Skocz do zawartości

[E34] wymiana sprzęgła 520i 24V bez klimy ,1 vanos


debu85

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

chciałem sie z wami podzielić instrukcją wymiany kompletnego sprzegła sachs w bmw e34 520i 24v pojedynczy vanos bez klimatyzacji 94r.

U mnie jest koło zamachowe jednomasowe.

najpierw nalezy pojechac gdzies na kanał :) ,a poźniej :

Demontaż skrzyni:

- odkrecamy blaszke osłaniającą drązki kierownicze 3 sruby na klucz 10 , aby mozna było pożniej odkrecic katalizator(lub jak ktos woli ..tłumik początkowy) od kolektora wydechowego.

http://p.web-album.org/53/ec/53ec59ad78a8aa2c6d23dd9d8a14affba,4,0.jpg

- odkręcamy katalizator ,6 nakrętek na klucz 17 ,ale jak stare śruby to mogą sie wykręcać razem z nakrętką :), odkręcamy 2 śruby na klucz 13 trzymające katalizator do skrzyni ,odkręcamy sondę lambda (na klucz 22)

http://p.web-album.org/71/9e/719e186d3fccf994b1ffddb9a8e59ec1a,4,0.jpg

- odkręcamy katalizator od tłumika środkowego (mocowanie 4 śruby m8 na klucz 13) i wyjmujemy katalizator

http://p.web-album.org/4c/be/4cbee875e550094d680bf7d87320fb9ca,4,0.jpg

- odkręcamy mocowanie tłumika środkowego (śruba na klucz 13) i podwieszamy na drązku stabilizatora tylniego

http://p.web-album.org/9e/16/9e162c1095ef04cf97029bf281397ac1a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/ba/de/bade3d94456c63fa1a2d849ae7309f3da,4,0.jpg

- odkręcamy wał przy skrzyni 3 sruby na klucz 18 ,przy moście 4 nakrętki na klucz 16 i podporę wału (2 sruby na klucz 13),luzujemy srube na wale i wyjmujemy wał bez rozbierania wału .

http://p.web-album.org/bc/d6/bcd634b88e6c01c5611d91c76db27cd3a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/d6/d1/d6d1ef74a2ec213e14a9015939f3db8ca,4,0.jpg

- odpinamy czujnik wstecznego wchodzący do skrzyni z boku skrzyni

http://p.web-album.org/d8/cd/d8cd70013b5e227a67f4f1af989d7b63a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/18/0f/180ffa27b3abc93871483f3ec9c06100a,4,0.jpg

- odpinamy drążek zmiany biegów (wysuwany wsuwkę i wyciągamy)

- odpinamy wspornik drążka zmiany biegów przy skrzyni (podnosimy tam taką blaszkę zabezpieczającą ,najlepiej srubokretem i wysuwamy bolec mocujący wspornik

http://p.web-album.org/71/92/719215ef1cd81defbe6193aaff59fe07a,4,0.jpg

-podkładamy pod skrzynie jakis podnosnik (najlepiej proofi:) ,bo przystepujemy do odkrecania skrzyni:)

- odkręcamy aluminiowy wspornik skrzyni biegów ten najblizęj wału napędowego ( 4 sruby na klucz 13 )

- odkręcamy 4 śruby ampulowe (też mocowanie skrzyni) ale te bliżej silnika (podpora skrzyni przy silniku jest mocowana do belki nadwozia za pomocą dwoch gumowych tuleji); po wyjeciu skrzyni silnik oprze sie o tą podporę

http://p.web-album.org/42/1c/421c6df16ca19f8783d4ba98cc2f6971a,4,0.jpg

- odkręcamy wysprzęglik (2 śruby na klucz 13) i go wyciągamy, ale nie odkręcamy od przewodu hydraulicznego

- opuszczamy delikatnie skrzynie na podnosniku ,tak aby była możliwość odkrecenia śrub łączących skrzynie z silnikiem

- odkręcamy śruby mocowania skrzyni do silnika torx zewnętrzny 10,12,14 .chyba 9 sztuk

