Skocz do zawartości

Przymarzające mechanizmy klamek


robertas72

Rekomendowane odpowiedzi

Jak obiecałem, tak zrobiłem. Co prawda podstawę klamki kupiłem sam nie wiem jakiej firmy, przy okazji zakupów w jakimś intercarsie czy innym hartcie


Nówka sztuka idealna do drutowania :mrgreen:

HJlrEBOcJO_z1H-2d286BjDhO4y-SiN0dqqxFjmB30u7GINjm_feb2DzLYK2yxD00XjyNRFbDArRmgk47UGf_qMcmojTSWyZIQF1rsaIo9QNeJcGMcU9KV8qHCAhuNAB3MGuL3kwS4Fov-DIQtQXuvXqV1yVksnBSdINNqiy7e3X9f5BLMFvgoX2Fm7elH01c_Y4xjGHycMTK_fx1IXQt3kT5PQsq96tA1y8tCvl_m4lpWrzfOzpXXOp84OYf9KaKYgnaXZRo_vCi0pDtqYnJucHf09cB5_XmRYtsbSX1oOvfGla7noQ3cCGXK2DLjCWeLXQgm6bMF3rQix5Vx1XSkjwGng5si2OUbDKAwnvL_J_brCXco-lZwDXFQ82FtOKJxANdKjxiHu7UFLGmFPfv_eTar6falFm1IF0PXNHW_Cda5GudqYo63-ZaVoIsRIkLHlLaCS9nB56WkXJqIzOHt7rFyp5BqXUiorv9pT7FrG1V06IGed6vTZYlnekbD_GcsSMAdG-nmizxmWbT6DwtkzoItfhj9LTOT_YDm3bQMkqq4KyrU9X-gBG-EbpEnQF233E_EEMnxdJh3SyT1Fpi5X_eu7aw047ah9JQrZHCthZMHM9yDxBL3ylu0p_iFhvbKFZbQj8r9DzYFyDM3Sv4dk_JieQTnQ=w1115-h627-no



W celu jej wzmocnienia owinąłem ją w krytycznym miejscu drutem z casto o średnicy 1.3mm. To białe to jest dwuskladnikowy klej epoxy którego jedyną funkcją jest niedopuszczenie do zsunięcia się tego druta. Co i tak jest niemożliwe bo zakręciłem go mocno i na pewno nie ma tam żadnego luzu, choć takie może sprawiać wrażenie na fotce


48X3eS6BPnlQZFWlbd6uHtAdw2spBJscbVrAc3VwaaLDnrmJAU0Lz8dkVGirLdu67AK8kNXhN8a0XL7RUt6K6UD41xAtRK5rIKu5f-J_pDZFWYEKxdfb3ZMjXRpT3Imcz-zFP_XYh70p8RKS4NtNPOFffskLwP5UXs4EWS6NcP7AzVrpjP6Je-sgYyQiWIvxJfSCU3i5yM1xIkMnWgvCZZqNdsM-p6T56hCrZMydpIMT4doFWw7KsfYThdEsfCqdoRf0JP6NMhG5D4SVhX4t1XCQX2_6Zz_agmup6X7cFsRNI8233_Q8eC521C67wHN22i8OmcSjDUpFpFaR3z_LtC14k0XcKjA01xmgf_VlM0op343VES0j9jDvE_bSB2LkAB5Cxc_Lhk5w1_eC4oFyYZ5NfgUqa151ij1ix5hazao13VOCV1GGUCXiUi5TfICoZMfj5LS4_qF2Htk1AZjScSpQHFYx2sKefGh6VXqTmdzZ1PnU67_Xnzn906GBFpuQoAiBOdwdwfQ9qisgQUk0AKF7uyyRvpFXT0SFMxMBB0aB7MbC9xK0MVmSoIfnSsM-UbhgE1lBwE9QpD7vvelYU8PeiypQ3KAjTuJSVZoJJ-WNlAw2EqtowgyMcpxIUsIkP_y3tsh_3e3M0gbFFXjrbEWjBkWoFs8=w1114-h627-no

