Skocz do zawartości

E30 M20B20 -> M52TUb25 "Stance Project"


MadMatrix

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

 

Zarejestrowałem się na forum już dosyć dawno, ale dotychczas jedynie czytałem. Nie pisałem, bo nie było się ani czym chwalić, ani nie miałem jeszcze wystarczającej wiedzy żeby móc napisać coś konkretniejszego :)

Teraz jestem już trochę bogatszy w wiedzę, a także w doświadczenie jeżeli chodzi o E30 :)

Cała moja przygoda z E30 zaczęła się w maju 2013 roku. Kupiłem od znajomego touringa z fabrycznie wsadzonym M20B20 pod maską. Sam fakt 6cyl. już mocno cieszył. Dodatkowym szczęściem był fakt, że jest to moje pierwsze auto po zdaniu prawa jazdy, a tym samym pierwsze BMW :)

Oczywiście auto nie było bez wad, ba, nawet miało ich calkiem sporo... Jednak powolutku udaje się to wszystko jakoś przywracać do ładu, czy efekty tego przywracania idą w dobra stronę, będziecie mogli ocenić sami, kilka linijkek niżej. ;)

Tymczasem przejdźmy do "suchych" danych technicznych i planów związanych z autem

 

Kod typu AH51

Typ 320I (EUR)

Typoszereg E E30 (5)

Seria 3

Rodzaj konstrukcji TOUR

Układ kierowniczy LL

Drzwi 5

Silnik M20

Pojemność skokowa 2.00

Moc 110

Napęd HECK

Skrzynia biegów MECH

Kolor ZINNOBERROT (138)

Tapicerka (0269)

Data prod. 1988-08-24

 

Wyposażenie

S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Brak napisu modelu

S400A SCHIEBE-HEBEDACH, MECHANISCH Dach przesuwno-uchylny obsług. ręcznie

S650A BMW Bavaria C Radio BMW Reverse

S681A DACHANTENNE Antena dachowa

S690A CASSETTENHALTERUNG Uchwyt kasety

 

 

Nadszedł czas na dłuuuuuuuuuuuugą listę planów:

Legenda:

UKOŃCZONE

W TRAKCIE PRAC

BRAK POSTĘPÓW

- SWAP na silnik z E46 Coupe - Silnik M52TUb25

- gwintowane zawieszenie TaTechnix

- odnowionie zegarów MotoMeter w tunelu środkowym

- zmiana foteli na model z wersji M-Technic (Sportsitze) - chociaż przednie -> SĄ :cla:

- zamontowanie rolety bagażnika

- podsufitka welurowa, czarna - priorytet do ogarnięcia przed zimą - czeka na montaż

- odnowienie wykładziny "podłogi" i przefarbowanie na czarno

- naprawienie szyberdachu (prowadnice do wymiany) - czeka na montaż

- zamontowanie mechanizmu elektrycznych szyb zamiast "korbek"

- wymiana deski rozdzielczej na deskę w lepszym stanie

- zmiana felg i ogumienia ( 17" + naciąg - felga jest już wybrana, muszą jedynie odłożyć się fundusze)

- rozpórka kielichów górna (na 100%), dolna (zobaczymy jak koszty)

- rozpórka dolna na tył (zobaczymy jak koszty)

- ogarnięcie całego podświetlenia

- odnowienie powłoki lakierniczej

- rolowanie nadkoli

- skompletowanie schowka na kasety w tunelu środkowym (mam tylko 2 z 6 "opakowań na kasety")

- założenie dokładki przedniej na wzór IS Lippe - zamiast Lippe wpadła replika Reigera - POŁAMANA :mad2:

- Dokładka vol.2 - Dokładka od wąskiej z wlotami pomalowana na czarny mat :)

- założenie przednich reflektorów typu Black Hella

- wymiana i pomalowanie na czarno nerek

- wymiana/naprawa dolnego zderzaka (poprzedni właściciel najprawdopodobniej w coś uderzył i jedna strona jest delikatnie wygięta - stąd też brak przedniej dokładki...)

- zakup radia pasującego kolorystycznie pod deskę i podświetlenie deski

- założenie alarmu

- naprawa tylnej wycieraczki - zakupiłem sprawny silniczek

- usunięcie rdzy z klapy bagażnika - rdza usunięta, lecz zaczynam się rozglądać za klapą w lepszym stanie.