-wyciągamy skrzynię cofając ją (uwaga bo ciężka) ok 40 kg ,trzeba zjesc duzo stejkow przed wyjmowaniem :) :D w pojedynke

 

Demontaż sprzęgła:

- odkręcamy śruby mocujące docisk, najpierw zablokujmy jakims duzym srubokretem plaskim koło zamachowe ,zeby sie nie obracało, a pozniej zrywamy sruby (zrywamy w sensie, że są one zakręcone na płyn mocujący) ale nie odkręcamy tylko zrywamy wszystkie po kolei i dopiero po 1 lub 1,5 obrotu odkręcamy.

- jak już odkręcimy wszystkie śruby, wyjmujemy docisk (jest tam na takich bolcach) uwaga na tarczę sprzęgłową żeby nie spadła na nogi

- odkręcamy koło jedno-masowe ( w celu sprawdzenia czy nie przepuszcza o-ring uszczelniający na wale)

 

Jeśli wszytko ok to skręcamy:

http://p.web-album.org/dc/2d/dc2ddcab68752930b808c810347bac81a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/26/97/26973a55cc8616ee763dc760a2daeb7aa,4,0.jpg

-najpierw koło jedno-masowe(wszystkie śruby na płyn mocujący) ,

- przed zamontowaniem tarczy i docisku czyścimy benzyną ekstrakcyjną koło zamachowe i docisk w celu odtłuszczenia (żeby się nam tarcza sprzęgła nie ślizgała po kole zamachowym i docisku).Nowy docisk jest zabezpieczony smarem ,przynajmniej tak było u mnie (sachs)

http://p.web-album.org/e5/2d/e52d87fa920fe66deaa6d068618b1e00a,4,0.jpg

-wkładamy tarcze i docisk, dokręcamy tylko po kilka obrotów, tak żeby docisk dochodził równomiernie lekko (nie do końca),poźniej centrujemy tarcze najlepiej przyrządem jonnesway do centrowania tarczy sprzęgła , po centrowaniu dokręcamy powoli i rownomiernie , na koniec dokręcamy odpowiednim momentem 25 Nm

http://p.web-album.org/d2/ec/d2ec2e0df1afcf1e432eee8651422469a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/c9/b7/c9b7d96fda7371f2ae79a5495cb55bfca,4,0.jpg

http://p.web-album.org/60/1e/601e89489b15aefc8bc41d8c769dff8ca,4,0.jpg

-w skrzyni jak mamy ją juz zdjętą , zdejmujemy łapę sprzęgła z zacisku spręzynowego (schodzi bez problemu,trzeba tylko ścisnąć zacisk sprężynowy ) i wyciągamy łożysko.

http://p.web-album.org/72/03/7203caa35ff5aacf70ff0d5c2ce5d644a,4,0.jpg

-najpierw czyścimy z osadu wałek i łapę sprzęgła,można też srodek skrzyni wytrzeć z osadu (po 17 latach się trochę tego nazbierało :) ) a poźniej smarujemy wałek sprzegłowy smarem , ale delikatnie , zeby nie było grudek smaru bo nam poźniej nadmiar smaru

wyrzuci na tarcze lub docisk następnie smarujemy lozysko i łapę sprzęgła ,żeby był poślizg przy włączaniu sprzęgła ( oczywiście zachować trzeba umiar przy smarowaniu-smarować tylko dla poślizgu ) :)

http://p.web-album.org/92/d8/92d81dd1e71591f98bf77cb0cd035448a,4,0.jpg

 

jak jest dobrze wycentrowana tarcza sprzęgła ,to skrzynia w sprzęgło wchodzi jak w masło ,nic nie powinno haczyć ,jedynie trzeba siły troche włożyć w montaż skrzyni przy podnoszeniu :P

i dalej skręcamy resztę w odwrotnej kolejności do demontażu . jak coś nie tak napisałem to mnie poprawicie . pozdrawiam i powodzenia .

Na nowym sprzęgle wrażenia z jazdy bezcenne :cool2: ,nic nie skrzypi i sprzęgło leciutko chodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.