Skocz do zawartości

Zimowe opony- rozmiar


ogryzek

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Może być, że w przyszłym tygodniu auto mi wejdzie do produkcji.

Może być, że za trzy tygodnie uda się odebrać.

Może być, że jeszcze będzie zima (śnieg itp).


I gdyby tak, było trzy razy na tak to wypadałoby założyć zimówki.


I teraz pytanie do użytkowników X1 o sugerowany rozmiar. Moja X1 będzie na 18tkach. I przypuszczam, że przyjedzie z fabryki na letnich oponach. Założyłem sobie wstępnie, że na zimę będę miał drugi komplet całych kół 17 calowych. Natomiast pytanie do Was o doświadczenia w zakresie komfortu i różnic prowadzenia 17 vs 18 oraz rozmiar 18 na zimę.


Wiadomo, że w zimie więcej niespodzianek pod błotem i łatwiej o uszkodzenie felgi z oponą o niższym profilu. Stąd wola założenia 17tek. Ale może macie argumenty za pozostawieniem 18 calowych na zimę? Wtedy mógłbym ewentualnie naciągnąć zimowe buty na oryginalne felgi i odłożyć zakup felg na kolejny sezon.

Nie nastawiałem się na zakup kół w BMW bo ceny są powyżej racjonalnego poziomu. No chyba, że się wykluje jakiś rabat, ale jestem raczej realistą w temacie :)


Pozdrawiam,

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Cześć,


I teraz pytanie do użytkowników X1 o sugerowany rozmiar. Moja X1 będzie na 18tkach. I przypuszczam, że przyjedzie z fabryki na letnich oponach. Założyłem sobie wstępnie, że na zimę będę miał drugi komplet całych kół 17 calowych. Natomiast pytanie do Was o doświadczenia w zakresie komfortu i różnic prowadzenia 17 vs 18 oraz rozmiar 18 na zimę.

Rekomendowane oraz zalecane 18" na zimę będziesz miał na tabliczce, zobacz jakie komplety obecnie bmw sprzedaje i tam będziesz miał również rozmiary.


https://www.bmw.pl/pl/topics/offers-and-services/original-bmw-accessories/kompletne-kola-bmw.html

https://www.wheel-size.com/size/bmw/x1/2022/#trim-xdrive20i-eudm-176


18" powinny być OK, tym bardziej że to będzie runflat (raczej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

W preLCI w przypadku F48 RunFlat trzeba było zamówić jako dodatkową opcję. W standardzie auto schodziło na zwykłych oponach (oczywiście certyfikowanych, czyli z gwiazdką) + zestaw naprawczy.

Nie wiem jak jest po LCI.


Co do rozmiaru - na 18 w zimie da się to auto bezproblemowo użytkować. Zresztą w X1 dla 18 profil wcale nie jest taki mały, bo 50 (dla rozmiaru 225 - czyli 225/50R18).

Kup sobie tylko opony z rantem ochronnym (zresztą na lato też warto takie mieć).

Aczkolwiek podstawowym rekomendowanym rozmiarem dla X1 jest 17", więc jak chcesz trochę zaoszczędzić i na felgach i na oponach, to jest to jak najbardziej zgodne ze sztuką.


Aczkolwiek moim zdaniem SUV na "balonach" wygląda słabo, najbardziej to widać na przykładzie koreańskich SUV, które często jeżdżą nawet na 16"... fatalnie to wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak jest po LCI.

Dają zestaw naprawczy (można koło zapasowe, ale nie wybrałem tej opcji).

Kup sobie tylko opony z rantem ochronnym (zresztą na lato też warto takie mieć).

Wybierać runflat czy wzmocnione ranty? Jak w ogóle różnica w używaniu, głośności, prowadzeniu? Ja w BMW świeży jestem :)

Samą różnicę rozumiem poprawnie, że na RF jeszcze się poturlam a XL trudniej przebić, ale jak już to koniec jazdy.

 

Aczkolwiek moim zdaniem SUV na "balonach" wygląda słabo, najbardziej to widać na przykładzie koreańskich SUV, które często jeżdżą nawet na 16"... fatalnie to wygląda.

No to fakt, choć wydaje mi się, że 17 w X1 jeszcze nie kłuje aż tak po oczach. Choć może się mylę.


