Skocz do zawartości

żaluzje chłodnicy


jacekvi

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Żaluzja dolna

System sterowania silnikiem stale oblicza wymagane chłodzenie. System sterowania silnikiem otwiera zasłonę chłodnicy u góry iu dołu tylko wtedy, gdy rzeczywiście potrzebna jest większa ilość powietrza chłodzącego.


Przepływ powietrza przez chłodnicę powoduje duży opór wraz ze wzrostem prędkości jazdy. W wyższych zakresach prędkości zamknięta przesłona chłodnicy poprawia aerodynamikę. Dzięki temu zmniejsza się zużycie energii podczas jazdy.


Aktywna kontrola klap powietrznych trzeciej generacji ocenia więcej progów temperatury w celu dokładniejszego sterowania. To zawiera:


- Wartość temperatury chłodziwa

- Wartość temperatury skraplacza klimatyzacji

- Wartość temperatury katalizatora

- Wartość temperatury powietrza doładowującego

- Wartość temperatury oleju przekładniowego


Dodatkowymi ważnymi zmiennymi sterującymi są prędkość jazdy i temperatura tarcz hamulcowych.


Jeśli potrzebne jest powietrze chłodzące, najpierw otwiera się dolne klapy. W tym przypadku ustawienie kąta od 15° do 30° może już wystarczyć. Górne klapy otwierają się również dopiero po osiągnięciu maksymalnego zapotrzebowania na powietrze chłodzące.



Górna żaluzja

Jeśli potrzebne jest powietrze chłodzące, najpierw otwiera się dolne klapy. Górne klapy otwierają się również dopiero po osiągnięciu maksymalnego zapotrzebowania na powietrze chłodzące.


Napęd żaluzji chłodnicy to silnik prądu stałego. System sterowania silnikiem jest podłączony za pomocą magistrali LIN (magistrala sieci lokalnej) do napędu górnej żaluzji chłodnicy. Stamtąd magistrala LIN jest przekazywana do dolnego napędu żaluzji chłodnicy.


Górna żaluzja grzejnika ma dwie pozycje: otwartą i zamkniętą (pozycja wyjściowa).


Napędy żaluzji chłodnicy na górze i na dole są zasilane z zacisku 30B przez przednią skrzynkę rozdzielczą zasilania.



Awaria komponentu

Napęd żaluzji chłodnicy pozostaje w pozycji, w której znajdował się w momencie wystąpienia usterki.



Bezpieczna funkcja

Chłodzenie silnika jest gwarantowane w przypadku awarii zasilania. Sterowanie klapą powietrza jest otwarte.


Z powyższego opisu wynika ,że masz awarię , musisz jechać na odczytanie błędów.....

Działanie żaluzji można wymusić właśnie komputerem.

Sprawdź/wymień profilaktycznie bezpiecznik F69.......5A

Zobacz czy dolna żaluzja jest też cały czas otwarta???

Kojarzę ,że kiedyś jeden z forumowiczów miał podobny problem do ciebie . Winowajcą była , jeśli dobrze pamiętam ??? ....

- korozja pinów/konektorów w kości elektrycznej przy machanizmie żaluzji górnej ( znajduje się on pomiędzy nerkami w połowie ich wysokości ) , bądź w kości znajdującej się po stronie pasażera, pod przednią lampą , kość 15 pinowa.

- ułamany/przerwany przewód elektryczny


Przyczyn niedziałania żaluzji może być wiele, od elementów które wpływają na jej pracę , sam napęd żaluzji i wszystko co jest z nim związane ( kable , kości - musisz to sprawdzić organoleptycznie od żaluzji aż do cyfrowej elektroniki diesla (DDE).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Patrzę na ten o szerny opis. Mam m40i tyle co odebrane z salonu z tego roku. Szczególnie teraz gdy jest chłodno zdziwiło mnie, że żaluzje mam otwarte. Nawet po nocy dzisiaj sprawdziłem i też nerki odkryte. Dziwne to jest. W g20 tak nie miałem. Normalne to czy coś nieskonfigurowali przed wydaniem auta?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Według opisu zasady działania masz jakąś awarię? 

Może na początek sprawdź w jakim stanie masz bezpiecznik F69....5A.

 

Screenshot_20231217_140918_Chrome.jpg

 

Byłeś odczytać błędy? Żaluzje komunikują się z innymi podzespołami ukladu chłodzenia przez magistralę M_LIN. Może coś źle działa i daje fałszywy komunikat?

