Skocz do zawartości

Analizator, spalanie, emisja, NOx, silniki N43, N53


b4rtimp

Rekomendowane odpowiedzi

Analizator spalin, testy emisji i silniki pracujące na ubogiej mieszance (wtrysk bezpośredni np. BMW N43, N53)

 

Analizator spalin (EGAs).

 

Analizator spalin (EGAs) został tradycyjnie zaprojektowany do pomiaru emisji w silnikach benzynowych, w których dochodzi do spalania homogenicznego/jednorodnego (Homogenous). Takie silniki muszą być kontrolowane przez system zarządzania, aby silnik pracował w stosunku powietrza do paliwa (AFR – Air-fuel Ratio): 14.75 do 1 (lambda=1). Utrzymanie wskaźnika AFR w takim stosunku (lambda=1) umożliwia katalizatorowi pojazdu na usunięcie niechcianych związków CO, HC i NOx. (dwutlenek wegla, weglowodory, tlenki azotu).

 

Dziś kilka producentów samochodów opracowało silniki benzynowe które są w stanie pracować na mieszankach ubogich (duża zawartość tlenu, mało paliwa, lambda > 1). Mieszanka uboga jest uzyskiwana poprzez wyjście ze spalania homogenicznego/jednorodnego, takie spalanie nazywane jest uwarstwionym (stratified). Przy przejściu do spalania uwarstwionego wskaźnik AFR jest bardzo słaby, wartości lambda mogą sięgać wówczas aż do 4.

 

Do niedawna były problemy podczas prowadzenia testów emisji spalin, ponieważ większość testów odbywało się gdy pojazd stał, a producenci samochodów tylko przełączali spalanie w tryb ubogiej mieszanki gdy pojazd się poruszał.

 

Z czasem coraz więcej producentów zaczęło korzystać ze spalania uwarstwionego (uboga mieszanka) kiedy pojazd się nie porusza lub może zmieniać spalanie pomiędzy dwoma trybami (jednorodny/uwarstwiony) w dowolnym momencie, kiedy system zarządzania silnikiem o tym zdecyduje.

 

Większość analizatorów spalin przeznaczonych jest do badania standardowych silników, więc mogą nie być zdolne do zmierzenia wysokich wartości lambda.

 

Pojazdów mierzących wysokie odczyty nie ma zbyt wielu na naszych drogach. Jeśli zechcesz wykonać testy upewnij się że Twój EGA (analizator spalin) pracuje na wysokich wartościach lub jeśli nie, można taki analizator zmodernizować, wystarczy skontaktować się z producentem analizatora EGA i poprosić o radę.

 

Chcesz wiedzieć więcej o uwarstwionym spalaniu (Stratified) ?

 

Uwarstwione spalanie jest tradycyjnie używane w silnikach diesel'a, gdzie paliwo jest wtryskiwane na wypukłość tłoka która jest częściowo naładowana przez wirujące powietrze. W diesel'u kiedy paliwo jest wtryskane natychmiast dochodzi do zapłonu ponieważ dochodzi do mieszania i spalania. Paliwo spala się przy odpowiednim wskaźniku spalania ale tylko w centralnej części cylindra. Zewnętrzne części cylindra są zasilone w czyste powietrze które działa jak izolacja pomiędzy płonącym paliwem a ścianami cylindra. Taka sytuacja prowadzi do przekształcania większej ilości ciepła w energię zamiast do systemu chłodzącego. Ponadto łączny stosunek powietrza do paliwa jest znacznie wyższy, dając uwarstwionej metodzie przewagę w ekonomicznej jeździe i w emisji spalin.

 

Użycie samej uwarstwionej metody w silnikach benzynowych nie znalazło zastosowania, ze względu na inne właściwości benzyny (w porównaniu do oleju napędowego), gdzie przy ubogich mieszankach notowane są utrata mocy, momentu obrotowego, głównie gdy auto jest pod obciążeniem (przyspieszanie).

 

Emisja i ekonomia są zaletami, ale kluczem do sukcesu są silniki benzynowe które pracują na mieszankach ubogich (uwarstwione spalanie) gdy silnik nie ma obciążenia, i które potrafią przejść do homogenicznego/jednorodnego spalania pod obciążeniem - poprawa emisji i ekonomii przy jednoczesnym zachowaniu dobrej wydajności gdy jest taka potrzeba.

