Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

 

Wydawało mi się, że na forum wszystko już zostało powiedziane i nigdy nie będę miał okazji o nic sie zapytać pozostając jedynie jego czytelnikiem. Niestety się myliłem... :wink:

Przewertowałem forum wzdłuż i wszerz ale nie znalazłem rozwiązania.

 

Ale do rzeczy.

Od dłuższego czasu borykam się z problemem wysokiej temperatury silnika - w teście "7" rzadko kiedy pokazuje mniej niż 98° C a potrafi dojść nawet do 107° C. O dziwo wskazówka na zegarze temperatury sterczy pionowo. Z tego co mi wiadomo, to temperatura silnika powinna być bardzo zbliżona do temperatury otwarcia termostatu a jak widać nie jest (mam termostat 92° C). Objawy występują praktycznie cały czas, niezależnie od temperatury na zewnątrz i szybkości jazdy. W korku sprawia wrażenie, że temperatura mu minimalnie rośnie. Już zgłupiałem kompletnie :(

 

A teraz troszkę danych co by łatwiej było do czegoś dojść:

 

Pacjent:

e38 M52 2.8l '96,

skrzynka manualna

odżywiany wyłącznie benzyną E98 (brak instalacji gazowej)

 

Wymieniane podzespoły:

- nowy termostat + korpus (z ASO) - brak poprawy względem starego, czuć, ze się otwiera bo od 92° C zaczyna się nagrzewać chłodnica i wzrost temperatury na kilka minut zostaje zatrzymany.

- nowa pompa wody (z InterCars) - jak sie okazało wymieniona dobra na dobrą :mad2:

- nowy pasek wielorowkowy (napędzający między innymi pompę wody)

- nowe wisko (oryginał BEHR) - poprzednie miało lekkie bicie, nowe działa ciszej - obroty wiska są jak należy - im mu cieplej, tym szybciej się obraca. Jak mu jest fest gorąco to robi porządne tornado.

 

Sprawdzałem pod kątem objawów:

- nieszczelności układu - nigdzie nie cieknie i nie bucha para

- nie ma białego dymku z wydechu

- nie ma bąbli w zbiorniczku wyrównawczym - żadnego smrodku spalin czy tłuszczyku mogącego pochodzić z oleju.

 

Do tej pory nabroiłem co następuje:

- wielokrotne odpowietrzanie na wszelkie możliwe sposoby. Ostatnia próba zgodnie z opisem robertbmw: http://vabikbmw.pl/phpBB2/viewtopic.php?t=646 (respect :cool2:)

- dwukrotne płukanie całego układu - najpierw preparatem z InterCars a ostatnio wodą destylowaną uszlachetnioną dwiema półlitrówkami octu

- czyszczenie chłodnic - preparatem do czyszczenia felg - zarówno chłodnicę klimy jak i główną chłodnicę (obie wymyte do stanu nieskazitelnej czystości).

- czyszczenie przestrzeni między chłodnicami

 

Już sam nie wiem co robić. Macie jakieś pomysły?

 

I jeszcze pytanko dodatkowe. W szyjce zbiorniczka uzupełniającego jest otworek odpowietrzający (nie mylić z odpowietrznikami na chłodnicy i korpusie termostatu). Czy ten otworek powinien mieć zawór jednokierunkowy? - jak ściskam górny wąż to przez otworek leci płyn a jak puszczam to czuć jak przez otworek zasysane jest powietrze.

  • Odpowiedzi 50
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

witam

 

mam dokladnie ten sam problem, najpierw umylem pozadnie chlodnice podobnie jak ty, pozniej wymienilem dobry pewnie termostat z korpusem na nowy, nastepnie pewnie dobre wisco na nowe, plukanie ukladu i zalanie nowym plynem a nastepnie kilkukrotne odpowietrzanie i dalej to samo 98-100 stopni

 

ale na szczescie niewymienilem pewnie dobrej pompy na nowa tak jak ty, ale zastanawie mnie ze jak odpale auto na zimnym silniku to chlodnica sie nienagrzewa, cala zimna tylko waz gorny goracy i twardy a nie ma ani troche powietrza, sam plyn a jak zgasze silnik to chlodnica robi sie wtedy ciepla i nie wiem czy to normalne zachowanie