- "Dymione" halogeny

- Odnowienie plastików na zderzakach

- Odnowienie blendy na klapie bagażnika

- Zrobienie wydechu na tip top - założona dwururka przez całe auto, tłumik środkowy od 323, wydech końcowy od 320

 

Teraz trochę historii na fotkach + nieco opisów :)

 

Kilka dni po zakupie:

http://images48.fotosik.pl/718/37b69222513b5150m.jpg http://images47.fotosik.pl/1843/d1c7b5e3df6544d5m.jpg http://images43.fotosik.pl/1857/993d2ba79f6c306am.jpg http://images41.fotosik.pl/2064/ff1982fbf845968fm.jpg http://images37.fotosik.pl/2084/6cbda9d7ec74d678m.jpg

 

Pierwsza (mała) sesyjka:

http://images47.fotosik.pl/1843/7628c7ba41c76b87m.jpg http://images50.fotosik.pl/1975/d312c7c12c5b1bdem.jpg http://images35.fotosik.pl/1931/62734f40eab62879m.jpg http://images46.fotosik.pl/2077/b4834ba038ce8e3em.jpg http://images36.fotosik.pl/500/462eea72a3bd11a0m.jpg http://images36.fotosik.pl/500/4ee5afa0dd5a1715m.jpg http://images33.fotosik.pl/685/4312b41e55af376bm.jpg

 

W październiku/listopadzie 2013 zacząłem walczyć z pierwszymi mankamentami auta od strony wizualnej. Mianowicie pas przedni, który ktoś po prostu wygiął. Dodatkowo nie miałem dzięki temu żadnej dokładki ani nic, przód jak widać na powyższych fotkach wygląda na trochę "goły". Zaczęło się od prostowania pasa, przez założenie rzadko (jak na tamten okres) spotykanej dokładki, a na malowaniu zderzaka skończywszy :) W międzyczasie zostały odnowione wszystkie plastiki znajdujące się na aucie :) Wszystko poszło w czarny mat.

http://i.imgur.com/EY4Qj0Kl.jpg http://i.imgur.com/FLA02zQl.jpg http://i.imgur.com/56ARg2ql.jpg http://i.imgur.com/Xd8dsDHl.jpg http://i.imgur.com/EzKtN1Al.jpg http://i.imgur.com/RJy2umel.jpg http://i.imgur.com/o0zVeg4l.jpg http://i.imgur.com/898xBQUl.jpg http://i.imgur.com/2wVpgLel.jpg

 

13 grudnia 2013 roku, w dzień moich urodzin, E30'cha zrobiła mi "piękny prezent" w postaci przeistoczenia się w diesla. Ponieważ już wcześniej miałem malutkie namysły nad zmianą motorowni, to zdarzenie jednie "postawiło kropkę nad i". Wybór padł na jednostkę pochodzącą z angielskiego E46 323Ci wyprodukowanego w lutym 2000r. Razem ze zmianą silnika udało się ogarnąć malowanie (prawie - bez dachu) całego auta, łącznie z komorą, a także gwintowane zawieszenie TaTechnix.

Od tego momentu zaczął się konkretny plan na auto, który realizuję i będę realizował... Mianowicie powstał pomysł zrobienia trumniaka w totalnie stance'owym stylu, nie zmieniając przy tym jego przeznaczenia, czyli typowego daily.

Cała procedura remontu trwała dosyć długo z uwagi, że większość prac wykonywałem jedynie z pomocą znajomych. Nikomu nie zlecałem żadnej pracy przy tym aucie, stąd też sporo kosztów robocizny mi odeszło i mogłem sobie pozwolić na tak kompleksową odnowę :) Malowanie było u znajomego lakiernika, u którego wcześniej "odpracowywałem malowanie", a później sam przygotowywałem blacharsko E30 do malowania. Nie obyło się bez zgrzytów, poślizgów itp. Jednakże 23 kwietnia 2014 udało mi się doprowadzić do końca przygody z lakiernikiem i auto zostało przewiezione do garażu gdzie miał nastąpić przeszczep :)

http://i.imgur.com/FmKQ0ERl.jpg http://i.imgur.com/G3gw0EFl.jpg http://i.imgur.com/dFaQXscl.jpg http://i.imgur.com/ifoKEmgl.jpg http://i.imgur.com/Ff6dsjml.jpg http://i.imgur.com/KBrP4V1l.jpg http://i.imgur.com/PtrpNCfl.jpg http://i.imgur.com/wlS2pIzl.jpg http://i.imgur.com/iq915vYl.jpg http://i.imgur.com/XVGhFn2l.jpg http://i.imgur.com/cxocE3el.jpg http://i.imgur.com/mIERlQNl.jpg http://i.imgur.com/MbFa1uwl.jpg http://i.imgur.com/YFaOwuUl.jpg http://i.imgur.com/j8YRN6ul.jpg