 

Spalanie.

 

Aby w silniku mogło odbywać się spalanie obu typów (jednorodnego i uwarstwionego) konstrukcja komory spalania silnika jest specyficzna. Na pierwszy rzut oka wygląda jak silnik diesel'a. Wtryskiwacz jest celowo ustawiony tuż pod zaworem dolotowym a tłok zawiera dużą wnękę po stronie wlotowej, która jest wykorzystywana do zawirowania paliwa. Na wylotowej stronie tłoka jest mniejsze wgłębienie, które służy do zawirowania wzbudzonego powietrza. Kolektor ssący posiada jeden zawór dławiący i jedną klapkę na cylinder. Kolektor jest podzielony na górny i dolny kanał i kiedy klapki są uruchamiane, dolny kanał jest całkowicie zamknięty.

 

 

 

Podczas pracy w trybie uwarstwionym otwieranie przepustnicy odbywa się w sposób ciągły i kontrolowany przez ECU. W tym samym czasie klapki są ustawiane tak aby zablokować dolny kanał. To działanie sprawia, że dochodzące powietrze dolotowe przepływa ponad górną krawędzią zaworu dolotowego, które skutkuje wyraźnym spadkiem lub zawirowaniem w indukowanym powietrzu.

 

 

 

Gdy tłok zaczyna poruszać się w górę na suw sprężania, przepływ czystego powietrza jest zintensyfikowany przez wewnętrzne wgłębienie tłoka powodując zawirowanie powietrza. Co więcej, w miarę zbliżania się do górnego martwego położenia tłoka stale mieszające się powietrze jest podobne do trąby powietrznej. W tym momencie paliwo wtryskuje się bezpośrednio do wgłębienia tłoka, co powoduje że paliwo obraca się w kierunku przeciwnym do kierunku zawirowanego powietrza.

 

 

 

Gdy tłok zbliża się do swojej czwartej części `skoku, wirujące powietrze razem z wirującym paliwem, tworzą w pobliży świecy zapłonowej małą kulkę łatwopalnej mieszanki. Ta kulka to uwarstwiony ładunek, który ulega zapłonowi i spalaniu bezpośrednio przy świecy zapłonowej. Kiedy silnik pracuje w uwarstwionym trybie spalania, przepustnica jest niemal całkowicie otwarta. Moc jest sterowana przez regulację ilość wtryskiwanego paliwa, co z kolei jest podobne jak w silniku wysokoprężnym. Co się dzieje przy przejściu do trybu jednorodnego z uwarstwionego ? Przepustnica ustawiana jest względem pedału gazu. W tym samym czasie klapki są deaktywowane aby kierować powietrze przez oba kanały dolotowe.

 

 

 

Ponieważ powietrze jest zasysane do cylindra w czasie suwu indukcyjnego, paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do niego. Wstrzykiwanie w tej początkowej części cyklu pracy silnika dają czas paliwu do całkowitego zmieszania się z powietrzem, co prowadzi do wstępnego mieszania całego ładunku.

 

 

 

Tłok następnie powraca na suw sprężania i tuż przed górnym martwym punktem ładunek jest zapalany.

 

System zarządzania silnikiem (ECU) decyduje, który tryb najlepiej nadaje się do warunków jazdy, ale zasady są proste.

 

Przy delikatnym podróżowaniu i przy delikatnym otwarciu przepustnicy silnik pracuje głównie w uwarstwionym trybie a pod obciążeniem i przy przyspieszaniu jest przełączany do trybu homogenicznego/jednorodnego. Przełączenie następuje tak płynnie, że jest niezauważalne dla kierowcy.

Dlatego przy samej przepustnicy, mamy potencjalną oszczędność paliwa nawet do 15 procent, a jednocześnie silnik utrzymuje imponującą moc poprzez automatyczne przełączenie na tryb homogeniczny/jednorodny, gdy jest taka potrzeba.

 

System emisji.

 

Podczas pracy w trybie spalania warstwowego silniki działają przy bardzo słabych mieszankach, na przykład ich wartość lambda wynosi od 1,6 do 4,0, takie słabe mieszanki powodują wysokie temperatury spalania, stąd ich efektywność. Słabe mieszanki zmniejszają emisję tlenku węgla oraz węglowodorów. Jednak ma to inne negatywne skutki w postaci innych zanieczyszczeń co jest wadą. Spalanie w wysokich temperaturach na uwarstwionej mieszance sprawia że przez cylinder przechodzą niedopalone tlenki azotu (NO).