 

po huj wlazilem na test nr 07, jak bym sie o tym nie dowiedzial to pewnie bym spal spokojniej i mial pare zlotych wiecej w portwelu

 

zastanawia mnie ze temperatura otwarcia termostatu to 92 stopnie a na tescie 07 jest 99 i sie termostat jeszcze nie otwiera dopiero z jakims opuznieniem albo ten test jest jakis pojebany

 

mialem w planach wymiane chlodnicy ale nie wiem czy jest jakis sens skoro widze ze masz taki sam problem i mysle ze ta chlodnica nic nie zmieni i dalej bedzie tak samo

 

a jak u ciebie wyglada temat z chlodnica? nagrzewa sie cala czy dopiero jak termostat sie otwozy to sie nagrzewa, bo u mnie goracy gorny waz i zbiorniczek wyrownawczy jak 100 huji

 

juz zglupialem na maxa :mad2:

 

sprawdzalem u znajomego ma taka samoa jak ja 728i z 97 roku i u niego po odpaleniu simnego silnika chlodnica nagrzewa sie cala powoli i rownomiernie, moze to naprawde walnieta chlodnica

 

jedni pisza ze 98-99 to dobra temperatura w tescie nr 07 a inni mowia ze max w czsie jazdy maja 92 stopnie a na postoju 96

 

nie mam zielonego pojecia o co chodzi :cry2:

 

i przyszlo mi do glowy sprzedac te auto i kupic drugie co ma normalna temperature w tescie nr 07 :roll2:

  • Członkowie klubu
Opublikowano
A co z korkiem zbiorniczka wyrównawczego :?: Wytrzymuje odpowiednie cisnienie dla danego motoru :?: Jeśli nie będzie odpowiedniego ciśnienia, to chłodzenie n ie bedzie odpowiednie :idea:

Auto Classic Service - 603975574

BMW Partner

Diagnostyka, mechanika i elektryka BMW

Swapy i indywidualne modyfikacje

AUTOPOMOC

BMW M7 - 1:44.821 Tor Poznań

Opublikowano

Widzę, że masz gest zamieniając samochód jak się przegrzeje ;)

 

A tak na poważnie to chłodnicę środkiem do felg i ostrym strumieniem wody doprowadziłem do stanu metalicznego lśnienia więc nie sądzę, że to jest ona jest źródłem problemu - to samo z przestrzenią między chłodnicami i czyszczeniem chłodnicy wewnątrz.

Jak temperatura w teście 7 dochodzi do 92° C to chłodnica zaczyna łapać temperaturę i chwilowo wzrost temperatury zostaje zatrzymany (ma trochę zapasu chłodnego płynu w chłodnicy).

Zobacz jaki jest rozkład temperatury na górnym w czasie jak rozgrzewasz silnik. Jeżeli w górnej części jest wyraźnie cieplejszy to należało by domniemywać zapowietrzenie układu - u mnie niestety tak jest. A zapowietrzenie wiadomo co oznacza...

 

Wydaje mi się, że ze względu na skopany zbiorniczek niewykonalne staje się porządne odpowietrzenie :( (a tak przy okazji nie jestem pewien czy on sam nie powinien się odpowietrzyć o ile będzie się na bieżąco uzupełniało płyn)

Jutro lub pojutrze postaram się sprawdzić zbiorniczek i otworek odpowietrzający (przelewowy) w szyjce, bo coś mi mówi, ze powinien on działać tylko w jedną stronę. Jeżeli działa w obie to znaczy, że chłodnica i zbiorniczek wyrównawczy stanowią naczynia połączone a co za tym idzie poziom płynu w zbiorniczku jest taki sam jak w chłodnicy - czyli górna część chłodnicy ma furę powietrza (górny wąż też). Tak się mnie wydaje na zdrowy rozsądek...

 

Nie wiecie jak to jest z tym otworkiem odpowietrzającym? Powinien przepuszczać tylko w jedną stronę czy w obie?

