Skocz do zawartości

[E60][solved] chwilowy overvoltage "na zimno"


evilcore

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

 

Po uruchomieniu zimnego silnika obserwuję niepokojące wzrosty napięcia. Silnik po uruchomieniu przez około 5 pierwszych minut nie ładuje akumulatora - z tego co czytałem to normalne zachowanie. Po 5 minutach zaczyna się ładowanie akumulatora. Słychać po silniku, że dostaje obciążenie, jednocześnie spadają trochę obroty i wzrasta napięcie ładowania. Cały ten proces falowania napięcia trwa około minuty i się później stabilizuje i utrzymuje napięcie 14.2V (niezależnie od obciążenia auta czy szybkiej zmiany obrotów).

 

Uchwyciłem to zachowanie na filmie: https://drive.google.com/file/d/1XUGyNUEBLWQlIbxmdyp9QiXvVeuRPVZ6Iw/view (od 4:15 rozpoczyna się ładowanie)

 

Na tym filmie maksymalne napięcie jakie widać to 14.8V, jednakże czasami występują również krótkie skoki napięcia aż do 16.4V przykładowo. Powoduje to oczywiście zarejestrowanie błędów typu overvoltage:

 

005DF7 DSC: System voltage too high

00951B SZL: Overvoltage

 

Co do tej pory zrobiłem:

 

- wyczyściłem wszystkie klemy i połączenia oraz nasmarowałem smarem grafitowym

- zmieniłem akumulator na nowy (film kręcony był jeszcze na starym akumulatorze)

- zaprogramowałem nowy akumulator (90Ah AGM -> 110Ah EFB) w odpowiednich modułach

- skasowałem adaptację akumulatora pod ISTĄ

 

Drodzy forumowicze, na co to Wam wygląda? Czy może być winny IBS? Czy może wygląda to na regulator alternatora? Fabrycznie mam Valeo niestety, a nie Boscha (czytałem, że Valeo są słabej jakości).

 

Nie wiem czy wyjmować alternator i jechać do regeneracji czy może winny jest inny element.

 

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Paweł

Edytowane przez evilcore
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie!

Silnik po uruchomieniu przez około 5 pierwszych minut nie ładuje akumulatora - z tego co czytałem to normalne zachowanie. Po 5 minutach zaczyna się ładowanie akumulatora.

 

To zdecydowanie nie jest normalne zachowanie, alternator powinien pracowac i podawac napięcie od momentu uruchomienia silnika(gdzie to jest napisane że dopiero po 5 minutach?). Możesz odłączyć wtyczkę od IBS i zobaczyć czy będzie się inaczej zachowywać.

 

Patrząc na filmik mam wrażenie że ten alternator cały czas pracuje, tylko prawdopodobnie jest uszkodzony i daje tak mały prąd że nie jest w stanie podnieść napięcia do wymaganego, a widać że w niektórych momentach np. 1:08 nagle U podnosi się do ponad 12V, słychać też podniesienie obrotów wywołąne obciażeniem, by za moment wrócić do stanu około 11.80. Być może że przez 5 minut coś się w nim grzeje i się "naprawia"

 

Na pierwszy rzut oka wygląda to na niesprawność alternatora. Najlepiej podjedz do kogoś kto zna się na diagnozie alternatorów ze sterowaniem, mając odpowiedni sprzęt można wstępnie przetestować aleternator na samochodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zdecydowanie nie jest normalne zachowanie, alternator powinien pracowac i podawac napięcie od momentu uruchomienia silnika(gdzie to jest napisane że dopiero po 5 minutach?). Możesz odłączyć wtyczkę od IBS i zobaczyć czy będzie się inaczej zachowywać.

 

Patrząc na filmik mam wrażenie że ten alternator cały czas pracuje, tylko prawdopodobnie jest uszkodzony i daje tak mały prąd że nie jest w stanie podnieść napięcia do wymaganego, a widać że w niektórych momentach np. 1:08 nagle U podnosi się do ponad 12V, słychać też podniesienie obrotów wywołąne obciażeniem, by za moment wrócić do stanu około 11.80. Być może że przez 5 minut coś się w nim grzeje i się "naprawia"

 

Przez ponad godzinę próbowałem znaleźć źródłowy post niestety bez powodzenia - to opóźnienie 5 minutowe brałem za pewniak. Być może zmyśliłem to. Świetna wskazówka i rzeczywiście tego skoku na 1:08 nie widziałem wcześniej. Jutro prawdopodobnie ktoś mi pomoże z wyjęciem alternatora i zobaczę. Wcześniej odpalę też bez IBS'a i sprawdzę, jak się zachowuje w tym przypadku napięcie.

 

Miałem identycznych kilka przypadków. W jednym np. pokazywał błąd komunikacji z alternatorem, a w drugim niby wszystko było ok (brak błędów). Zazwyczaj jest to regulator napięcia, ale przy jego wymianie warto zerknąć na sprawność pozostałych elementów. Pzdr.

 

Prawda! Trzeba skorzystać z okazji. Mam nadzieję, że skończy się to na regulatorze i szczotkach.

 

Dzięki Panowie za porady póki co, dam znać jak sprawa się rozwinęła.

 

Widziałem, że problemem może być też luźna masa przy alternatorze - ale to pewnie wyjdzie też przy zdjęciu go.

 

Pozdrowienia!

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie cytuj odpowiadając bezpośrednio pod postem!

 

Klema IBS po odłączeniu wyrzuciła błąd w komputerze ale ładowania na zimnym jak nie było, tak nie było. Racja!

 

Poczekam aż będzie wyjęty i może się coś wyjaśni czy to alternator czy regulator czy może całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.