 

Spalanie azotu daje w rezultacie różne tlenki azotu które tworzą grupę i są znane jako NOx

Emisja tlenków azotu NOx w Stratyfikowanym Trybie Wtrysku (Fuel Stratified Injection [F.S.I.] - uwarstwionym) była nieakceptowalna przez kontrolerów emisji spalin. Przyjrzyjmy się zatem bliżej stratyfikowanemu trybowi wtrysku w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

 

 

 

Jak widać z listy poniżej układ kontroli emisji ma sześć głównych części i komponentów:

 

1. Podstawowa sonda lambda

2. Podstawowy 3-drożny katalizator (blisko silnika)

3. Sonda lambda tylna (monitor)

4. Czujnik temperatury spalin

5. Katalizator Nox

6. Czujnik Nox

 

Podstawowa sonda lambda jest zawsze szerokopasmowa, czasem nazywana liniową (linear) lub uniwersalną sondą lambda. Sygnał wyjściowy z tego typu czujnika różni się od tradycyjnej sondy lambda. Czujniki tradycyjne wytwarzają napięcie które ciągle się zmienia pomiędzy 0.2 do 0.8 Volt nawet gdy spaliny przekroczą wartość lambda 1 (mieszanka uboga). Czujniki szerokopasmowe produkują prawie liniowo prąd zmienny, który umożliwia odczyty wartość lambda ponad zakresem pomiarowym, stąd nazwa szerokopasmowa.

Główną funkcją podstawowej sondy (czujnika szerokopasmowego) jest utrzymanie wartości lambda=1, podczas gdy silnik pracuje w trybie homogenicznym/jednorodnym.

Jak w każdym silniku benzynowym utrzymanie wartości lambda=1 jest koniecznie do pracy 3-drożnego katalizatora w celu skutecznego zmniejszenia emisji NOx z wydechu.

Jednakże, jeśli silnik może pracować na wartości lambda > 1 (czyli na ubogiej mieszance), np. w trybie uwarstwionym, zbiera się nadmiar tlenu w spalinach, a zatem katalizator trójdrożny nie jest w stanie skonwertować tlenków azotu - NOx.

Podczas pracy w trybie warstwowym funkcjonuje tylko jako katalizator do utleniania (CO, HC). Oznacza to NOx nie są brane pod uwagę! Tak więc w celu zmniejszenia emisji NOx zastosowano drugi konwerter, znany jako katalizator magazynujący NOx.

 

Katalizator magazynujący NOx

 

Mimo, że składa się z nieco cieńszego rdzenia o strukturze plastra miodu, jest bardzo podobny w konstrukcji do konwencjonalnego trójdrożnego katalizatora. Rdzeń jest pokryty powłoką zawierających te same metale szlachetne platyna lub pallad i rod, co oznacza, że działa jako 3-drożny konwencjonalny katalizator.

Na przykład, gdy silnik pracuje w trybie jednorodnym (lambda<=1) platyna lub pallad utleniania węglowodory, a ponieważ tlen nie jest dostępny, rod redukuje NOx. Gdy silnik pracuje w trybie uwarstwionym (lambda > 1) jest nadmiar tlenu w spalinach, więc redukcja NOx nie jest możliwa.

 

Aby przezwyciężyć ten problem, do katalizatora wprowadzono trzecią substancję - tlenek baru. Pochłania on NOx i trzyma go w katalizatorze. Wkrótce katalizator staje się pełny NOx, co jest szybko wykrywane przez czujnik NOx. Sygnał z czujnika odbierany jest przez jednostkę sterującą i przekazuje do układu sterowania silnikiem. W odpowiedzi, silnik jest natychmiast przełączany do pracy w jednorodnym trybie.

Zmiana w tryb homogeniczny przywraca wartość lambda=1 i natychmiast usuwa się nadmiar tlenu w gazach spalinowych. W rezultacie rod w katalizatorze rozpoczyna proces redukcji NOx i przekształca je w tlen i azot. To wszystko jest możliwe dzięki czujnikowi NOx który stale monitoruje nagromadzenie wewnątrz katalizatora NOx.