Edytowane przez Burza1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

U mnie w X4 M40i z 2019 żaluzje nie generuja rzadnego błędu na kompie. ISTA nic nie widzi. Górna żaluzja na postoju jest zawsze zamkniętą.  Otwiera sie jak depniesz na pewno. Ostatnio patrzylem jak żona podjeżdzała i depnęła, to żaluzja się otworzyła momentalnie. Nie wie. jak z dolną, bo czasami jest otwarta, czasami zamknięta na postoju. Nie wiem czy to razem powinno działać,  czy komputer niezależnie nimi steruje. Chociaż patrząc na górę zawsze zamknietą na postoju, to dół też raczej powinien być zawsze zamknięty. Jak będzie cieplej to będę badał sprawę. Jak masz gwarancje to  do ASO śmigaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio przerabiałem ten temat w zadbanym  G01 preLCI (2018/2019) 20d  (z niskim przebiegiem).   Wymieniłem napęd górnej rolety, rozebrałem wyjęty napęd (jest zaklejany) brak widocznych uszkodzeń, w środku czyściutko,  wszystko jak nowe. Moim zdaniem zaciera się na zbyt sztywnym uszczelnieniu kółka napędzającego żaluzję. Fabrycznie jest przesmarowany białym smarem  ale tym uszczelnieniu go nie widać za dużo.

@Burza1234 Sprawdzałem wtyczki i były w idealnym stanie (jak nowe) żadnych oznak korozji- zarówno w górnej jak i dolnej żaluzji.

 

 

Generalnie w USA jest kilka biuletynów serwisowych odnośnie żaluzji dla kilku modeli z serii G (jak znajdę to wkleję), wydłużona gwarancja na 15lat i 150 000 mil, a u nas cisza.. Pewnie jakaś wadliwa seria tych napędów w preLCI była (w  g30 preLCI czytałem o problemach)

Ciekawe jak w LCI - mam co prawda G31 LCI i tam żaluzje działają na razie ok (zawsze po jeździe się zamyka górna i dolna).

 

 

 

Historia G01:

Górne żaluzje czasem zostawały otwarte po jeździe a przy następnym otwarciu samochodu (po postoju) same się zamykały. Zaczęło to działać trochę nielogicznie (nie można było ustalić schematu działania).

Żadnych błędów wyświetlanych na desce itp (brak jakiejkolwiek informacji dla kierowcy).

Dodam że od nowości zawsze były zamknięte (na postoju), działanie zgodne z opisem powyżej (otwieranie w razie potrzeby)

 

W lecie 2022 auto było w ASO na aktualizacji serowników (pewnie głównie chodziło o DDE) związanej z "kampanią" chłodnicy EGR. Stąd podejrzenie że wgrano nowy soft który wymusza chłodzenie/wietrzenie silnika na postoju (?)

W tym roku, przy okazji wizyty w ASO zapytano o ten temat. Serwis standardowo zaproponował diagnostykę za $$$ (po gwarancji) ale ze względu że była to weryfikacja stanu chłodnicy EGR (nowe wytyczne centrali BMW) to stwierdzono że jak coś "wyjdzie" na komputerze to dadzą znać. Żadnego info na temat żaluzji nie było ze strony serwisu ASO (a skoro nie ma check'a na desce to po co się doszukiwać;).

 

Pod ISTA takie błędy:

279B00 Żaluzja chłodnicy, włączenie: Błąd elektryczny

30C400 Żaluzja chłodnicy na dole, poprawność: Blokada

30C500 Żaluzja chłodnicy na górze : poprawność : Blokada

32CE00 Żaluzja chłodnicy na dole, poprawność: Zakres regulacji za mały

(cytuje dosłownie, myślę że błędy w tłumaczeniu zamiast "poprawność" = "wartość")

 

 

Zweryfikowałem stan żaluzji, brak uszkodzeń, brak  blokady więc zamówiłem nowy napęd do górnej rolety (koszt ok 300zł ). Postępowanie zgodnie z manualami i biuletynami.

jak wymienić (oczywiście tak samo jest w g01):

 

Po wymianie napędu górne rolety robiły cykl otwórz/zamknij przy kilku pierwszych otwarciach i zamknięciach samochodu (jakby sterownik sprawdzał poprawność działania). Po tym zostały zamknięte, błędy dotyczące górnej żaluzji nie wróciły. Dolna roleta "rozruszała się".  Jest plan żeby ją wyjąć, wyczyścić i nasmarować napęd (nowa roleta dolna z napędem 900zł-dostępne tylko jako całość)

 

Edytowane przez mike_G31
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

No najlepsze, że moje USA auto ma akcje serwisową na te żaluzje, ale oczywiscie w USA. W Polsce nie ma szans, żeby BMW poczulo się,  że cos spierdyczyło. Może jak auta by płonęły to 5 latach, zrobiliby akcje. My jesteśmy użytkownikami 5 kategori, czyli tylko doić, nic nie dawać 😀

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Jack79 napisał(a):

No najlepsze, że moje USA auto ma akcje serwisową na te żaluzje, ale oczywiscie w USA. W Polsce nie ma szans, żeby BMW poczulo się,  że cos spierdyczyło. Może jak auta by płonęły to 5 latach, zrobiliby akcje. My jesteśmy użytkownikami 5 kategori, czyli tylko doić, nic nie dawać 😀

Niestety nie tylko w Polsce ale "cała Europa" jest w d... W USA klient ma wszelkie prawa i firmy traktują go poważnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.