Skocz do zawartości

kilka pytan nowego uzytkownika


Krzyh00

Rekomendowane odpowiedzi

witam wszystkich :) od paru dni jestem wlascicielem czarnej e30 z 85 roku. mialbym pare pytan do obeznanych w temacie:

 

1. do niedawna wydawalo mi sie ze oznaczenie modelu (316,318,320...) mowi o zamontowanym silniku, ten model to 316 a silnik ma pojemnosci 1800 i jak twierdzi wlasciciel jest to fabryka, bo 1600 w ogole nie montowano do roku 87 :shock: ile w tym prawdy?

 

2 mam zamontowane zegary z obrotomierzem i zastanawiam sie czy sa to fabryczne, (ale wtedy po co wskaznik inspekcji) czy moze w tej wersji powinien byc zegar?

 

3. el. lusterko obejmuje tylko drzwi kierowcy, pomijam fakt ze i tak nie dziala, ale w drzwiach pasazera w ogole nie ma tego grzybka do regulacji, czy oznacza to ze bylo cos kombinowane?

 

4. jest to silnik gaznikowy i niestety nie chodzi na benzynie, tylko lpg. po przelaczeniu na benzyne dlawi sie, przerywa, chodzi jakby na 3 cyl na niskich obrotach i dymi na czarno co by wskazywalo na zbyt bogata mieszanke, gdzie szukac przyczyny? poprzedni wlasciciel to olał i jezdzil tylko na gazie niestety.

 

5. kierownica w tym modelu (4 ramienna) jest wielka jak w autobusie i strasznie blisko deski przez co musze sie ze swoim wzrostem niezle nagimnastykowac zeby dostac sie do korbki od szyby, nie wiem czy kombinowac z jakas naba, o ile to w ogole mozliwe z seryjna kiera, czy byly jakies fabryczne kiery (moze z innych modeli) o mniejszej srednicy lub wiekszym offsecie? bo tuningowe raczej mnie nie interesuja.

 

6. czy jest mozliwy bez wiekszych ingerencji w elektryke montaz soczewek z nowszych modeli e30? bo musze przyznac ze te nie sa zbyt urodziwe.

 

to chyba tyle, na razie, jak mi sie cos przypomni to dopisze. z gory dzieki za pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. do niedawna wydawalo mi sie ze oznaczenie modelu (316,318,320...) mowi o zamontowanym silniku, ten model to 316 a silnik ma pojemnosci 1800 i jak twierdzi wlasciciel jest to fabryka, bo 1600 w ogole nie montowano do roku 87 :shock: ile w tym prawdy?

 

Ma gość rację. Silnik M10 B16 był produkowany do 1983 r. i ładowany do 315, jeszcze z karoserią E21. W latach 1983-88 najmniejszym silnikiem w E30 był M10 B18. W wersji gaźnikowej 90 KM rzeczywiście był oznaczany jako 316.

 

2 mam zamontowane zegary z obrotomierzem i zastanawiam sie czy sa to fabryczne, (ale wtedy po co wskaznik inspekcji) czy moze w tej wersji powinien byc zegar?

 

W 4-cylindrowych wersjach E30 można spotkać zarówno zegar, jak i obrotomierz. Zależy od kompletacji konkretnego egzemplarza. Można przyjąć, że wersje z obrotomierzem były bogatsze.

 

3. el. lusterko obejmuje tylko drzwi kierowcy, pomijam fakt ze i tak nie dziala, ale w drzwiach pasazera w ogole nie ma tego grzybka do regulacji, czy oznacza to ze bylo cos kombinowane?

 

Czy obok regulatora lusterka nie ma przełącznika lewe - prawe lusterko :?:

 

4. jest to silnik gaznikowy i niestety nie chodzi na benzynie, tylko lpg. po przelaczeniu na benzyne dlawi sie, przerywa, chodzi jakby na 3 cyl na niskich obrotach i dymi na czarno co by wskazywalo na zbyt bogata mieszanke, gdzie szukac przyczyny? poprzedni wlasciciel to olał i jezdzil tylko na gazie niestety.

 

Tu zła wiadomość :duh:

Superskomplikowany gaźnik Pierburg był świetny, dopóki nowy i w pełni sprawny. Dziś jest to straszna zaraza do napraw.

Spróbuj wyczyścić gaźnik, zwłaszcza zawór iglicowy. Miałem kiedyś Kadetta z tym "wynalazkiem" i cechą jego charakterystyczną był co jakiś czas zacinający się zawór iglicowy, "przelewający" silnik benzyną.

