mrgreen:


No 92% jak w butli to nie będzie ale zawsze coś więcej niż 78% a 20 zł to nie majątek

Opublikowano

No 92% jak w butli to nie będzie ale zawsze coś więcej niż 78% a 20 zł to nie majątek

Pytanie: co dostajesz za te 20PLN? Tak konkretnie?

Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.

To zamiast 78% azotu ile teraz masz? Próżnię zrobili przed pompowaniem azotu? :mrgreen:


No 92% jak w butli to nie będzie ale zawsze coś więcej niż 78% a 20 zł to nie majątek

Lobby "azotowe" działa :mrgreen:

Dwa lata temu poczyniłem taki oto wpis, to dla przypomnienia :cool2:

W sieci jest mnóstwo badań naukowych (pomiarów!!!!!) odnośnie różnic między rozszerzalnością cieplną azotu i powietrza i różnice te są znikome.

I Azot i powietrze się rozszerza i kurczy od zmian temperatury.

Jeżeli dla kogoś różnica 0,01 MPa pomiędzy zmiany ciśnień Azotu i powietrza dla opony z samochodu ciężarowego jest istotna to powodzenia w dalszej i kolejnej "merytorycznej" dyskusji.

Opracowanie naukowe Maciej KOTYK, Adam TROSZYŃSKI z 2013 roku:

"3. W przypadku zmiany temperatury powietrza o 25oC, ciśnienie w oponie uległo zmianie o 0,084 MPa.

4. W przypadku zmiany temperatura azotu o 25oC, ciśnienie w oponie ule- gło zmianie o 0,074 MPa.

5. Na podstawie otrzymanych wyników można stwierdzić, że azot jest w pewnym stopniu mniej wrażliwy na obniżanie się temperatury."

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@klakierek, zgadzam się z Tobą w zupełności (i dlatego też od kilku lat nie wspieram lobby azotowego) :wink:


Ale aby oddać sprawiedliwość należy wspomnieć, że w sportach samochodowych jak również w wyścigach Formuły 1 pompowanie kół azotem jest normą.

I o ile w cywilnych autach te 0.1 jest nieodczuwalne, to w Formule 1 pewnie takie ułamki (w różnych obszarach) mają zauważalny wpływ na końcowy rezultat...

Opublikowano

No 92% jak w butli to nie będzie ale zawsze coś więcej niż 78% a 20 zł to nie majątek

Pytanie: co dostajesz za te 20PLN? Tak konkretnie?

Parę procent stabilniejsze ciśnienie w oponie, pojechałem tam z kołem od motoru zmienić oponę i przy okazji postanowiłem napompować azotem koła w samochodzie. Opracowań naukowych nie czytałem, ale wiem, że w sporcie azot jest stosowany.

Jeśli jesteś przekonany że to nie działa to ja Cię nie zmuszam do pompowania azotu.

Opublikowano
w sporcie azot jest stosowany

Tak samo, jak w lotnictwie. Ale z zupełnie innego powodu.

Z punktu widzenia fizyki zarówno tlen, jak i azot zachowują się identycznie przy zmianie temperatur. Pompowanie azotem kół w samochodach „cywilnych” można porównać do kupowania złoconych kabli audio.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.