Pełny cykl trwa 2 sekundy pracy w trybie homogenicznym, aby całkowicie opróżnić katalizator NOx. Jednak gdy jednostka sterująca (ECU) wykryje że czas napełniania katalizatora NOx maleje oznacza to że katalizator wypełnił się siarką. Aby usunąć siarkę silnik wraca do trybu homogenicznego (lambda <= 1), zapłon jest opóźniany aż temperatura w katalizatorze nie wzrośnie do 650 stopni Celsjusza. Dopiero wtedy magazynowana siarka przekształca się w dwutlenek siarki i zostaje usunięta.

Aby zwiększyć ilość czasu, w którym silnik pracuje w trybie uwarstwionym, a tym samym zmniejszyć zużycia paliwa zaleca się używanie benzyny bezsiarkowej w samochodach z bezpośrednim wtryskiem i pracującym w trybie uwarstwionym/stratyfikowanym

 

Do pełnej efektywności katalizator NOx wymaga temperatury spalin w granicach od 250 do 500 stopni Celsjusza. Więc aby zachować odpowiednie temperatury system wyposażony jest w czujnik temperatury spalin. Czujnik jest ciągle kontrolowany przez sterownik silnika ECU. Gdy silnik pracuje w trybie uwarstwionym i temperatury gazów wydechowych stają się zbyt wysokie, silnik jest natychmiast przełączany w tryb pracy jednorodnej.

Nawiasem mówiąc, druga sonda lambda (2) jest wykorzystywana tylko do EOBD i służy do wykrywania usterek podstawowego katalizatora.

 

 

 

Przekład na podstawie GEA 2010, b4rtimp, bmw-klub.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

W praktyce kiedy spełniamy warunki do wypalenia siarki z katalizatora NOx? Jak długo i jak dynamicznie trzeba jechać?

 

edit:

Dla N43

http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/zi_images/GR_FB1207011.png

 

1

Extended stratified-charge operation:

lambda value very much greater than 1

2

Transition range:

lambda value almost greater than 1

3

Homogeneous operating range:

lambda value = 1

 

 

"Non-sulphur fuel contains a minimum of sulphur. The sulphur reduces the storage capacity of the nitrogen oxide catalytic converter. Sulphurisation of the nitrogen oxide catalytic converter means that the engine is only operated with homogeneous mixture, as no nitrogen oxides can be absorbed. The engine management system detects the sulphurisation of the nitrogen oxide catalytic converter. For desulphurisation, the nitrogen oxide catalytic converter is heated to 600 °C to 650 °C and operated with a rich mixture (lambda value = 0.94).

The following vehicle operation is necessary to actively heat up the nitrogen oxide catalytic converter:

Driving speed greater than 110 km/h for 25 minutes

Fuel gauge higher than 50 %

In the event of a fault code memory entry (NOx catalytic converter sulphurised), more frequent heating-up can be activated using a service function. This enabling remains active until the nitrogen oxide catalytic converter has been successfully desulphurised.

No liability can be accepted for printing or other errors. Subject to changes of a technical nature"

 

Zastanawia mnie ten wymóg 50% zbiornika paliwa. Czyżby w zbiorniku odkładała się siarka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Twoim cytacie podano przyklad, 110 km/h przez 25 minut to da Ci pewnosc ze kat nagrzal sie juz to odpowiedniej temperatury (350 - 500 stopni)

 

Najpierw dopalany jest NOX, jesli czas napelniania NOx'ami od ostatniego dopalenia wzrosl, oznacza ze w katalizatorze jest siarka, wtedy silnik przechodzi na tryb jednorodny, i zaplon jest opoznianiy, wzrasta temperatura w kacie do 650 stopni, i przepalana jest siarka.

Teoretycznie to powinno sie dziac automatycznie, ale pokonujac krotkie dystanse nigdy nie jestesmy w stanie spelnic warunkow. Mozna wymusic ten proces z DIS'a. Wowczas komputer dostaje sygnal "te motor to juz ten moment 110 km dawaj 25 to sie elegancko dopale". Nie znam czasu napelniania kata NOx siarka od jednego do drugiego cyklu. Jak duzo po miescie smigasz to mysle ze jednym takim wyjazdem spelnisz normy, o baku 50% nie wiedzialem. Zwykle na oparach nie jezdze, moze komputer ma tak zaprogramowane, i wlasciwie daloby sie to zrobic przy nawet 10 % pojemnosci baka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

b4rtimp, brawa za artykuł!