 

Nie omieszkam pochwalić się spostrzeżeniami więc myślę, że sprzedaż beci możesz o dzień lub dwa odłożyć ;)

  • Członkowie klubu
Opublikowano

Nie wiecie jak to jest z tym otworkiem odpowietrzającym? Powinien przepuszczać tylko w jedną stronę czy w obie?

Powinien działać w jedną stronę, ale za to odpowiedzialny jest korek, czyli uszczelka lub zaworek.

Auto Classic Service - 603975574

BMW Partner

Diagnostyka, mechanika i elektryka BMW

Swapy i indywidualne modyfikacje

AUTOPOMOC

BMW M7 - 1:44.821 Tor Poznań

Opublikowano

witam ponownie

 

korek wymieniony

 

nowka sztuka prosto z salonu bmw(kupuje tylko oryginalne czesci) i nic, dalej to samo a korek wymienilem dwa tygodnie temu :cry2:

Opublikowano

A jak wygląda u Ciebie temperatura dolnego węża po otwarciu termostatu? (chłodnica -> termostat) Ogrzewanie w kabinie jest jak trzeba?

Czy są jakieś różnice między jazdą i postojem w korku ?

Opublikowano

waz niby goracy ale nie wiem czy to sie nie nagrzewa razem z reszta chlodnicy od powietrza goracego bo wiadomo ze choldnica jest aluminiowa i te aluminiom rozprowadzi cieplo na calosc chlodnicy po jakims czasie

 

a temperatura w czsie jazdy i postoju sie nie zmienia caly czas 99-100, ale jak stoje na postoju i przygazuje kilka sekund to temperatura spada do 95

 

zauwazylem takze ze jak zaleje uklad i go odpowietrzam na zilnym silniku to jak go odpale do troche leci para z prawego wydechu ale po jakims czasie przestaje

 

sprawdzali mi uszczelke pod glowica i glowice w dwuch warsztatach, w jednym wlali jakis plyn do zbiorniczka wyrownawczego i sie nie przebarwil i powiedzieli ze jest ok, w drugim warsztacie wsadzili jakis czujnik na spaliny i powiedzieli ze tez jest ok z glowica i uszczelka

Opublikowano

Gorący dolny wąż wskazuje, że ciepełko krązy się po układzie więc termostat wyjał bym z kręgu podejrzanych. Gdyby był zablokowany (zamknięty), to dolny wąż byłby totalnie zimny a temperatura by rosła i rosła...

Jeżeli zaś przegazowanie powoduje spadek temperatury to uniewinnił bym też pompę - po prostu przy mniejszych obrotach ma kłopot z przepchnięciem zapowietrzonego płynu (jeżeli wisko masz sprawne!)

 

Jeżeli uszczelke po głowicą masz sprawną (chociaż ten dymek o którym wspomniałeś warto by zidentyfikować) i kwestie czyszczenia poszczególnych elementów układu też masz za sobą to zostaje chyba tylko porządne odpowietrzenie (polecam się podeprzeć linkiem z pierwszego postu tego wątku).

W moim przypadku wydaje mi się, że nie mogę poprawnie odpowietrzyć układu i stąd wygłupy temperatury. Z całego układu do wymiany został mi już tylko korek i zbiorniczek... :mad2:

 

Sprawdzałeś drożność wężyka do odpowietrzania chłodnicy? Jak jest przytkany to praktycznie niemożliwe jest odpowietrzenie

Opublikowano

ntescie 07 pokazuje CI za wysoką temperature.? a wskazówka stoi w pionie?

 

Ja mam odwrotnie wskażówka w pionie... wszystko cacy a na tescie pokazuje mi 84 - 85 ... zaniską temp niż w rzeczywistosci ... rozmawiałem z gościem z serwisu i powiedział żeby się nie przejmowac... mówił coś o dwóch czujnikach ... jeden do OBC a drugi do wskazówkowego.... ten wskazówkowy ważniejszy ... to oon ma Ci sygnalizować przegrzanie... nie każdy użytkownik bmw wiedział jak odblokowac testy... niektórzy nie wiedza do dziś... wiec może masz wszystko ok... jak nie ubywa plynu nie wywala go ... i wskazówka w pionie...

http://img110.imageshack.us/img110/2668/naroummmpr4.jpg
  • Członkowie klubu
Opublikowano
Nic innego jak sprawdzić rzeczywistą temperaturę płynu chłodzącego. Trzebaby podłączyć sie do czujnika tego, który wskazuje temperaturę na tablicy.

