Skocz do zawartości

[E60] Zawieszenie wymiana amortyzatorów z wahaczami czy bez?


patrykerr

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Sprawa wygląda następująco, mam w aucie oryginalne zawieszenie z roku produkcji auta czyli będzie prawie 11 lat...

Mój problem wygląda następująco, chcę wymienić komplet amortyzatorów z przodu i z tyłu bo czuć przez ostatni rok że naprawdę się zużyły i aż błagają o wymianę. Do tego poduszki amortyzatorów, końcówka drążka kierowniczego, łączniki stabilizatora oraz dodatkowo będę wymieniał komplet hamulcowy z przodu ponieważ biją mi dość mocno tarcze i wydaje mi się ze przez to wystąpiło dość szybkie zużycie zawieszenia. Wymienię w tym przypadku tarcze hamulcowe na oryginalne BMW, klocki hamulcowe, piasty z przodu aby mieć pewność ze nie będzie bicia.

Przyznam szczerze że będzie to dość spory wydatek jednorazowy i zastanawia mnie czy wahacze również mogą wymagać wymiany z przodu przez te bicia tarcz czy raczej nie trzeba ich wymieniać?

Podjechanie na stację diagnostyczną na szarpaki coś da aby zweryfikować czy są zużyte czy nie? Nie chcę aby wszystko zaraz się zużyło a wydaje mi się że wahacze nie są aż tak obciążone aby wymagały wymiany? Ma ktoś jakiś pomysł lub jest w stanie doradzić co zrobić lub jak zweryfikować ich zużycie się?

 

Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że samochód mi nie myszkuje. Słychać po prostu i czuć wybicie się zawieszenia. Co do bicia tarcz to 1,5 roku temu wymieniłem ori tarczre na Zimmerman Sporty i one biją, dużo osób pisze że ten model sie szybko krzywi i tak niestety jest + klocki ATE Ceramic kupiłem to już w ogóle porażka. Nigdy więcej takiego zestawu. Ktoś może się jeszcze wypowiedzieć na ten temat?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez 5 lat jeździłem e60, co mogę doradzić:

 

Układ hamulcowy:

- W sumie na przedniej osi 3 komplety Tarcz + klocki ATE (kupiłem 1 komplet, wytrzymały kilka tys. km. Musiałem reklamować, aby reklamować - kupiłem kolejny komplet. Za pierwszy dostałem zwrot pieniędzy. Drugi też się pokrzywił, ten sam efekt. Zakup kolejnego kompletu i reklamowanie). Co zrobiłem?

- Kupiłem org. tarcze i klocki ATE (zwyczajne), zrobiłem na tarczach 100k i sprzedałem samochód (z wciąż dobrymi tarczami). Do e60 nic poza org. tarczą nie wytrzyma, wszystko się krzywi. Robiłem rozeznanie wśród przyjaciół i tutaj na forum. Jeżeli chcesz mieć spokój, kup org. tarcze - klocki dowolne. Textary hamują imo ciut lepiej, jednak bardziej pylą (intensywność pylenia identyczna jak w przypadku org. klocków BMW). Efektywność hamowania na tarczach BMW jest lepsza, różnica w klockach do wyczucia w ekstremalnie szybkich podróżach (BMW, później textar i ATE).

 

Podsumowując:

- przód tarcze org. BMW, klocki ATE / Textar są OK!

- tył tarcze ATE (moje zrobiły 100k i wciąż były dobre). Jedna trochę przebarwiła się, ale nic jej nie było

hint: nie myj samochodu, gdy tarcze są gorące! Myślę, że ten drugi komplet ATE sam sobie załatwiłem :/

 

Zawieszenie:

Sprawdź sobie dokładnie po VINie jakie masz zawieszenie (są trzy: Mpakiet, Sportowe i normalne). Każde z tych zawieszeń ma inne sprężyny i inne amortyzatory. ORAZ w przypadku połączenie sportowego zawieszenia z dynamic drive (aktywny stabilizator) - amortyzatory są inne niż w przypadku opcji sportowego zawieszenia bez DD. Możesz to sobie sprawdzić w ETK lub na http://www.bmwstore.pl

 

Wszystko co robiłem w zawieszeniu, robiłem na częściach Lemforder. Jest to firma produkująca części pierwszego montażu dla zawieszeń we wszystkich BMW. Oczywiście można i pewnie należy mieć na uwadze, że zamienniki mogą być robione na nieco gorszych jakościowo materiałach. Niestety nie było dane mi tego sprawdzić. Każda część, która została wymieniona wytrzymała 5 lat (100.000 km) aż do sprzedania samochodu. ZDECYDOWANIE polecam Lemfordera. Zawieszenie z przodu robiłem z org. przebiegiem 162k km, z tyłu wyrzymało nieco dłużej - przy 180k. Wszystkie części były z pierwszego montażu. Myślę, że Lemforder ma szansę być równie trwały. W przypadku mojego egzemplarza, samochód jeździł 70% autostrady/ekspresowe i 30% miasta z b. dobrą infrastrukturą (nie jakieś wsie, górskie bezdroża itd.) To ma duże znaczenie.