 

5. kierownica w tym modelu (4 ramienna) jest wielka jak w autobusie i strasznie blisko deski przez co musze sie ze swoim wzrostem niezle nagimnastykowac zeby dostac sie do korbki od szyby, nie wiem czy kombinowac z jakas naba, o ile to w ogole mozliwe z seryjna kiera, czy byly jakies fabryczne kiery (moze z innych modeli) o mniejszej srednicy lub wiekszym offsecie? bo tuningowe raczej mnie nie interesuja.

 

Jeśli dobrze pamiętam, w fabrycznych akcesoriach bywały mniejsze sportowe kierownice. Dodam, że do seryjnej można się przyzwyczaić.

 

6. czy jest mozliwy bez wiekszych ingerencji w elektryke montaz soczewek z nowszych modeli e30? bo musze przyznac ze te nie sa zbyt urodziwe.

 

Elektryka nie powinna wielkich sprawić problemów (inne kostki do przyłączania styków żarówek).

 

Lampka soczewkowa ma jednak odmienny kształt (jest o wiele dłuższa).

 

Przypuszczam, że będzie to wymagały wymiany kompletnych "zespolów reflektorów" (czyli soczewkowe mijania i drogowe parami) i plastikowych osłon świateł, zakrywających je od strony komory silnika.

- No, stał tutaj! Był! Patrzył na swoje paznokcie! Rozpłynął się! Nie ma go!

(Bogumił Kobiela we "Wszystko na sprzedaż". Rok później rozbił się na amen swoim białym BMW).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki wielkie za konkretna odpowiedz :D

 

wiec teraz dalej:

 

1. co do przelacznika od lusterek to nic takiego nie znalazlem niestety, ma ktos moze zdjecie jak to powinno wygladac?

 

2. co do gaznika to moze mozna go zastapic jakims innym? ewentualnie czy jest mozliwosc zalozenia wtrysku z nowszych modeli czy nie warto lub jest to niewykonalne?

 

3. co do kiery to nie kwestia przyzwyczajenia tylko ergonomii, zle mi sie wsiada i mam utrudniony dostep do korby od szyby. czy kiery m-technik lub kiera od mpowera nie sa mniejsze albo moze maja wieksze odsadzenie? no i czy wszystkie modele e30 maja ten sam wieloklin?

 

4. mam teraz jakis tuningowy tlumik koncowy o przekroju zblizonym do zdeptanej rynny i chcialbym zalozyc cos mniej bijącego po oczach, calkiem ciekawe sa wydechy seryjne z podwojna koncowka. w jakich modelach wystepowaly i czy beda bez wiekszych przerobek pasowac? no i bardziej by mnie interesowaly (jezeli takie byly) wyprowadzone rownolegle a nie pod kątem bo takie tez widzialem.

 

5. pytanie bardziej z ciekawosci, jakie najwieksze koła wchodzą w nadkola e30? i jakby ktos mial jakies zdjecia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się mogę wypowiedzieć w kwestii "soczewek" bo niedawno zrobiłem tak u siebie.

 

Tak jak napisał Moderator - trzeba wymienić cały zespół, bo nie wejdzie Ci soczewka w starą ramkę od zespołu reflektorów - jest za gruba.

 

Drugą sprawą są inne kostki do kompletu z soczewkami - będziesz musiał poprowadzić rozgałęzienie od jednej masy (brązowy kabelek, o ile dobrze pamiętam), bo postojówki w soczewkach są na oddzielnym wtyku, a w klasycznych reflektorach kable zalutowane są na jeden wtyk i masa jest umiejscowiona na oprace całego reflektora.

 

Kup wtyczki, zalutuj porządnie (najlepiej cienkim lutem ze szpulki), zaizoluj i będzie działać.

 

A propos osłon - u mnie było ok, nic nie trzeba było zmieniać, może poprzedni właściciel już zmienił na nowszy model.

 

Ja sobie poradziłem, więc ty także!

 

Odnośnie tłumika - ten z dwoma rurami był montowany bodajże w silnikach 2 litrowych - i z przodu też wchodządwie rury - pewnie, że wszystko możnadopasować, tyle, że fabryka konstruując tłumik czymś się keirowała, nie dając wszędzie takich samych. Pomyśl o tym. Coś co jest do wszystkiego - jest podobno do niczego. Proponowałbym dedykowany.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki za informacje odnosnie soczewek :)

 

a co do tlumika "fabryka" jest kwestia sporna, auto zjezdzajace z tasmy musi spelniac pewne normy na ktore tak naprawdy nikt kto je przerabia nie patrzy, bo interesuja go np. osiagi albo efekt wizualny. tylko teraz pytanie czy ten tlumik od dwulitrowki ma lepszy "przedmuch" od seryjnego 1,8?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

auto zjezdzajace z tasmy musi spelniac pewne normy na ktore tak naprawdy nikt kto je przerabia nie patrzy, bo interesuja go np. osiagi albo efekt wizualny. tylko teraz pytanie czy ten tlumik od dwulitrowki ma lepszy "przedmuch" od seryjnego 1,8?

