Skocz do zawartości

Czujnik czy raczej grzałka w termostacie M54 3.0


Miras

Rekomendowane odpowiedzi

Wychodzi na to ze jak grzałka dobra to ECU może pozwolić sobie właczyć wentylator pózniej i auto jest w stanie osiągnac wyższą temperaturę rzędu tych 107 *C które potem i tak i tak trzeba wychłodzić ,stąd praca wentylatora nawet zimą ,a jezeli grzałka uszkodzona to ECU włacza wentylator już przy 93*C czy 95*C czyli poniżej temp. otwarcia termostatu aby uniknąc przegrzania bo grzałka nie pozwoli mu nagle otworzyć termostatu i byłby problem.

 

To brzmi bardzo sensownie, bo pomimo tego że ECU nie używa grzałki to jest w stanie sprawdzić że jest otwarty obwód. Z tego co pamiętam, kiedy miałem uszkodzoną grzałkę to nawet w zimie miałem zapisany błąd grzałki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 72
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Jeszcze jedna ciekawostka..... mianowicie Sprawdzałem skanerem AUTEL i błędu o grzałce brak. Pokazuje się dopiero w upalne dni których teraz wiadomo nie ma. Podpiąłem Inpe i tez błedu brak.

Jechaliśmy z podpiętym skanerem i temperatura cieczy przy 2*C na zewnatrz utrzymywała się 88*C-90*C . Po zatrzymaniu się i ciągłej pracy silnika doszła do 92*C i włączył sie wentylator :shock: :? Tego własnie nie rozumiem. Może ten skaner bierze dane z innego czujnika temp???

Musiałbym to sprawdzić inpą jakie są temp. na różnych czujnikach w czasie jazdy ale bateria w lapku mi max wytrzymuje 10 min

Jest to o tyle dziwne ,ze termostat otwiera przy 97*C a nie przy 90*C i dlaczego polem cyklicznie uruchamia wentylator przy 91*C - 92*C ?????? :duh:

Dziwne.....teraz to nie ogarniam tego. Sterownik nie wyrzuca błedu 279C więc nie ma widocznie potrzeby uruchamiania grzałki bo jesli by taka zaszła to błąd zaraz zostaje zapisany a po drugie ,jeżeli termostat za szybko by otwierał to nie może byc mu za gorąco ,więc po co włacza wentylator??

Musze chyba sprawdzić wszystkie temp z pozostałych czujników bo jedyne co mi przychodzi do głowy to uszkodzony czujnik temp z którego dane widzi skaner OBD.

images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna ciekawostka..... mianowicie Sprawdzałem skanerem AUTEL i błędu o grzałce brak. Pokazuje się dopiero w upalne dni których teraz wiadomo nie ma. Podpiąłem Inpe i tez błedu brak.

Jechaliśmy z podpiętym skanerem i temperatura cieczy przy 2*C na zewnatrz utrzymywała się 88*C-90*C . Po zatrzymaniu się i ciągłej pracy silnika doszła do 92*C i włączył sie wentylator :shock: :? Tego własnie nie rozumiem. Może ten skaner bierze dane z innego czujnika temp???

Musiałbym to sprawdzić inpą jakie są temp. na różnych czujnikach w czasie jazdy ale bateria w lapku mi max wytrzymuje 10 min

Jest to o tyle dziwne ,ze termostat otwiera przy 97*C a nie przy 90*C i dlaczego polem cyklicznie uruchamia wentylator przy 91*C - 92*C ?????? :duh:

Dziwne.....teraz to nie ogarniam tego. Sterownik nie wyrzuca błedu 279C więc nie ma widocznie potrzeby uruchamiania grzałki bo jesli by taka zaszła to błąd zaraz zostaje zapisany a po drugie ,jeżeli termostat za szybko by otwierał to nie może byc mu za gorąco ,więc po co włacza wentylator??

Musze chyba sprawdzić wszystkie temp z pozostałych czujników bo jedyne co mi przychodzi do głowy to uszkodzony czujnik temp z którego dane widzi skaner OBD.

 

A czy włączona była klimatyzacja?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychodzi na to ze jak grzałka dobra to ECU może pozwolić sobie właczyć wentylator pózniej i auto jest w stanie osiągnac wyższą temperaturę rzędu tych 107 *C które potem i tak i tak trzeba wychłodzić ,stąd praca wentylatora nawet zimą ,a jezeli grzałka uszkodzona to ECU włacza wentylator już przy 93*C czy 95*C czyli poniżej temp. otwarcia termostatu aby uniknąc przegrzania bo grzałka nie pozwoli mu nagle otworzyć termostatu i byłby problem.

