Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Mam problem z odpalaniem autka na ciepłym silniku. Jak jest zimny, odpala w porządku. Jak jest ciepły to kilka minut po zgaszeniu trzeba długo kręcić zanim odpali (do 10 sekund) i tak już do ostygnięcia silnika

W lato jak były upały, to nawet na zimnym silniku był problem z odpalaniem

Jak tak długo kręci żeby odpalić, to czuć przez chwilę benzynkę, więc jak dla mnie pompa pracuje i benzynkę leje, więc pompę bym odrzucił.

Dodatkowo silnik trochę trzęsie się jak jest zimny, aż czuć w kabinie. Obroty trzyma równo. Jak jest ciepły jest dużo lepiej, jednak pewne drgania też są odczuwalne.

Z wydechu słychać jakby trochę bulgotanie i czasami prychanie, jakby dopalał w wydechu benzynkę.

Po lekturze forum odrzucam rozrusznik, ponieważ rozrusznik ładnie kręci. Odrzucam świece, bo wymieniłem na nowe i nie pomogło.

Zauważyłem również lekką "mułowatość" auta, szczególnie do 3-3,5 tyś obrotów, oraz zwiększone spalanie.

Podmieniałem też komplet nowych cewek i to samo.

Najbardziej skłaniałbym się w stronę czujnika położenia wałka rozrządu, niestety ani w INPA ani w DIS nie pokazuje żadnych błędów, a wymieniać czujnik za 400 zł mi się nie uśmiecha, jeżeli to nie to.

Poniżej zamieszczam screeny Live data z INPY, wraz z opisem co mnie w nich zaciekawiło:

 

1. Podstawowe dane, obroty, temperatura powietrza zasysanego, temperatura chłodziwa itp.

Wszystko wygląda w porządku, jednak jak tylko dodaję trochę gazu, wskaźnik Luftmasse (masa zasysanego powietrza) wychodzi dużo poza skalę

Dodatkowo zauważyłem, że DKP-Winkel po włączeniu zapłonu, przez jakieś 10 sekund ma wartość 20, późnej spada do 5, a po odpaleniu spada do 3

http://img37.imageshack.us/img37/5792/cieplyanalog1.jpg

 

2. Wskazania sond lambda robione na zimnym silniku, na ciepłym sondy za katalizatorem pokazują od 0,2 - 0,7

Nie wiem czemu przed katalizatorem pokazują 1,5 V, podłączyłem pod DIS'a i było cały czas 0,99 jak dodawałem gazu to minimalnie ponad 1 wzrastało i od razu spadało do 0,99

Po puszczeniu gazu wskazania rosną na chwilę do 2-3 V

http://img24.imageshack.us/img24/63/analog4.jpg

 

3. Klopfwerte / Knock signal

na biegu jałowym 1,2 i 4 cylinder w granicach 2, trzeci cylinder różnie czasami tak jak reszta, ale zazwyczaj 3,5-4

około 2 tyś obrotó 1,2 i 4 cały czas tak samo, trzeci ponad 10 z wykrzyknikiem

około 3-3,5 tyś obrotó - 1 i 3 około 3, za to 2 i 4 ponad skalą 12-13

co dziwne, po podłączeniu DIS'a zamieniają się miejscami wskazania 3 i 4 cylindra, i teraz 4 odstaje od reszty

http://img853.imageshack.us/img853/4351/klopfcieplz.jpg

 

4. Korekcja wtrysków

na ciepłym:

http://img190.imageshack.us/img190/1371/cieplzanalog2.jpg

 

na zimnym:

http://img84.imageshack.us/img84/749/analog2.jpg

 

5. No i wskazywany przeze mnie czujnik położenia wałka rozrządu

Niby dolotowy poza skalą, ale w DIS wartości są identyczne, a nie pokazuje tego jako błąd

Co zauważyłem:

