Skocz do zawartości

Jak mechanicznie zwiekszyc kat wyprzedzenia zaplonu BMW 318i


osiemnastocylindrowiec

Rekomendowane odpowiedzi

Nie potraficie zrozumiec tej prostej zasady wiec tak upieracie sie przy swoim. ECU dla pracy zaplonu potrzebuje wyłącznie sygnału o predkosci obrotowej wału (uzębienie kola pasowego) i informacji o jego polozeniu (przerwa w tym uzębieniu). To zadanie spelnia wlasnie impulsator na kole pasowym wału. Natomiast czujnik polozenia przepustnicy, temperatury itp tylko koryguja ten sygnał zmieniajac na biezaco kat wyprzedzenia zaplonu w zaleznosci od warunkow pracy silnika ( temperatura, obciazenie itd). Ale zawsze podstawa ich pracy jest sygnał z impulsatora. Mozna to latwo sprawdzic - odlaczenie impulsatora wału natychmiast unieruchomi silnik natomist odlaczenie ktoregokolwiek z czujnikow sterujących sprawi tylko ze zacznie on pracowac nieprawidlowo. To jest proste jak but :wink: A stwierdzenie ze "nie mozna korygowac kata wyprzedzenia zaplonu w silnikach sterowanych elektronicznie" nie oznacza ze jest to fizycznie niewykonalne tylko to ze nie powinno sie tego robic. Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szacuneczek dla uzytkownikow ktorzy probowali przyblizyc i wyjasnic zagadnienie spalania stukowego i zmiany kata zaplonu w motorze M40.

 

Antyszacuneczek dla uzytkownikow ktorzy szczekali jak psy!

 

Problem pozostal nadal niewyjasniony.

Bielsk Podlaski tel. 506 572 798.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

osiemnastocylindrowiec

 

Po pierwsze nie obrażaj forumowiczów, do których zwracasz się z pytaniem, a jeśli uważasz się za mądrzejszego do się wypisz z forum i nie zawracaj głowy;

po drugie odpowiedź już dawno padła, tylko jeśli ktoś jest mechanikiem amatorem to niestety nie potrafi jej wyczytać z informacji jakie mu się podaje, tylko czeka na wykład.

Co do tematu to:

- w układach wtryskowych sterowanych komputerowo najważniejszy jest typ ECU i typ map wgranych, dlatego że różne typy mają programowo ustawioną różną tolerancję kąta wyprzedzenia zapłonu w ramach której są wstanie wyrównać pracę silnika, a 15 stopni to nie jest aż tak znaczące przestawienie, którego komputer nie potrafiłby wyrównoważyć;

- jeżeli zakładasz, że przy danej liczbie oktanowej powinno zajść dane zjawisko to musisz najpierw zbadać czy twoje paliwo ma założoną przez ciebie liczbę oktanową.

Reasumując gdybyś jeszcze nie zrozumiał to chcąc dostać odpowiedź musisz znać dokładny model ECU i map wgranych, a co za tym idzie musisz znać listę wszystkich urządzeń podpiętych do ECU z których odczytuje on informacje i które wysterowuje ( nie sądzę że tylko z czujnika magnetoindukcyjnego przy kole zamachowym ECU odczytuje dane o prędkości obrotowej, musi być jeszcze jeden indukcyjny bądź hallotronowy, gdzieś około wałka rozrządu).

Jeżeli nikt na forum nie posiada takich informacji to zgłoś się do serwisu o udostępnienie takich informacji (najprościej) bądź kup sobie książkę (np. wyd. WKŁ) typu dane dane regulacyjne i schematy i będziesz wszystko wiedział, a jeśli nie będziesz rozumiał co tam piszą to wrzuć skany to ci rozszyfrujemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróćcie koledzy uwagę że M40 ma mechaniczny rozdzielacz zapłonu i jest na sztywno z wałkiem rozrządu. W tym przypadku wyprzedzenie zapłonu jest realizowane tylko przez czas startu pracy wtryskiwaczy. Przesuwając czujnik GMP można zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu, bo ECU dostaje błędną informację o położeniu tłoków.

 

W silnikach M43 i innymi z cewkami, ECU skorygował by ten błąd właśnie zapłonem na poszczególnych cylindrach i wtryskach. I tu akurat nic się nie da zrobić.

 

I jeszcze jedna uwaga. W silniku M40 jest ciężko doprowadzić do spalania stukowego, bo bardzo dobrze radzi sobie z etyliną PB91 (dostępna w niemczech). Zmieniając parametry pracy silnika, i tak PB95 lub PB98 jest dla niego za dobrym paliwkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doszedlem do wniosku ze spalanie stukowe nie zachodzi pomimo ze kat zaplonu nastepuje wczesniej o 15 stopni bo silnik M40 ma niski stopien sprezania 8,8

 

 

Przyczyny spalania stukowego

Istnieje kilka istotnych czynników, które powodują spalanie stukowe:

- zbyt wysoki stopień sprężania,

- za wczesny zapłon,

- za mała liczba oktanów paliwa,

- przegrzanie silnika,

- za małe zawirowanie mieszanki w komorze spalania,

- duże napełnianie cylindra.

