Skocz do zawartości

N52 szarpie na wolnych - natomiast INPA...


PawełB

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,


Posiadam od niedawna 525i N52 06r 171tyśkm. Znam się na elektronice i spodziewałem się, że zdobycie INPY pomoże rozwiazać problem jaki mam z autem. Niestety mi udaje mi się.

Auto szarpie silnikiem na wolnych obrotach, dość gwałtownie, ale nie przekracza granic +-60obr względem ustalonej prędkości tj 750. Nie ma znaczenia czy silnik jest zimny czy ciepły. Szarpanie ustaje, gdy choćby minimalnie naciśnie się pedał gazu(+50obr powyżej wolnych tj 800obr) - to raczej wyklucza cewki, świece, wtryskiwacze.

INAPA pokazuje błąd jedynie katalizatora ale to sporadycznie i raczej to nie jest to.

Jedyny odczyt, który rzucił mi się w oczy te - wyprzedzenie zapłonu bardzo skacze na wolnych obrotach w zakresie tj +-10st (co pół sekundy jest -5st potem 2st, potem +10, potem - 10st itd) . Co jest bardzo dziwne. Po minimalnym dodaniu gazu wyprzedzenie stabilizuje się na ok 10st.

Vanosy nadążają za wyznaczonym celem - wcześniej zamieniałem je też miejscami, mimo tego że jeden jest nieco w czerwonym polu - ale nie wiem co to oznacza.

Wszystkie cylindry pracują na wolnych. Przepływka pokazuje 12-16 kg/h. Niby wszytsko OK ale...

Chyba jeszcze nie działa DISA duża - ale robiłem test z zamknietą na stałe i otwartą - nie ma żadnej różnicy - dalej szarpie.

Po skasowaniu adaptacji jakby się trochę uspokajało, ale po chwili znowu szarpie.

Tylko raz po odpaleniu pracował na 3 cylindrach , a po ponownym uruchomieniu było ok.

Zastanawiałem się nad ciśnieniem paliwa, które INPA niezmiennie pokazuje na stałej wartości.

Proszę o pomoc co można jeszcze sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wypięciu czujnika nie ma zmian. Przez korek wlewu oleju widać, że za falowanie obrotów nie odpowiada VVT ponieważ w ogóle się nie rusza w takt pływania obrotów - na wolnych stoi zupełnie lub powolne niewielkie ruchy. Po odpięciu silniczka też bez zmian.


Te falowanie ma częstotliwość ok 0,5s (dość szybkie falowanie)i jedyne odczyty które mniej więcej odpowiadajcie tej częstotliwości to zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu.


Pierwszy objaw nierównej pracy pojawia się od razu po zapaleniu (dość gwałtowne) 3 bujnięcia samochodem, potem na czas nagrzewania silnika jakby ustawało ("ssanie") i nierówna praca pojawia się gdy silnik przekrocy ok 50stC.

Wg mnie nie jest to związane z konkretnymi obrotami lecz z funkcjonalnością biegu jałowego, ponieważ obecnie obroty falują na 750 obr (biegu jalowgo) i jak obniżę prędkość jałowego w INPA do 700 i podniosę ją o 50 obr za pomocą pedału gazu silnik pracuje równiutko, dopóki nie zdejmę nogi z gazu, potem jeszcze przez 5 sek pracuje równo i zaczyna falować.


W internecie napotkałem wzmianki o zmianie softu komputera i że komuś to pomogło na falujące obroty. Czy to możliwe - w starej wersji był jakiś błąd?

PS

Jako ciekawostkę dodam że silnik pracował równo, gdy zdemontowałem kolektor dolotowy - ale był w sporym trybie awaryjnym bo bez przepustnicy, przepływki, czuj. cisnienia kolektora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,


Po otwarciu wlewu oleju słuchać syk jak wyrównuje się ciśnienie, silnik różnie reaguje raz zafaluje obrotami po czasie, raz nie reaguje specjalnie, a obroty dalej falują a może nieco mniej.