Ja to tak rozumiem i inaczej nie umiem tego wytłumaczyć.

@LUKI55 Jak byś umiał sprawdzić przy jakiej temp włącza się u Ciebie wentylator to by wiele wyjasniło. :cool2:

 

Nasuwa mi sie jedno pytanie, co da wlaczony wentylator skoro termostat jest zamkniety, co za tym idzie duzy obieg na chlodnice nie jest otwarty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

byc moze masz uszkodzony czujnik włączania wentylatora który to znajduje się na przewodzie wodnym s lewej strony stojąc przodem do auta ja dochodząc czemu w zimie włącza sie wentylator również wymieniłem ten czujnik ale bez rezultatu

 

To czujnik temperatury cieczy wlotu chlodnicy, watpie aby mial wplyw na wlaczanie wentylatora, nie jest to wlacznik termiczny. Bmw ma dwa czujniki temp cieczy, gorny i dolny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

byc moze masz uszkodzony czujnik włączania wentylatora który to znajduje się na przewodzie wodnym s lewej strony stojąc przodem do auta ja dochodząc czemu w zimie włącza sie wentylator również wymieniłem ten czujnik ale bez rezultatu

 

To czujnik temperatury cieczy wlotu chlodnicy, watpie aby mial wplyw na wlaczanie wentylatora, nie jest to wlacznik termiczny. Bmw ma dwa czujniki temp cieczy, gorny i dolny.

Temperatura w ukrytym menu podawana jest z czujnika umieszczonego w bloku. Tak samo ostrzeżenia dotyczące przegrzania. Wentylator sterowny jest czujnikiem umieszczonym na dolnym wężu, wylocie z chłodnicy. Jak odłączymy kabel od tego czujnika wentylator powinien wejść na max obroty, a magnes w przedniej nerce powinien puścić (żaluzje luźno się otwierają).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no własnie. Wszystko troszkę dziwne,aczkolwiek wszystko poprawnie. Jedynie chyba podmiana czujnika temp. innego pomysłu nie mam.

Sprawdzę inpa jeszcze jakie temp w tym samym czasie podaje czujnik wentylatora w chłodnicy.

Nie wierze ze oba przekłamują.

images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

byc moze masz uszkodzony czujnik włączania wentylatora który to znajduje się na przewodzie wodnym s lewej strony stojąc przodem do auta ja dochodząc czemu w zimie włącza sie wentylator również wymieniłem ten czujnik ale bez rezultatu

 

To czujnik temperatury cieczy wlotu chlodnicy, watpie aby mial wplyw na wlaczanie wentylatora, nie jest to wlacznik termiczny. Bmw ma dwa czujniki temp cieczy, gorny i dolny.

Temperatura w ukrytym menu podawana jest z czujnika umieszczonego w bloku. Tak samo ostrzeżenia dotyczące przegrzania. Wentylator sterowny jest czujnikiem umieszczonym na dolnym wężu, wylocie z chłodnicy. Jak odłączymy kabel od tego czujnika wentylator powinien wejść na max obroty, a magnes w przedniej nerce powinien puścić (żaluzje luźno się otwierają).

 

 

W odczycie parametrow komputerem diagnostycznym, odczytywane sa temperatury z obydwu czujnikow, sterowany nim napewno nie jest, wentylator sterowany jest przez sterownik silnika na podstawie odczytow temperatury z obydwu czujnikow, to ze po odpieciu kostki sie wlacza, to tylko ze wzgledow bezpieczenstwa. Odepnij kostke z gornego czujnika, reakcja wentylatora bedzie identyczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym obstawial wadliwy termostat, byc moze nie domyka sie do konca albo zbyt wczesnie sie otwiera, sterownik bazuje na roznicy temperatur obydwu czujnikow (gorny i dolny) i decyduje o uruchomieniu wentylatora. Zaobserwuj odczyty obydwu czujnikow podczas rozgrzewania silnika, ponizej temperatury granicznej otwarcia termostatu, dolny czujnik nie powinien miec wiekszej temp jak 40 stopni, dopiero po otwarciu termostatu powinna zaczac gwaltownie rosnac. Ja rowniez zrobie pomiary u siebie, dwa miesiace temu mialem zakladany nowy termostat oem bmw, porownamy wyniki, moze cos sie wyjasni.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok Nie obiecuje ze jutro bo to problem w nie moim aucie ale postaram sie to jak najszybciej sprawdzić bo sam jestem ciekawy.

Dzieki za chęci pomocy. ja juz szczerze zgłupiałem i tez koledze powiedziałem ,ze trzeba bedzie chyba ten termostat wymienic.