Po Waszych opiniach rozsądne (tańsze) wydaje się kupienie samych opon 18" i rotowanie na oryginalnej feldze. Odpada również zakup czujników do drugiego kompletu kół. Jedyne czego się obawiam, to że po uszkodzeniu felgi mam w zasadzie unieruchomiony samochód.

Aha. Czy na każdą felgę można naciągnąć runflat / XL?

Pytam trochę analogią do rowerów, gdzie nie każdą obręcz da się wypełnić mleczkiem.

Lub konkretnie:

Czy na to

http://www.felgi.pl/felga/ats/evolution/bmw/x1/suv/f48-fl/xdrive18d-110kw/17/p%3d65

naciągnę Runflat / XL?


PS:

ogólnie wybór opon z homologacją BMW jest raczej marny, ale to chyba temat na osobny wątek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Nie na każdą felgę nałożysz opony rft.

Nie kupuj rft tylko zwykłe wzmacniane.

Pozorna oszczędność, lepiej mieć dwa komplety kół niż przekładki robić co pół roku i niszczyć felgi i opony ciągłym zakładaniem i składaniem. Umawianie się i stanie u wulkanizatorów i ciągłe wyważanie kół.

Kup 4x felgi 17" iw jednej szerokości i opony w jednym rozmiarze. To zimówki, na lato sobie 19" założysz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zwolenników/przeciwników RunFlat jest po 50%, wątków na ten temat na tym forum jest mnóstwo (o zaletach i wadach), ostatecznie musisz sam zdecydować.


RunFlat, XL i rant ochronny - to trzy różne kwestie.

Rant ochronny nie ma nic wspólnego ze wzmocnieniem opony - chroni jedynie (albo aż) felgę przed uszkodzenie np. o krawężnik. Rant ochronny może występować zarówno w oponach zwykłych jak i ROF.


Tam samo XL - można kupić zarówno oponę zwykłą jak i ROF w wersji wzmocnionej XL.

Przy czym XL nie oznacza, że trudniej ją przebić, chodzi o mocniejszą konstrukcję nośną opony, czyli taka opona może przenosić większe obciążenia (często SUV wymagają opon XL z uwagi na wagę auta).

 

Umawianie się i stanie u wulkanizatorów i ciągłe wyważanie kół.

Ja też oczywiście jestem zwolennikiem dwóch pełnych kompletów. Ale wtedy przy zamianie również za każdym razem powinno wyważyć się koła.

A najlepiej tak: po pierwszym założeniu opon na felgi - optymalizujemy koła (każdy z kompletów raz na początku, potem powtarzamy jedynie przy ściąganiu opony np. w celu naprawy). A przy każdej zamianie całych kół przed sezonem - wystarczy samo wyważanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W preLCI w przypadku F48 RunFlat trzeba było zamówić jako dodatkową opcję. W standardzie auto schodziło na zwykłych oponach (oczywiście certyfikowanych, czyli z gwiazdką) + zestaw naprawczy.

 

Serio? Miałem wrażenie, że na początku RunFlat był w standardzie i dopiero później zrobili z niego opcję.


Też jadę na dwóch zestawach kół, 18 na lato, 17 na zimę. Różnice w prowadzeniu są naprawdę niewielkie, głównie zauważa się większy hałas zimówek.

Opony lato: Pirelli P7 Cinturato

Opony zima: Pirelli SottoZero Serie 3

Wcześniej na lato były Bridgestone'y, ale w krótkim czasie dwie złapały nienaprawialne uszkodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Może na początku RunFlat były w standardzie, ale w lipcu 2017 trzeba było dopłacać (jeśli dobrze pamiętam coś ok. 1200 zł - dla wersji 18”). Bez dopłaty auto przychodziło na zwykłych oponach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozorna oszczędność, lepiej mieć dwa komplety kół niż przekładki robić co pół roku i niszczyć felgi i opony ciągłym zakładaniem i składaniem. Umawianie się i stanie u wulkanizatorów i ciągłe wyważanie kół.

Z tym się zgadzam i od lat tak praktykuję. Wyważam przed szczytem sezonowym – zawożę wszystko co mam i potem w odpowiednim momencie pogodowym sam przekręcam. Bez kolejek u wulkanizatora.