 

Traktowanie seryjnego wydechu jako zatyczki w d... biednego silniczka jest w błędem z założenia :naughty: :!:

 

Dobre zgranie wydechu z niektórymi elementami osprzętu silnika (np. kolektorem dolotowym) jest najwyższą maestrią. Silnik jest zbiorem wielu układów, które muszą być dopasowywane do siebie, do pracy zespołowej.

 

"Dobry przedmuch" to nie wszystko :!: :naughty:

 

Za małe opory przepływu spalin, po założeniu nieseryjnego wydechu mogą "rozregulować" charakterystykę silnika. :shock:

Mogą np. zakłócić przebieg... suwu ssania :shock: :shock:

 

We współczesnych silnikach często jest tak, że zawory ssące otwierają się jeszcze zanim zawory wydechowe zostaną zamknięte. Dzięki temu, rozpędzony w kolektorze dolotowym świeży ładunek paliwa i powietrza wypycha z cylindra resztki spalin.

 

W tym momencie pożądane jest zachowanie pewnego, dokładnie zaprogramowanego oporu wydechu. Inaczej część świeżego ładunku za szybko "przeleci" przed komorę spalania. Zawór wydechowy nie zdąży stanąć mu na drodze i wypuści go. To czysta "marnacja", plus psucie składu spalin :!:

 

Ciśnienie spalin w wydechu pulsuje z dużą częstotliwością.

Długość wydechu, średnica rur, pojemność poszczególnych tłumików, a nawet ich lokalizacja w układzie wydechowych, to efekt mozolnych badań. Bo umiejętnie dobierając fazy pulsacji ciśnienia spalin można znakomicie połączyć wodę z ogniem - poprawić skuteczność opróżniania cylindrów podczas suwu wydechu, wykorzystując efekt dynamicznego przepływu, zachować niską głośność, pożądaną w seryjnym samochodzie i nie tracąc przyjemnego dźwięku.

 

Duża firma (taka jak BMW) może sobie pozwolić na wielotygodniowe "strojenie" wydechów do konkretnych silników.

Ma pieniądze, fachowców, odpowiednie urządzenia i kilkadziesiąt lat doświadczeń. "Stroiciele" z BMW należą do najlepszych.

 

Silnik M40 B18 ma zupełnie inną charakterystykę niż M20 B20 :!:

(Dwulitrówka ma znakomitą "górę" zakresu obrotów, niezły "środek" i łabiutki dół. Z kolei M40 ma dobrą "górę", dobry "środek" i niezły "dół").

 

Nie jest więc powiedziane, że wydech z dwulitrówki (zapewne o większej objętości i średnicach rur) będzie dobrze spisywać się w M40.

 

Po za tym zamiana seryjnego wydechu M40 na wydech z M20 nie będzie mieć sensu, jeżeli pozostanie standardowy kolektor wylotowy.

 

Każdy układ wydechowy generalnie ma taką przepustowość jak jego najwęższy odcinek.

Edytowane przez 130rapid

- No, stał tutaj! Był! Patrzył na swoje paznokcie! Rozpłynął się! Nie ma go!

(Bogumił Kobiela we "Wszystko na sprzedaż". Rok później rozbił się na amen swoim białym BMW).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz racje rapid, ale sam duzo eksperymentowalem z roznymi wydechami do mojego drugiego auta (126p przygotowany do kjs) i tendencja byla prosta, moment max. "przesuwany" byl w zaleznosci od przelotowosci wydechu w rozny zakres obrotow. oczywiscie przy odpowiedniej dlugosci rur, bo przy zbyt mocnym skroceniu osiagi drastycznie spadaly. bazuje na tym chociaz w bmw moze byc zupelnie inaczej, ale przy zachowaniu tej samej dlugosci rur spodziewalbym sie po prostu przy bardziej "odetkanym" tlumiku koncowym przesuniecia momentu max. na wyzszy zakres obrotow. tyle mojej teorii a na praktyke moze bedzie czas :)

 

ps. a moze na inne moje pytania znajdzie sie odpowiedz? czy moze pisze nie w tym dziale to dajcie znac, nowy tu jestem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polepszanie przepływu spalin w nie modyfikowanym silniku przynosi odwrotny skutek do zamierzonego. W twoim przypadku polecam deliketne "pogrubienie" układu i montaż tłumików z miniejszym oporem - natomiast dwu-rurowy układ moze zabic troche koników w twojej bestii. Jesli podasz jej wiecej powietrza (modyfikacja układu dolotowego), popraiwsz spalanie mieszanki (zmiana mapy zapłonu, wydajniejsze świece itp) to wtedy konieczne bedzie poprawienie wylotu spalin.