On sie przed tym troche broni bo w poprzednim M54 ukreciły sie mu sruby przy odkrecaniu termostatu ,wiec i ja jakos specjalnie nie chce mu tam rąk moich wkładać :mrgreen:

images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem i sprawdziłem ale niestety auto juz było ciepłe. Jedynie w sobotę sprawdzimy kiedy otworzy sie termostat bo w ten dzien nie jedzie wczesnie do pracy.

Na dzien dzisiejszy wynika tak: Temperatura w inpie na silniku wynosiła 89*C a na czujniku na dolnym wezu chłodnicy 45*C i zaczynała rosnąć.

Jak na silniku doszła do 91,5*C a na wężu dolnym chłodnicy temperatura doszła do 80*C to właczył się wentylator.

Cyklicznie wentylator wychładza na silniku spada do 89*C a na węzu chłodnicy do 50 *C i znów wszystko wzrasta do 91,5*C na silniku i 80*C na weżu dolnym chłodnicy i znów włącza wentylator i tak non stop.

Wg mnie tak na czucie ręką to ten dolny wąż chłodnicy nie osiąga tej temp. bo przy tych temperaturach raczej ręki na nim bym nie utrzymał,natomiast górny wąż chłodnicy był bardzo gorący.

Czyżby dolny czujnik kłamał? Moze faktycznie termostat za szybko odpuszcza?

Co myslicie Panowie?

images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec tak, u mnie sytuacja wyglada podobnie, podczas pierwszego rozgrzewania podczas jazdy temperatura systematycznie rosnie, otwiera sie przy 96-97 bo nagle na dolnym zaczyna rosnac z 42 stopni do 80-89, reszta wyglada jak u Ciebie, z tym ze termostat otwiera sie pozniej w roznych temperaturach, raz 96, raz 98. Dodam ze wentylator uruchamia sie na pierwszy stopien i chodzi przez jakas minute, moze nawet nie. Jako ciekawostka, nigdy nie spadl ponizej 92-93 stopni.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to poniżej 92*C - 93*C nigdy nie spada latem jak jest gorąco.

Czyli wszystko praktycznie identycznie. O jakieś 1*C-2*C nie ma co się rozczulać.

Pierwszego otwarcia termostatu nie widziałem bo jak podpinałem inpe to auto było juz po trasie. Postaram się to kiedyś sprawdzić czy też dojdzie do 96-97*C .

Dzięki za porównanie.

images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Podepne sie pod temat Mam problem juz jakis czas temperatura w ukrytym menu 95-96 wentylator potrafi chodzic 20 - 30 min temp nic sie nie zmienia ,nie ma tak ze pochodzi chwile i sie wylaczy niema tez róznicy zima lato caly czas jest tak samo .Termostat wymienilem w kwietnu zeszlego roku czujnika na dolnym wezu tez wymienialem dwa razy mimo to wentylator sie wlacza i chodzi na 70% sprawdzalem w inpie .Bledow brak plyn w zbiorniczku przelewa sie prawidłowo nie ma przerw.Wentylator wymieniony na drugi i dalej to samo Dziwne jest ze dzieje sie to nie regularnie raz sie wlacza po godzinie jazdy a raz wogóle Już nie wiem gdzie szukac nawet jak jade na trasie to tez caly czas chodzi i nagle sie wylącza i przez reszte dnia potrafi sie juz nie wlączyc :mad2: Gdzie szukac problemu

Ale dizs zauwazyłem jak chodzil wentylator to dolny wąż był letni i mówie sobie poczekam jak sie wyłączy wentylator i czekalem tak z 15 min i jak sie wyłączyl to sprawdzilem dolny wąż i zrobił sie gorący :mad2: czekam na jakies pomysły :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obstawiam ,ze fiksuje Ci czujnik temperatury nr 3 https://www.bmwstore.pl/pl/katalog/diagram/17_0796-weze-plynu-chlodzacego-ukladu-chlodzenia/i47754/sN#part03

On występuje w różnych modelach BMW tzn jest taki sam https://www.bmwstore.pl/pl/katalog/produkt/1433077-czujnik-temperatury-plynu-chlodz/i47754/sN

Nie kupuj nowych zamienników. Lepiej dobrą używkę byle oryginalny.

images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym na próbę kupił używany oryginał lub zamówił w ASO jeżeli ma być nowy. One się bardzo rzadko psują więc używka powinna być ok. Żadnego febi nie kupuj bo może więcej kłopotów czynić niż ten co masz.

EDIT : Zresztą ,kup cokolwiek i będziesz widział czy w ogóle się coś zmieni w temacie

images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.