Auto Classic Service - 603975574

BMW Partner

Diagnostyka, mechanika i elektryka BMW

Swapy i indywidualne modyfikacje

AUTOPOMOC

BMW M7 - 1:44.821 Tor Poznań

Opublikowano
...Ja mam odwrotnie wskażówka w pionie... wszystko cacy a na tescie pokazuje mi 84 - 85 ... zaniską temp niż w rzeczywistosci ...

 

Jeżeli masz silnik M60 to standardowy termostat ma temperaturę otwarcie 85° C więc temperaturę masz idealną a nie za niską. W silnikach M52 w wersji z korpusem termostatu bez elektroniki jest montowany termostat z otwarciem przy 92° C. Więc temperatury jakie odnotowujemy sa zdecydowanie za wysokie :(

Opublikowano
...Ja mam odwrotnie wskażówka w pionie... wszystko cacy a na tescie pokazuje mi 84 - 85 ... zaniską temp niż w rzeczywistosci ...

 

Jeżeli masz silnik M60 to standardowy termostat ma temperaturę otwarcie 85° C więc temperaturę masz idealną a nie za niską. W silnikach M52 w wersji z korpusem termostatu bez elektroniki jest montowany termostat z otwarciem przy 92° C. Więc temperatury jakie odnotowujemy sa zdecydowanie za wysokie :(

 

No tak ale na zegarach stoi w pionie... a w pionie to chyba w każdej jest 90 stopni... a w testach tak jak piszesz 85 stopni...

termostat..

M52 bez elektroniki? to jaki jest w M60?

 

No ale nie zaszkdozi podpiąc się i sprawdzić rzeczywistą temeperature... bo wskazówka wam się nie wychyla.... płynu nie wywala , nie gotuje się....

http://img110.imageshack.us/img110/2668/naroummmpr4.jpg
Opublikowano

termostat, wisko, plyn i korek do sbiorniczka sa nowe

 

a z ogrzewaniem to raz jest raz nie ma bo mam padniety elektrozawor, jak przekrece te dwa pokretelka na max grzanie to grzeje ale niebardzo ale jak dam te pokretelko na srodku u gory na cieple to sauna w aucie, na szybe wieje tylko gorace ale nie wiem cy ten elektrozowor ma jakis wplyw na odpowietrzenie

 

nie mam zielonego pojecia co robic :cry2:

 

moze wymiana chlodnicy? przytkana gdzies albo cos

 

kiedys zauwazylem ze wyjebalo mi plyn na laczeniu gornego weza od termostatu do chlodnicy ale nie wiem czy przez to czy byl uklad zapowietrzony czy cos jest z ta chlodnica, jak ja odpale zimne auto to gorny waz sie robi goracy i laczenie chlodnicy z tym wezem a reszta zimna

 

a jak u ciebie Mr.Yo?

Opublikowano

termostat, wisko, plyn i korek do sbiorniczka sa nowe

 

a z ogrzewaniem to raz jest raz nie ma bo mam padniety elektrozawor, jak przekrece te dwa pokretelka na max grzanie to grzeje ale niebardzo ale jak dam te pokretelko na srodku u gory na cieple to sauna w aucie, na szybe wieje tylko gorace ale nie wiem cy ten elektrozowor ma jakis wplyw na odpowietrzenie

 

nie mam zielonego pojecia co robic :cry2:

 

moze wymiana chlodnicy? przytkana gdzies albo cos

 

kiedys zauwazylem ze wyjebalo mi plyn na laczeniu gornego weza od termostatu do chlodnicy ale nie wiem czy przez to czy byl uklad zapowietrzony czy cos jest z ta chlodnica, jak ja odpale zimne auto to gorny waz sie robi goracy i laczenie chlodnicy z tym wezem a reszta zimna

 

a jak u ciebie Mr.Yo?