-Wraz ze wzrostem obrotów wskazania obu czujników maleją

-Po minimalnym zwiększeniu obrotów (+100RPM) wartość Ansteuerung Einlass skacze od razu na 40%

-Po zwiększeniu o kolejne 200-300 rpm wartość Ansteuerung Auslass też skacze do około 40% i dokładnie w tym momencie przestaje trząść silnikiem

Wygląda to tak, że operując obrotami tak, żeby Ansteuerung Auslass skakał pomiędzy 40% a 5% (Ansteuerung Einlass cały czas na 40%) silnikiem trzęsie-nie trzęsie-trzęsie itd.

http://img545.imageshack.us/img545/9269/niewiem1.jpg

Opublikowano

Dokładnie jak kolega wyżej napisał

Jest to coś takiego:

http://www.motonews.pl/bmw/news-880-model-specjalny-bmw-320si-limuzyna.html

Autko genialne, świetnie się prowadzi

Tylko te ostatnie problemy z odpalaniem... ;/

 

Poradźcie coś

Skłaniam się w stronę wymiany tego czujnika położenia wałka rozrządu, bo praktycznie wszystkie objawy się zgadzają

Tylko dzisiaj podmieniłem miejscami czujnik dolotowy z wylotowym (na szczęście są identyczne)

No i wskazania się niestety nie zmieniły, cały czas 125 z wykrzyknikiem od strony dolotowej

Dodatkowo jak odpinam jeden z czujników (obojętne czy dolotowy czy wylotowy) auto chodzi tak samo, tylko wywala błąd odłączonego czujnika

Jak odpinam oba, to nie odpala

Jaka jest szansa że jeden z tych czujników (a może oba) jest padnięty i nie wywala błędu?

 

No i bardzo zastanawiają mnie te wskazania sond lambda

Czy one nie powinny oscylować od 0,1 do 0.9 V cały czas tworząc tzw. sinusoide?

U mnie wskazania w INPIe są cały czas około 1,5, w DISie 0,99-0,98, reagują tylko przy zmianie obrotów (szczególnie jak puszczam gaz)

Opublikowano

Auto będzie chodzić tak samo po odpięciu mniej ważnych czujników ponieważ komputer podstawia wartości orientacyjne i ew. obniża moc, ale silnik będzie pracował dalej z mniejszym/większym kuleniem.

 

Ten czujnik trochedziwne żeby nie działa na ciepłym silniku a działał na zimnym, bynajmniej tak mi sie wydaje.

 

A co do sondy Lambda to spróbuj poszukać dla jakich wartości napięć wyjściowych są odpowiednie składy mieszanki, może to coś więcej powie ew. na pomiar składu mieszanki się wybrać.

 

Nie wiem czy pomogłem, ale autko bardzo fajne masz :wink: :wink:

Opublikowano

Jeżeli chodzi o wskazanie na czujnik wałka rozrządu, to sugerowałem się głownie tym postem:

viewtopic.php?f=15&t=162688

No i prawie wszystkie objawy się zgadzają

Chociaż w wielu innych postach też przejawiał się jako przyczyna nie odpalania na ciepłym (obok pompy paliwa i rozrusznika)

Opublikowano

Z tego co widać to masz rację co do sąd lambda Amanthas. Pracują w górnej skali czyli zbyt bogata mieszanka. ( Lambda pracuje w zakresie od 0 do 1V i stara się regulować mieszankę ok 0,5V przed katem, sprawdzaj je jak silnik jest dobrze rozgrzany. Za katem wartości powinny być niższe niż przed chyba że kat jest uszkodzony.)

Może jeszcze nieszczelny dolot lub wypadanie zapłonu. Skupiłbym się też na czujniku wału korbowego. Powiązany jest z czujnikami wałków. A w dodatku DIS nie pokazuje błędu czujnika wałka rozrządu.

Patrząc na przepływomierz możliwe że ma uszkodzony któryś z obwodów podając złe parametry do ECU. Spróbuj gdzieś podmienić przepływkę.