Ja miałem pojedynczy układ wydechowy w swoim 320 , z dołożonym katalizatorem. Zmieniłem na podwójny od 323i i usunałem katalizator. Zmiana jest wyraznie odczuwalna. Ale to 2000cm3 i 6 cylindrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM

Lagadula mam do ciebie pytanie w związku z twoją przeróbką. Z tego co wyczytałem to założyłeś podwójny tłumik od 323 i wyciąłeś katalizator. Twierdzisz że zmiana jest odczuwalna :?: :?: :?:

U mnie jest środkowy tłumik razem z katalizatorem na dwu rurce. Autko ma przejechane ponad 210 tys. Myślę że kat się przy tym przebiegu chyba raczej dobrze nie funkcjonuje. Mam mieszane uczucia co do wycięcia i wstawienia rurek.

Właśnie ty mi podsunąłeś pomysł żeby wstwić od 323 myślisz że będzie ok.

Ile zapłaciłeś za tłumik od 323???

POZDRO

p.s. ładna ta twoja 320 muszę przyznać że trochę pracy w nią włożyłeś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lagadula mam do ciebie pytanie w związku z twoją przeróbką. Z tego co wyczytałem to założyłeś podwójny tłumik od 323 i wyciąłeś katalizator. Twierdzisz że zmiana jest odczuwalna :?: :?: :?:

 

Nie zgrzeszę jak zdradzę tajemnicę :?:

 

320i lagaduli fabrycznie nie miała katalizatora.

 

Któryś z poprzednich właścicieli miał skłonności ekologiczne i założył do samochodu katalizator uniwersalny z dodatkowym sterownikiem ingerującym w działanie Motronica.

 

Więc de facto usunięcie katalizatora w tym egzemplarzu było powróceniem do oryginału.

- No, stał tutaj! Był! Patrzył na swoje paznokcie! Rozpłynął się! Nie ma go!

(Bogumił Kobiela we "Wszystko na sprzedaż". Rok później rozbił się na amen swoim białym BMW).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rapid poprawię Cie - mam Jetronica :mrgreen: Tak, polecam wyciecie kata, szczególnie w 320i gdzie "dół" jest słaby. Ja zamontowałem kompletny uklad wydechowy od 323i, co prawda używany ale w super stanie. Kosztowało mnie to 150 PLN plus ok 100 montaż z wycieciem starych wydechów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik M40 B18 ma zupełnie inną charakterystykę niż M20 B20 :!:

(Dwulitrówka ma znakomitą "górę" zakresu obrotów, niezły "środek" i łabiutki dół. Z kolei M40 ma dobrą "górę", dobry "środek" i niezły "dół")

A jak to jest z M10B18 :?:

Też zastanawiam się co zrobić z moim wydechem, żeby było dobrze. Moje E30 kupiłem z końcowym tłumikiem Ulter'a, z mojej strony został wycięty katalizator i w jego miejsce została wstawiona rura.

Co zrobić? Wrócić kompletnie do serii? A może końcowy seryjny a środkowy wywalić? Może jest ktoś, kto na własnym samochodzie z tym silnikiem zmienił coś na "lepsze" :?:

Sorry za te pytania i pozdrawiam :mrgreen:

zinnoberrot coupe - bawarka browarka

http://img522.imageshack.us/img522/8581/1006088forum2ii8.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WIELKIE DZIĘKI LAGADULA.

Własnie o taką konkretną podpowiedż mi chodziło i decyduje się na wywalenie kata, ze wstawieniem środkowego od 323.

Ja niestety mam motronica.

Właśnie porównałem cały układ od 323 i 320 i tu niestety będzie trzeba jednak kombinować bo się róznią, a całego nowego to raczej nie będę kupować.

POZDRAWIAM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM

Z tego co dzisiaj patrzyłem to na rysunkach (320 325) w katalogu bosala odcinek od silnika do pierwszego łączenia jest taki jak u mnie i nie widać różnicy (przynajmniej tak wygląda na rysunkach) czyli dwie rurki wchodza dwie wychodza przez cała długość układu wydechowego.

Na wszystkich rysunkach te układy które mnie interesują wygłądają tak samo i nie wiem czy tłumik środkowy w wersji bez katalizatora jest wizualnie taki sam jak w wersji z katalizatorem :?: :?: :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.