 

Zainteresowałeś mnie tym tematem (rola sondy NOX oraz katalizatora magazynującego tlenki azotu w silnikach z trybem spalania mieszanki uwarstwionej). Pobieżny rzut oka na fora angielskie (i nie tylko) pokazuje problem z tym urządzeniem w cyklach miejskich - dość szybkie zasiarczenie katalizatora NOX (na skutek braku możliwości wypalenia zawczasu) oraz sporadyczne uszkodzenia samej sondy NOX (jak Sam wspomniałeś - "odsiarczanie" wymaga określonej jazdy, podobnie jak wypalanie DPF).

 

Obawiam się, że z czasem, jak silniki tego typu będą jedynymi benzynowymi w obiegu, problemy z NOX częstsze, to wycinanie katalizatora NOX i emulowanie sondy NOX będzie tak powszechne, jak zabieg wycinania DPF + reprogramowanie softu.

 

PS: wychodzi zatem, ze po mieście najlepiej jeździć wolnossącą benzyną (turbo z jego potencjalnymi problemami będzie z głowy - tak, wiem, że to nie problem dla kumatego kierownika, jak obchodzić się z turbiną, ale zdecydowana większość, często z powodu braku wiedzy, po ostrej jeździe gasi silnik, lub pałuje samochód zaraz po odpaleniu), puki da się taką kupić (dla przyjemności tą R6 lub V8, a dla ekonomi - założyć porządną sekwencję LPG).

 

PPS: w USA jest boom na LPG, przyczyniły się łupki oczywiście. Widać, że "nie ma tam wiochy", że ktoś jeździ na LPG (jak co niektórzy traktują to w PL)

http://gazeo.eu/up-to-date/news/2014/Almost-3000-LPG-stations-in-the-States,news,7504.html

Pozdrawiam

K.Gajda(cra3y)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 3 lata później...
Właśnie chciałem ten link wrzucić do posta i zapytać, czy ktoś z forumowiczów to przerabiał. Ciekawe tylko, że o ile podają dane do wpłaty to nie podają w ogóle żadnych danych swojej firmy, siedziby itp. trochę mam opory, żeby to kupić tak w ciemno...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że cały czas jestem w temacie NOX wklejam tłumaczenie części artykułu z niemieckiej gazety znalezionej dziś przeze mnie gdzieś w sieci traktujacy o problemie NOX w samochodach BMW:

"Niestety uszkodzony czujnik NOx wydaje się być dość powszechnym błędem. W przeciwieństwie do innych czujników układu kontroli emisji, które są dobrze chronione w komorze silnika, czujnik NOx musi znajdować się za konwerterem i dlatego jest zamontowany na rurze wydechowej pod spodem iw kierunku tyłu samochodu. Prawdopodobnie ta eksponowana pozycja oznacza, że ​​awaria tego czujnika jest stosunkowo powszechna.

 

Na szczęście konsekwencje zepsutego czujnika NOx nie są poważne i nie ma pilności na wykonanie naprawy. Z tego powodu żadna lampka ostrzegawcza nie jest wyświetlana w przypadku awarii czujnika. Najprawdopodobniej zauważysz problem tylko wtedy, gdy zostanie zauważony podczas rutynowej usługi lub jeśli masz zwyczaj sprawdzania kodów błędów z OBD (pokładowy system diagnostyczny).

 