Opublikowano

termostat, wisko, plyn i korek do sbiorniczka sa nowe

 

a z ogrzewaniem to raz jest raz nie ma bo mam padniety elektrozawor, jak przekrece te dwa pokretelka na max grzanie to grzeje ale niebardzo ale jak dam te pokretelko na srodku u gory na cieple to sauna w aucie, na szybe wieje tylko gorace ale nie wiem cy ten elektrozowor ma jakis wplyw na odpowietrzenie

 

nie mam zielonego pojecia co robic :cry2:

 

moze wymiana chlodnicy? przytkana gdzies albo cos

 

kiedys zauwazylem ze wyjebalo mi plyn na laczeniu gornego weza od termostatu do chlodnicy ale nie wiem czy przez to czy byl uklad zapowietrzony czy cos jest z ta chlodnica, jak ja odpale zimne auto to gorny waz sie robi goracy i laczenie chlodnicy z tym wezem a reszta zimna

 

a jak u ciebie Mr.Yo?

Opublikowano

termostat, wisko, plyn i korek do sbiorniczka sa nowe

 

a z ogrzewaniem to raz jest raz nie ma bo mam padniety elektrozawor, jak przekrece te dwa pokretelka na max grzanie to grzeje ale niebardzo ale jak dam te pokretelko na srodku u gory na cieple to sauna w aucie, na szybe wieje tylko gorace ale nie wiem cy ten elektrozowor ma jakis wplyw na odpowietrzenie

 

nie mam zielonego pojecia co robic :cry2:

 

moze wymiana chlodnicy? przytkana gdzies albo cos

 

kiedys zauwazylem ze wyjebalo mi plyn na laczeniu gornego weza od termostatu do chlodnicy ale nie wiem czy przez to czy byl uklad zapowietrzony czy cos jest z ta chlodnica, jak ja odpale zimne auto to gorny waz sie robi goracy i laczenie chlodnicy z tym wezem a reszta zimna

 

a jak u ciebie Mr.Yo?

Opublikowano

termostat, wisko, plyn i korek do sbiorniczka sa nowe

 

a z ogrzewaniem to raz jest raz nie ma bo mam padniety elektrozawor, jak przekrece te dwa pokretelka na max grzanie to grzeje ale niebardzo ale jak dam te pokretelko na srodku u gory na cieple to sauna w aucie, na szybe wieje tylko gorace ale nie wiem cy ten elektrozowor ma jakis wplyw na odpowietrzenie

 

nie mam zielonego pojecia co robic :cry2:

 

moze wymiana chlodnicy? przytkana gdzies albo cos

 

kiedys zauwazylem ze wyjebalo mi plyn na laczeniu gornego weza od termostatu do chlodnicy ale nie wiem czy przez to czy byl uklad zapowietrzony czy cos jest z ta chlodnica, jak ja odpale zimne auto to gorny waz sie robi goracy i laczenie chlodnicy z tym wezem a reszta zimna

 

a jak u ciebie Mr.Yo?

Opublikowano
No tak ale na zegarach stoi w pionie... a w pionie to chyba w każdej jest 90 stopni... a w testach tak jak piszesz 85 stopni...

termostat..

M52 bez elektroniki? to jaki jest w M60?

 

Myślę, że pionowa wskazówka bardziej mówi "jest ok" niż podaje konkretną temperaturę i stąd mogą być różnice miedzy różnymi silnikami.

A jeżeli chodzi o termostat w M52 to na początku były robione wersje bez elektroniki z temperaturą otwarcia 92° C (ja mam takową):

 

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=GE11&mospid=47508&btnr=11_1546&hg=11&fg=35

 

a później (chyba od 98 roku) wersje ze zintegrowanym podgrzewaniem:

 

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=GE11&mospid=47508&btnr=11_2180&hg=11&fg=35

 

W M60 termostat jest również bez podgrzewania:

 

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=GF21&mospid=47511&btnr=11_1415&hg=11&fg=35

 

Swoją drogą trzeba będzie się podpiąć i posprawdzać temperaturę tak jak radzicie :cool2:

