Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

chciałem sie z wami podzielić instrukcją wymiany kompletnego sprzegła sachs w bmw e34 520i 24v pojedynczy vanos bez klimatyzacji 94r.

U mnie jest koło zamachowe jednomasowe.

najpierw nalezy pojechac gdzies na kanał :) ,a poźniej :

Demontaż skrzyni:

- odkrecamy blaszke osłaniającą drązki kierownicze 3 sruby na klucz 10 , aby mozna było pożniej odkrecic katalizator(lub jak ktos woli ..tłumik początkowy) od kolektora wydechowego.

http://p.web-album.org/53/ec/53ec59ad78a8aa2c6d23dd9d8a14affba,4,0.jpg

- odkręcamy katalizator ,6 nakrętek na klucz 17 ,ale jak stare śruby to mogą sie wykręcać razem z nakrętką :), odkręcamy 2 śruby na klucz 13 trzymające katalizator do skrzyni ,odkręcamy sondę lambda (na klucz 22)

http://p.web-album.org/71/9e/719e186d3fccf994b1ffddb9a8e59ec1a,4,0.jpg

- odkręcamy katalizator od tłumika środkowego (mocowanie 4 śruby m8 na klucz 13) i wyjmujemy katalizator

http://p.web-album.org/4c/be/4cbee875e550094d680bf7d87320fb9ca,4,0.jpg

- odkręcamy mocowanie tłumika środkowego (śruba na klucz 13) i podwieszamy na drązku stabilizatora tylniego

http://p.web-album.org/9e/16/9e162c1095ef04cf97029bf281397ac1a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/ba/de/bade3d94456c63fa1a2d849ae7309f3da,4,0.jpg

- odkręcamy wał przy skrzyni 3 sruby na klucz 18 ,przy moście 4 nakrętki na klucz 16 i podporę wału (2 sruby na klucz 13),luzujemy srube na wale i wyjmujemy wał bez rozbierania wału .

http://p.web-album.org/bc/d6/bcd634b88e6c01c5611d91c76db27cd3a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/d6/d1/d6d1ef74a2ec213e14a9015939f3db8ca,4,0.jpg

- odpinamy czujnik wstecznego wchodzący do skrzyni z boku skrzyni

http://p.web-album.org/d8/cd/d8cd70013b5e227a67f4f1af989d7b63a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/18/0f/180ffa27b3abc93871483f3ec9c06100a,4,0.jpg

- odpinamy drążek zmiany biegów (wysuwany wsuwkę i wyciągamy)

- odpinamy wspornik drążka zmiany biegów przy skrzyni (podnosimy tam taką blaszkę zabezpieczającą ,najlepiej srubokretem i wysuwamy bolec mocujący wspornik

http://p.web-album.org/71/92/719215ef1cd81defbe6193aaff59fe07a,4,0.jpg

-podkładamy pod skrzynie jakis podnosnik (najlepiej proofi:) ,bo przystepujemy do odkrecania skrzyni:)

- odkręcamy aluminiowy wspornik skrzyni biegów ten najblizęj wału napędowego ( 4 sruby na klucz 13 )

- odkręcamy 4 śruby ampulowe (też mocowanie skrzyni) ale te bliżej silnika (podpora skrzyni przy silniku jest mocowana do belki nadwozia za pomocą dwoch gumowych tuleji); po wyjeciu skrzyni silnik oprze sie o tą podporę

http://p.web-album.org/42/1c/421c6df16ca19f8783d4ba98cc2f6971a,4,0.jpg

- odkręcamy wysprzęglik (2 śruby na klucz 13) i go wyciągamy, ale nie odkręcamy od przewodu hydraulicznego

- opuszczamy delikatnie skrzynie na podnosniku ,tak aby była możliwość odkrecenia śrub łączących skrzynie z silnikiem

- odkręcamy śruby mocowania skrzyni do silnika torx zewnętrzny 10,12,14 .chyba 9 sztuk

-wyciągamy skrzynię cofając ją (uwaga bo ciężka) ok 40 kg ,trzeba zjesc duzo stejkow przed wyjmowaniem :) :D w pojedynke

 

Demontaż sprzęgła:

- odkręcamy śruby mocujące docisk, najpierw zablokujmy jakims duzym srubokretem plaskim koło zamachowe ,zeby sie nie obracało, a pozniej zrywamy sruby (zrywamy w sensie, że są one zakręcone na płyn mocujący) ale nie odkręcamy tylko zrywamy wszystkie po kolei i dopiero po 1 lub 1,5 obrotu odkręcamy.

