Skocz do zawartości

prośba o pomoc w zidentyfikowaniu czujnika wału/wałka m54


Zladok

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Koledzy,

mam od dłuższego czasu problem z zamulaniem w dolnym zakresie obrotów silnik m54b22 w e60 (benzyna bez żadnych dodatkowych instalacji LPG), który czasem występuje a czasem nie.

Wiem, że problem był wertowany niejednokrotnie i jest tego multum, ale jak tak zbierze się wszystkie zeznania z innych wątków - to mam takie wrażenie, że są często mylone pojęcia czujników wałków rozrządu (dolotowego i wydechowego) oraz czujnika wału korbowego i zeznania nagle stają się niewiarygodne.

 

Problem polega na tym, że komputer nie pokazuje żadnych błędów na silniku w Inpie (sprawdzane na przestrzeni paru lat kilkakrotnie), nie wyskakują żadne czujniki itp.. Byłem też w tym czasie pod kompem w Adam Serwis BMW w Gdańsku i jeszcze innym warsztacie (tam też niby nic nie wyszło).

Nie jestem w stanie jednoznacznie zidentyfikować usterki - więc zwracam się do was o pomoc.

 

Fakty:

- czasem na zimnym pracuje idealnie (pełna moc, elastyczność, brak szarpania itp.), widać jak spalanie spada (i na kompie i na strzałce spalania przy prędkościomierzu), czasem też na ciepłym wszystko jest ok, ale już rzadziej niż na zimnym.

- kiedy występuje problem do 3.5 tys. obrotów jest mułowaty, powyżej jest lepiej, ale nadal jak by nie to samo co kiedyś.

- spalanie średnio o ok. 1,5-2l wyższe.

- kiedy występuje problem pełne wciśnięcie gazu powoduje większe zamulenie, niż kiedy dodaje się gazu stopniowo. Kiedy nie ma problemu wkręca się na obroty momentalnie i idzie ładnie, jak na swoje możliwości. Wiem jak powinien prawidłowo pracować b22, więc nie chodzi tu, że nie jest to b30.

- nawet kiedy jest zamulony samochód bez problemu osiąga prędkość maksymalną (ok 210-220)

- brak jakichkolwiek problemów z odpalaniem (odpala od strzału)

- czasem przy gaszeniu silnik nierówno gaśnie (takie lekkie tyrknięcie na samym końcu, ale zazwyczaj nie występuje) - poduszki silnika były wymieniane, więc nie jest to z tym związane

- przepustnica i silniczek krokowy czyszczone, uszczelki wymienione, mufa gumowa bez dziur, DISA szczelna, świece wymienione, odma i przewody odmy wszystkie wymienione na OEM, przepływomierz raczej sprawny w silniku wszystko jest OEM (brak zamienników).

- czasem na prędkości (bardzo rzadko) jest takie tyknięcie, jakby wypadnięcie zapłonu

- czasem przy ruszaniu występuję szarpnięcie (robi kangura) i trzeba ostro operować sprzęgłem, żeby samochód w miarę płynnie ruszył.

- czasem kiedy włączona jest klima, przy odpalaniu obroty potrafią spaść na ok. 500rpm i jest takie wrażenie jak by silnik miał zgasnąć, ale od razu odbija na 700rpm i już dalej jest ok, kiedy klima jest wyłączona przy odpalaniu dane zjawisko w ogóle nie występuje.

- kiedy silnik jest przymulony występują też minimalne zawahania obrotów ok. 20-30rpm na postoju

 

Ostatnio wypiąłem wtyczkę czujnika wału korbowego i w środku był olej, wyczyściłem, odtłuściłem, wpiąłem z powrotem i miałem wrażenie przez moment, jakby silnik pracował trochę równiej (ale może to było tylko subiektywne odczucie), bo po chwili miałem wrażenie, że przymulenie wróciło.

 

Kiedyś przy silniku puściła uszczelka podstawy filtra oleju, więc trochę dookoła rzeczy uwaliła olejem i obstawiam, że właśnie wtedy zalało czujnik wału korbowego. Czujnika wałka dolotowego jeszcze nie demontowałem, więc nie wykluczam, że tam też może być coś nie tak. Generalnie problemy z pracą silnika zaczęły się właśnie po tamtym zdarzeniu z uszczelką podstawy filtra oleju (wymiana robiona w Adam Serwis BMW w Gdańsku). Wycieków oleju nie ma.

 

Biorąc pod uwagę olej we wtyczce czujnika wału korbowego - na 99% można obstawić właśnie ten czujnik. Ale też nie mogę jednoznacznie wykluczyć czujnika wałka rozrządu dolotowego, bo też mógł podpaść pod rozdanie. A wujek google pokazuje, że przy jego niesprawności objawy są zbliżone.

 

Ze znanych powodów oprócz nowego oryginału VDO/Siemens nic innego z czujników nie biorę pod uwagę, ale nie chciałbym kupować na chybił trafił.

Zatkany katalizator raczej nie obstawiam, bo raczej nie było by różnicy, czy silnik ciepły czy zimny, ostatnio też miałem zrobioną trasę 1 tkm (prędkość srędnia ok 140, poniżej 3.5-4 tys obrotów nie schodził).

 

Z góry dzięki wszystkim za pomoc w dojściu do prawdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej w czujniku to prawdopodobnie efekt jego uszkodzenia - obejrzyj dokładnie zgrzew na plastiku od strony koła zamachowego bo potrafi się rozwarstwić. Przerabiałem taki problem, silnik dławił się i gasł, widoczne jednak były błędy w Inpie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej w czujniku to prawdopodobnie efekt jego uszkodzenia - obejrzyj dokładnie zgrzew na plastiku od strony koła zamachowego bo potrafi się rozwarstwić. Przerabiałem taki problem, silnik dławił się i gasł, widoczne jednak były błędy w Inpie.

Przeglądałem czujnik od środka i nie było żadnego pęknięcia, obstawiam że olej do wtyczki dostał się po przewodzie, a nie od środka, a że nikt tam przede mną nie zaglądał to tam sobie był. Generalnie olej nie przewodzi prądu, więc teoretycznie na samych pinach zwarcia będąc w środku nie robił.

Wypnij czujnik z układu i sprawdź jak się jeździ. Ja wymieniałem oba w M54 w odstępie roku. Auto było odczuwalnie zamulone "od dołu".

A czy po odpięciu czujnika wału korbowego silnik w ogóle odpali?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Wypnij czujnik z układu i sprawdź jak się jeździ. Ja wymieniałem oba w M54 w odstępie roku. Auto było odczuwalnie zamulone "od dołu".

A czy po odpięciu czujnika wału korbowego silnik w ogóle odpali?

 

Ja miałem na myśli czujniki vanosa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Podejrzyj pracę vanosów (inpa) w momencie braku mocy, podejrzewam, że problem jest z czujnikiem wałka rozrządu dolotowym, ale to trzeba potwierdzić sprawdzeniem vanosów.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.