 

Sprawdzanie zawieszenia:

W przypadku mojej e60 (sportowe zawieszenie + dynamic drive), nowoczesna stacja diagnostyczna (pro sprzęt, wszystko nowe) nie była w stanie wykazać na szarpakach gdzie leży problem. Samochód trzeba podnieść na podnośniku hydraulicznym (takim, który pozwoli na swobodny zwis wszystkich kół) i sprawdzić ręcznie. 2 mechaników, jeden trzyma dany wahacz, druga osoba musi specyficznie ruszać kołem (wertykalnie, skosy etc. w zależności od tego, jaka to część zawieszenia). Dopiero po takim sprawdzeniu można stwierdzić, która część zawieszenia ma luzy i jest do wymiany.

 

Musiałbyś trochę więcej napisać o dźwiękach wydawanych przez Twoje zawieszenie. A najlepiej przejedź się do serwisu zajmującego się BMW lub ASO (sprawdzenie to ok. 100-200zł w ASO) i dostaniesz pełną listę..

 

Twoje tarcze są raczej pokrzywione (najbardziej biją podczas hamowania w zakresie 120-140km/h, aż czuć na kierownicy?).

 

Amortyzatory (jeśli nie masz sportowego zawieszenia i DD) sprawdzisz dość dobrze u diagnosty. Jeśli masz sportowe zawieszenie, to może wykazać 75% skuteczności.. A po wyciągnięciu z samochodu, amortyzator sam się schowa :mrgreen:.. Możesz też sprawdzić amorki zjeżdżając z wysokiego progu - czy samochód szybko wraca do swojego poziomu, powinien zrobić to szybko i BEZ ŻADNEGO bujnięcia + sprawdzenie czy są suche, jeśli są wylane/spocone - wymień bez sprawdzania. Nie zapomnij o poduszkach amortyzatora.

 

 

Generalnie jeśli zrobisz sobie z głową układ hamulcowy i zawieszenie, to naprawdę będziesz zadowolony. Zawieszenie w e60 jest bardzo trwałe i wdzięczne w eksploatacji (przynajmniej w przypadku Lemfordera). Sprawdź sobie też drążki kierownicze i pamiętaj, aby wymieniać osiami.

 

 

PS Jeśli masz e60 (sedan), to na tylnej osi jest taka tuleja pływająca. Ona nie jest droga i łatwo ją wymienić / sprawdzić. Jeśli samochód na mocnych łukach "przeciąga się", traci trakcje - czujesz, że ten tył poddaje się. To właśnie przez te tuleje :). Ludzie o tym nie pamiętają, a mocno wpływają one na charakterystykę jazdy. Tuleje te można sprawdzić wyłącznie po wyciągnięciu..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź.

Jeżdżę tym autem ponad 2 lata, zawieszenie mam nadal oryginalne z roku produkcji auta a samochód ma przejechane 270 tys. km więc i tak długo służyło i jeszcze służy. Czuję różnicę w komforcie jazdy oraz potrafię rozpoznać zużycie zawieszenia. Czasami na jakimś dołku jest taki głuchy dźwięk, tak jakby cała kolumna uderzyła w kielich bez jakiejkolwiek amortyzacji.

 

Co do zawieszenia i układu kierowniczego to wiem jakie mam, części mam już dobrane tylko nadal czekam na podpowiedź czy potrzebne są wahacze na moje objawy czy nie?

 

Co do elementów jakie chce wymienić to już wypisałem wcześniej... nie mam zamiaru kupować zamienników słabej jakości tylko dobre. Lemforder (elementy zawiasu) oraz Sachs (amortyzatory) do tego tak jak pisałem tarcze będę zamawiał w ASO ori i klocki Textar. Piasty również jak pisałem będę zamawiał nowe i będą to firmy FAG, uważam, że to chyba najlepszy zamiennik oryginałów? Z tyłu mam nadal oryginalne tarcze i mają się dobrze, nie wiem czy były wymieniane ale klocki na pewno bo są Textara bez loga BMW. Klocki na pierwszy montaż dla BMW robi Textar oraz Jurid.

 

Tak więc reasumując bede wymieniał praktycznie wszystko na nowe:

- poduszki amortyzatorów

- amortyzafory

- łączniki stabilizatora

- końcówki drążka kierowniczego

- piasty z przodu

- tarcze hamulcowe ori

- klocki z czujnikiem Textar

- płyn hamulcowy na Motul DOT 5.1

 

Co do bicia tarcz to tak jak piszesz przy prędkościach koło 100-120km/h czuć i to mocne już wibracje na kierwonicy, jak sie pusci kierownicze to gołym okiem widać jak wibruje lewo - prawo. co do mycia auta to najczęściej korzystam na "szybko" po drodze z myjnu bezdotykowych więc dmyślasz się że podjeżdżam ciepłym autem i ciężko nie nalać wody na tarcze kiedy myjesz i koła.

