Skocz do zawartości

[E39] 1996 - Klimatyzacja w przedlifcie


JJacob

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,


Pacjent to E39 523i z 96 roku, Wentylator 4 piny z opornikami:


- wentylator chodzi jak mu dam 12V na krótko (brązowy masa, czarno-niebieski plus) na 3 biegu (znaczy że oporniki z 1 i 2 spalone)

- guzik AC włącza sprężarkę (wnioskuję po tym, że słychać po obrotach silnika - dodatkowe obciążenie na alternatorze)


Co może być powodem braku chłodzenia?

- Nie wiem czy i ile jest czynnika

- w przypadku jak panel klimatronica wysyła sygnał to na wiązce prąd jest tylko na kablu, który przy wentylatorze odpowiada za bieg 1 (który nie ruszy bo opornik spalony)


Czy jak nie ma 1 i 2 biegu to w razie potrzeby odpali sobie bieg 3 w momencie jak tego będzie potrzebował czy za klimę powiedzmy odpowiada tylko jeden czy dwa biegi? I jak nie wystartuje znaczy że nie i koniec?


A jakbym sygnał AC od panelu podał na kostkę w miejsce biegu 3 to ruszy/wybuchnie/spłonie/umrze*?


Mówię tu o rozwiązaniu mocno tymczasowym przed zbliżającym się weekendem, oporniki już mam zamówione.


* - wybierz jeden :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Pewnie nie masz tego pudełka na prawym nadkolu (?) natomiast funkcjonalność powinna być podobna. Ogólnie to zdrowo jest porąbana logika sterowania wiatrakiem 4-pin. Na swoim przykładzie M57 polift gdy miałem spalone oporniki to na postoju chwila, moment i pracował 3-bieg. Wiatrak elektryczny powinien również startować w przypadku przekroczenia temperatury chłodnicy (nie silnika !), ale ja nie znalazłem czujnika na chłodnicy. Może diesel nie posiada...


Logika działania wiatraka powinna być następująca.


Stage 1

Sterowany jest z DDE po załączeniu klimy, ale nie musi załączać się od razu. Również gdy temperatura chłodnicy przekroczy 91C.


Stage 2

Ciśnienie na czujniku w osuszaczu przekroczy 20 bar, rozłącza gdy spadnie poniżej 17,5 bar.


Stage 3

Temperatura chłodnicy przekracza 104C. Nie znalazłem nic na temat wielkości ciśnienia, po którym ten tryb się załącza mimo, że u mnie ewidentnie pracuje.


Sprężarka nie załączy się poniżej +4C oraz gdy ciśnienie w instalacji czynnika jest poniżej 1,9 bar lub powyżej 33bar. Jak przegrzejesz skraplacz to wzrost ciśnienia powinien odpiąć sprzęgło pod warunkiem, że wcześniej ze starości nie rozsadzi jakiegoś węża. Powyżej prędkości 80 km/h wentylator jest odłączany niezależnie od spełnionych warunków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W polifcie nie masz 3 pin?


Czytałem też gdzieś że jak nie ma czynnika nic to nawet bez klimy powietrze ustawione na zimne na pokrętle 3 kropki leci w jakiejś tam części letnie..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie ma powiązania. W poliftach występowały 3-pin oraz 4-pin. Od 2001-09 do 2002-03 były 4-pin w wersji "Auxiliary Fan Retrofiting" z dodatkowym modułem 67326921354 na nadkolu i faktycznie w drugim polifcie z kwietnia 2002 mam już 3-pin. Masz u siebie pierwszą wersję 4-pin z przekaźnikami pod prawym filtrem i wydaje mi się, że tam wiatrakiem "stage 1" steruje klimatronik, a nie ECU jak napisałem. Ciężko się połapać...



auxiliary-fan.jpg


Pokrętło ciepłe/zimne nad radiem to dodatkowe powietrze zewnętrzne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat pokrętła temperatury już ogarnięty, a tak jak mówisz mam 4 pinowy z przekaźnikami pod prawym filtrem. Nie działał już w momencie zakupu 3 miesiące temu, tylko wtedy usłyszałem że jakiś sterownik coś tam. Teraz już wiem że to brednie, bo tak jak mówisz pierwszy bieg wentylatora włącza sam panel klimatronica. Po wciśnięciu śnieżynki pojawią się 12V na kostce na złączu odpowiadającym za 1 bieg, wyłączam to znika. Wiem tyle że do samego wentylatora prąd dochodzi.


Ostatnio przy sprawdzaniu właśnie na krótko okazało się że na 3 biegu iskrzyło po podaniu prądu. On wcale zepsuty nie był, tylko po prostu czymś zblokowany, bo ręką go rozruszałem, coś chrupnęło i na 3 biegu zaczął normalnie działać.


Wiem też że klima wykorzystuje tylko bieg pierwszy, pozostałe dwa służą do ratowania płynu w chłodnicy.


No i teraz mam zagadkę, ponieważ podobno jeżeli nie będzie odpowiedniego ciśnienia w układzie, sprężarka nie ruszy, a po włączeniu klimy wyraźnie słychać obciążenie na alternatorze spowodowane sprężarką.


Druga sprawa to taka, że gdyby sprężarka chodziła, ale wentylator nie ruszał, w układzie zacznie rosnąć ciśnienie i finalnie wyrzuci czynnik zaworem bezpieczeństwa. Tak, ten przycisk był włączany, bo "a może zawieje".


I tu się gubię co dalej..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wiem też że klima wykorzystuje tylko bieg pierwszy, pozostałe dwa służą do ratowania płynu w chłodnicy.

Drugi również, przecież masz powyżej na obrazku, że "Stage 2" załącza czujnik ciśnienia. Jest w osuszaczu koło prawego reflektora.

 

Druga sprawa to taka, że gdyby sprężarka chodziła, ale wentylator nie ruszał, w układzie zacznie rosnąć ciśnienie i finalnie wyrzuci czynnik zaworem bezpieczeństwa.

Nie powinno, ale może. Powyżej 33bar sprężarka ma się wyłączyć.

 

I tu się gubię co dalej..

Ogarnij oporniki i pojedź na zważenie czynnika. Według mnie jest go mało dlatego nie chłodzi, ale jeszcze jest ciśnienie powyżej 1,9 bar i sprężarka startuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.