Skocz do zawartości

Świece-sterownik


panzurek124

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Panowie miałem błąd świec na 2 i 3 cylindrze.

Udałem się do mechanika na wymianę, ale po pomierzeniu okazało się, że świece są OK, wadliwy może być sterownik świec (często padający w tych modelach).

Pojechałem kupiłem używany sterownik zrobiłem zamianę skasowałem błędy i ....dalej ten sam błąd.

Wnioskuję, że sterowniki są sprawne.

Gdzie szukać problemu???? kable wtyczki ??? Nakierujcie mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Używane sterowniki w 95 procentach są uszkodzone. Mi się sprawnego, nie otwieranego, nie udalo kupić, zawsze są skopane. Łatwo go pomierzyć zwykłym multimetrem bez otwierania. Nie raz to opisywałem ze zdjęciami jak to zrobić. Po przemierzeniu na 99 procent masz pewność, że jest sprawny.

To że masz auto premium nie znaczy, że trzeba ładować kasę w bubel w postaci sterownika, który potrafi się zepsuć po roku, nowy. W aucie marki premium jest to nie do pomyślenia:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Bez problemowo. To jest ta sama usterka co M47. Odpadają przewody od pinów. Mam w swojej jedynce naprawiany dwa lata temu i jak na tę chwilę śmiga. Naprawiałem jeszcze jeden, ale nie znam jego losów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie.

Używany tzn. nie pierwszy lepszy, z z pewnego źródła.

Jak kolega wspomniał nowe też psują się.

Jack79 mógłbyś wysłać mi jak sprawdzić sterownik?

Sprawdzałem dziś czy po włączeniu zapłonu na pinach 1-4 idzie napięcie i okazuje sie ze tak.

Z tego co mechanik zdiagnozował to okazuje sie ze 2 swiece ( 2-3 cylinder) mogą być innego producenta i "okłamują" komputer(inna oporność).

Oczywiście wiem ze wymienia sie komplet ale auto kupione nie tak dawno i nie wiadomo jak było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Inna oporność wskazuje na ich uszkodzenie, a nie inne pochodzenie. Te świece nie są tak proste do diagnozy jak się wydaje mechanikom, to nie świece z 1.9tdi, inne prądy, inny schemat działania.
3A0jS9b.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jak sprawdzałem napiecie na pinach 1-4 w sterowniku miernik pokazywał 11,2V to dobra wartosc ?

Pytanie jak sprawdzić miernikiem świece ? Moge na wtyczce którą wpinam w sterownik?

Swiece sa ciezko dostepne. Che spradzić i ustalić czy są sprawne bo niby mechanik mówi ze tak ale chciałbym sprawdzić jego.

Czytam i piszą ze sprawdza sie opornosc na swiecach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Poczytaj moje wypociny.

https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=164&t=335435&start=60

Skoro patrzyłeś na pinach 1 do 4 napięcie i jest git, to znaczy że to nie sterownik, tylko masz świece uwalone. Jak by to był sterownik to na pin 2 i 3 miałbyś 0V.

Swiece po prostu wymień. Producent zaleca wymiane, chyba co 60 tysięcy, nie ważne czy działają czy nie. Tylko użytkownicy jeżdżą do czasu aż przestaje odpalać zimą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jack79 dzięki za informację.Tak sterownik daje napięcie na świece czyli są sprawne połączenia.

Pojechałem z zamiarem wymiany kompletu świec, ale "mechanik" pomierzył i stwierdził, że są sprawne tylko "stwierdził", że na 2-3 cylindrze kiedyś komuś się uszkodziły i nie wymieniał kompletu tylko 2 szt i mogą być innego producenta niż 2 pozostałe.

WIADOMO trzeba wymienić teraz kpl i po problemie.

Dzięki jeszcze raz za zainteresowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Beru ma taką tabelkę

Średnica świecy Odkręcanie Dodkręcanie

8 mm 20 Nm 10 Nm

10 mm 35 Nm 12-15 Nm

12 mm 45 Nm 20-22 Nm


W N47 są standardowo BOSCHA, ale nie znalazłem informacji jak odkręcać. Ale trzymałbym się tego co BERU napisało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siłą odkręcania bym się jakoś nie sugerował, jak mają sie uwalić (co moim zdaniem jest ostatecznością) to sie uwalą. Bardziej skup sie na momeńcie dokręcania. Owego czasu sam to robiłem pierwszy raz w M47 i nie było łatwo z dwoma. Najważniejsze to żebyś miał rozgrzany silnik przy wymianie, i nie ciagnąć świec aż puszczą, tylko udeżeniem/zerwaniem je odkręcaj. Bo nagar na swiecach działa troche jak "klej" i trzeba je zerwać przy odkręcaniu. Kup Beru. Montowanie na pierwszy montaż
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ja też odkręcałem na rozgrzanym silniku, ale nie wiem czy te zrywanie to dobry pomysł. Trzy u mnie poszły bez problemu. Jedna była źle wkręcona przez poprzedniego właściciela, więc uszczelniła się nagarem. Ja stosowałem metodę odkręcam delikatnie do momentu aż idzie, jak nie idzie to cofam i zalewam gniazdo preparatem ( kupiłem jakiś do odkręcania świec), czekam koło 10 minut i ponownie z podobną siłą odkręcam. Poszło kilka obrotów więcej i stanęło, więc ponownie lekki powrót, psikanie, czekanie i odkręcanie. Po kilku takich zabiegach świeca się wykręciła.

Żeby nie było za prosto to oczywiście nowa świeca też szła opornie, nie tak jak pozostałe trzy, bo gwint i całe gniazdo było zalepione nagarem. Trzeba go oczyścić, poprawić, pozbyć się nagaru z całego gniazda, bo nowa świeca nie będzie odpowiednio wkręcona i ponownie nagar uszczelni połączenie i ponownie będzie problem przy wymianie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Jestem po wymianie świec. Po przemyśleniu i przez brak zaufania do mechaników postanowiłem samemu je wymienić przy okazji demontażu kolektora ssacego. Na szczęście świece były prawdopodobnie oryginalne, wkrecone w fabryce i 3 poszły bez najmniejszego oporu. Na 1 cylindrze w połowie zaczęła się trochę ciężej odkrecac ale powoli wykrecila się. Niestety mam uszkodzony sterownik bo dalej wywala błąd pierwszej świecy. Wkrecilem świece febi na smar ceramiczny i dokrecone momentem 15nm. Zobaczymy jak będą się sprawowac w zimę po wymianie sterownika.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.