 

SWAP też Nam się trochę odkładał, bo wszystko było robione tak jak pisałem, z pomocą jedynie znajomych, więc po pracy, w wolnych chwilach i jak najdokładniej. Tutaj też nie obyło się bez problemów, zagwozdek i innych tego typu rzeczy. Kolektory zostały owinięte taśmą termoizolacyjną, a kolektor bliżej pasa przedniego został przerobiony przez zapewne znanego Marka z Grójca, bez którego zapewne swapa robiłbym do dzisiaj ;) Wpadły też black helle, przyciemniane halogeny (kupiłem parę w lepszym stanie i przyciemniłem je folią), dokładka od wąskiej lampy, chłodnica z E36 M50Bxx (w późniejszym czasie kupiłem nówkę, bo okazało się, że ta którą kupiłem zaczęła delikatnie przeciekać).

http://i.imgur.com/sxdgQXEl.jpg http://i.imgur.com/kILGuFKl.jpg http://i.imgur.com/pi1KGatl.jpg http://i.imgur.com/XzsHp7Al.jpg?1 http://i.imgur.com/EcX7IDwl.jpg http://i.imgur.com/Eznuwyul.jpg http://i.imgur.com/JhJRyygl.jpg http://i.imgur.com/pZLfOBal.jpg http://i.imgur.com/VN43ugjl.jpg http://i.imgur.com/ZIFE6igl.jpg http://i.imgur.com/PevHd4kl.jpg http://i.imgur.com/tA5uAjtl.jpg http://i.imgur.com/BSM711Zl.jpg http://i.imgur.com/UeiUj2vl.jpg http://i.imgur.com/S4FfxCOl.jpg http://i.imgur.com/xKd1otul.jpg http://i.imgur.com/YXHgFbil.jpg http://i.imgur.com/cqQY1gZl.jpg http://i.imgur.com/15sAMuxl.jpg http://i.imgur.com/OgQuiWyl.jpg http://i.imgur.com/5MRtORwl.jpg http://i.imgur.com/cwl6wYkl.jpg

 

Udało się jednak wszystko powoli ogarnąć, byłem zmuszony ogarnąć EWS'a, który przestał z Nami kompletnie współpracować. W międzyczasie udało się dorwać lepsze tarcze na przód i klocki od moich, więc zostały wymienione. Na pospawanie wydechu (który też jest całkiem ciekawą konfiguracją -> Dwururka idąca od samego początku, przez tłumik środkowy od 323i, dalej znów dwururka i końcowy od 320) pojechałem "na sznurku" przez całą Łódź mając już ustawioną glebę i założoną dokładkę od wąskiej (4 foto było zrobione zaraz po powrocie z zakładu zajmującym się wydechami)

http://i.imgur.com/BFf5Wszl.jpg http://i.imgur.com/448bMZpl.jpg http://i.imgur.com/WYk6Mzzl.jpg http://i.imgur.com/Ojz7BYal.jpg http://i.imgur.com/fNjTkQvl.jpg?1 http://i.imgur.com/fg75NXsl.jpg?1 http://i.imgur.com/AD6UdKOl.jpg?1

 

Aż w końcu nastąpił ten dzień, 12 listopada 2014 roku E30 wyjechało o własnych siłach na przegląd, który przeszło bez problemu :) Na czas zimy dokładka została zdjęta.

http://i.imgur.com/0SkCjzul.jpg http://i.imgur.com/dQfUEQvl.jpg

 

Z racji, że ma być to "stęsowóz", to na takim setupie skończyć się może, a więc na wiosnę jest taki plan:

http://i.imgur.com/D1YHHfql.jpg

 

Dziękuję wszystkim, którzy wytrwali do tego momentu :)

Zapewne kilka rzeczy pominąłem, więc z biegiem czasu będę starał się to uzupełnić! No i oczywiście na bieżąco będę informował co dzieje się z trumniakiem! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...
  • 2 tygodnie później...

