Skocz do zawartości

E61 535d prowadzenie węży ukł. chłodzenia


psyborg

Rekomendowane odpowiedzi

Po n-tej wymianie termostatu głównego i EGR, silnik cały czas nie trzyma temperatury. (waha się między 88st w mieście do 76-84 w trasie). Postanowiłem przyjrzeć się jak prowadzone są węże ukł chłodzenia i mam pewną zagwozdkę. W każdym silniku jaki do tej pory miałem, wyjście z termostatu głównego idzie na wejście chłodnicy - tak nakazuje logika. Otóż w moim przypadku tak nie jest :shock:

 

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=NJ91&mospid=47763&btnr=17_0282&hg=17&fg=30

 

Chodzi mi dokładnie o wąż nr 4 ze schematu, który idzie z króćca z prawej strony silnika (stojąc przodem do maski).

Rozgałęzia się tam też drugi wąż, który idzie najprawdopodobniej do nagrzewnicy.

 

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=NJ91&mospid=47763&btnr=11_3465&hg=11&fg=35

 

Chodzi o element nr 9 z powyższego schematu.

 

I teraz co najciekawsze: ten wąż nagrzewa się od samego początku a ciepła woda idzie na chłodnice. Po ściśnięciu tego węża czuć pulsacyjną pracę pompy. Wczoraj postanowiłem sprawdzić czy to samo będę czuł jak wyłączę ogrzewanie. Pulsowanie ustało :shock:

 

Czy tak ma być? Dla mnie to nielogiczne, żeby od samego początku ciepła woda leciałą na chłodnice. A może ja po prostu czegoś w tym nie kumam ?

 

Pozdrawiam,

Psyborg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoim problemem najprawdopodobniej jest zawieszony termostat (tak trzeci) chłodnicy automatycznej skrzyni biegów. Jak on jest otwarty to pomimo sprawnych termostatów głównego i egr nie osiągniesz prawidłowej temperatury roboczej płynu ~88C. Zobacz ten problem opisałem dokładnie w tym wątku.

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=73&t=208107&start=45

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki!

 

Z ciekawości - rozumiem, że tam w środku jest termostat otwierający obieg wody? Czy w takim razie dmuchając w tą część od strony wody powinien być opór?

Jaka tam jest temp. otwarcia?

Na zagranicznych forach piszą, że najłatwiej sprawdzić poprawność działania zaciskając cienki wąż powrotny idący do tego wymiennika. Obadam sprawę i dam znać.

 

Psyborg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym wymienniku znajdują się moim zdaniem 2 termostaty, takie małe aluminiowe grzybki umieszczone obok siebie. Każdy z tych grzybków z jednej strony jest dociskany przez sprężynę a z drugiej wypychany przez bimetal. Jak ten bimetal na skutek temperatury się rozszerzy to grzybek jest wypychany, trzymająca go z drugiej strony sprężyna jest ściskana a sam grzybek otwiera przepływ płynu chłodniczego. W moim przypadku jeden z tych grzybków pozostał w pozycji otwartej pomimo tego, że temperatura płynu była niska.

Jak wymiennik nie działa jak powinien to przepuszcza płyn na chłodnicę. U mnie góra chłodnicy była gorąca jak temperatura płynu w ukrytym menu wynosiła 70C. Aby wymiennik rozebrać (częściowo) i naprawić ten problem nie trzeba go wyciągać z samochodu. Wystarczy upuścić płyn chłodniczy kranikiem na chłodnicy, wyjąć taką sprężynową zawleczkę na wymienniku i sprężyny na tych grzybkach same wypchną nam ten plastikowy dekielek z przyłączem węża gumowego. Po rozebraniu tego ustrojstwa poleci trochę płynu chłodniczego, którego nie da się do końca spuścić z chłodnicy. Następnie trzeba wymiennik dobrze złożyć, co nie jest takie proste z uwagi na stawiające opór sprężyny grzybków. W moim przypadku rozebranie i złożenie dały pozytywny efekt. W innym przypadku może trzeba będzie wymiennik wymienić na nowy.