 

Dodam ze silnik MPower z tego samego rocznika czyli 1990 ma stopien sprezania az 11 ale musi byc zasilany paliwem minimum 98.

Bielsk Podlaski tel. 506 572 798.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tragedia, co Wy tutaj wypisujecie. Naprawdę, jeśli ktoś nie ma o tym pojęcia, to niech nie pisze. M40 nie ma mechanicznej regulacji!

 

Dla opornych wkleję cytaty z robertabmw (spec jakich mało):

O kącie zapłonu decyduje sterownik silnika. Ty masz zadbać o świece, stan przewodów, palca i kopułki, aby nie było przebić. Kąta nie ustawisz.
Regulowane koło wałka rozrządu jest np w M40 ale o zapłonie ono nie decyduje lecz o mozliwości dostrojenia faz rozrządu precyzyjnie. Informacje o zapłonie zbiera czujnik położenia wału na stałe przytwierdzony w jednym miejscu przy kole impulsowym, a sterownik silnika przejmuje wszystkie czynności dotyczące zmiany kąta w zalezności od temperatury, obciążenia , ilości zasysanego powietrza w/g stałych danych ustalonych w mapie pamięci.

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?p=127250&sid=d67f81fed466c43a703e33f7e27e766f

 

oraz inny cytat:

to zapłon kontrolowany jest przez ECU - nie jest regulowany

 

odczyt lampą jest totalnym nieporozumieniem - i nie zrozumieniem tematu - na jałowym ECU z zależności od parametru wejściowych może odstawić zapłon od 6 do 24 stopni zatem co chcesz zmierzy tą lampą - chyba tylko to że regulacja jest ! i nic więcej

http://www.bmw-klub.pl/forum/posting.php?mode=quote&p=405271

 

 

Zrozumcie, że w M40 jest Motronic (i tak samo jest w M43) i w mapach zapisany jest kąt zapłonu. . Przykładowo w M10 i w starym M20 był Jetronic, i tam można było mechanicznie zmieniać kąt zapłonu :!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście,że w Motronic wyprzedzeniem zapłonu steruje komp itd.

Ale względem czego steruje wyprzedzeniem zapłonu?

Bierze sobie punkt zapłonu bazowy z kosmosu?

Skąd sterownik wie,że wał jest ileś tam stopni przed GMP i ma dac wtedy iskre na świece?

Ano bierze sobie sygnał z koła fonicznego i czujnika.Koło foniczne z czujnikiem służy zarówno do określenia prędkości obrotowej wału jak również do określenia jego położenia kątowego.Więc jeśli przestawi się ten czujnik względem bloku lub koło względem wału to ten "bazowy" punkt się zmieni a w związku z tym będzie miało to wpływ również na całą charakterystykę wyprzedzenia.

Takie moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieladnie siebie samego cytowac ale najzwyczajniej nie chce mi sie znow tego samego powtarzac.

Nie potraficie zrozumiec tej prostej zasady wiec tak upieracie sie przy swoim. ECU dla pracy zaplonu potrzebuje wyłącznie sygnału o predkosci obrotowej wału (uzębienie kola pasowego) i informacji o jego polozeniu (przerwa w tym uzębieniu). To zadanie spelnia wlasnie impulsator na kole pasowym wału. Natomiast czujnik polozenia przepustnicy, temperatury itp tylko koryguja ten sygnał zmieniajac na biezaco kat wyprzedzenia zaplonu w zaleznosci od warunkow pracy silnika ( temperatura, obciazenie itd). Ale zawsze podstawa ich pracy jest sygnał z impulsatora. Mozna to latwo sprawdzic - odlaczenie impulsatora wału natychmiast unieruchomi silnik natomist odlaczenie ktoregokolwiek z czujnikow sterujących sprawi tylko ze zacznie on pracowac nieprawidlowo. To jest proste jak but :wink: A stwierdzenie ze "nie mozna korygowac kata wyprzedzenia zaplonu w silnikach sterowanych elektronicznie" nie oznacza ze jest to fizycznie niewykonalne tylko to ze nie powinno sie tego robic. Pozdrawiam

 

Czujnik polozenia walu jest po to przytwierdzony na stale poniewaz zaplon w tym pojezdzie jest bezobslugowy i nie wymaga mechanicznej regulacji. Kąt wyprzedzenia zaplonu nie jest stały i jest regulowany na bierzaco przez sterownik silnika scisle zaleznie od warunkow jego pracy! Sterownik silnika zawsze dobiera OPTYMALNY wariant zapłonu wiec jesli ktos na upartego zmienia polozenie impulsatora to niszczy podstawe sterowania nie tylko zaplonem ale tez calego ukladu sterowania silnikiem. Prawidlowa modyfikacja zaplonu jest zmiana map sterowania....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 2 lata później...