Z opisu modelu "Zapłon wyzwalają specjalne świece zapłonowe sterowane indywidualnymi cewkami zapłonowymi." Zastosowałeś te specjalne świece? :)

 

PS: Jak udało ci się wyszarpać to autko i czy byłeś świadomy co kupujesz, bo opis jest bardzo sympatyczny!

Opublikowano

No właśnie tak by wyglądało, że za bogata mieszanka, stąd większe spalanie, prychanie z wydechu, a może i problem z odpalaniem (zalewa go?)

Tylko, że to wskazywałoby, że sondy dobrze pokazują i trzeba znaleźć powód, dla którego mieszanka jest tak bogata...

 

Sprawdzę dolot, może jest jakaś nieszczelność. Słyszałem, że wystarczy popsikać w okolicach dolotu jakimś plakiem, albo "Engine start" i jak silnik zareaguje, to jest jakaś nieszczelność

Kat był parę miesięcy temu wymieniany, więc to nie wina kata

 

Świece zamawiałem oryginalne do tego modelu, cena ponad 100 zł sztuka, więc to chyba te ;]

 

Autko kupowałem jako wersję z pełnym M-Pakietem, albo sprzedający nie wiedział co sprzedaje, albo wolał się nie chwalić

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jedne z mniej udanych silników nie licząc M40, N42. Z ciekawości, jaki masz przebieg ??
Krzysztof
Opublikowano

Kolego masz problem! Już w niedługim czasie twój silnik padnie! Ten model przeszedł w cień marki BMW. Silniki rozsypują się masowo. Sam mam już trzeci (oczywiście silnik), wymieniany na gwarancji. W Polsce sprzedano ich kilka sztuk, chyba 5 czy 6 i wszystkie są już po wymianie silnika. Najpierw się trzęsie, później traci moc, nieodpala a później KONIEC!!! Średni przebiego silnika przed rozsypaniem to około 60, 70 tyś, tak wię masz i tak niezły wynik(chyba że już też po wymianie). Myślę że właściciel świetnie wiedział jaki ma pakiet, tyle że nie bardzo chciał Cię uświadamiać, bo wiedział że auto prawie nie do sprzedania!!!

To nie złośliwość, sam jest nieszczęsliwy posiadaczem tego bubla!!

Opublikowano

Zapoznałem się z zagranicznymi wątkami na temat tych usterek silnika, ale nie bardzo objawy się zgadzają z moimi

Podstawowa kwestia, to tam jest problem z odpalaniem zimnego silnika, u mnie zimny pali ok, problem jest z ciepłym

Poza tym zmierzyłem dzisiaj ciśnienie i wyszło 13, 13.1, 12.9, 13.1 więc to też wskazuje, że to nie ta usterka

No chyba że sam siebie uspokajam...

Opublikowano

Poza tym zmierzyłem dzisiaj ciśnienie i wyszło 13, 13.1, 12.9, 13.1 więc to też wskazuje...

Skąd pewność, że ciśnienie jest odpowiednie? Masz dane producenta? Zarówno zbyt wysokie jaki i za niskie może wskazywać na usterkę. Nie wiem jakie są granice dla zbyt wysokiego ale spadek 15-20% to już lipa.

Daleko masz do ASO - diagnoza dużo nie kosztuje a może dostarczy dodatkowe dane. Naprawiać tam nie musisz.

Opublikowano
Z tego co pamiętam ten silnik ma stopień sprężania 10,5:1, także ciśnienie 13 jest raczej dobrym wynikiem, a benzynowy silnik spalinowy jak każdy inny - bez fajerwerków, więc do określenia ciśnienia nie potrzeba chyba serwisówki.
Opublikowano

Stopień sprężania (na marginesie 11:1) a ciśnienie sprężania to 2 różne rzeczy (ciśnienie zależy m.in. od stopnia)- wypowiedź oparta o wiki.