eSMtpT1xTX8diolpDoi2hnzZDLXHW6QibDIlBpq5Rde4b_pJQYKimAts2gLsGfW3uBUSiAvBumt0IP2ENESwseSTDue-c-Ia1mOJeohRQNa6xriOWj-r0Ac7b80UL90zJke3xakHGV5016Xg11H2qzq740gw5hl7Gf8xyC4VZmRrTZKN6YhYXJfdl2BguXNwkOTH5JLeigpKRj2crbzz93Jm_WHF6tXwv3r1-JViotoBLAsrU_0877JoezNQR1w-PK1TRgTJ7OOlPNh2dDeXMsbYNhWireVlEKPACuELGmtYdTFJX0S6GLMl1SX5cEMTFLbuoGyXol7SXr0duEs3gE6F3z4OKBaPFtAWV_WPS6j6bsbG8J5Wf_C7qJOEHg1F3BI_6ACqzbWeJzCq8cBYHu6787Re4rG-9j1KenLF_vI6CHnmXKf6tTNQ9qmB0ZCFqnMxVrpPSfljr6GWFUiPmh8vgGJgnENz7x934yfqV1xVpuG0kcygM466klebbMp9Tq0NQybZw_jN5i-FopgEX3HIF5J0CvSLeb-nIqB6wttqCmY-6ohdGXifLnnj22utYhanDd9Z2EF9tpLEC2DGM7v_SViHbu2ufM8FAh4M-7J0B7PTIhuzJqHdnLEv9mUQKTLaHg42Iiu11i1HDeoepDXAPa05IjI=w1114-h627-no


Nadmiar drutu oczywiście uciąłem.

Natomiast to co wyciągnąłem z auta wyglądało jak poniżej i jak widać pękła tam gdzie 99% przypadków.

yIpwzJeOFaG_9eRyhoUfbOb1xTtBz9RNFKf_t_wUlFuSq1BuumeSqpZg7iBX81HZZL6NXwr7JEp1E8BYY9MlXoPNxZxNgq2N5F4v423x6NCb4xu1RnlucJ2CUqqeGjHJrF5aWaaH57jWqX4sBFTx2GBbnpezGNoeIR9amARFpn485uZFAW_elHu1kh6Kn_CmoBF8zU2ufLO3eCH3WL68XuGqThwIiUubHpMYv4_KHArnk8Jk6bIR4vX0JqO5QYwNGsPEsobWvmDJZKxsF7426JcjTLJybGex57933Csdorv7iCvQldrUZQvkexhf1bA1XwWbLmrKrRT66QDmp-9JubzmrADp_sBSF29ps5gqUklIHkb_UgZxRonTmzFoYhZ-E9JzeXoVgJB6dkdblYXdOoS1N38HucMxc82cKyM7xngqlGgD4a7wsw6VrvZFQ1iHPrwl7P6QKbDvtgsS5XA_0mRJVLB9yXyIvioANhZ1lvPJ67epUl50K_GXvrJZxubdMVGkMBbBSGfSe4QryX2GOKnc5BtugYhngzobJM5xS86BK09uLaWHywNejfDNnIWfleQ2eB8JOv90dKQpOq85DxnmJUSkdxJ98ss7338_sqVcPS0roHGcLVKnr-nN0UaxE8jCaEy3DSorzJX5dJgeAK1Hwvlg7KQ=w353-h627-no

DyBRe0X3mjg5C6VflwU05iJwMb8O--UbtxMDqz_YfPSUf1ZjIG-F7lcTnAsyHYD5uyCpLEyVHWZn1r59S3BhGkJ6Ng5Skt0pjjr6RP39e8khAlDwyZL6UB0bZ0icS2HFRUG68BUdngKX5F1dLsxOBmJXMeChIBVjBvo9qSNPs4xx5nfQph3hCOYUkG5Oks_7IlRj-69Qm0emusNjAaB2jppi35VhD3b6c_PmSHr2wMeAfhMV7adtOh5m6ghZz5o-8yLOgZlvUO851nLEB7MsgRBqDkzOwDI6-mXdW8-ZiJP16oPvKhaWqHNgwX2St9O9yMf9KUUnrdEorb_PTjS-5FNpJce5LHyPBduam6mZNvNIQUKH6x3BPsEDxRAea-TsqQg3P9dVkod0fcBhlTpGKTA_-WHh2W_rOCtDH3DluFkS7YL8VuLO_ur2ypchlKYYi8SV90jr7BMLrR56uhJC0t3lMS0_zjzTPNMFsiL7wUuRGXPgbtGAVBoX7urh1KP5r_gMytWK9hyqZlCCc5kDpUcbXz68bk-YOQf8Ijvg_BOzQ0rprPREODF-YXsDlGEaK8eDEXdXJuLd8DFbFEE6Hg2M8bSMh8lbxK1GsVZecqhcRRorSDwj9VAy_ROtsL5Y38Y-7A1mOrCdDSewDbjimyLVw0hHJRo=w353-h627-no