Ciężko tak jednoznacznie napisać kosztorys i co było potrzebne, bo zależy jak chcesz ten SWAP zrobić. Ja np. zakładając chłodnicę ze zbiorniczkiem przy chłodnicy pozbawiłem się możliwości wiskozy, a tym samym musiałem ogarnąć wentyl elektryczny, ale przez to, że nie walczyłem o każdy centymetr na wiskozę, nie musiałem zmieniać wału i został ten co miałem w M20 itd.

Ale ogólnie...

Potrzebujesz:

- Silnik z wiązką

- EWS, kluczyk, pestka

- Skrzynia z M52TU albo z M20 (podobno też pochodzi, ale z problemami, więc nie polecam)

- Wydech z M52TU (bardziej dla wszystkich 4 sond i otworów na nie, aniżeli dla samego wydechu)

- Kolektory z M52TU z E46, albo z M52 z E36, albo z M54 z E46 (w przypadku każdej z opcji montaż wygląda trochę inaczej itd., ale to trzeba poczytać, bo ja teraz z głowy nie pamiętam "co z czym się jadło" :)

- Wał od E36 2,3/2,5 jeżeli mały krzyżak, od E36 2,8 jeżeli duży krzyżak <- W przypadku jak walczysz o wisko

- Chłodnica z E30 324d <- Jeśli wisko /// Z E36 M50 ze zintegrowanym zbiorniczkiem i wtedy trzeba skrócić łopatki

- Łapy od E36, poduszki od E34, ew. jedna od E36, druga od E34

- Serwo z E34 Touring

- Smok z E38 728i + miska od tego, albo od M50 E34 + bagnet

- Ew. trzeba liczyć jakiś filtr stożkowy przyzwoity, bo z oryginalną puszką są małe problemy

 

Co do wydechu no to custom... Ja mam chwilowo początek od E46, później środkowy od E30 323 i końcowy od E30 320. Jednakże wydech ma trochę za małą średnicę, więc w przyszłości będę coś kombinował.

Często widzę, że ludzie wsadzają wydech z E36 328...

 

Kosztorys, to jest rzecz bardzo "ruchoma", także tutaj powstrzymam się od jakiejkolwiek informacji, bo nie chcę wprowadzać Cię w błąd... Ja większość robiłem z pomocą znajomych i części też wyszukiwaliśmy bardziej po "znajomych znajomego znajomego itp."

 

Przy okazji żeby nie było, że "wsadzili silnik i nic sie nie dzieje"...

Dzisiaj zagościła nowa butla od gazu STAKO 42l.

Po wyjęciu starej butli naszym oczom ukazał się taki widok (tzn. nie do końca taki, bo już jest zrobiony otwór na nową butlę :P):

http://i.imgur.com/oTQXPggl.jpg?1

Wydaje mi się, że wygląda to całkiem przyzwoicie ;)

Żeby nie zmarnować takowego stanu w ruch poszło trochę odkurzacza, szmatki i zabezpieczenia :)

http://i.imgur.com/wF6kMtsl.jpg?1

A finalnie prezentuje się to tak:

http://i.imgur.com/lwTsLiil.jpg?1

 

W niedalekiej przyszłości zagości dyfer 3.38 :jum:, a przy okazji mając auto na podnośniku, dokończę sprawę wydechu, w postaci umieszczenia 3 i 4 sondy diagnostycznej z wykorzystaniem "emulatorów sond lambda".

Po ostatnim podpięciu silnika pod INPĘ, wyszło, że sterownik nie widzi temperatury w głowicy, więc przy najbliższej okazji zakupię również owy czujnik :)

Przy okazji powinno udać się dorwać wreszcie rozpórkę ;)

Z "ogłoszeń parafialnych" chyba tyle... Jak się coś ruszy dalej z powyżej opisanymi rzeczami, to będę informował na bieżąco!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

"Mała" aktualizacja :)

http://i.imgur.com/aAipino.jpg

 

Na razie taka zajawka, będzie chwila, to zrobie ładniejsze fotki ;)

Poza felgami wpadła nowa dokładka od Volvo 940, baranek na progi i pas tylny, nowe hamulce, tarcze i szczęki ATE Power Disc na tył ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy
Dokładka od Volvo 940? :) Ale numer... :) to jest plug&play, czy trzeba było coś rzeźbić?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.