Skocz do zawartości

[poradnik] 3.0d M57 E46 problem z odpalaniem


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Niżej postanowiłem opisać sposób diagnozowania problemu z odpalaniem BMW 330d M57 dotyczy E46 (może i pomóc w E39):


Opis problemu: auto nie zawsze odpalało niezależnie od temperatury (dużo częściej problem był na ciepłym silniku) i niezależnie od ilości paliwa w zbiorniku po postoju lub po wielu próbach auto dopalało i przez jakiś czas wszystko wracało do normy jakby nigdy nic - nieregularny problem z uruchomieniem auta.


Zalecany tok postępowania w diagnozie problemu:


1. Podłączenie do komputera:


a) brak błędów: (tak jak w moim przypadku) - zalecam wymienić wówczas czujnik położenia wałka rozrządu - w moim przypadku był to problem z nieodpalaniem auta. Nowy oryginał ma

astronomiczną cenę ~500 zł, nie polecam kupować używanych - ja tak zrobiłem i przez to że on też był uszkodzony zdiagnozowanie problemu w moim przypadku trwało około dwóch miesięcy. Ostatecznie zakup zamiennika z Delphi (koszt 160-190 zł) załatwił całkowicie problem. Niestety lub stety zanim doszedłem do tej diagnozy jak zobaczycie niżej robiłe dużo innych rzeczy. Uszkodzone czujniki nie zawsze komputer pokazuje jako błąd o ile ich uszkodzenie jest na tyle niewielkie, że "przeskakują" do niego impulsy.


UWAGA: jeśli pokaże wam komputer błąd 7717 jak niżej na zdjęciu to uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu macie na 99% w skrajnych przypadkach ten problem dotyczyć może też czujnika położenia wału korbowego ale wymiany zacznijcie od czujnika wałka rozrządu.


qdejiC.jpg


(żeby było śmiesznie u mnie ten błąd wyskoczył raz, dosłownie 1h przed odbiorem ze sklepu zamówionego czujnika po skasowaniu go na starym czujniku i nawet jeżdźeniu z podpiętym komputerem nie zapalił się już - sam komputer do diagnozy podłączałem z 15 razy i tego błędu nie było nigdy wcześniej).


b) w przypadku błędu związanego z za niskim ciśnieniem: zalecam sprawdzić np. w INPA ciśnienie pompy progowej w zakładce "analog values 1" pod pozycją "pre-supply pressure" ciśnienie im bliżej 4 bar będzie wzorowe (tyle dają nowe pompy) w moim przypadku ciśnienie 3,79 bara było ok. Problem z odpalaniem zaczynać może się już od wartości poniżej 3,50 bara. Za niskie ciśnienie pompy progowej odpowiadać może także cudowny (i drogi w zakupie) ogranicznik ciśnienia na wężach paliwowych puszczający paliwo na powrót do zbiornika. Wymiana go w moim przypadku podniosła ciśnienie pompy progowej z 3,79 bara do 3,90 bara jednak jak wyżej pisałem był to zabieg nieistotny jeśli chodzi o odpalanie auta w moim przypadku. Zakupiłem oryginalny używany. W przypadku gdyby był problem z załączaniem się pompy progowej po zapłonie (chodzić powinna ona około 40 sekund po przekręceniu kluczyka) proponuję podmienić przekaźnik za schowkiem pasażera jak na zdjęciu niżej z przekaźnikiem od klaksonu.


1. rzut z programu INPA:


yBLbfS.jpg


2. zdjęcie ograniczniki ciśnienia:


kNpeUB.jpg


3. przekaźniki od pompy za schowkiem:


OmDF5W.jpg


nr 2 - przekaźnik pompy,

nr 5 - przekaźnik od klaksonu,


Jeżeli ciśnienie na pompie progowej jest okej a mimo to dalej jest błąd z zbyt niskim ciśnieniem: proponuję sprawdzić filtr paliwa (wymienić go jeśli nikt tego nie robił lub nie wiem kiedy był wymieniany) i sprawdzić ciśnienie za wężem wychodzącym z filtr paliwa. Tutaj powinno po zapłonie srogo siknąć ropą w granicach tego ciśnienia co daje pompa progowa,


Mimo wszystko problem z zbyt niskim ciśnieniem dotyczyć będzie prawdopodobnie wtryskiwaczy i tutaj koniecznie musicie wykonać test przelewów wtryskiwaczy jeśli zobaczycie znaczną rozbieżność między wtryskami (im mniej i wolniej napełnią się ropą np. strzykawki jak w moim przypadku tym zdrowsze wtryski). Słyszałem że rozbieżność między najlepszym a najgorszym wtryskiem akceptowalna jest w granicy do 40%. Jest kilka filmów na YT pokazujących jak takie wtryski potrafią przelewać i kiedy to jest główna przyczyna odpalania auta.

Aby wykluczyć problem z wtryskami zalecam dodatkowo wykonać test związany z psiknięciem np. Plaka w dolot kiedy jest problem z odpalaniem:

--- jeśli auto podczas problemu z odpalaniem odpali na Plaku i będzie chodzić jakby nigdy nic to niestety jest duże prawdopodobieństwo że któryś wtrysk przelewa i wtedy już obowiązkowo musicie zrobić test przelewowy.

--- jeśli auto (tak jak w moim przypadku) zaskoczy na Plaku ale będzie chodził bardzo nie równo i tylko do tego czasu jak psikamy Plakiem to możemy wykluczyć problem z układem paliwowo-wtryskowym.


- zdjęcie z testu przelewowego:


U0rutd.jpg


Powyższe punkty a) i b) będą główną przyczyną waszych problemów z odpalaniem auta jak niżej opiszę wam rzeczy które zrobiłem dodatkowo zanim ustaliłem moją przyczynę awarii:


2. Wymieniłem pompę paliwa w zbiorniku (pod tylną kanapą za fotelem pasażera) - jak zobaczycie na zdjęciu mimo że to nie załatwiło problemu ze względu na zawalone sitko przy pompie to był cud że pompa jeszcze zaciągało paliwo - w moim przypadku siedziała jeszcze fabryka a mały nakład pracy związany z dostaniem się do pompy i czyszczeniem sitka które jest wciskane tylko może przysłużyć się waszym autom tak więc zalecam mimo to poświecenie dobrej godzinki na przeczyszczenie sitka.


- zawalone sito na pompie paliwa:


tNegDp.jpg


3. Przeczyściłem wszystkie kostki i styki przy użyciu preparatu do styków, dotyczy to kostek wtryskiwaczy, czujnika ciśnienia na listwie wtryskowej, czujnika ciśnienia na pompie wysokiego ciśnienia (też częsty winowajca problemów z błędem niskiego ciśnienia), czujnika ciśnienia na filtrze paliwa, wtyczki pompy progowej.


Mam nadzieję, że komuś z was oszczędzę wielu nerwów i kliku nieprzespanych nocy.

Pozdrawiam

Opublikowano

Napewno się komuś przyda :cool2:


Swoją drogą nie wiedziałem ze w baku pompa ma sitko, zaraz lece sprawdzic jak wygląda sprawa u mnie bo zakładam że jest podobnie :D

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.