po wymianie szklanek i paska rozrzadu moje bmw 318 e36 nie pracuje rowno na wolnych obrotach . co to moze byc czy zle zlozony rozrzad ???? a moze trzeba zmienic kat ustawienia zaplonu tylko jak to zrobic

sprawdzalem zaplon lampa i nie zgrywa sie z znakiem na wale . pomocy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Sprawdź dokładnie ustawienie rozrządu. Zadnego zapłonu się nie koryguje, robi to ECU. Ważne jest by wałek dobrze ustawić. Musisz mieć specjalną blaszkę do ustawiania, lub samemu taką blachę zrobić by wałek był w idealnej pozycji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź dokładnie ustawienie rozrządu. Zadnego zapłonu się nie koryguje, robi to ECU. Ważne jest by wałek dobrze ustawić. Musisz mieć specjalną blaszkę do ustawiania, lub samemu taką blachę zrobić by wałek był w idealnej pozycji.

 

Witam :)

 

Ostatnio robiłem u siebie modyfikację rozrządu poprzez wstawienie krzywek od silnika M43. Dodatkowo wymieniony został zawór wydechowy na 1 cyl. a reszta została dotarta. Blachę na wałek (10mm) dorabiałem i pręt w koło zamachowe też. Ciekawi mnie jedna rzecz: przy zablokowanym wale korbowym i wałku rozrządu, koło zębate na wałku rozrządu da się przekręcać mniej więcej o 5mm, ponieważ klin na wałku jest węższy niż otwór na klin w kole zębatym. Zastanawia mnie czy ma to wpływa na działanie zapłonu, skoro "palec" aparatu zapłonowego przykręcany jest do wałka, a obudowa aparatu zapłonowego do obudowy rozrządu. Teoretycznie przekręcenie delikatnie kołem zębatym rozrządu w lewo lub w prawo, przy niezmienionej pozycji wałka rozrządu i wału korbowego, powinno mieć wpływ na czas zapłonu względem otwarcia zaworów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Sprawdź dokładnie ustawienie rozrządu. Zadnego zapłonu się nie koryguje, robi to ECU. Ważne jest by wałek dobrze ustawić. Musisz mieć specjalną blaszkę do ustawiania, lub samemu taką blachę zrobić by wałek był w idealnej pozycji.

 

Witam :)

 

Ostatnio robiłem u siebie modyfikację rozrządu poprzez wstawienie krzywek od silnika M43. Dodatkowo wymieniony został zawór wydechowy na 1 cyl. a reszta została dotarta. Blachę na wałek (10mm) dorabiałem i pręt w koło zamachowe też. Ciekawi mnie jedna rzecz: przy zablokowanym wale korbowym i wałku rozrządu, koło zębate na wałku rozrządu da się przekręcać mniej więcej o 5mm, ponieważ klin na wałku jest węższy niż otwór na klin w kole zębatym. Zastanawia mnie czy ma to wpływa na działanie zapłonu, skoro "palec" aparatu zapłonowego przykręcany jest do wałka, a obudowa aparatu zapłonowego do obudowy rozrządu. Teoretycznie przekręcenie delikatnie kołem zębatym rozrządu w lewo lub w prawo, przy niezmienionej pozycji wałka rozrządu i wału korbowego, powinno mieć wpływ na czas zapłonu względem otwarcia zaworów.

 

Ale to że kręcisz tym kołem jak nie ma paska to nie ma znaczenia. Jak załozysz pasek to i tak on ustawi to koła tak jak ma być. I jesli wtedy wałek nie gra jak nalezy to wtedy popuszczsz śrubę od koła wałak i regulujesz wałekiem. Nie ma to żadnego znaczenia dla palca, zapłony i innych rzeczy. To ustawia tylko wałek by faza była dokładnie ustawiona. Ale ja osobiści czy po ustawienia wałków w skarnym położeniach nie widze jakieś różnicy w opracy silnika,.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

 

Po modyfikacji rozrządu zauważyłem lekki spadek mocy na wysokich obrotach, zwłaszcza powyżej 5 tys.obr/min. Przy niskich obrotach jest mocniejszy niż wcześniej. Jak dodaję mocniej gazu to samochód przyśpiesza jak gdyby po schodkach, tak jakby sonda cały czas korygowała skład mieszanki, ale skoro są krzywki od M43 to możliwe że tak musi być...

 

Jeszcze pytanie odnośnie przekaźnika od podgrzewania sondy. Na podszybiu pod plastikową pokrywą są trzy przekaźniki (sonda, dme, pompa paliwa), który jest od sondy (patrząc od przodu samochodu)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.