 

a z ogrzewaniem to raz jest raz nie ma bo mam padniety elektrozawor, jak przekrece te dwa pokretelka na max grzanie to grzeje ale niebardzo ale jak dam te pokretelko na srodku u gory na cieple to sauna w aucie, na szybe wieje tylko gorace ale nie wiem cy ten elektrozowor ma jakis wplyw na odpowietrzenie

 

Elektrozawór ma kluczowe znaczenie przy odpowietrzaniu !! Od niego zależy czy te kilka literków przestrzeni jaką masz w nagrzewnicy i w przewodach do niej bedzie brało udział w odpowietrzaniu. Jeżeli jest zamknięta przy odpowietrzaniu, to po prostu strata czasu. Na czas odpowietrzania powinien być otwarty czyli ogrzewanie na maxi dobre dmuchanie.

 

Z chłodnicą bym się na Twoim miejscu na razie wstrzymał i spróbował porządnie odpowietrzyć. Ja swoją chłodnicę całkiem wyjąłem i wyczyściłem tak, że wyszło czyste aluminium a efektu jak nie było tak nie ma :(

 

[/url]

Opublikowano

to moze najpierw wymienie elektrozawor i dopiero zaczne odpowietrzac jak mowicie ze odpowietrzaniu na zepsutym elektrozawoze to strata czasu

 

jakie sa objawy zepsutego elektrozaworu bo jak otwoze maske to jest caly goracy i weze tez sa gorace

 

a tak swoja droga to ile moze kosztowac nowy?

 

ale jak ty masz taka sama temperature jak ja przy dobrym elektrozawoze co ja przy zepsutym to zastanawiam sie nad tym czy zeczywiscie ma on jakis wplyw na odpowietrzanie i prawidlowa temperature silnika

Opublikowano

a moze mam zjebane te pokretelka od ustawiania temperatury, moze tam cos nie dziala

 

sam juz nie wiem :modlitwa:

 

:cry2: :mad2: :cry2: :mad2:

Opublikowano

Nie tyle na zepsutym co zamkniętym.

Elektrozawór otwiera/zamyka obieg płynu na nagrzewnicę wiec jeżeli udaje Ci się w środku uzyskać porządne ciepełko to sądzę, że można uznać zawór za sprawny. No chyba, ze temperatura w środku utrzymuje się na tym samym poziomie niezależnie od ustawień na pokrętłach.

U mnie elektrozawór wydaje się, ze działa dobrze tyle, że mam dodatkowo kłopoty z samym nawiewem - na nogi i na szybę wali gorącem a na pasie środkowym chłodnym.

 

Jeżeli chodzi o szacowanie kosztów zakupów części to polecam stronkę:

http://realoem.com

 

Nie ma tam co prawda dokładnych cen ale zauważyłem, że ceny z realoem w dolarach przeliczone po kursie 2,5 zł/$ dadzą bardzo przybliżoną cenę w ASO.

[/url]

Opublikowano

Korek wymieniony jak cała reszta gratów - z dobrego na dobry :(

Mimo, że dzisiaj w wawie podczas jazdy było na zewnątrz 19° C to płyn chłodniczy bez problemu minął 100° C. Dopiero włączenie nagrzewania na full zbiło temperaturę płynu na 95° C.

 

Poluzowałem odpowietrznik żeby sprawdzić czy nie ma powietrza w układzie ale... niestety leci czysty płyn :(

 

Macie jakies pomysły bo ja już głupieję :mad2:

 

Może nowe wisko, które założyłem jakiś miesiąc temu jest zwalone. Tylko, ze przy poprzednim miałem to samo...

Opublikowano

to nie wisko, ja zmienilem dobre wisco na nowe i dalej to samo

 

dzisiaj wymieniam zbiorniczek wyrownawczy bo moze ta dziurka co sie przelewa plyn ma dzialac faktycznie w jedna strone

 

tez nie mam pojecia :cry2:

 

juz wszystko wymienile i bez zadnego efektu :mad2:

 

dalej to samo czyli 100 stopni

 

a i jeszcze wymienie elektrozawor bo faktycznie moze nie do konca do rade odpowietrzyc jak jest walniety

 

jak to nie za dziala to sprzedaje auto :D bo jak tak bede jezdzil i jebnie uszczelka albo niedajboze glowica to dopiero sie zaczna remaciki

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.