- jak już odkręcimy wszystkie śruby, wyjmujemy docisk (jest tam na takich bolcach) uwaga na tarczę sprzęgłową żeby nie spadła na nogi

- odkręcamy koło jedno-masowe ( w celu sprawdzenia czy nie przepuszcza o-ring uszczelniający na wale)

 

Jeśli wszytko ok to skręcamy:

http://p.web-album.org/dc/2d/dc2ddcab68752930b808c810347bac81a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/26/97/26973a55cc8616ee763dc760a2daeb7aa,4,0.jpg

-najpierw koło jedno-masowe(wszystkie śruby na płyn mocujący) ,

- przed zamontowaniem tarczy i docisku czyścimy benzyną ekstrakcyjną koło zamachowe i docisk w celu odtłuszczenia (żeby się nam tarcza sprzęgła nie ślizgała po kole zamachowym i docisku).Nowy docisk jest zabezpieczony smarem ,przynajmniej tak było u mnie (sachs)

http://p.web-album.org/e5/2d/e52d87fa920fe66deaa6d068618b1e00a,4,0.jpg

-wkładamy tarcze i docisk, dokręcamy tylko po kilka obrotów, tak żeby docisk dochodził równomiernie lekko (nie do końca),poźniej centrujemy tarcze najlepiej przyrządem jonnesway do centrowania tarczy sprzęgła , po centrowaniu dokręcamy powoli i rownomiernie , na koniec dokręcamy odpowiednim momentem 25 Nm

http://p.web-album.org/d2/ec/d2ec2e0df1afcf1e432eee8651422469a,4,0.jpg

http://p.web-album.org/c9/b7/c9b7d96fda7371f2ae79a5495cb55bfca,4,0.jpg

http://p.web-album.org/60/1e/601e89489b15aefc8bc41d8c769dff8ca,4,0.jpg

-w skrzyni jak mamy ją juz zdjętą , zdejmujemy łapę sprzęgła z zacisku spręzynowego (schodzi bez problemu,trzeba tylko ścisnąć zacisk sprężynowy ) i wyciągamy łożysko.

http://p.web-album.org/72/03/7203caa35ff5aacf70ff0d5c2ce5d644a,4,0.jpg

-najpierw czyścimy z osadu wałek i łapę sprzęgła,można też srodek skrzyni wytrzeć z osadu (po 17 latach się trochę tego nazbierało :) ) a poźniej smarujemy wałek sprzegłowy smarem , ale delikatnie , zeby nie było grudek smaru bo nam poźniej nadmiar smaru

wyrzuci na tarcze lub docisk następnie smarujemy lozysko i łapę sprzęgła ,żeby był poślizg przy włączaniu sprzęgła ( oczywiście zachować trzeba umiar przy smarowaniu-smarować tylko dla poślizgu ) :)

http://p.web-album.org/92/d8/92d81dd1e71591f98bf77cb0cd035448a,4,0.jpg

 

jak jest dobrze wycentrowana tarcza sprzęgła ,to skrzynia w sprzęgło wchodzi jak w masło ,nic nie powinno haczyć ,jedynie trzeba siły troche włożyć w montaż skrzyni przy podnoszeniu :P

i dalej skręcamy resztę w odwrotnej kolejności do demontażu . jak coś nie tak napisałem to mnie poprawicie . pozdrawiam i powodzenia .

Na nowym sprzęgle wrażenia z jazdy bezcenne :cool2: ,nic nie skrzypi i sprzęgło leciutko chodzi

  • 1 rok później...
Opublikowano
Piękne podziękowania za temat. Sporo pokazałeś - może dzięki tym zdjęciom wezmę się w wakacje za smarowanie wysprzęglika i docisku bo coś mi czasem skrzypi przy wciskaniu sprzęgła.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.