Znalazłem jeszcze wzorek do sprawdzenia prawidłowego ciśnienia w silniku o zapłonie iskrowym: Pspr = 0,125 x ε gdzie ε to stopień sprężania.

wynika z tego że wychodzi 1,375MPa w barach ok 13,75

Opublikowano
Stopień sprężania (na marginesie 11:1) a ciśnienie sprężania to 2 różne rzeczy (ciśnienie zależy m.in. od stopnia)- wypowiedź oparta o wiki.

Znalazłem jeszcze wzorek do sprawdzenia prawidłowego ciśnienia w silniku o zapłonie iskrowym: Pspr = 0,125 x ε gdzie ε to stopień sprężania.

wynika z tego że wychodzi 1,375MPa w barach ok 13,75

 

Źle mnie zrozumiałem a ja za szybko napisałem, chodzi właśnie o to co napisałeś wyżej, zależy właśnie od pasowania elementów i wielu czynników, ale ok. 13 dla benzyniaków to dobry wynik, STOPIEŃ sprężania 13 to już półka ok. 180KM/litra pojemności, oczywiście bez diesli.

Opublikowano

Dziękuję wszystkim za rady

 

Kolejne moje eksperymenty i spostrzeżenia:

Autko ostatnio dość mocno strzela i prycha z wydechu, szczególnie przy chwilowym przygazowaniu (wciśnięciu i od razu puszczeniu pedału gazu), ale...

Odłączyłem ten nieszczęsny czujnik położenia wałka rozrządu (dolotowy)

Oczywiście wyskoczył błąd czujnika, ale o dziwo prawie nie strzela przy przygazowywaniu

Postanowiłem tak trochę pojeździć (z odpiętym czujnikiem) i o dziwo jest dużo lepiej

Autko lepiej zbiera się na niskich obrotach i jakby troszkę spalanie spadło

Wcześniej było też delikatnie charczenie przy dodawaniu gazu w zakresie 1400-3000 obrotów

Teraz zniknęło i autko sporo lepiej brzmi

Wydaje mi się więc, że skoro bez tego czujnika i z błędem w kompie działa lepiej niż z podpiętym, to jednak coś z nim nie tak

Jutro jadę wymienić, zobaczymy jak będzie z nowym (oczywiście oryginał, naczytałem się już o niekompatybilnych zamiennikach)

Na razie nie pomogło to na problem z odpalaniem, ale zobaczymy jak będzie po wymianie na nowy

 

 

 

 

ps.

potwierdzam że stopień sprężania w tym modelu to 11:1

ciśnienie sprężania mierzyłem dwukrotnie, przy drugim pomiarze wyszło 13.4, 13.4, 13.2, 13.4 więc jeszcze bliżej tego 13.75

Opublikowano
Stopień sprężania (na marginesie 11:1) a ciśnienie sprężania to 2 różne rzeczy (ciśnienie zależy m.in. od stopnia)- wypowiedź oparta o wiki.

Znalazłem jeszcze wzorek do sprawdzenia prawidłowego ciśnienia w silniku o zapłonie iskrowym: Pspr = 0,125 x ε gdzie ε to stopień sprężania.

wynika z tego że wychodzi 1,375MPa w barach ok 13,75

Znalazłem jeszcze że współczynnik może być w granicach 0,12 - 0,13 ( anie tylko 0,125) jednak najlepiej porównać z danymi producenta może w ETK lub w TISie będą.

Opublikowano
rozrząd? Może rozciągniety. Coś z zaworami na cipłym tez może byc ale żeby aż tak?! Żeby ciśnienie paliwa trzeba sprawdzić dla zasady.

Tomek

Autoelektronika,

Gorzów Wielkopolski

automotiv.com.pl

  • 5 lat później...
Opublikowano

Witam panowie.

320 si

Czy wymiana tulei cylindrowych z aluminiowych na żeliwne rozwiązuje problem wadliwego silnika?

Czy oprócz tego jeszcze wyjdą jakieś niespodzianki .

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.