 

Co do samego zawieszenia to wszyscy wiemy ze BMW robi dość sztywne zawieszenia w porównaniu np. do Mercedesa i kiedyś to czułem, natomiast na chwilę obecną jadąc trasą szybkiego ruchu czuć na niej takie pływanie auta, może nie do końca pływanie ale coś takiego jak ponton na wodzie, takie góra - dół. Wcześniej tego nie było właśnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piast nie ruszałem, były zdrowe (sprawdź sobie czy bicie podczas obrotu).

 

Co do zawieszenia i układu kierowniczego to wiem jakie mam, części mam już dobrane tylko nadal czekam na podpowiedź czy potrzebne są wahacze na moje objawy czy nie?

 

Powyżej opisałem jak najlepiej sprawdzić czy wahacze są jeszcze OK. Wahacze najczęściej odzywają się na dziurach, są puknięcia i trochę czuć na kierownicy. Drążki też na dziurach, lub skręcaniu kierownicą. Jeśli wahacze są już zużyte, to nie będą miały złego wpływu na nowe tarcze i amortyzatory :) - dramatu nie będzie. Możesz to sobie zrobić etapami.

 

 

Co do samego zawieszenia to wszyscy wiemy ze BMW robi dość sztywne zawieszenia w porównaniu np. do Mercedesa i kiedyś to czułem, natomiast na chwilę obecną jadąc trasą szybkiego ruchu czuć na niej takie pływanie auta, może nie do końca pływanie ale coś takiego jak ponton na wodzie, takie góra - dół. Wcześniej tego nie było właśnie.

 

Całe zawieszenie zużywa się :).. Powymieniasz i będzie jak dawniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok muszę się jeszcze zastanowić przeanalizować co i jak bo i tak czeka mnie spora jednorazowa kwota do wydania...

Po prostu nie chcę aby było tak że wahacze będą miały jakąś zależność i inne części które chcę wymienić zaraz się przez to zużyją i będę musiał wymienić wahacze i kolejne niedawno wymienione elementy zawieszenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Jakby ktoś był zainteresowany to kopiłem również komplet wahaczy na przód. Nie wiem jaka jest różnica, natomiast teraz jazda autem to bajka po tych naszych drogach... hamulce też zupełnie co innego :) zupełnie inny samochód, teraz czuć różnice w komforcie i bezpieczeństwie :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lolman to trochę dziwne żeby z przodu tarcze ATE były słabe a z tyłu były okej... Z hamulcami najważniejszy jest montaż i naprawdę mało gdzie pamiętają o każdym wymaganym szczególe podczas montażu. Mam w E90 348mm tarcze ATE z przodu i są jak najbardziej ok. Możliwe też że jakość się poprawiła w ostatnim czasie. Moje tarcze są wykonane w Chinach dokąd produkcja została przeniesiona z Niemiec. Miałem w rękach zarówno tarczę wykonaną w Niemczech jak i w Chinach i te Chińskie są dużo lepiej wykonane.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja od siebie dodam, że w swojej byłej E60 robiłem również remont zawieszenia/układu kier. przy przebiegu 265 tys. W moim przypadku mechanicy zdiagnozowali:

-wahacz poprzeczny prawy

-2x tuleje wahaczy dolnych

-drążki + końcówki kierownicze

-łączniki stabilizatora

 

Po wszystkim oczywiście zbieżność;

po wymianie powyższych całkiem inne zachowanie auta na nierównościach;

Dodam, że u siebie miałem tzw. sportowe zawieszenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lolman to trochę dziwne żeby z przodu tarcze ATE były słabe a z tyłu były okej... Z hamulcami najważniejszy jest montaż i naprawdę mało gdzie pamiętają o każdym wymaganym szczególe podczas montażu. Mam w E90 348mm tarcze ATE z przodu i są jak najbardziej ok. Możliwe też że jakość się poprawiła w ostatnim czasie. Moje tarcze są wykonane w Chinach dokąd produkcja została przeniesiona z Niemiec. Miałem w rękach zarówno tarczę wykonaną w Niemczech jak i w Chinach i te Chińskie są dużo lepiej wykonane.

 

 

W sumie nie wiem co w tym dziwnego :roll:, układ hamulcowy na przedniej osi jest dużo bardziej obciążony podczas hamowania. I nie wiem jak można porównać tarcze trzymając je w rękach, istotne jest co się dzieje z tarczą w ekstremalnych temp. i jak szybko odprowadza ciepło, takie rzeczy widzisz w oczach :roll:?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.