Acha ten cienki wąż, który idzie od tego wymiennika do chłodnicy powinien być zimny co najmniej do temperatury 80C. W moim przypadku przed naprawą nagrzewał się równomiernie wraz z silnikiem tak samo jak góra chłodnicy.

Myślę, że pomogłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może spróbuj najpierw zrobić tak jak ja zrobiłem (rozebrać i złożyć) do dziś temperatura w ukrytym menu książkowa czyli ~88-89C. Kupić nową chłodnicę zawsze możesz ale moim zdaniem można spróbować naprawić, tym bardziej, że koszt to parę złotych (koncentrat do chłodnic). Nawet jak miałby to u Ciebie robić mechanik to nie powinien za to wziąć więcej jak 50 - 100zł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc zakupiłem nową chłodniczke, wymieniłem i........ problem ustąpił!!! :lol: Po 5-6km silnik nagrzał się do 88st i nawet przy niskich obrotach na 6tce nie schodził poniżej.

Rada dla wszystkich borykających się z niedogrzaniem maszyny: nie słuchajcie tych co radzą Wam wymieniać termostat po raz 3ci z kolei. Okazuje się że posiadacze automatów mają w sumie 3 termostaty. Kolejność wymiany powinna wygladać wg mnie tak biorąc pod uwagę stopień skomplikowania i prawdopodobieństwo fuckupu:

 

1. EGR

2. Główny

3. Chłodniczki ASB

 

Chodzi dokładnie o część 1 na schemacie:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=NJ91&mospid=47763&btnr=17_0244&hg=17&fg=05

Jest ta sama dla wszystkich wersji silnikowych diesla.

Co prawda przewody są tam najmniejszej średnicy ale to wystarczy żeby przy za wczesnym otwieraniu schładzać auto do 70-75st na autostradzie.

Mam nadzieje że komuś się moja historia przyda, bo wyobraźcie sobie że w akcie desperacji już zdążyłem zamontować i zakodować sobie żaluzje za grillem :D

bogdan201 - ogromne dzięki za pomoc! :cool2:

 

Pozdrawiam,

Psyborg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

cześć,

Odgrzebię skamielinę sprzed 2 lat, bo ten sam temat i auto.

Posiadam przedliftowe E61 535d, latam tylko po mieście, temperatura wzrasta normalnie, i na zegarach utrzymują się cztery kreski na otoczce obrotomierza.

Ostatnio już na rozgrzanym aucie, pobawiłem się ukrytym menu,

i wydaje mi się że któryś termostat może niedomagać :(

Na postoju zobaczyłem 78 do 81"C , a podczas jazdy wzrasta do 86-88"C

Czyli cały czas silnik pracuje w zbyt niskich temperaturach, i tylko czasem zbliża się do progu 90"C :nienie:

- czyżby nie domykał któryś termostacik ?

- posiadacie u siebie sztywne 90"C ? (no wiadomo +/-2"C)

 

autko sprawne, wszystko w orginale DPF KAT i EGR itd., klapek tylko w kolektorze brak.

oraz pamiętam jak były mrozy, to jakby "zawieszało" się ssanie, tzn chodził normalnie, ale gdy ruszyłem w korku kawałek i obroty przekroczyły 1000obr/min,

to potym silnik nie wracal do najniższych (chyba 660obr? ), tylko zawieszał się na 800-900obr, i wtedy mocniej ciągnął automat oczywiście.

przechodziło mu gdy dogrzał się do tych 4-kresek, lub niewiele brakowało i zgasiłem oraz ponownie odpaliłem, wtedy objawy "ssania" znikały.

- może to też objaw związany z temeratura, czujnikiem, termostatem ?

 

pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam

Mam pytanko techniczne :

Nie trzyma mi termostat chłodniczki ASB.

 

Jeśli założyłbym termostat podłużny na przewód, czy będzie spełniał taką samą rolę jak chłodniczka :?:

Chcę zrobić mały eksperyment dla siebie, tylko nie wiem gdzie go zamontować :?:

 

Czy na wąż pionowy gdzie dostarczana jest woda do chłodniczki czy na wąż poziomy, który idzie do chłodnicy ?

 

Poniżej przedstawiam zdjęcie :)

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/537/7MIvNt.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.