Kup 4x felgi 17" iw jednej szerokości i opony w jednym rozmiarze. To zimówki, na lato sobie 19" założysz.

Auto mam zamówione na 18” i rozważam skompletowanie zimowych 17”. Ale fakt, że to co by przyszło z fabryki by w ogóle nie było rozbierane.

RunFlat, XL i rant ochronny - to trzy różne kwestie.

Dziękuję za wyjaśnienie. Jednak nie było to dla mnie jednoznacznie zrozumiałe jak mi się pierwotnie wydawało :)

Czyli tu rozumiem, że gdybym chciał wzmocnioną to szukać z indeksem 101 a nie 97?

Np. to:

https://www.ceneo.pl/127800

?


Też jadę na dwóch zestawach kół, 18 na lato, 17 na zimę. Różnice w prowadzeniu są naprawdę niewielkie, głównie zauważa się większy hałas zimówek.

 

Właśnie taki zestaw rozmiarów rozważałem. Poza tym przeglądając oferty odnoszę wrażenie, że 17tek jest więcej do wyboru. Ograniczając się oczywiście do homologowanych BMW.

Przez chwile przyszło mi jeszcze do głowy czy nie kupić teraz opon 18, założyć na oryginalne felgi, poza wysokim sezonem poszukać sobie jakiś używanych oryginalnych alu 18, które potem stałyby się podstawą zimowego kompletu. Tylko to trochę zaczyna wyglądać na łapanie się lewą ręką za prawe ucho, cudowanie na nowym samochodzie. A nie boli mnie, że na zimowej feldze nie będę miał znaczka BMW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Dziękuję za wyjaśnienie. Jednak nie było to dla mnie jednoznacznie zrozumiałe jak mi się pierwotnie wydawało :)

Czyli tu rozumiem, że gdybym chciał wzmocnioną to szukać z indeksem 101 a nie 97?

Np. to:

https://www.ceneo.pl/127800

?

XL może pojawić się już przy nośności 94, ale to zależy od rozmiaru.

W wypadku rozmiaru, o którym mowa - faktycznie chyba 101 i wyżej.


Ale zbyt wysoka nośność też nie oznacza samych zalet, bo taka opona jest cięższa (konstrukcyjnie ma albo dodatkową warstwę osnowy, albo wzmocnioną konstrukcję stopki - to wszystko waży).

Często opony XL potrafią być też mniej komfortowe i głośniejsze - więc zza wysokim indeksem nośności też nie ma co szaleć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam 18" cali 225/45 XL Nokian WR Snowproof P. Są spoko, ciche i wydaje mi się do tego auta fajna opcja.


Mam dodatkowe pytanie, jakie ciśnienie ustawic do nich? W tabliczce nie ma takiego rozmiaru a w salonie nabili mi po 2.1 bara. Według tabliczki mniej więcej powinno być 2.9 - 2.7 bara. Ktoś ma takie ciśnienie ustawione?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie masz 225/45R18 na tabliczce, bo to niepoprawny rozmiar rozmiar opony dla tego auta...

Dopuszczalna tolerancja to 2%, u Ciebie -3.41%, średnicę koła masz mniejszą o 2,25cm... wydaje się niby niedużo, ale poza dopuszczalną tolerancją...


Napisałeś, że w salonie ci nabili. W ASO założyli Ci takie opony?

2.1 bara to za mało, powinieneś ustawić wartość wg tabliczki pomiędzy ciśnieniem wskazanym dla 225/50R18 a 225/45R19.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

2.4/35/240 - odpowiednio - bar/psi/kPa


2.7 to trochę dużo, chyba że jeździsz przy pełnym obciążeniu (z tyłu powinno być 0.2 mniej).

Szkoda niepotrzebnie podnosić ciśnienie, bo pogarsza się przyczepność i komfort.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2.4/35/240 - odpowiednio - bar/psi/kPa


2.7 to trochę dużo, chyba że jeździsz przy pełnym obciążeniu (z tyłu powinno być 0.2 mniej).

Szkoda niepotrzebnie podnosić ciśnienie, bo pogarsza się przyczepność i komfort.

 

Jeżdżę sam bez obciążenia. To co, dać po 2.5 na każde kolo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Jak z przodu dasz 2.5, a z tyłu 2.3 będzie OK.