Po otwarciu spada też przepływ powietrza przez przepływkę z 12 kg/h na 6-7kg/h i po 2 minutach wyrzuca błąd przepływomierza. - z tego wynika że dość sporo powietrza jest z komory odsysane - pytanie czy nie za dużo?


Co do ciśnienia w INPA (analog SAE J1979)jest taki odczyt "Air pressure" jest dość stały wynosi 95kPa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Pierwsze sondy sa szerokopasmowe i odczytales wartosci ale mniejsza z tym-zamien sondy miejscami jesli pomiary sie nie zmienia to wruc z nimi z powrotem i zamien miejscami te za katalizatorem a jak dalej bedzie taki sam pomiar to Twoj problem tkwi w ukladzie zasilania-wtryski,cisnienie paliwa...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam,

Dzięki za wskazówki z sądami/wtryskiem, ale jak wspomniałem skacze wskazanie wyprzedzenia zapłonu w dużym zakresie i tym bardziej szarpie im większe są skoki nawet (-10 - +15 st) na wolnych.

Zrobiłem próbę i wypiąłem zawór vanosa i silnik się uspokoił ale był słabszy (prawdopodobnie tryb awaryjny). Gdyby był problem z wtryskiem silnik by dalej szarpał.


Druga wskazówka prawie zawsze, gdy włacze klimę silnik mniej szarpie a nawet wogóle. Wyprzedzenie zapłonu wtedy pływa w malym zakresie 0-5st.


Czy potencjalnie wadliwe czujniki spalania stukowego mogą mieć taki wpływ? Wg mnie sterownik nie zmieniałby kąta wyprzedzenia tak gwałtownie kilka razy na sekunde.


PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Dzięki za wskazówki z sądami/wtryskiem, ale jak wspomniałem skacze wskazanie wyprzedzenia zapłonu w dużym zakresie i tym bardziej szarpie im większe są skoki nawet (-10 - +15 st) na wolnych.

To podmien napinacz rozrzadu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

Dziękuję za wskazówkę co do napinacza. Podmieniłem na nowszy typ ale używany. Mam wrażenie że łańcuch chodzi jakby ciszej. Natomiast dalej silnik szarpie na wolnych. Ciekawostką jest to, że przy drugim odpaleniu chodził cały czas dobrze. Pomonitoruje jeszcze. Stary napinacz mam wrażenie że się nieco przycina.

Moje dalsze obserwacje - W INPA na stronie VANOS obydwa paski vanosów wchodzą na czerwone pole (wydechowy bardziej). Ale podczas jazdy w paskach "dynamicznych" widać że nadążają za mianami.

Wymagajawymiany? Zawory i czujniki podmineałem miedzy sobą ale w INPA nic sienie zmienia.



PS

Dodam jako ciekawostkę że podczas wymiany napinacza łańcucha rozrządu nie dokręciłem go do końca i po uruchomieniu w ciągu 15s silnik wyrzucił cały olej :cry: , przy tym zrzucając pasek wieloklinowy :duh: , Potem przy napinaczu paska odpadł mi łeb śruby (chyba z magnezu, całe szczęscie się wykręciła palcami) i zmuszony byłem zastosować stalową M11 od głowicy VW. Ale jest OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli auto pracuje równo z wypiętymi elektrozaworami vanosa, to obstawiam wyciągnięty łańcuch rozrządu.

U mnie właśnie przy wyciągniętym łańcuchu jeden vanos ledwo mieścił się z zielonym polu, po wypięciu idealnie równo mimo check engine.

Na "ssaniu" również było dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,


Sondy przed catem obie 2,0V za catem 0,75V

Vanosy obydwa na czerwonym polu (w prawo).

Jak wypnę albo czujnik wałków albo zawór vanosa to silnik pracuje równiutko ale mułowato.

Czy to za długi łańcuch?


Jak udostępnić film czy zdjęcia?


PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.