Jeżeli chodzi o samą konstrukcję klamki to mam parę przemyśleń. Podstawa klamki sama w sobie nie jest jakimś totalnie spartolonym designem. Do bani jest jej zastosowanie w tym konkretnie modelu. Jak wszyscy wiemy otwierając klamke w X5 należy ciągnąć do SIEBIE i do GÓRY. Co nie było by problemem gdyby to był normalny samochód, o wysokości 140-150cm. A tutaj klamka jest ze 20-30 cm wyżej i jak ktoś ją otwiera to naturalnie ciągnie ją do siebie (w poziomie), a dzieciaki czy dziadki i babcie, to ze względu na wzrot, to nawet ciągną do dołu. I przez to mają problemy przy otwieraniu drzwi. Dlatego osobom z którymi jeżdzimy często warto pokazać jak mają to robić


Ale ona potrafi pękąć nawet jak jest poprawnie otwierana do góry, a drzwi są przymarznięte..

ANATOMIA UPADKU. Poniżej pęknięty mechanizm z mojego auta. Ustawiłem obie jej części tak, gdy klamka jest w skrajnym położeniu przy otwieraniu drzwi. Kiedy ciągniemy za klamkę (żółta strzałka w dół), klamka dochodzi do skrajnego położenia i opiera się w połowie długości dźwigni w miejscu gdzie jest czerwona strzałka(jest tam nawet gumowy amortyzatorek). Gdy już trafi na ten opór skrajnego położenia, to ciągnąc ja dalej już "na pełnej"(jak są np przymarznięte) przekazujemy moment siły w miejscu po przeciwnej stronie i zgodnie z kierunkiem zółtej strzałki do góry. Jak w huśtawce. I w efekcie pęka jażmo trzymające oś mechanizmu klamki (kolor zielony).

6DmLrDYMXUw0yAlgryxGjVDIT5X8QkIAId_5TjBxm7lGFLZsA1O_JHJUnQkL5PKBNxBxUqDaopYmDJh2ntU1xBlKnDIjK3ytZQtY8GMB9OjUcjl_fpW0UpdSfyqRSsEoont9QFY1KEhdYrb43ELUlkmhnl62umjQi-pqF0OI9ATy8eMCZDcISqN5adU-og3ErudfaL695HJ46ChD1IhvyjDl0kvtVkzSNW8MfbWF5kmks0b5wWUjDLg6hbeydGHJyd9Z9HMEeyCuCuhKMQYPmppn4ftDIOzFER8dMz2r1uJNdLtCw0X6bDTuutn6WPR4V-im0hcPezshA094IT7e5L5dFHjFl0ZRfTt6ZgylsBMM4hxrrPyC4Tj1pP7qGrMfGT2_m3Fs8IcsISu7FLP0ugHpL0MhFT8K4eSzCt29aQrCHfrkQIph8qGylpg0GE8MaFK2ZtCXvbF-2daWjlWKOh6W72qNQqYQMxIHi69SIQ0Wk1Ebz-ofwMiqk7FLHAsn1rOXZunWJlaaj9CmwCJEer4etHS6IwhuBZP26XkHALtvqALzhNLEc8SJDPMRBIQJINrRR8dTJa_FjU8S3iCUaTpSSWFir-O-K2IpZpY0mZEn8gC50AzxKjjk6DFB8gRLmV4-cn0xUBJiB6kPi76SfzAorK7HwwY=w1114-h627-no


I gdy przeholujemy otrzymujmy coś takiego:

3VK45af04KsLUaKry0hf4UBsBpPtXEqtmIh9VoXsSAV7dI3CL-RrMbv6a-GxXjYYGW9ESyfEUiwZm6Za5mT4zRMvoh5SJT3Vqc9LTI8nB3ETazZZOq00iHBKm_nckA1_CcybRa1uIl2maP3b0vxOl3_AKpqt1ovkqQvMqeSvTqK8EijtWRm04ReTK9Mo9RX2lJNw980a7Nb64Bsu8W-y3e2GMQJ2F4LHwg7TskrKT8qQDPxK9nntzXtPLsIVp_AgZ7McrJ5pqsbuIoL6Hs7wA1zbgn9QK846LoK3dWxFXCPgHKy03tmFXNqzVxPFw74Y5hpZsNsA1jUiS_vPU1nYb9_GonNtG8lSklhMVTZlpwUvmCVDqaGD7hoanSv2jKnDXcYGn6UVihu7FB9zA97So03KUdroAc_dVjR6c4Zgtm2EgThoHe2euZ1b9pychhxwFdAcwJBmwqjdkpK5kvjsZ3AK9BoMtNGkeVyGJ9o4rcYIAGtCgoWTQaVk18laNLYjUaYG3Rwk_L32hlAPlT-3JXN3sb7JTY961AlFHo_RipjRijUPJQZqfyB2sEdp3zShNX5B5N_9Cobueg560e8UP1Nv6ETJ3cQHe5cXBEoLtD4M1VYr8-U2bL2DaWw4DDg5ponZhwp2nPLm9vMoGTLs3h7V6mA8IYc=w1114-h627-no