P.S.

Na tych kołach przy prędkości 140km/h na liczniku będziesz w rzeczywistości jechał co najmniej 5km/h wolniej - bo o tyle będzie zawyżać niewłaściwy rozmiar kół. Różnica będzie tym większa im wyższa prędkość.

Plus do powyższego zwyczajowe „fabryczne” zawyżanie wskazań licznika o kilka km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Tak w salonie. Ok to bede musial dopompowa tak na 2.7. A co oznaczają cyfry poniżej wartości w barach na tabliczce?

ASO Ci sprzedało te opony czy tylko zamontowało? Czy masz xdrive? Słyszałeś o homologacji? Rozmiary z tabliczki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w salonie. Ok to bede musial dopompowa tak na 2.7. A co oznaczają cyfry poniżej wartości w barach na tabliczce?

ASO Ci sprzedało te opony czy tylko zamontowało? Czy masz xdrive? Słyszałeś o homologacji? Rozmiary z tabliczki?

 

Salon mi takie sprzedał. Jak odebrałem auto to już mial zamontowane. Mam napęd na przód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dziwne ze salon montuje opony o rozmiarze który nie znajduje się na tabliczce pojazdu. :shock:

 

Zapytali czy chce całe koła czy same opony. Powiedziałem im, że chce same opony takie które będą pasowały do mojego auta. Nie zrobiłem uwagi przy odbiorze, że nie ma tego rozmiaru w homologscji dla tego auta. Sądziłem, że jak je wezmę od BMW to będzie ok. Trudno, juz bede na nich jeździł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieprawidłowy rozmiar opon to podstawa do odrzucenia reklamacji na każdej płaszczyźnie układu napędowego i pewnie hamulcowego.

 

i brak gwiazdki.

Przez chwilę miałem nadzieję, że są Nokiany z homologacją BMW... :cry:


To ja jeszcze :)

Często opony XL potrafią być też mniej komfortowe i głośniejsze - więc zza wysokim indeksem nośności też nie ma co szaleć.

 

Które z Waszych doświadczeń są relatywnie najcichsze? Chodzi mi konkretnie do X1.


Bo mam własne doświadczenie z oponami (większość producentów, głównie premium), mam swoje zdanie, przy czym opiera się ono na samochodach sedan / kombi. A do lekko podniesionego samochodu (SUV, SAV, crossover) moja wiedza może być ...niedopasowana? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Które z Waszych doświadczeń są relatywnie najcichsze? Chodzi mi konkretnie do X1.

Jeśli mówimy o RunFlat - bo ja akurat jestem w tej 50% grupie zwolenników ROF :D to w rozmiarze dla X1 ewidentnie Michelin.

Przy okazji są też w miarę komfortowe.


W każdym razie w 19 cali dla X1 ja bym się nie pchał (przynajmniej w ROF), to auto ma sztywne zawieszenie nawet z EDC w pozycji komfortowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem po kolejnym etapie rozważań bogatszy o rozmowę w salonie.

Uświadomiono mnie, że czujniki to raczej nie 500 PLN / komplet tylko raczej 1200 (oryginalne BMW), żeby nie było nieporozumień na komputerze.

Dodatkowo w odrębnym wątku forum wyczytałem, że kupowanie felg innych producentów (mi podszedł wzór ATS Evolution) może wiązać się z ryzykiem braku kompatybilności czujnik – felga.

Stąd aktualnie dywagacje nad oryginalnymi kompletami BMW. Byłbym skłonny rozważyć Y-Spoke 574, na które BMW naciąga Pirelli Winter Sottozero 3 205/60R17 93H.

Odsuwając na bok kwestie wizualne, macie jakieś doświadczenia w szerokości 205 vs 225? Różnice w prowadzeniu zauważalne czy pomijalne? Na zaśnieżonych drogach węższa pewnie będzie miała trochę przewagi, ale czy na odśnieżonych (a po takich głównie się poruszam) będzie zauważalnie gorzej? Co z efektem pływania?

Zakładam (mam nadzieję, że słusznie), że skoro BMW oferuje taki zestaw to raczej nie powinno być obaw, niemniej jednak opinia praktyków jest dla mnie bardzo cenna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.