Jeżeli DME nie odbierze sygnału z czujnika NOx, przez cały czas będzie utrzymywał mieszankę paliwowo-powietrzną na poziomie λ = 1, aby tlenki azotu nie były emitowane do atmosfery. Dlatego też wzrośnie zużycie paliwa i inne emisje, na przykład CO2. Zastąpienie uszkodzonego czujnika NOx pozwoli zaoszczędzić pieniądze na paliwie i zmniejszyć wpływ jazdy samochodem na środowisko. Z drugiej strony czujnik zastępczy jest dość drogi. Trzeba samemu zdecydować, czy naprawa ma sens ekonomiczny, czy taniej byłoby zapłacić za dodatkowe paliwo"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde.... miałem zająć się tym Noxem, ale nagle auto pod komputerem nie pokazuje żadnych błędów? Nie wiem co się stało. Fakt, że ostatnio byłem trochę w trasie i dałem mu popalić, ale czy to od tego przeszło? Nie ma po prostu żadnych błędów?!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Zależy jaki konkretnie miałeś błąd, pewnie tylko domagał się wypalenia katalizatora, co zrobiłeś nieświadomie na trasie.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Nigdzie nie otrzymałem jednoznacznej odpowiedzi toteż postanowiłem wypróbować w praktyce na sobie co się zmieni po wymianie NOX-a na nowy - otóż niniejszym przedstawiam Wam stan rzeczy po wymianie uszkodzonego NOX-a na nowy w moim BMW 120i N43 170 km. Co się zmieniło? Otóż:

 

- spalanie spadło o prawie 2 litry

- auto straciło nieznacznie wigor

- przestało zupełnie kopcić na biało z rury wydechowej

- pozbyłem się 2050 zł

 

Dostałem 2 lata gwarancji zobaczymy jak długo pociągnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdzie nie otrzymałem jednoznacznej odpowiedzi toteż postanowiłem wypróbować w praktyce na sobie co się zmieni po wymianie NOX-a na nowy - otóż niniejszym przedstawiam Wam stan rzeczy po wymianie uszkodzonego NOX-a na nowy w moim BMW 120i N43 170 km. Co się zmieniło? Otóż:

 

- spalanie spadło o prawie 2 litry

- auto straciło nieznacznie wigor

- przestało zupełnie kopcić na biało z rury wydechowej

- pozbyłem się 2050 zł

 

Dostałem 2 lata gwarancji zobaczymy jak długo pociągnie.

 

Kolego Jasonek1 a czy przed wymianą czujnika NOx na zepsutym wywalało ci kontrolkę check engine np.po mocniejszym rozpędzaniu auta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zapalała mi się ta lampka w ogóle..... miałem jak każdy tylko błędy NOX-a na komputerze....

 

 

Ok dzięki za odpowiedź.Pytam bo u mnie błędy typu:

30E9 katalizator nox-starzenie się

29F4 sprawność katalizatora rząd 1 poniżej minimum

30DA czujnik nox brak lub błędny sygnał

29E1 regulacja składu mieszanki2 za bogata/uboga

do tego jeszcze 2EF7 termostat chłodziwa niesprawny obwód prądowy a to wszystko wyskakuje po mocniejszym depnięciu na gaz i zapaleniu kontrolki silnika a po wykasowaniu błedow gdy już kontrolka silnika się nie pali to jedyny błąd to:

30E9 katalizator nox starzenie się

-błąd chwilowy dostępny"MIL WYŁ"

-zwarcie do bieguna plus

-częstotliwość błędu =1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Dobrze, że opisałeś, bo wiele razy spotkałem się z opinią, że jazda z niedziałającym nox-em nie powoduje wzrostu spalania.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też takie miałem, i w końcu kilka dni po wymianie noxa pojechałem na komputer i okazało się, że już nie mam starzenia katalizatora - wyszło, że kilka razy doszło w końcu do przepalenia siarki i teraz jest git.

 

 

Ok dzięki.Czyli znaczy się wymieniać.Ciekaw jestem czy po wymianie czujnika NOx zniknie problem z ciężko odpalającym silnikiem gdy jest ciepły bo taki problem też zauważyłem a tak jak pisałem błąd czujnika NOx to jedyny błąd jaki na razie wyskakuje.Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
U mnie swieci sie check engine pokazuje problem z czujnikiem NOx oraz sonda lambda mam silnik n43b20a tylko procz wyzszego spalania silnik na zimnym pracuje okropnie podobnie do diesla delikatnie rzuca buda, czy mozliwe jest ze przez czujnik i sonde silnik jest w systemie pracy awaryjnym i dlatego tak chodzi? Na poczatku myslalem ze to rozrzad ale okazal sie w porzadku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Majek23 - mi też na ciepłym trudniej odpala, to znaczy nie, że muszę kręcić kilka razy, ale na pewno kręcić trzeba trochę dłużej, a jak w końcu zapali to dłużej świecą się wszystkie lampki kontrolne zanim zgasną i tak było przed wymianą NOXa i jest po wymianie NOXa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.