1-groszówka dla porównania jak mały przekrój ma elemet z którym walczymy ciągąc klamkę bez umiaru.


Na koniec kolejna dawka luźnych przemyśleń.

0. jeżeli klamka nie działa i odstaje jak tutaj, to oznacza że pękła dokładnie tak jak w opisywanym przypadku

Door-handle.jpg

[zdjęcie z neta: https://www.stokesandrenk.com/bmw-x5-door-handle-repair/]

1. Jest miliard filmów na jutubie jak to zrobić. Nie ma sensu tu tego opisywać. Wystarczy robić jak pokazują i na pewno się uda. Warto też zrobić sobie notatki. Można to zrobić bez odłączania akumulatora, tylko poduszkę powietrzną trzeba powiesić na drucie. Z odklejaniem wygłuszenia to delikanie żeby nie poszarpać i nie trzeba zrywać całości.

2. to że film trwa 10 minut oznaczało że ja to robiłem 4 godziny :mrgreen: trzeba się też pogodzić z pociętymi rękami.


3. Jeżeli komuś udało się już zamontować klamkę i chce ją na szybko sprawdzić ZANIM zmontował spowrotem cały boczek razem z WEWNĘTRZNĄ klamką, to radzę tego nie robić. Dziwnym trafem mechanizm zamka nie działa poprawnie gdy nie jest napięta linka od klamki WEWNĘTRZNEJ (w senie że nie jest zamonotowana) i nie będzie się dało otworzyć drzwi klamką zewnętrzną, ani ciągnąc bezpośrednio za różne linki przy zamku. Należy zamontować na szybko klamkę WEWNĘTRZNĄ do odpowiedniej linki i wtedy można odblokować drzwi.


4. Linkę warto przełożyć ze starej klamki jeżeli jest w dobrym stanie i przesmarować ją olejem sylikonowym. Przynajmniej będzie gwarancja, że długości są odpowiednie i nie ma problemu z jej układaniem. Ja przełożyłem starą, bo była wyglądała lepiej jak ta z zamiennika. Chyba nie muszę dodawać, że wszystko co zobaczycnie przy zdjętym boczku w okolicach zamka warto przesmarować.


5. Wraz z zakupem klamki należy wpisać w znanym portalu aukcyjnym frazę : SPINKI TAPICERKI DRZWI BMW E53 i kupić kilka sztuk.

6. Nowa podstawa klamki będzie spręzynowała na takiej dużej gumowej uszczelce, która opiera się na blasze od drzwi. Dlatego dokręcając śrubę inbusową 4mm (jest tylko jedna wiadomo gdzie) należy mocno dociskać podstawe klamki do blachy bo śruba może nie łapać gwintu i sie jej nie dokręci.


7. Ostatnie i najważniejsze - sensowność wzmacniana tego drutem.

Ze względu na hobby mam częsty kontakt z elementami wykonanymi ze stopów ZnAl-u. Jest to dość upierdliwy materiał, który zmienia swoje własciwości w zależności od temperatury i na morozach jest bardziej kruchy.

I powiem tak: jeżeli tak licho wykonany element (fotka z jednogroszówką, przekrój materiału w tym miejscu to kilka mm kwadratowych...) potrafi wytrzymać kilka czy kilkanaście lat eksploatacji, to o znacza że w tym miejscu nie działają jakieś wybitnie duże siły. Jestem przekonany, że wzmacniając ją w taki sposób na pewno już w tym miejscu nie pęknie, bo wytrzymałośc na rozciąganie stalowego drutu jest znacznie większa w porównniu ze ZnAlem.

Tym bardziej że koszt takiej operacji jest śmiesznie mały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.