Skocz do zawartości

Pedał sprzędła - śruba mimośrodowa (ECCENTRIC BOLT)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam

Sprawa dotyczy mimośrodowej śruby na osi połączenia pedału sprzęgła z trzpieniem tłoczka..

W kwietniu w ramach przeglądu sprawdzałem nasmarowanie osi pedałów i odkręciłem tą śrubę, a potem nie byłem pewny w jakim położeniu ją pozostawić po dokręceniu... Miałem różne teorie, ale to teraz nieważne, bo trafiłem na taką instrukcję, która wyjaśnia sprawę – a raczej wyjaśniałaby, gdyby jeden z rysunków był lepszej jakości.

Proszę przyjrzeć się zwłaszcza rysunkowi, który zaznaczyłem pomarańczową obwódką

Śruba mimośrodowa (eccentric bolt) ma posłużyć w jakiejś regulacji, żeby osiągnąć „distance B” – i tu moje pytanie: czy ktoś jest w stanie posłużyć się własną wiedzą, lub lepszym ode mnie odczytaniem tego z rysunku – co to jest odległość B (DISTANCE B) ???

 

Z tego wynika, że przed dokręceniem śruby należy ustawić ją w położeniu, które pozwala osiągnąć właśnie odległość B.

Rysunek trochę czytelniejszy po kliknięciu na nim.

%5B461%3A480%5Dhttp%3A//marekczaja.dlawas.com/marek_bmw520i/img/clutchpedal.jpg

 

Z góry dziękuję za odpowiedź kogoś, kto wie o co chodzi.

Pozdrawiam, marek

PS. Szkoda, że nic o tym nie ma w mojej księdze dot. E34 „Sam naprawiam....”

 

 

E D I T :

 

Witam ponownie

Widzę, że chyba trudny temat poruszyłem (wcześniejszy post)... nawet się nie dziwię, bo mimo, że zacząłem podejrzewać o co tam chodzi, miałbym trudności w opisaniu tego.

 

Ale zapytam już od innej strony – może pamięta ktoś z Was, o ile wyżej macie w E34 położony pedał sprzęgła w stosunku do hamulca? Czy to jest ok. 0,5cm-1cm, czy raczej 1,5-2,5cm? Bardziej nawet chodzi o ocenę, czy widać to wyraźnie (że sprzęgło jest wyżej) czy prawie nie widać różnicy.

W każdym razie, cała ta regulacja, o której mowa, pozwala operować właśnie w takim przedziale – że albo nieznacznie p. sprzęgła jest wyżej od p. hamulca, albo widać to wyraźniej. Ciekaw jestem, jak jest zazwyczaj...

 

Ja u siebie przed chwilą dokonałem regulacji w taki sposób, że znacznik śruby mimośrodowej jest „u góry”, czyli po przeciwnej stronie niż tłok sprzęgła – co daje najniższe położenie pedału sprzęgła, tzn. że jest on teraz tylko nieznacznie wyżej niż pedał hamulca. (jeżeli chodzi o działanie sprzęgła, to ma wciąż zapas i zabiera wyraźnie z pewnej odległości od dołu).

W kwietniu różne przemyślenia doprowadziły mnie do ustawienia znacznika w pozycji bocznej, co w przytoczonej dzisiaj przeze mnie instrukcji E34 jest niewłaściwym położeniem. Przypomniałem sobie o tym, dlatego od razu poszedłem do garażu żeby zmienić położenie tej śruby :D

 

Pozdrawiam, marek

Edytowane przez solaris520

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Opublikowano
mam dokładnie ten rocznik i kupilem już ""LUK"-a tylko czasu nie ma na wymiane, moim zdaniem jesli sprzęgło bierze ci lekko od dołu ,to chyba nie jest zle, nie robilem tego i sam nie wiem,ciekawy temat, ale jak pamiętasz ,jak wcześniej ci brało tak ustaw, BM ma dość dobrze regulowane sprzegło [jest duza tolerancja,z tego co obserwuję] w innych autach różnie jest,wartałoby zeby się ktoś konkretniejszy wypowiedział w temacie--pzdr -- :arrow: :arrow: :arrow:
"" jedż z butem ,ale nie na kapciu"", mów co myślisz , rób co mówisz
Opublikowano

Jeżeli chodzi o zabieranie sprzęgła, to cały czas jest ok. Najbardziej w tym wszystkim zależy mi na ustawieniach w pełni wg zasad BMW (to takie moje purystyczne podejście do sprawy – nawet śruby kół przykręcam z odpowiednim momentem :D)

Wtedy, kiedy w kwietniu dokonywałem jakiegoś „dosmarowywania” osi pedałów zorientowałem się dopiero po odkręceniu tej śruby, że jest mimośrodowa, a nie zauważyłem w jakiej pozycji była. Najpierw myślałem, że służy do jakiegoś zniwelowania łuku, jaki może powstawać podczas ruchu (chyba poniosło mnie trochę inżynierskie myślenie), a dopiero teraz napotkałem tą instrukcję, gdzie mowa jest o czymś innym.

 

Swoją drogą, ciekawe czy w ASO zwracają na to uwagę (tak naprawdę pedał sprzęgła dobrze działa w dowolnym położeniu tej śruby mimośrodowej – różnice w działaniu pewnie tkwią w niuansach, położenie pedału też nie jest aż tak różne w skrajnych położeniach)

 

Pozdrawiam, marek

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.